170cm/125kg - itkettää oma tyhmyys:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fatty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei pidä jäädä surkuttelemaan vaan toimia :) Tsemppiä kovasti muista että positiivisella mielellä laihiskin on mukavempaa kuin sellasella pakko vääntämisellä. kun tai jos joskus mopo karkaa käsistä ei ole vaarallista seuraavanä päivänä on päivä uusi :) :)

Itsellä kanssa kilojen puottelua olisi edessä ei ihan yhtä paljon mutta sitäkin tiukemmassa tuntuuvat olevan :D

En ole lukenut ketjua, eli en tiedä, jos joku on tätä jo ehdottanut. Taikasana on Atkins. Ota siitä selvää ja aloita syömään niiden ohjeiden mukaan. Paino putoaa ihan varmasti. Toisaalta jos vielä imetät, en tiedä saako silloin atkinssia harjoittaa.

- varaa aika tk terv.hoitajalta ja suunnittele hänen kanssa painonpudotustavoitteesi. Myös hän kontrolloisi sinua kerran kk että miten edistyt
- et onnistu jos aloitat kaksi uutta mullistusta elämässäsi; liikunnan ja kevyen ruokavalion. Tärkeintä on ruokavalio, liikkumalla et laihdu
- jos et imetä ja muutenkin sopii niin ota avuksi Alli-lääke
- käytä pienempiä lautasia
- ei leipää, ehkä 1 näkkäri päivässä
- riisi, makaroni, peruna pois ja ruoka vähärasvaiseksi

Jokin rehellinen ruokapäiväkirja/kalorilaskuri on varmasti oiva apu laihduttamiseen. Kun koko ajan kirjaa täysin rehellisesti mitä syö ja minkä verran, ei pääse huijaamaan. Yhtään ei saa lipsua niin että jättää herkkuja kirjaamatta tai vähättelee syömismääräänsä. Siinä pystyy seuraamaan ja kontrolloimaan syömisiään ja suuhun pantavia miettii tarkemmin, kun tietää että sen joutuu rehellisesti kirjaamaan ylös. Ruokapäiväkirja on hyvänä apuna myös jos päättää käydä ravitsemusterapeutin tms. luona suunnittelemassa sopivaa ruokavaliota.

Joskus voi olla hyödyllistä käydä myös juttelemassa ammattilaisen kanssa niistä syistä, jotka ajavat pakonomaiseen syömiseen - mitä aukkoa ruoalla itse asiassa täyttää.
Tsemppiä! Olet hyvällä alulla!

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22814334:
Itse uskon, että tärkeintä on motivaatio - ihminen kykenee mihin tahansa, jos on tarpeeksi motivoitunut. Sinulla tuo ylipaino on jo terveydelle vaarallista, ja menisin itse lääkärin vastaanotolle tekemään ensin rutiinitarkastuksen, jossa otettaisiin verikokeet jne. Pieni puhuttelu lääkäriltä voisi myös kasvattaa motivaatiota.

Jos et kykene motivoimaan itseäsi tarpeeksi, mitä terveyteen tulee, niin mitenkäs se töihin paluu ja ne häät? Saisitkohan niistä tarpeeksi potkua estämään retkahdukset silloin, kun söisit, vaikkei olisi fyysistä tarvetta? Olen huomannut, että suomalaisia motivoi parhaiten vitutus ja kateus: jos työpaikalla on vaikka joku ärsyttävä työkaveri tai häissä töykeä sukulainen, niin ehkä sinua motivoi enemmän laihduttaminen, kun ajattelet, ettet kiusallasikaan anna tuolle ärsyttävälle työkaverille/sukulaiselle sitä tyydytystä, että näkisi sinut nykyisissä kiloissasi ;)

Joka tapauksessa, suosittelen pitämään ruokapäiväkirjaa, mutta ei ainoastaan niin, että kirjoitat syömisesi jälkeenpäin, vaan niin, että kirjoitat itsellesi kuukauden ruokalistan etukäteen. Käyt vaikka siellä karppaus-sivuilla ja kopioit sieltä vhh-ateriaehdotuksia ja suunnittelet niiden mukaan ainakin viikon ruoat kerrallaan. Kun tiedät etukäteen että mihin aikaan ja mitä sinä syöt, ei lankeaminen ole niin todennäköistä. Äläkä vain rupea syömään pelkkää raejuustoa tai ruisleipää, mitä yksipuolisempi ruokavalio, sitä enemmän se muu ruoka houkuttaa. Teet maukkaita vhh-aterioita, ainakin viikon joka päiväksi löytyy eri ateriat lounaalle ja illalliselle, ettei se yksipuolisuus pääse vaivaamaan.

Äkkilaihduttamisessa on aina se vaara, että jos kaloreita vähennetään yhtäkkiä rutkasti, voi elimistö ryhtyä säästöliekille, joka taas hidastaa sitä laihtumista. Vhh-dieetillä tämä ei ole dramaattista kuin vähärasvaisella ruokavaliolla, mutta siltikin suosittelen edes 15-30 minuutin liikuntarepeämiä pitkin päivää. Eli vaikka 3 kertaa 15-30 minuutin kävelylenkki, aloitat 15 minuutilla ja kasvatat pikkuhiljaa viikkojen myötä 30 minuuttiin.

Paljon paljon tsemppiä ja usko itseesi, kyllä sinä vielä onnistut!

Minulla taas ei ollut motivaatiota. Ei ollenkaan. Kun aloitin atkinssin, tein sen ainoastaan veljeni painostuksella. Hän oli laihtunut sillä 20kg.

Huomasin heti, että tämä on mun juttu. Saan syödä, sitä ei kielletä. Maha on täynnä ja laihtuu. Motivaatio alkoi syntyä salakavalasti, huomaamatta. Nyt noudatan ruokavaliota niinkuin olisin aina syönyt tällä tavoin. :)

Mä olen samanpituinen kuin sinä,ja painan 85kg.Olen läski.
En pystyis elämään itteni kanssa jos oisin 40 kg painavampi.HÄPEÄ! Miten kukaan pystyy turvottaa ittensä tuollaseks?!?!

Kyllästyin kanssa läskiin oloon ja ulkomuotoon ja ravintoterapeutilta sain hyvät ohjeet ja kannustuksen. Sain vaihtoehtoja matala energiseen dieettiin ja päätin valita nutriletin koska se oli halvin ja sitä löytyy lähes joka kaupasta. 16 viikkoa ja 15 kg lähti!!! Pari ensimmäistä viikkoa oli tuskaa, itkua ja hammasten kiristystä, mutta sitten alkoi tottumaan ja elämä helpotti. Nyt lähes 20kg puolessa vuodessa pois ja on niin paljon helpompaa olla ja elää!!! Vielä 10 kg tavotteena.... josko kesään mennessä.

Niin, tälle 80-kiloiselle tiedoksi, että kyllä, läski olen, ja että hävettää se. Siksi koetan tehdä asialle jotain.

Eilen söin seuraavasti:

- lautasellinen kaurapuuroa, pari leipää, parmankinkkua (ei ole niin pahaa kuin leikkeleet), iso lasi maitoa, iso kuppi teetä ilman sokeria, banaani
- 200g lohta, desi muusia, iso kasa porkkanaraastetta, lasi maitoa
- ruisleipä ja banaani
- muutama iso kuppi teetä ilman sokeria
- 150 lohta, desi muusia, lasi maitoa, chilimarinoituja katkarapuja pari rkl
- 3 palaa leipää Oltermannilla, lasi maitoa

Leipä siis itsetehtyä monivilja-siemenleipää, jossa ei juuri yhtään suolaa. Levite KevytLeviä.

Kävin hiihtämässä mäkistä maastoa taas n. 4km, en tiedä tarkkaa matkaa, mutta ainakin 4 siitä tulee. En ole yhtään kahvileipää syönyt koko viikolla ja se on paljon se. Onhan tämä helvetin noloa, mutta jostain on aloitettava.

Imetys on loppumassa, joten vauvakaan ei ole "vaarassa". Syön monivitamiinia, D-vitamiinia ja kalakapseleita joka päivä. Tuota Nutrilettia voisi kokeilla; saako siinä syödä muutakin kuin niitä keittoja? Tosin hyvänä ruoanlaittajana voisin kevyesti niitä tuunata, jos alkaa kypsyttämään samojen syönti, saako niin tehdä?

Niin, tälle 80-kiloiselle tiedoksi, että kyllä, läski olen, ja että hävettää se. Siksi koetan tehdä asialle jotain.

Eilen söin seuraavasti:

- lautasellinen kaurapuuroa, pari leipää, parmankinkkua (ei ole niin pahaa kuin leikkeleet), iso lasi maitoa, iso kuppi teetä ilman sokeria, banaani
- ruisleipä ja banaani

Leipä siis itsetehtyä monivilja-siemenleipää, jossa ei juuri yhtään suolaa. Levite KevytLeviä.

Kävin hiihtämässä mäkistä maastoa taas n. 4km, en tiedä tarkkaa matkaa, mutta ainakin 4 siitä tulee. En ole yhtään kahvileipää syönyt koko viikolla ja se on paljon se. Onhan tämä helvetin noloa, mutta jostain on aloitettava.

Imetys on loppumassa, joten vauvakaan ei ole "vaarassa". Syön monivitamiinia, D-vitamiinia ja kalakapseleita joka päivä. Tuota Nutrilettia voisi kokeilla; saako siinä syödä muutakin kuin niitä keittoja? Tosin hyvänä ruoanlaittajana voisin kevyesti niitä tuunata, jos alkaa kypsyttämään samojen syönti, saako niin tehdä?

Älä käytä mitään kevyt tuotteita! Ihan oikeaa rasvaa, paljon terveellisempää :)

Eilen söin seuraavasti:

- ruisleipä ja banaani

Muista juoda vettä, ainakin 2 l päivä, ja proteiinia lautaselle. Esim raejuusto, kananmuna, tonnikala.

Ite pienensin ruokaannoksia ja syön nyt pieniä annoksia pitkin päivää. Ja syön ihan kaikkea mutta kohtuudella. Olen laihtunut 5 kiloa marraskuulta. Sitten kun alkaa tulla kaikkea vaivoja ylipainosta niin kyllä se yleensä herättää laihtumaan. Itsella alkoi pahat närästykset, sokerin nousu ym kaikkee ällöä. Kyllä se alkaa hillitsee ruokahalua kun alkaa olee joka pv jostain kipeenä kun ylipainoa.
Mulle sopii tuo napostelu hyvin ja en ratkea syömään isoi annoksia ja verensokeri tasainen.

Tuossa siis ovat mittani. Synnytyksen jälkeen (5kk) olen lihonut nyt 16kg. Olemme mieheni kanssa suunnitelleet elämäntaparemonttia sekä itsemme että poikamme takia, ja siitä tulee vaikeaa.. itkettää jo nyt oma typeryys, että annoin painon nousta ja että olen ollut koko ikäni vaikeasti ylipainoinen.

Ongelmani ovat kahvileivät, annoskoot ja liikunnan puute. En tupakoi, enkä käytä alkoholia. En syö karamellejä, sipsejä tai limsaa, mutta syön niin kauan esim. leipää tai ruokaa, kunnes en vain kykene enempään tai syötävä loppuu.

Olen alkanut nyt hiihtämään ja vauhtini on noin 4km tunnissa, en tiedä onko se tarpeeksi. Palaan töihin kesäkuussa ja haluan painaa rutkasti vähemmän.

Mitä neuvoja voisitte antaa niihin hetkiin, kun ruoka on ainoa asia, mikä pyörii mielessä? Ajattelen ruokaa koko ajan. Haaveilen syömisestä. Ulos lähteminen joka kerta kun ruoka mieleen tulee, ei onnistu vauvan takia, enkä jaksaisikaan liikkua monta kertaa päivässä.

Riittääkö näin alkuun 3 x tunnin hiihtolenkkiä mäkisessä maastossa viikossa? Koetan pienentää annoskokoja, mutta rasvatonta maitoa, raejuustoa ja ruisleipää haluaisin syödä mahd. paljon, tykkään niistä hirveästi. Mikään sokerijugurtti tms. ei ole ongelma, enkä käytä juustoja enkä leikkeleitä.

Antaisitteko neuvoja, miten tämä lähtisi mahdollisimman sujuvasti käyntiin - en pysty lähtemään liian tiukalle kuurille heti, koska ahdistun heti ja repsahdan pahemmin. Olen hyvä kokki, ja osaan tehdä kevyttäkin ruokaa, joten en kaipaa reseptejä. Vain neuvoja, miten selvitä pahimmista tahdonvoiman notkahduksista.

Sovimme mieheni kanssa, että viikonloppuisin saa herkutella toisena päivänä. Mieheni on 191cm/130kg ja kauhean makeanperso. Hän syö ruokaa vähemmän kuin minä, mutta leivonnaisia ja karkkia järjettömät määrät.

Heinäkuussa ovat veljeni häät, ja haluaisin mennä niihin häpeämättä itseäni. Kun painoin 100kg tienoilla, voin loistavasti ja näytin omasta mielestä ok. Toki olin hillittömän painoinen, mutta kukaan ei ikinä osannut arvata sitä, ruumiinrakenteeni perusteella veikkasivat 70-80kg.

Mitenkähän realistisesti voisin pudottaa painoa nyt kevään aikana? Putoaisikohan näillä hommilla sellaiset 10kg edes?

Missä päin asut? Opiskelen aikuisten liikunnanohjaajaksi ja olen juuri laittamassa kokeilumielessä pientä laihdutusryhmää pystyyn, jos sattuisit asumaan treella päin? Eli teen näyttötyötä ja haen sopivia henkilöitä tähän..

Alkuperäinen kirjoittaja missä asut;22833283:
Missä päin asut? Opiskelen aikuisten liikunnanohjaajaksi ja olen juuri laittamassa kokeilumielessä pientä laihdutusryhmää pystyyn, jos sattuisit asumaan treella päin? Eli teen näyttötyötä ja haen sopivia henkilöitä tähän..

Asun kaukana Treelta, joten en varmaan ole oikein sopiva henkilö.. Kiitos kuitenkin!

Lueskelin tuosta Nutrilett-kuurista ja aion kokeilla sitä starttipakettia. Meni rahat sitten syteen tai saveen, niin ei siitä haittaakaan voi olla.

Pakko tehdä jotain kun en ilkeä töihinkään mennä äitiysloman jälkeen.

Tsemppiä hoikempaan varteen ja terveempään ruokavalioon!
Se, että tunnet koko ajan nälkää on vain aluksi siedettävä. Jos mahalaukkuun on ahdettu mielettömiä määriä ruokaa ja sitten taas normimäärää niin tietysti maha huutaa tyhjyyttään. Kyllä se sitten ajan kanssa tottuu pienempiin ruoka-annoksiin ja näläntunne vähenee ja normalisoituu. Toisekseen... vaikka tuntisit kamalaakin nälkää niin tuskin nälkään kuolet vaikket heti söisikään, silloin pääsee elimistö syömään sitä läskiä pois.
Kohtuus kaikessa, järki käteen syömisen kanssa!

Ensinnäkin: tsemppiä! :) Sinä pystyt siihen, ihan varmasti.

Juo iso lasi vettä ennen ja jälkeen ruokailun. Pidä tosi tiukasti kiinni ruokailuajoista, syö 5 kertaa päivässä. Vaihda pienempään lautaseen, niin annos näyttää isommalta vaikka todellisuudessa on reilusti pienempi kuin ennen.

Kun himo syömiseen iskee, juo jälleen iso lasi vettä. Pidä myös huoli, että juot tasaisesti päivän aikana. Ihmisen napostelun tarve johtuu yleensä siitä, että ihmisellä on jano.

Ensinnäkin: tsemppiä! :) Sinä pystyt siihen, ihan varmasti.

Juo iso lasi vettä ennen ja jälkeen ruokailun. Pidä tosi tiukasti kiinni ruokailuajoista, syö 5 kertaa päivässä. Vaihda pienempään lautaseen, niin annos näyttää isommalta vaikka todellisuudessa on reilusti pienempi kuin ennen.

Kun himo syömiseen iskee, juo jälleen iso lasi vettä. Pidä myös huoli, että juot tasaisesti päivän aikana. Ihmisen napostelun tarve johtuu yleensä siitä, että ihmisellä on jano.

Jostain just luin, että veden juominen ennen ruokaa ei tee kylläisyyden tunnetta, sillä se vesi vaan solahtaa vatsalaukun läpi. Soppassa puolestaan vesi (eli liemi) tuo kylläisyyden tunteen.

Outoa, kyllä mulla ainakin tulee tunne että maha on täynnä, kun juo vettä.

Joo, mutta tälläisessä tilanteessa nälkä tulee tosi pian uudestaan. Sensijaan jos tekee ruoasta vetistä (esim. sosekeittoa), se imeytyy hitaammin kuin "irrallinen" vesi ja vastaava annos "kiinteää" ruokaa. Pitää nälkää paremmin, vaikka kalorimäärä olisi ihan sama. tämä oli jossain laihdutusohjelmassa.

[QUOTE="vieras";22838103]Joo, mutta tälläisessä tilanteessa nälkä tulee tosi pian uudestaan. Sensijaan jos tekee ruoasta vetistä (esim. sosekeittoa), se imeytyy hitaammin kuin "irrallinen" vesi ja vastaava annos "kiinteää" ruokaa. Pitää nälkää paremmin, vaikka kalorimäärä olisi ihan sama. tämä oli jossain laihdutusohjelmassa.[/QUOTE]

Voipi olla, yksilöllistä varmasti tämäkin.

Voi aloittaja jospa vain voisit muuttaa luokseni ja syödä vain mitä eteesi laittaisin :)

Itse olen 173/67 ja syön kyllä herkkujakin että mun komennossa saisit parikin suklaapatukkaa päivässä tms. namia. Mutta vähemmän ruokaa,.. Paljon vähemmän. Kyllähän toki itsekin tajuat että paketillinen leipää kerralla on sairasta kuten myös kaksi täpötäyttä lautasellista ruokaa. En muuten itse harrasta MITÄÄN liikuntaa, ongelmasi on nyt kokonaan ruokailussa. Vatsalukkusi on varmaan tosi paljon venynyt ja sitä tarttis nyt lakata venyttmästä..

Voi aloittaja jospa vain voisit muuttaa luokseni ja syödä vain mitä eteesi laittaisin :)

Itse olen 173/67 ja syön kyllä herkkujakin että mun komennossa saisit parikin suklaapatukkaa päivässä tms. namia. Mutta vähemmän ruokaa,.. Paljon vähemmän. Kyllähän toki itsekin tajuat että paketillinen leipää kerralla on sairasta kuten myös kaksi täpötäyttä lautasellista ruokaa. En muuten itse harrasta MITÄÄN liikuntaa, ongelmasi on nyt kokonaan ruokailussa. Vatsalukkusi on varmaan tosi paljon venynyt ja sitä tarttis nyt lakata venyttmästä..

Varmasti on laukku venynyt, sen näkee päällekin päin. Lisäksi raskaus löystytti ihoa, joten etupuolella roikkuu tosi matalalla iso maha. Tänään käytiin ulkona lounaalla ja vaikka söinkin enemmän kuin oli tarkoitus, olivat ne extramäärät salaattipöydästä. Pääruokaa otin vain varttiannoksen. Ehkä hivenen on maha jo ehtinyt tottua pienempiin annoksiin. Näytän kuitenkin siltä, miltä näytin raskaana ollessakin, ellen vedä vatsaa sisään. Viikonloppuherkuksi mies otti karamelleja ja minä teekupin kanssa syötäväksi kakkua.

Paino ei ole laskenut, vaikka olen urheillut, tehnyt lumitöitä, syönyt murto-osan mitä normaalisti jne.. terkka kerran sano, että imetysaikana ruumis pitää joillakin tiukasti kiinni rasvavarannoista, jotkut taasen laihtuvat. Ehkä imetys tulisi lopettaa lopullisesti, mikäli se junnaa tässä, lapseni ei kuitenkaan enää edes kovasti huoli rintaa kuin vain satunnaisesti öisin.

Sinulle sopii noin 1800 kcal:n ruokamäärä näin aluksi. Sillä laihdut aluksi vähän enemmän, mutta myöhemmin noin kilon viikossa, mikä on juuri sopiva tahti. Panosta proteiinin ja hyviin hiilihydraatteihin unohtamatta rasvaa. Runsaasti vihanneksia.

Yhteistyössä