170cm/125kg - itkettää oma tyhmyys:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fatty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen itse 172cm ja normaalisti 67kg, mutta nyt synnytyksestä aikaa 2kk ja painan 74kg. Olen mielestäni tosi läski, joten en voi ymmärtää miten sinä voit näyttää 100 kiloisena hyvältä!? Sehän on sairas ylipaino!!!

Tuossa siis ovat mittani. Synnytyksen jälkeen (5kk) olen lihonut nyt 16kg. Olemme mieheni kanssa suunnitelleet elämäntaparemonttia sekä itsemme että poikamme takia, ja siitä tulee vaikeaa.. itkettää jo nyt oma typeryys, että annoin painon nousta ja että olen ollut koko ikäni vaikeasti ylipainoinen.

Ongelmani ovat kahvileivät, annoskoot ja liikunnan puute. En tupakoi, enkä käytä alkoholia. En syö karamellejä, sipsejä tai limsaa, mutta syön niin kauan esim. leipää tai ruokaa, kunnes en vain kykene enempään tai syötävä loppuu.

Olen alkanut nyt hiihtämään ja vauhtini on noin 4km tunnissa, en tiedä onko se tarpeeksi. Palaan töihin kesäkuussa ja haluan painaa rutkasti vähemmän.

Mitä neuvoja voisitte antaa niihin hetkiin, kun ruoka on ainoa asia, mikä pyörii mielessä? Ajattelen ruokaa koko ajan. Haaveilen syömisestä. Ulos lähteminen joka kerta kun ruoka mieleen tulee, ei onnistu vauvan takia, enkä jaksaisikaan liikkua monta kertaa päivässä.

Riittääkö näin alkuun 3 x tunnin hiihtolenkkiä mäkisessä maastossa viikossa? Koetan pienentää annoskokoja, mutta rasvatonta maitoa, raejuustoa ja ruisleipää haluaisin syödä mahd. paljon, tykkään niistä hirveästi. Mikään sokerijugurtti tms. ei ole ongelma, enkä käytä juustoja enkä leikkeleitä.

Antaisitteko neuvoja, miten tämä lähtisi mahdollisimman sujuvasti käyntiin - en pysty lähtemään liian tiukalle kuurille heti, koska ahdistun heti ja repsahdan pahemmin. Olen hyvä kokki, ja osaan tehdä kevyttäkin ruokaa, joten en kaipaa reseptejä. Vain neuvoja, miten selvitä pahimmista tahdonvoiman notkahduksista.

Sovimme mieheni kanssa, että viikonloppuisin saa herkutella toisena päivänä. Mieheni on 191cm/130kg ja kauhean makeanperso. Hän syö ruokaa vähemmän kuin minä, mutta leivonnaisia ja karkkia järjettömät määrät.

Heinäkuussa ovat veljeni häät, ja haluaisin mennä niihin häpeämättä itseäni. Kun painoin 100kg tienoilla, voin loistavasti ja näytin omasta mielestä ok. Toki olin hillittömän painoinen, mutta kukaan ei ikinä osannut arvata sitä, ruumiinrakenteeni perusteella veikkasivat 70-80kg.

Mitenkähän realistisesti voisin pudottaa painoa nyt kevään aikana? Putoaisikohan näillä hommilla sellaiset 10kg edes?

Tsemppiä pudotukseen !!! Onneksi tavallaan löytyi syy, vaikka onkin sairaudesta kyse. Onneksi siihen on lääkitys olemassa eikä häiritse jokapäiväistä elämää. Nyt huomaat, että yritystä sinulta ei puuttunut :)

Liikunta on toki terveellistä, mutta ei sillä laihdu. Laihduttamiseen sitä ei kannata sotkea ollenkaan. Ruokamääriä pitää vaan pienentää siitä mihin kroppa on tottunut. Usein suositellaan hedelmiä nälkään, mutta täytyy muistaa, että niissä on paljon sokeria, joten ne eivät laihduttamiseen kovin hyvin sovellu. Esim. viinirypäleet kannattaa unohtaa kokonaan.

Lainaa kirjastosta Hanna Partasen kirja. Siinä on aika hyvin kerrottu, millaisia ruokamääriä keskivertonaisen pitäisi syödä. Yleensä ihmiset lappaa lautaselle riisiä ja kastiketta yli kaksinkertaisen määrän suositeltuun nähden ja ihmettelevät, kun paino ei putoa, vaikkei mitään herkkuja syökään.

Yhteistyössä