Itse uskon, että tärkeintä on motivaatio - ihminen kykenee mihin tahansa, jos on tarpeeksi motivoitunut. Sinulla tuo ylipaino on jo terveydelle vaarallista, ja menisin itse lääkärin vastaanotolle tekemään ensin rutiinitarkastuksen, jossa otettaisiin verikokeet jne. Pieni puhuttelu lääkäriltä voisi myös kasvattaa motivaatiota.
Jos et kykene motivoimaan itseäsi tarpeeksi, mitä terveyteen tulee, niin mitenkäs se töihin paluu ja ne häät? Saisitkohan niistä tarpeeksi potkua estämään retkahdukset silloin, kun söisit, vaikkei olisi fyysistä tarvetta? Olen huomannut, että suomalaisia motivoi parhaiten vitutus ja kateus: jos työpaikalla on vaikka joku ärsyttävä työkaveri tai häissä töykeä sukulainen, niin ehkä sinua motivoi enemmän laihduttaminen, kun ajattelet, ettet kiusallasikaan anna tuolle ärsyttävälle työkaverille/sukulaiselle sitä tyydytystä, että näkisi sinut nykyisissä kiloissasi
Joka tapauksessa, suosittelen pitämään ruokapäiväkirjaa, mutta ei ainoastaan niin, että kirjoitat syömisesi jälkeenpäin, vaan niin, että kirjoitat itsellesi kuukauden ruokalistan etukäteen. Käyt vaikka siellä karppaus-sivuilla ja kopioit sieltä vhh-ateriaehdotuksia ja suunnittelet niiden mukaan ainakin viikon ruoat kerrallaan. Kun tiedät etukäteen että mihin aikaan ja mitä sinä syöt, ei lankeaminen ole niin todennäköistä. Äläkä vain rupea syömään pelkkää raejuustoa tai ruisleipää, mitä yksipuolisempi ruokavalio, sitä enemmän se muu ruoka houkuttaa. Teet maukkaita vhh-aterioita, ainakin viikon joka päiväksi löytyy eri ateriat lounaalle ja illalliselle, ettei se yksipuolisuus pääse vaivaamaan.
Äkkilaihduttamisessa on aina se vaara, että jos kaloreita vähennetään yhtäkkiä rutkasti, voi elimistö ryhtyä säästöliekille, joka taas hidastaa sitä laihtumista. Vhh-dieetillä tämä ei ole dramaattista kuin vähärasvaisella ruokavaliolla, mutta siltikin suosittelen edes 15-30 minuutin liikuntarepeämiä pitkin päivää. Eli vaikka 3 kertaa 15-30 minuutin kävelylenkki, aloitat 15 minuutilla ja kasvatat pikkuhiljaa viikkojen myötä 30 minuuttiin.
Paljon paljon tsemppiä ja usko itseesi, kyllä sinä vielä onnistut!