17 lasta, ja lisää tulossa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lanetti harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Thumbs up heille! Jos 17 lapsen ruokkimiseen menee vaan 1500 ? kuukaudessa niin samalla laskutoimituksella kahden lapsen ruokiin menisi runsas satku. Tuo äiti voisi opettaa mulle miten se ton tekee...

Voihan se olla, että Jenkeissä ruoka on halvempaakin, että samalla rahalla saa enemmän ruokaa. En tiedä kyllä hintatasosta. Ne neuvoo jossain netissä, miten ruokalasku pysyy pienenä. Ne ostaa isoja pakkauksia, eikä käytä merkkituotteita. Sen neuvon ainakin muistan.

ja käyttävät paljon säilykkeitä. Muistan ku telkkarista tuli se dokkari. Pakettiautolla kurvasivat kauppaan.

Onnea heille. Hintataso monessakin asiassa varmasti erilainen tuolla rapakon takana, mutta Suomessakin pystyy elämään pienellä ruokalaskulla, kun vain jaksaa paneutua. Aina ei jaksa.

En kummeksu isoa lapsimäärää, minulle henkilökohtaisesti mahdotonta. Meitä on niin monenlaisia tässä maailmassa ja minusta meissä äideissä joilla ei ole montaa lasta, jotka eivät aina jaksa tuijottaa taloutta millitrillinä, jotka eivät pidä kotikoulua ym. ei ole näiden puutteiden takia erityisempää vikaa. Itse en ainakaan kanna huonoutta moisesta -vaan käyn töissä ja teen sen lasten kanssa minkä jaksan. Ja en tuntisi alemmuutta, vaikka elämäni olisi päinvastoinkin -tai vaikkei minulla olisi yhtään lasta!

Hyvää äitienpäivää kaikille! :flower:

Näyttivätkin ihan "normaaleilta". Että mikäpä siinä jos vain rahkeet riittävät, niin kuin heillä näyttää riittävän! Meitä mahtuu monenmoista tähän maailmaan! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jonna-75:
Alkuperäinen kirjoittaja rankkaa:
Tyttölapset, joista vanhin on jo kohta täysi-ikäinen, tekevät ison osan kotihommista. Plus anoppi tai joku käy pyykkäämässä. Kotiapulaista heillä ei kai ole? Lapset laittaa ruoan. Äiti hoitaa vain vauvoja ja pitää kotikoulua.

Siis onko isoissa perheissä (esim lestadiolaisilla ja muillakin) niin, että tytöt saavat aina tehdä suurimman osan kotihommista?! Mun mielestä tosi törkeetä, että lapset jaotellaan jo pienenä niin, että tytöt on piikoja ja pojat saavat mennä kirmata vallattomina. No, jos sellaista esimerkkiä näytetään koko suvussa niin eivät varmaan lapset edes moista kyseenalaista. Mun mielestä vaan todella epäreilua tyttölapsia kohtaan.
Ja jos joku sanoo, että tytöt haluaa osallistua kotihommiin enemmän ni kysynpähän vaan, että onko heidän kotonaan annettu tyttärille pyyteetöntä rakkautta vai onko aina korostettu kuinka hyviä ja rakkaita tytöt ovat kun auttavat kotitöissä. Ja lapsethan imevät esimerkin perheestään, suvusta, yhteisöstä eli kyllä sanatonkin viestintä näyttää esimerkkiä.
Kyllä lasten pitäisi saada näinä päivinä ihan tasa-arvoinen kasvatus!

No meidän perheessä (lestadiolainen, 11 sisarusta meitä) sekä tytöt että pojat ovat tehneet ihan samalla lailla kotitöitä. Eikä meitä tyttöjä ole pidetty mitenkään piikoina tai lastenhoitajina kotonamme. Ihan normaalia elämää olemme eläneet lapsuudessa ja nuoruudessa! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jonna-75:
Alkuperäinen kirjoittaja rankkaa:
Tyttölapset, joista vanhin on jo kohta täysi-ikäinen, tekevät ison osan kotihommista. Plus anoppi tai joku käy pyykkäämässä. Kotiapulaista heillä ei kai ole? Lapset laittaa ruoan. Äiti hoitaa vain vauvoja ja pitää kotikoulua.

Siis onko isoissa perheissä (esim lestadiolaisilla ja muillakin) niin, että tytöt saavat aina tehdä suurimman osan kotihommista?! Mun mielestä tosi törkeetä, että lapset jaotellaan jo pienenä niin, että tytöt on piikoja ja pojat saavat mennä kirmata vallattomina. No, jos sellaista esimerkkiä näytetään koko suvussa niin eivät varmaan lapset edes moista kyseenalaista. Mun mielestä vaan todella epäreilua tyttölapsia kohtaan.
Ja jos joku sanoo, että tytöt haluaa osallistua kotihommiin enemmän ni kysynpähän vaan, että onko heidän kotonaan annettu tyttärille pyyteetöntä rakkautta vai onko aina korostettu kuinka hyviä ja rakkaita tytöt ovat kun auttavat kotitöissä. Ja lapsethan imevät esimerkin perheestään, suvusta, yhteisöstä eli kyllä sanatonkin viestintä näyttää esimerkkiä.
Kyllä lasten pitäisi saada näinä päivinä ihan tasa-arvoinen kasvatus!

No höh, onpa taas, hmmm, kummallisesti ajateltu. Ensinnäkin eikö lapsien kuulu kumminkin kantaa oma vastuunsa yhteisestä kodista ja sen töistä? Oli niitä lapsia sitten paljon tai vähän. Mutta ei tietenkään niin paljoa, että ei muuta ehdikään kuin tehdä kotitöitä. Saattaa tietenkin olla perheitä, joissa tytöt tekee kaiken ja pojat laiskottelee mutta ei se mikään yleinen käytäntö oo. Että eipä kannata yleistää. Kyllä sille äidillekin silti (ja isälle) jää silti hommaa paljon. Eli JOKAINEN perheessä kantaa kortensa kekoon kykyjensä mukaan.

Enpä haluaisi nähdä tuota naista alasti.. Kroppa varmaan todella kivan näköinen kaikkien noiden raskauksien jälkeen..

Täytyyhän kropan olla kivan näköinen, kun vielä yhdessä ovat. Vai täytyykö?

Alkuperäinen kirjoittaja lanetti harmaana:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1530221

ihan kiva, heh.. ei, meille kyllä riittää nuo kaks..

Niin mitä siitä, näitähän on suomessakin, yhtä suuria tai lähes yhtä suuria perheitä ja monia isovanhempia tiedän joilla on ainakin 100 lastenlasta.

Miehen kommentti ja elämänasenne on että kohtele muita niin kuin haluat itseäsi kohdeltava???? Haluaisiko hän olla 11v elämästään raskaana, niin kuin vaimon PITÄÄ olla!!!! Huh huh!

Alkuperäinen kirjoittaja ukko munista hirteen:
Miehen kommentti ja elämänasenne on että kohtele muita niin kuin haluat itseäsi kohdeltava???? Haluaisiko hän olla 11v elämästään raskaana, niin kuin vaimon PITÄÄ olla!!!! Huh huh!

Ehkä jotkut naiset ymmärtävät, että mies ei voi olla raskaana. Kaikki feministit eivät tätä ilmeisesti ymmärrä.

Toisaalta kyseinen nainen ihan selvästi haluaa paljon lapsia. Tästä voitaisiin olettaa, että hänen asenteensa raskautta kohtaan ei ole kovinkaan kielteinen.

Wau. Oikestaan käy vähän kateeksi. :) Hedelmällisiä ovat ainaki. Iteki haaveilen isosta perheestä, en tosin noin isosta (ehkä 7-8 lasta) ja todella toivon ettei jää haaveeksi, minä kun en näköjään kovin hedelmällistä sorttia ole...

Enpä haluaisi nähdä tuota naista alasti.. Kroppa varmaan todella kivan näköinen kaikkien noiden raskauksien jälkeen..

Mutta mikäs siinä, jos kerran itse tykkää lapsia tehdä. Minullekin riittää nämä omat kaksi.

sillä ei oo MITÄÄN merkitystä kroppaan, kuinka monta lasta naisella on. tunnen monen monta naista, jolla on yli 10 lasta ja moni kahen lapsen äiti on pahemman näkönen alasti!! järki käteen !!

Alkuperäinen kirjoittaja liinu 84:

Mutta mikäs siinä, jos kerran itse tykkää lapsia tehdä. Minullekin riittää nämä omat kaksi.

sillä ei oo MITÄÄN merkitystä kroppaan, kuinka monta lasta naisella on. tunnen monen monta naista, jolla on yli 10 lasta ja moni kahen lapsen äiti on pahemman näkönen alasti!! järki käteen !!

Sama täällä. Joillakin yhden lapsen äideillä kroppa on paljon huonommassa kuosissa kuin monella isomman perheen äidillä.

Alkuperäinen kirjoittaja samat sanat:
Alkuperäinen kirjoittaja liinu 84:

Sama täällä. Joillakin yhden lapsen äideillä kroppa on paljon huonommassa kuosissa kuin monella isomman perheen äidillä.

Ei voi kyllä monenkaan 50v. kropasta päätellä, että montako ihmistä sieltä koipien välistä on tähän maailmaan punnattu.

Vistiketjusta löytyi linkki tämän perheen kotisivuille ja lasten syntymäpäiviä ja harrastuksia myöten KAIKKI tiedot heidän perheestään. Moniko meistä haluaisi elää yhtä julkista elämää? Arki avoimena medialle ja kaikille uteliaille, en minä ainakaan. Silti en tuomitse heidän tapaansa elää tätä elämää. Lukuisista valokuvista päätellen vaikuttavat tasapainoselta, omaan elämäänsä tyytyväisiltä ihmisiltä. En todellakaan kadehdi heidän taloaan tai pyykkivuorta omassa kotipesulassaan... Olen täysin tyytyväinen, että voin omassa pienessä kodissani pyörittää pyykkikonetta kerran tai kolmesti päivässä - ja se on siinä. Kaksi lasta on meille annettu, enempää ei tullut, vaikka tilauksessa oli.

Tietääkö joku millä rahalle ne elää? Se ruuan määrä, noi viulut ja kaikki... ja mikä talo!

Menestyvää kiinteistöbisnestä, kirjabisnestä yms. Lahjoituksiakin ovat saaneet, muistaakseni viulut esim on lahjoitettu. Kuukaudessa menee ruokaan vain jotain 1500 e.

Silloin, kun meillä oli vielä 6 lasta ja laitoin ostokset ylös, niin muistaakseni meillä kannettiin ruokaa kotiin reilulla 600 eurolla kuukaudessa. Täytyisi taas ottaa ostokset ylös, kun ollaan tässä vaimon kanssa ehditty taas lisääntyä.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
http://www.duggarfamily.com/photos.html

hyvähän tuo jos on varaa noihin kaikkiin hienoihin asuntoihin ynnä muuhun...mutta jotenkin tuli vähän metka olo...olihan se joo jotenkin koti, mutta mielestäni laitoksen tapainen ja jotenkin muutenki kun lapsi luku jo noin suuri niin alkoi pohtimaan kaikkea,,,ja mikäs siinä jos tykkää...
Mahtavat olla rikkaita...ajatelkaas noin suuri talo, iso auto, 17-18 lasta...millasetkohan on avutuksetkaan tuolla USA.ssa meinaan saakos sieltä mitään lapsilisäkään... =)

Tietääkö joku millä rahalle ne elää? Se ruuan määrä, noi viulut ja kaikki... ja mikä talo!

muistan katsoneeni silloin joskus heistä kertovan ohjelman ja jos oikein ymmärsin he eivät lainaa ota.
talon he teki itse. ei tainnut paljoa olla muita auttamassa kun oma perhe.
hattua nostan perheelle.

Suuret perheet ovat kiinnostavia, mutta eivät ne nyt mitään superharvinaisuuksia ole täälläkään. Esim. kansanedustaja Kyösti Karjulalla taitaa olla 18 lasta, ja Pohjanmaalla suurperheitä on muutenkin paljon.

Tuossa Duggarien perheessä pojat ovat olleet mukana rakentamassa perheen uutta taloa. Näin on säästetty työvoimakuluissa. :)

Yhteistyössä