150?/kk 2aikuista+lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sartsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sartsukka

Aktiivinen jäsen
30.10.2004
1 854
0
36
Lohtaja
En tiedä onko aiheelleni oikea paikka.Meillä kun alkaa niukat ajat siis mihin olemme tottuneet ja oma aivokapasiteetti ei oikein riitä vaikka miettinyt olen.Niin olisi hakusessa 3henkilön 2aikuista ja yksi pieni lapsi jotka söisi ja n.150-200?kuussa olisi rahaa käytettävissä.Kuitenkin pitäisi olla suht helppo tehdä kun syntyy vauva ja mies erittäin paljon töissä.Ja sen helppouden lisäksi saisi olla tietenkin ravitsevaa ja monipuolista eikä liian rasvaistakaan.Myös aika säilyvää kun ei ole kuin n.1kerta viikossa mahdollisuus kauppaan.Maitoa saamme omasta tankista ja isoimman rasvan pois keräämällä kun on hetken seissyt jääkaapissa.Sitten kun peruna-aika koittaa saamme perunat omasta maasta myös varhaisperuna olisi sieltä tarkoitus.Ja syksyllä marjoja pensaasta.Eli nyt auttakee minuu onnetonta!

eli edullisia ravitsevia ja helppoja valmistaa erilaisia ruokia ja niiden ohjeita.Kun on tuon verran kuussa rahaa käytettävissä ja kauppaankaan ei pääse kun n.kerran viikkoon eli pitäisi säilyä sekä sitten minkälaisia ruokia voi pakastaa ja kauanko ne pakastimessa kestää jos tulee päiviä ettei todellakaan jaksa ja kykene tekemään!

Hmm...mahtoikohan tuohon tulla vieläkään tolkkua!?!

ei sitä makaroonilaatikkoa ja samoja keittojakaan mielellään koko kevättä kesää ja syksyä haluaisi syödä.Siksi mää täällä kyselenkin hieman apua...Eli miehen pahin työkausi alkaa toukokuussa ja loppuu vasta joskus syyskuunlopulla...ja remontti varmasti jatkuu vielä lokakuunkin...ja tosiaan mitä voi pakastaa ja miten ja kauanko säilyy voiko esimerkiksi keittoja ja makaronilaatikkoa perunalaatikkoa spagettia pakastaa ja kauanko säilyy?

Lähes mitä tahansa ruokia voi pakastaa, samoin kuin tuoreita aineksiakin, esim. persiljaa, purjosipulia yms. mitä kannattaa ostaa kun sitä on edullisesti saatavilla. En nyt mitään ruokaohjeita ala antamaan, mut esim kaali on halpaa ja siitä saa keittoa, laatikkoa, piirakkaa yhdessä esim jauhelihan kaa. Ja kerran viikossa voi hyvin ostaa kaikki ruoat, sillä kyllä ne säilyy. Jos ostaa kalaa yms. tekee sen sitten aluksi ja muut, mitkä säilyy paremmin, loppuviikosta. Ja kalakeittoonkin voi ostaa vain pienen palan (200g) kirjolohta makua tuomaan ja loput pakasteseitä. Itse teen aina ison satsin ruokaa jotä syödään vielä seuraavanakin päivänä.

Me usein ostetaan enemmän ruokaa kerralla ja pakkasesta sitten otetaan ja valmistetaan (esim. jauhelihat, kanat jne). Valmistuksen jälkeen jämät vielä pakastetaan. Jos syö samaa ruokaa monena päivänä, ei kannata kuitenkaan lämmittää koko satsia, Usea lämmitys pilaa ruuan.
Halpoja on juuri nuo keitot ja laatikot. Vaihtelua saat vaikka erilaisista "jämälaatikoista ja -keitoista". Eli edellisen päivän ruuan tähteistä ja vähän muustakin koottu laatikko tai soppa (makaroonia, riisiä, jauhelihaa, perunaa, porkkanaa...). Ja tietysti maustamalla eri tavalla.
Leivän itse tekemällä säästät pitkän pennin. Leivän päälliset on myös aika kalliita, eli aamu- ja ehkä iltapuurokin tuo mukavan säästön. Jos olette innokkaita viilin tai jugurtin ystäviä, voit tehdä viilit helposti itse (viiliä n. 1 rkl kulhon pohjalle, päälle maitoa ja huoneen lämpöön viiliintymään noin vuorokaudeksi). On ihan samanlaista kuin kaupan viili.
Itsekin vielä harjoittelen tätä säästäväistä ruuanvalmistusta. Tuossa tähteiden hyötykäytössä kyllä äkkiä harjaatuu, eli mielikuvitus ruuanlaitossa kasvaa! :)

JUU MITÄ ENEMPI ITSE TEKEE SEN EDULLISEMPAA,LIHAA KANNATTAA MYÖS OSTAA KERRALAAN ENEMPI(SILLOIN KUN TARJOUKSESSA)JA JOS MAHD.SAATTEKO HIRVEN LIHAA..SIENET,MARJAT(MEHUT)JA ITSETEHDYT SÄILYKKEET..PUNAJUURET,SUOLAKURKUT YMS..PIENENTÄÄ SITÄ RUOKA LASKUA MUTTA JOS PERUNOITAKIN JO OMASTA TAKAA..NIISTÄHÄN VOI TEHDÄ NIIN PALJON:PERUNARIESKAA,PUUROA.LAATIKOITA..NÄITÄ ASIOITA ITSE KÄYTÄN LASKUA PIENENTÄMÄÄN.. =)

Kannattaa suunnitella ruokalista ainakin viikoksi eteenpäin. Kannattaa tehdä mahdollisimman isoja satseja, että voitte syödä, vaikka kaksi kertaa samasta ja loput vielä pakastaakin. On hyvä myös muistaa syödä sitten niitä pakastettuja ruokiakin (meillä tuppaa unohtua sinne...)
Perusruoka on halvinta, leivät ja jugurtithan, einekset, ne sitten maksaakin enemmän. Mitä enemmin teet itse esim. leivät, sen edullisempaa, mutta aikaa ja jaksamistahan se vaatii.