15 km pyörällä/kävellen päivän aikana tarhaan matkaa. Kuulostaako kohtuulliselta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitä voin tehdä tässä tilanteessa?

Lähden opiskelemaan ja kouluni sijaitsee 1,5km päässä kotoamme. Päiväkoteja 1,5km säteellä kodistamme on 3 kpl. Ainoa vapaa paikka mitä meille tarjottiin on 4km päässä kotoa. Sieltä päiväkodista on vielä 3,5km matka koululleni. Eli koulumatkakseni tulisi 7,5 km/suunta yhden päivän aikana.

Ja mikä parasta, olen autoton :/ Eli keväällä ja syksyllä pyöräillen, liukkaan kelin tultua kävellen ja rattaita työntäen.

Suostuisittako moiseen?

Mä olen tehnyt jos jonkin sortin valitukset mutta ei auta. Selvästi sanottiin että ottakaa tai jättäkää, tämä on parasta mitä voimme tarjota.

Onko minulla mitään oikeutta valittaa tämmösestä päätöksestä? Tarhapaikka ei todellakaan ole kohtuullisen välimatkan päässä autottomalle yh:lle.

Sä voit tehdä niin, et laitat uudet hakemukset vetää, ja ne aikanaan käsittelee ne. Ja saat ehkä paremman paikan lapselle (lähempää ). Mut ei sulla oikeestaan ole vaihtoehtoja, kun ottaa hoitopaikka vastaan ja kuskata lapsi, tai jättää opiskelut.... Sori.

ei se varmaan sun mielestä oo kohtuulista mut kyllä se sitä on. Ei sieltä lähemmistä päiväkodeista nyt voida ottaa siellä jo olevaa lasta pois ja siirtää muualle että sun laps sais lähempää päivähoitopaikan.

Aina valittaa saa. Etpä ole tainnut ajatella, että maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla joutuu aivan normaalisti kulkemaan tuollaisia matkoja ja enemmänkin. Kuljettamaan kävellen/rattailla tai pyörällä yhden eskariin, toisen kerhoon, kolmannen toiseen kerhoon, vauva päikkäreille kotiin ja taas uudestaan sama reitti iltapäivällä. Sulla on ilmeisesti vain yksi lapsi rahdattavana ja sekin tuntuu olvan liikaa. HYvää kuntoilua moinen kuljettelu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kommentti:
Alkuperäinen kirjoittaja h:
no ainakin kunto kasvaa jos ei muuta.. ei siihen mee ku 30min ku polet fillarilla.

Talvella fillarilla lapsen kanssa?
Aika vaarallista puuhaa.

no joo.. mut nyt vielä voi ihan hyvin pyöräillä. ja jos talvi tulee yhtä myöhään kun viimevuona ni viel jonkun tovin kerkee fillaroida. voihan sitä varmaan sit talveks jättää sen pyörän sinne päiväkodin lähelle lukkoon.. vie rattailla lapsen hoitoon. ottaa pyörän, polkee kouluun.. jättää taas pyörän päiväkodin lähelle ja tulee rattailla himaan.. niin miekin tein viimetalvena.. linja-autolla menin jos todella kurja keli

mitä sä valittaisit? siis mistä? kun jos ei ole paikkaa, niin ei yksinkertaisesti ole. piste. Vai olisko kohtuullista, että yksi lapsi "saisi potkut", että sun lapsi pääsisi hoitoon?
Jos päiväkodissa on täyttä, niin siellä todellakin on täyttä. Onhan se huomattu että ne on ylibuukattuja muutenkin.

Meillä vähän samanlainen tilanne ja auto jouduttiin hankkimaan. Ymmärän ap:ta ihan täysin. Just se että ympärillä on monta päiväkotia ja on asuinpaikkansa sen mukaan valinnu ja sitten saa kunnalta paikan jostain ihan muualta :-/ Laita uusi hakemus/valitus. Toivottavasti syksyn aikana vapautuis paikka lähempääkin...

Mun mielestä tuo on liian vaivalloista ja aikaavievää.

Mutta jos ei lähempää paikkaa löydy, niin ei voi mitään. Eikö kodin ja koulun välillä olisi päiväkotia, tai koulun vieressä? Vaikka kilometrejä kodin ja pk:n välillä olisi enemmän, niin päiväkoti olisi kuitenkin helpommin saavutettavissa...

Niin voi tehdä, että ottaa paikan vastaan, ja hakee sitten aktiivisesti siirtoa. Se ei kyllä oo lapselle kamalan kivaa: pitää vaihtaa hoitopaikkaa.

Vitsi mitä sissejä täällä on. Olen kai itse sitten tosi "kermapeppu", mutta en todellakaan kuvittelisi käveleväni joka aamu ja ilta 4 km päiväkodille ja kotiin työntäen lasta rattailla. Kun elämässä on muutakin tekemistä ja tuo vie kovin paljon aikaa. Meillä kyllä onneksi pääsee bussilla.

Päivähoidosta vastaavien kanssa voi muuten myös keskustella, ei ole pakko heti mennä valituslinjalle. Saattaa yllättäen vapautua paikka jostain paremmasta paikasta, kun päivähoidossakin tilanteet muuttuvat.

Ymmärrän kyllä hyvin sen että ottaa päähän, mut toisaalta ymmärrän senkin että jos lähipäiväkodit on täynnä, niin eivät ota ylipaikoille ketään.

Sinänsä ainakin täällä Helsingissä homma lähentelee idiotismia, kun lapsia raahataan lähiöstä A hoitoon lähiöön B, ja lähiön B lapset tuodaan vuorostaan hoitoon lähiöön A. Se ei tietenkään ole niiden päiväkodin työntekijöiden vika, mut hullulta tuntuu.

Meillä oli aikanaan sama tilanne :(
Tosi kurjaa, kohtuutonta on nimenomaan ne lapsen 10-11 -tuntisiksi venyvät hoitopäivät, ei se, että äiti joutuu polkemaan pyörällä. :(

Onneksi tuo kesti vain n. puoli vuotta, kunnes löytyi paikka lähempää.

Alkuperäinen kirjoittaja tylsää:
Ymmärrän kyllä hyvin sen että ottaa päähän, mut toisaalta ymmärrän senkin että jos lähipäiväkodit on täynnä, niin eivät ota ylipaikoille ketään.

Sinänsä ainakin täällä Helsingissä homma lähentelee idiotismia, kun lapsia raahataan lähiöstä A hoitoon lähiöön B, ja lähiön B lapset tuodaan vuorostaan hoitoon lähiöön A. Se ei tietenkään ole niiden päiväkodin työntekijöiden vika, mut hullulta tuntuu.

Näissäkin monesti tilanne on se että lähiössä A on pieniä runsaasti jolloin kaikki eivät vaan mahdu siihen lähelle kun taas lähiö Bn päiväkodissa on pienille tilaa ja sit isoissa taas päinvastoin.

Siitä tulis yhtäläinen polemiikki jos isot ja pienet olis sekasin päiväkodissa

Alkuperäinen kirjoittaja Kommentti:
Vitsi mitä sissejä täällä on. Olen kai itse sitten tosi "kermapeppu", mutta en todellakaan kuvittelisi käveleväni joka aamu ja ilta 4 km päiväkodille ja kotiin työntäen lasta rattailla. Kun elämässä on muutakin tekemistä ja tuo vie kovin paljon aikaa. Meillä kyllä onneksi pääsee bussilla.

Päivähoidosta vastaavien kanssa voi muuten myös keskustella, ei ole pakko heti mennä valituslinjalle. Saattaa yllättäen vapautua paikka jostain paremmasta paikasta, kun päivähoidossakin tilanteet muuttuvat.

Ei tollanen kävely matka loppujen lopuksi niin paljon vie aikaa, jos tottumaton liikkumaan niin aluks siihen menee aikaa hiukan enemmän, mutta äkkiä kunto kohenee sen verran että ei aikaa mee niin kauan.

Lämpimänä vuodenaikana menettelee, muuten ei..
Itsellä aikoinaan samankaltainen tilanne, landella asuttiin ja bussiliikenne aika hiljaista. Oli kiva talsia kotiin auraamatonta, pimeää tietä 8km rattaiden kanssa. Kyllä siihen hetki vierähti:/

Ei se 15km fillarilla paha ole, mutta kävellen on kyllä! Itse kävelin joskus 6km työmatkaa per suunta ja oli sen verran paha etten enää lähtis. Kuitenkin tulee aikalailla matkaa kun joka päivä kävelee ja aikaa meni siihen kuuteen kilsaankin melkein tunti normaali vauhtia.

lapsemme on 3.5km päässä hoidossa. Oikeasti tuon matkan menee usein kävellessä lähes samaan aikaan kuin bussilla mennessä. Bussi kun ei aina mene sopivaan aikaan, pysäkillä seisotaan jne.

Suurimman osan aikaa tuo ei ole mikään matka liikkua. Talvisin ikävämpi jos ei ole busseja. Mun tyäpaikalle on 15km suunta ja sinne moni täällä asuva työkaveri ajaa pyölllä.

Kyllä itse selviytysin ja toki hakisin lähempänä olevaan paikkaan.

Ei ole mitään mistä valittaa, olet saanut hoitopaikan. Se voidaan määrätä vaikka minne.

Nyt vain uusi hakemus vetämään ja soittelet JOKA PÄIVÄ lähipäiväkoteihin onko paikkoja.

Näin lämpimänä aikana vielä tuo matka menettelee, mutta talvella on kelju.

Hyvällä tuurilla saat lapselle paikan lähempää ennen talvea. Tosin lapselle on kurjaa joutua vaihtamaan hoitopaikkaa, mutta tuskin muutakaan voit.

Yhteistyössä