13v tyttö kivitetty

Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Tuollasia tuomioita ei pitäis jaella ollenkaan!!
Sairasta ja ihmiset kattonnu vierestä hurraten. Sairas kulttuuri/uskonto :(

Muistakaa ettei näillä kivityksillä, ympärileikkaiuksilla yms. ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Nämä ovat tapoja joita heimot ovat vuosituhansia noudattaneet. Somaliassa nykyisin on vahva uudistamisen halu, Naiset taistelee näiden asioiden vuoksi siellä paljon. Ympärileikkauksia tehdään enää vain köyhimmillä alueilla missä on vaikeaa saada ihmisiä kuuntelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninnu:
Muistakaa ettei näillä kivityksillä, ympärileikkaiuksilla yms. ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Nämä ovat tapoja joita heimot ovat vuosituhansia noudattaneet. Somaliassa nykyisin on vahva uudistamisen halu, Naiset taistelee näiden asioiden vuoksi siellä paljon. Ympärileikkauksia tehdään enää vain köyhimmillä alueilla missä on vaikeaa saada ihmisiä kuuntelemaan.

Kulttuurisidonnaisiahan ne ovatkin, tosin niitä perustellaan joskus virheellisesti uskonnolla.

Kerrankin asiaa,hyvà

Ympärileikkaus tehtiin Suomessa, uskonnon takia eikä siitä saanut vanhemmat mitään syytettä. Syy: uskonto.

Somaliassa pitää laajoilla alueilla valtaa vanhoillisislamilainen järjestö, joka taas noudattaa Sharia-lakia joka taas sallii kivityksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Mamma italiana:

Liian monelta hyvää tahtovalta unohtuu kokonaan se, että myös autettavalla on jokin vastuu itsestään ja muista. Moraalia on hankala opettaa, varsinkin jos länsimainen menee Afrikkaan tai mihin nyt menekään sillä asenteella että voi voi sinua, kun et ymmärrä. Kukapa sellaisesta tykkää? Jos Somaliassa ei opita ihmisten tavoille tai muuallakaan maailmassa, niin kenen vika se on? Ihan oikeasti?

Ja jos nyt haluat niitä ehdotuksia meiltä muilta, niin kerro toki myös omasi.

lue jotain asiaa liittyvàà kirjllisuutta esim "elàvàltà poltettu" jne... siellà on hyvià ideoita ja linkkejà. ei ne ihmiset siellà itsestààn ala toimia (eivàt voi!!!) , ei meidàn pidà olla sokeita, ystàvà hyvà

Mä luen paljon, mulla on tälläkin hetkellä ystävä Afrikassa vapaaehtoistyössä. Mä luen maailman medioita. Olen kiinnostunut uskonnoista. Osaan ajatella, en todellakaan ole sokea enkä myöskään ystäväsi =)

anteeksi, ei ole pakko ollaa ystàvià, oli vaan sellainen tapa sanoa. minua nuo naiset sààlittàvàt noissa maissa, varmaan sinàkin olet tajunnut LUKEMASI perusteella kuinka vàhàn he voivat vaikuttaa aiaan. toivon kaikkea hyvàà sinullein

Sääli ei heitä auta, eikä muutama ropo avustusjärjestöille. Somaliaa voisi auttaa rauhanturvaoperaatio tai muu vastaava, koska maa on kaaottisessa tilanteessa eikä avustuksetkaan mene aina perille.

Lukeminen sivistää, mutta ei sillä kirjalla kannata löydä päähän länsimaista naista joka kauhistelee nettipalstalla jonkun tuntemattoman barbaarista kuolemaa.

paljon voi asian etee tehdà, JOS HALUAA. ensinnòkin lopetataan syyllistàmien ja aloitetaan jotenkin alusta. en ole puhunut raha-avustuksista

anteeks nyt vaan mutta somaliaa auttaa ydinpommi joka sinne pudota mätkäytetään... mie oon niin taas täynnä tätä että länsimaiden pitäisi niin kovasti auttaa ja syytää rahaa ym sinne, korjatkoon asiat omassa maassaan itse, ekaks vois aloittaa vaikka siitä että siirtyisivät vaikka nyky vuosituhannelle ja antaisivat uskonnon olla uskonto, ei mikään muu.. prkl |O |O |O |O

noh, minà en ajattele niin

no mie alan ajattelemaan.. uskonnot pitäis kieltää ihan totaalisesti prkl |O |O

uskonon pitäisi luoda turvaa elämään, toivoa synkillä hetkillä, lohtua suruun.. mutta näyttää olevan vaan faktaa että kaikki uskonnot tekevät jotain ihan muuta, määräävät mielivaltaisesti ihmisten elämästä, aiheuttavat surua ja murhetta, viattomien kuolemaa... juuri tästä syystä en usko mihinkään enkä opeta lastanikaan uskomaan.. sapettaa nyt ihna saatanasti taas...

Alkuperäinen kirjoittaja uhrina lapsi:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Ai syyttömiä ei pitäisi joutua kivitetyksi, missä tynnyrissä oikein elät?

No ei pitäis missään tulla tapetuksi valtion toimesta. Shariasta vain muistelen sitä, että sen mukaan pitäisi olla silminnäkijät ja todisteet, ennen kuin voidaan tuomita. En muista tarkemmin. Siis ihmettelen vain ja olen edelleen syvästi pahoillani, mutta ei noita kivitystuomioita ihan joka rikkeestä jaeta.

Joo ja todisteeksi riittää, kun raiskaajat tai heidän ystävänsä/sukulaisensa todistaa, että raiskattu tyttö halusi sitä.
Miten voit olla noin naiivi. Monissa maissa tytöllä ja naisella ei ole mitään arvoa. Jos he eivät ole syyllisiä rikokseen, josta heitä syytetään, heistä tehdään syyllisiä. Monesti naisella tai tytöllä ei ole edes minkäänlaista sananvaltaa tuollaisissa asioissa, vaan heidän todistustaan pidetään arvottomana. Miehet taas voivat valehdella suut ja silmät täyteen ja tehdä syyllisen syyttömästä ihmisestä.
Väität, että syyttömän ei pitäisi joutua kivitetyksi... :o Länsimainenkaan oikeusistuin ei ole erehtymätön. Miten kuvittelet oikeuslaitoksen tuolla toimivan? Usein tuomio jaetaan kyläyhteisössä täysin mielivaltaisesti ja loppujen lopuksi tuomioon vaikuttaa Paljon enemmän muut asiat kuin syytetyn mahdollinen syyllisyys tai syyttömyys. Tuomioon vaikuttaa mm. syytetyn sukupuoli, asema kyläyhteisössä, sukujen väliset suhteet, kiihkomielisyys (tehdään tästä syytetystä opetteva esimerkki, välittämättä siitä onko juuri hän syyllinen) ja kaunat ja tällöin täysin syyttömiä ihmisiä voidaan helposti tuomita
kuolemaan.

13v. lapsi kivitetään kuoliaaksi väkijoukon seuratessa (ja usein osallistuessa kivitykseen)...sitä ei voi puolustaa millään!!! :(

Täysi peesi tähän!

Ympärileikkaus tehtiin Suomessa, uskonnon takia eikä siitä saanut vanhemmat mitään syytettä. Syy: uskonto.

Somaliassa pitää laajoilla alueilla valtaa vanhoillisislamilainen järjestö, joka taas noudattaa Sharia-lakia joka taas sallii kivityksen.

Ninnu taisi tarkoittaa naisten ympärileikkausta. Sehän ei kuulu millään lailla islaminuskoon.

Poikien ympärileikkaushan on uskonnon sanelema juttu - monen uskonnon.
Ja nuo vanhat parrat jotka Shariaa yms tulkitsevat...NE pitäisi hävittää maan päältä. Ne seisovat edistyksen esteenä, monessa maassa.

Ei itketà tààllà vaikka on jàrkyttàvàà. Mità voitaisiin tehdà ettei enàà samanlaisia asiota tapahdu? Ideoita!

Mitä sivistyneempi valtio, siis mitä useampi osaa lukea, sitä vähemmän tällaista tapahtuu. Juu juu, tapetaan Suomessakin, mutta se ei ole yleisesti hyväksyttyä eikä tapahtumaa seuraa yleisö.

En usko että Somaliassakaan hirveästi tapetaan kännipäissään aviopuoliso

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Ninnu taisi tarkoittaa naisten ympärileikkausta. Sehän ei kuulu millään lailla islaminuskoon.

Ja nuo vanhat parrat jotka Shariaa yms tulkitsevat...NE pitäisi hävittää maan päältä. Ne seisovat edistyksen esteenä, monessa maassa.

Joutuvatpahan ainakin tekijät helvettiin. Koraanihan tollaisen ankarasti kieltää.

Jep, niin taisi, tajusin vasta nyt. Ja tosiaan puhun Somalian tilanteesta mistä puhe olikin, tai siis minne ap:n linkki viittasi. En kaikista islamilaisista maista jne.

Mamma, kerro OMA ajatuksesi siitä mikä auttaisi.

on tosi pitkà juttu. laitoin jo linkin,. en hyvàksy naisten ja lastenhyvàksikàyttòà MISSòòN! lue lisàà

Linkkisi ei toimi minulla.

mà olen varma ettà jos otata asiasta hieman enemmàn selvàà....

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Ei itketà tààllà vaikka on jàrkyttàvàà. Mità voitaisiin tehdà ettei enàà samanlaisia asiota tapahdu? Ideoita!

Mitä sivistyneempi valtio, siis mitä useampi osaa lukea, sitä vähemmän tällaista tapahtuu. Juu juu, tapetaan Suomessakin, mutta se ei ole yleisesti hyväksyttyä eikä tapahtumaa seuraa yleisö.

Ai ihan totta? Et tajunnut ollenkaan mun pointtia. Suomessa sitä ei hyväksytä että joku tapetaan oli tekijä kännissä tai ei :headwall:

on tosi pitkà juttu. laitoin jo linkin,. en hyvàksy naisten ja lastenhyvàksikàyttòà MISSòòN! lue lisàà

Huvittavaa, että sä kyselet multa mitä pitäisi mun mielestä tehdä, kun kysyn samaa sulta heität epämääräisen linkin, jonka perusteella mun pitäisi mennä googleen etsimään mistä on kyse.

Voit kertoa omin sanoin oman mielipiteesi.

Tuntuu, että olen jo aika turtunut tähän maailman pahuuteen ja kauheisiin uutisiin, mutta silti nämä tällaiset uutiset järkyttävät ihan sairaasti. Toivottavasti näistä uutisoidaan mahdollisimman laajasti, ja asiat alkaisivat viimein muuttua.

Mamma italiana:

Liian monelta hyvää tahtovalta unohtuu kokonaan se, että myös autettavalla on jokin vastuu itsestään ja muista. Moraalia on hankala opettaa, varsinkin jos länsimainen menee Afrikkaan tai mihin nyt menekään sillä asenteella että voi voi sinua, kun et ymmärrä. Kukapa sellaisesta tykkää? Jos Somaliassa ei opita ihmisten tavoille tai muuallakaan maailmassa, niin kenen vika se on? Ihan oikeasti?

Ja jos nyt haluat niitä ehdotuksia meiltä muilta, niin kerro toki myös omasi.

lue jotain asiaa liittyvàà kirjllisuutta esim "elàvàltà poltettu" jne... siellà on hyvià ideoita ja linkkejà. ei ne ihmiset siellà itsestààn ala toimia (eivàt voi!!!) , ei meidàn pidà olla sokeita, ystàvà hyvà

Mä luen paljon, mulla on tälläkin hetkellä ystävä Afrikassa vapaaehtoistyössä. Mä luen maailman medioita. Olen kiinnostunut uskonnoista. Osaan ajatella, en todellakaan ole sokea enkä myöskään ystäväsi =)

anteeksi, ei ole pakko ollaa ystàvià, oli vaan sellainen tapa sanoa. minua nuo naiset sààlittàvàt noissa maissa, varmaan sinàkin olet tajunnut LUKEMASI perusteella kuinka vàhàn he voivat vaikuttaa aiaan. toivon kaikkea hyvàà sinullein

Sääli ei heitä auta, eikä muutama ropo avustusjärjestöille. Somaliaa voisi auttaa rauhanturvaoperaatio tai muu vastaava, koska maa on kaaottisessa tilanteessa eikä avustuksetkaan mene aina perille.

Lukeminen sivistää, mutta ei sillä kirjalla kannata löydä päähän länsimaista naista joka kauhistelee nettipalstalla jonkun tuntemattoman barbaarista kuolemaa.

paljon voi asian etee tehdà, JOS HALUAA. ensinnòkin lopetataan syyllistàmien ja aloitetaan jotenkin alusta. en ole puhunut raha-avustuksista

anteeks nyt vaan mutta somaliaa auttaa ydinpommi joka sinne pudota mätkäytetään... mie oon niin taas täynnä tätä että länsimaiden pitäisi niin kovasti auttaa ja syytää rahaa ym sinne, korjatkoon asiat omassa maassaan itse, ekaks vois aloittaa vaikka siitä että siirtyisivät vaikka nyky vuosituhannelle ja antaisivat uskonnon olla uskonto, ei mikään muu.. prkl |O |O |O |O

noh, minà en ajattele niin

no mie alan ajattelemaan.. uskonnot pitäis kieltää ihan totaalisesti prkl |O |O

uskonon pitäisi luoda turvaa elämään, toivoa synkillä hetkillä, lohtua suruun.. mutta näyttää olevan vaan faktaa että kaikki uskonnot tekevät jotain ihan muuta, määräävät mielivaltaisesti ihmisten elämästä, aiheuttavat surua ja murhetta, viattomien kuolemaa... juuri tästä syystä en usko mihinkään enkä opeta lastanikaan uskomaan.. sapettaa nyt ihna saatanasti taas...

Oliskohan järkevämpi sanoa että uskontoa tulisi noudattaa tai rikollisuus kieltää lailla kuin että uskonto kieltää lailla? Eihän islam tue tätä tekoa mitenkään, muuten kuin syntinä. Vai oletko jostain kuullut että raiskauksen uhriksi joutuneet tulee kivittää islamin mukaan?

Ja loppujenlopuksi ei poikien ympärileikkauskaan ole niin yksiselitteinen...onko se oikeasti Jumalan laki vai onko tulkittu kirjoituksia väärin. Itse juutalaisena voin sanoa, että epäilen sen myös olevan tapa jota käytettiin monensta syystä siihen maailman aikaan...

Ai ihan totta? Et tajunnut ollenkaan mun pointtia. Suomessa sitä ei hyväksytä että joku tapetaan oli tekijä kännissä tai ei :headwall:

Luuletko että Somaliassa tuon kyseisen teon kaikki hyväksyy? Tai luuletko että muslimit tuon teon hyväksyy?

Huvittavaa, että sä kyselet multa mitä pitäisi mun mielestä tehdä, kun kysyn samaa sulta heität epämääräisen linkin, jonka perusteella mun pitäisi mennä googleen etsimään mistä on kyse.

Voit kertoa omin sanoin oman mielipiteesi.

laitan paremmalla ajalla laajemman raportin

Ja loppujenlopuksi ei poikien ympärileikkauskaan ole niin yksiselitteinen...onko se oikeasti Jumalan laki vai onko tulkittu kirjoituksia väärin. Itse juutalaisena voin sanoa, että epäilen sen myös olevan tapa jota käytettiin monensta syystä siihen maailman aikaan...

leikattu on parempi nam.... ja puhtaampi... monet ympärileukkauttavat ihan terveydellisisistä syistäkin

Oliskohan järkevämpi sanoa että uskontoa tulisi noudattaa tai rikollisuus kieltää lailla kuin että uskonto kieltää lailla? Eihän islam tue tätä tekoa mitenkään, muuten kuin syntinä. Vai oletko jostain kuullut että raiskauksen uhriksi joutuneet tulee kivittää islamin mukaan?[/quote]

öö, siihenhän nuo perustavat nämä tuomiot... uskontoon... uskonnon edelleenkään ei tulisi olla mikään määrävä asia elämässä vaan se lohtua.toivoa ja turvaa luova asia... rikokset on laissa kielletty, sivistyneissä maissa ihan vaan oikeat rikokset...

Luuletko että Somaliassa tuon kyseisen teon kaikki hyväksyy? Tai luuletko että muslimit tuon teon hyväksyy?

Mikä sun pointti on? Ottaako sua päähän, kun mä kritisoin somalialaisia jotka vaan katsoi vierestä. Yhden uutisen mukaan katsojia oli satoja. Ei, kaikki ei Somaliassa hyväksy, kun taas Suomessa ei hyväksy juurikaan kukaan, ei tätä kivitystä eikä mitään muutakaan murhaa.

Ja tekijöinä olivat islamistit. Mitäpä muslimi siihen siis sanoo?

Mäkin olen lukenut artikkeleita, joissa on pohdittu samaa asiaa.
Eräs turkkilaisessa sanomalehdessä ollut kirjoitus sanoi, että Koraanissa ei sinänsä olisi mitään vaatimusta ympärileikkausta koskien, vaan se perustuisi suulliseen perimätietoon. En tosin ole itse tarkistanut että pitääkö tuo paikkansa vai ei.
Terveydellistä hyötyähän ympärileikkauksesta on, ja ehkä se oli välttämättömyys aikoinaan, lämpimillä alueilla, hygienian ollessa puutteellinen, antibiootteja ei vielä ollut olemassakaan, jne.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä