12vuotiaan migreeni

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä tytön kohtaus meni yleensä niin että päänsärky alkoi pikkuhilja, sitten tuli huono olo, muutaman tunnin päästä päänsärky koveni, sitten muutaman tunnin päästä alkoi täristä, hikoilla, oksensi. Oksennuksesta alkoi helpottaa.
Lapsen migreenille on aika usein joku syy.
Meidän tyttö sai migreenikohtauksia sopimattoman ruokavalion vuoksi. Sitten kun se huomattiin ja ruokavalio saatiin kohdalleen (pois maito ja huonosti sulavat ja närästystä aiheuttavat sekä sitrukset) niin kohtaukset aika pian loppuivat. Joskus vielä tulee lievänä, mutta sitten aina mietitään onko syönyt jotain sopimatonta, mutta usein se jää epäselväksi. Tavallisella särkylääkkeellä pärjää, noin kerran kuussa.
Jos esim astmaa, niin se voi myös aiheuttaa jos lääkitys ei kohdillaan.
 
vierailija
Meillä tytön kohtaus meni yleensä niin että päänsärky alkoi pikkuhilja, sitten tuli huono olo, muutaman tunnin päästä päänsärky koveni, sitten muutaman tunnin päästä alkoi täristä, hikoilla, oksensi. Oksennuksesta alkoi helpottaa.
Lapsen migreenille on aika usein joku syy.
Meidän tyttö sai migreenikohtauksia sopimattoman ruokavalion vuoksi. Sitten kun se huomattiin ja ruokavalio saatiin kohdalleen (pois maito ja huonosti sulavat ja närästystä aiheuttavat sekä sitrukset) niin kohtaukset aika pian loppuivat. Joskus vielä tulee lievänä, mutta sitten aina mietitään onko syönyt jotain sopimatonta, mutta usein se jää epäselväksi. Tavallisella särkylääkkeellä pärjää, noin kerran kuussa.
Jos esim astmaa, niin se voi myös aiheuttaa jos lääkitys ei kohdillaan.
Kannattaa käyttää luomumaitoa, sillä se ei ainakaan aiheuta migreeniä, ei kenellekään. Huonostisulava täytyisi määritellä tarkemmin, kun ei se sano ihmisille yhtään mitään. Närästystä aiheuttavat ovat happoja tai liian karkeita kuituja, joiden vuoksi mahan täytyy erittää enemmän happoa. Astma ei aiheuta migreeniä, mutta samat aineet, kuten hiivauutteet, hydrolysaatit, arominvahventeet yms kyllä aiheuttavat astmaa.
Kiitos kun vastasit:)
 
vierailija
Joskus vielä tulee lievänä, mutta sitten aina mietitään onko syönyt jotain sopimatonta, mutta usein se jää epäselväksi. Tavallisella särkylääkkeellä pärjää, noin kerran kuussa.
Jos esim astmaa, niin se voi myös aiheuttaa jos lääkitys ei kohdillaan.
Yskänlääkkeissä - ainakin yhdessä - on glysiiniä. mistä aikuisellekin tulee migreeni. Onko otaanut sellaista?
Nuorten lääkityksessä ei riitä pelkkä ikäraja, vaan se, että ihminen vielä kasvaa ja kehittyy tuossa iässä. Mitään tarkkaa annostusta ei voi antaa. Esimerkiksi näitä valmisteita ei saa missään tapauksessa antaa migreenipotilaalle. Miksi, en ole selvittänyt, mutta "vasta-aihe" tarkoittaa nimenomaan sitä.(y)
 
vierailija
Vai tarkoitatko seljankukkamehua?
En, vaan mustaseljamehua.

Mulle tuo mustaseljamehua oli ihmelääke.

Mulla oli aikanaan todella kovia migreeni kohtauksia.

Mutta kun joi lasillisen tuota mehua heti kun ensimmäiset oireet tulivat niin auttoi sekunnissa niin ettei kohtausta tullut ollenkaan.

En tiedä auttaako muilla samalla tavalla. Ei paljon maksa jos kokeilee.
 
vierailija
vierailija
Kannattaa käyttää luomumaitoa, sillä se ei ainakaan aiheuta migreeniä, ei kenellekään. Huonostisulava täytyisi määritellä tarkemmin, kun ei se sano ihmisille yhtään mitään. Närästystä aiheuttavat ovat happoja tai liian karkeita kuituja, joiden vuoksi mahan täytyy erittää enemmän happoa. Astma ei aiheuta migreeniä, mutta samat aineet, kuten hiivauutteet, hydrolysaatit, arominvahventeet yms kyllä aiheuttavat astmaa.
Kiitos kun vastasit:)
Tyttö oksentaa maidon.
Ei astma varsinaisesti aiheuta migreeniä, mutta astma voi aiheuttaa hartiajumia kun hengitys on vaikeaa, joka taasen voi laukaista migreenin.
Katso huonostisulavat ruuat FODMAP
Nää on niin monisäikeisiä juttuja että pitää jokaisen kokeilla mikä sopii itselle.
 
vierailija
Kaiken maitotuotteen, jopa naapuritilan maidon mitä usein käytämme, ja siitä tehdyn koti- ja uunijuuston, riisipuuron, jne.
No se ei mitään luomua taida olla kuitenkaan. Kysy vasiten naapurilta lehmien rehusta ja vitamiinilisistä. Laittavatkohan liikaa vitamiinia? Soijaöljy on e-vitamiinia monissa valmisteissa, c-vitamiini maissista tehtyä ja D-vitamiinissa maissia.
 
Voi vitun Paula taas.
Näinpä.

Mulla on ollut migge koko ikäni.
Mulla on oikeesti helvetinmoinen kipukynnys. Olen oikeesti murtanut kylkiluitani kiinnittämättä asiaan kummempaa huomiota.

Mut migge. Se kipu on jotain ihan käsittämätöntä kun se on pään sisällä. Paulan mehuohjeilla ei tee mitään joten Paula vois tosiaan pitää turpansa kiinni asiasta josta ei tiedä mitään.
 
vierailija
Näinpä.

Mulla on ollut migge koko ikäni.

Mut migge. Se kipu on jotain ihan käsittämätöntä kun se on pään sisällä. Paulan mehuohjeilla ei tee mitään joten Paula vois tosiaan pitää turpansa kiinni asiasta josta ei tiedä mitään.
Sulla on kyllä se makkarakuuri, mitä en voisi kuvitellakaan itselleni - mitään mehuohjeita mulla ei ole olemassa, vaan niiden ainesten karttamista, mistä se tulee ja niitähän riittää. Sininen väriaine ei lue siellä listassa, mutta kuulin sen kauan sitten yhdeltä äidiltä, joten olen karttanut sen takia itsekin. Hiivauutteet lastenruoassa ovat niitä kartettavia arominvahventeita.
 
vierailija

Yhteistyössä