12 viikkoa vielä pitäisi jaksaa tätä raskautta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Januliittus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sama kuin ed:
Alkuperäinen kirjoittaja Januliittus:
Mä sit varmaan liikun päivisin liikaa ku se sit kostautuu yöllä.. Melkein joka päivä lasten kanssa pihalla ja sisällä pitää juosta pienemmän perässä.. No kyllä tämä tästä, mutta tuntuu vain aika menevän niin hitaasti!
Siskot on kyllä auttaneet ja varmasti saan apua muulloinkin :)

Joo, vähennä ehdottomasti liikkumisen määrää! Ylempänä joku kehotti liikkumaan enemmän, mutta se ei auta silloin, kun liitokset ovat alkaneet löystyä ja siitä tulee kipua. Jos mahdollista, koita järjestellä osa lasten ulkoiluista esim. siskojesi hoidettavaksi, jotta saisit huilipäiviä. Minulle on tullut aika tarkka rytmi, eli esim. kauppareissupäivän jälkeen on pakko pitää 2(-3) liikkumatonta kotipäivää, että kroppa rauhoittuu. Sinulle varmaan riittäisi se yksikin huilipäivä, jolloin vältät kaikkea liikuntaa (myös niitä kotihommia, eli vaikka sisko veisi lapset pihalle, et sitten rupea imuroimaan, pyykkäämään tms.). Jaksat paremmin, kun saat nukuttua kunnolla. :)

Ja joo, hitaastihan nämä päivät menevät. Huhtikuu on kyllä mennyt yllättävän nopeasti, mutta piinallista silti tuo kalenterin sivun kääntämisen odottelu. Iloa revin lähinnä vuodenaikojen vaihtelusta, sillä jäin saikulle lumimyräköiden aikaan ja nyt on jo ihan keväistä, tosin tänään sataa, mikä sekin on vaihtelua eiliselle auringonpaisteelle jne. :D Mökkihöperökö? KYLLÄ!

Ai että mä pystyisin olla siivoamatta :o :D Mä olen siivoushullu ja imuri heiluu melkein joka päivä :| Mut kai sitäkin on sitten vähennettävä ihan itseni takia.. No nyt siis otan rennosti ja testataan että kuinka ensi yönä käy :) Kiitos neuvoista :flower:

No älä nyt vielä mökkihöperöksi muutu :D

Minä sain neuvolasta lähetteen kaupungin "apuvälinevarastoon", josta sain hakea lainaan tukivyön. Sen käyttö päivällä helpotti liitoskipuihin yöllä. Minulla helpotti hieman myös yöllä kyljellä nukkuessa tyynyn pitäminen polvien välissä. Toisessa raskaudessa valitettavasti ne liitoskivut paheni koko ajan...

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Minä sain neuvolasta lähetteen kaupungin "apuvälinevarastoon", josta sain hakea lainaan tukivyön. Sen käyttö päivällä helpotti liitoskipuihin yöllä. Minulla helpotti hieman myös yöllä kyljellä nukkuessa tyynyn pitäminen polvien välissä. Toisessa raskaudessa valitettavasti ne liitoskivut paheni koko ajan...

Minkälainen tukivyö on kyseessä? Minä kysyin tuollaista neuvolassa, mutta sekä terkkari että lekuri olivat ihan öönä. Tavallinen lastentarvikeliikkeen tukivyöhän ei näihin kipuihin auta, kun ongelmana on lantion seudun nivelten löystyminen ja kipu. "Tavallinen" tukivyö tukee vatsaa ja vähentää selkään kohdistuvaa painetta. Osaatko kertoa ko. tukivyön merkin tms. tietoa? Kuulin, että jotkut muutkin ovat tuollaisia saaneet lainaan tai jopa ostaneet itse, mutta ovat kai kalliita, enkä tiedä mistä niitä saa.

Minä sain kaupungin (= Helsingin) tukivälinelainaamosta kyynärsauvat, joiden kanssa pääsen vähän paremmin kulkemaan, kun on toinen lonkka tulehtunut ja askeltaminen on senkin takia kivuliasta.

Täytyy kysellä seuraavalla neuvolakäynnillä että saisinko minäkin tuollaisen lainaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sama kuin tuolla edellä:
Minkälainen tukivyö on kyseessä? Minä kysyin tuollaista neuvolassa, mutta sekä terkkari että lekuri olivat ihan öönä. Tavallinen lastentarvikeliikkeen tukivyöhän ei näihin kipuihin auta, kun ongelmana on lantion seudun nivelten löystyminen ja kipu. "Tavallinen" tukivyö tukee vatsaa ja vähentää selkään kohdistuvaa painetta. Osaatko kertoa ko. tukivyön merkin tms. tietoa? Kuulin, että jotkut muutkin ovat tuollaisia saaneet lainaan tai jopa ostaneet itse, mutta ovat kai kalliita, enkä tiedä mistä niitä saa.

Minä sain kaupungin (= Helsingin) tukivälinelainaamosta kyynärsauvat, joiden kanssa pääsen vähän paremmin kulkemaan, kun on toinen lonkka tulehtunut ja askeltaminen on senkin takia kivuliasta.

En äkkiseltään löytänyt sopivaa kuvaa, mutta sellainen ikivanha, kankainen nyöreillä ja hakasilla kiristettävä vyö mahan alle. Varmaan vähän samantapainen kuin nuo ostettavat vyöt, mutta tosi tukevan oloinen. Kannattelee siis mahaa, eli helpottaa sitä lantioliitokseen kohdistuvaa painetta. Kysäisepä suoraan sielä tukivälinelainaamosta, josko ne tietäis paremmin ja pyydä sitten neuvolasta lähete sellaiseen. Ainahan sitä voi kokeilla jos vaikka edes vähän helpottaisi.

Minulla kans se kipu tulee nimenomaan tuon liitoksen löystymisestä. Esim. nukkuessa kun kääntä kylkeä, häpyliitos "pamahtaa" (ja se sattuu!!!).

En äkkiseltään löytänyt sopivaa kuvaa, mutta sellainen ikivanha, kankainen nyöreillä ja hakasilla kiristettävä vyö mahan alle. Varmaan vähän samantapainen kuin nuo ostettavat vyöt, mutta tosi tukevan oloinen.

Minulla kans se kipu tulee nimenomaan tuon liitoksen löystymisestä. Esim. nukkuessa kun kääntä kylkeä, häpyliitos "pamahtaa" (ja se sattuu!!!).

Ok, pitää kyllä kysellä. Olisi tarvetta sellaiselle liiville, joka pitäisi lantiota ja häpyliitosta "kasassa". Öisin on tosiaan kamalaa, kun kääntää kylkeä ja häpyliitos ihan oikeasti paukkuu tai rusahtaa äänekkäästi, oikein tuntee miten palat liikkuvat. Yöks. :/

Laskettu aika kans 21.7 ja jumalattomat kivut yöllä. Iltaisin otan Parasetamolia 500mg niin nukun paremmin. Tuosta liikkumisesta en kyllä enää vähennä ettei tule jumalatonta kilomäärää kroppaan. Syömistäni en kuitenkaan kovin paljon saa vähennettyä, kun koko ajan tuntuu olevan nälkä. Eipä tässä auta kuin odottaa ja kärsiä kipuja. Se vyö on kans minulla käytössä. Ikävä sitä on pitää, mutta kyllä se kipuihin auttaa vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laskettu aika kans 21.7 ja jumalattomat kivut yöllä. Iltaisin otan Parasetamolia 500mg niin nukun paremmin. Tuosta liikkumisesta en kyllä enää vähennä ettei tule jumalatonta kilomäärää kroppaan. Syömistäni en kuitenkaan kovin paljon saa vähennettyä, kun koko ajan tuntuu olevan nälkä. Eipä tässä auta kuin odottaa ja kärsiä kipuja. Se vyö on kans minulla käytössä. Ikävä sitä on pitää, mutta kyllä se kipuihin auttaa vähän.

Mun täytyy kyl sit hankkia tuollainen vyö jos siitä olis edes vähän apua.. Ja kai mun täytys tuota särkylääkettäkin kokeilla. En vain tahtoisi niitä popsia ku olen ollu koko raskauden ajan ilman niitä..

Ymmärrän sun tuskan!
Mulla oli tosta kolmosesta kamalat liitoskivut. loppuvaiheessa mä kerran fiksuna lähdin "lenkille", 500m kävelin hitaasti ja taukojen kanssa, seuraavan aamuna en meinannut päästä sängystä ylös kipujen takia.

Kuulostaa niin samanlaiselta kun oma tilanteeni, sympatiat sinulle Januliittus :hug:
Olen ollut 5 viikkoa sairaslomalla ennen äitiysloman alkua selkäkipujen (yöllisiä liitoskipuja myös) vuoksi, olen maksanut 400-500 euroa selkähoidoista tämän raskauden aikana että olen jotenkin tullut tuon hermosäryn kanssa toimeen. Naprapaattini sanoi että se on ihan issiaskipuun verrattavaa kun hermo on jumissa. Olen joka lääkärikäynnillä valittanut samaa asia ja joka kerran sama virsi: Lepäile ja ota Panadolia, käytätkö tukisidettä? Ihan samat jutut joka lääkärillä. Viimeisin eli neljäs lääkäri kirjoitti 100 kpl:en purkin Panadolia 1 mg:na jottei tartte sitä koko ajan olla sitä apteekista hakemassa, ja mua suorastaan käskettiin syödä niitä ja ne ovat täysin turvallisia. Nyt sain myös Panacodeja, mutta en uskalla syödä niitä kun ihan pahimmassa hermosäryssä. Vaikka pakkausselosteessa lukeekin että Panacon olisi turvallinen lääke raskaana olevalle :/
Nyt olen viikolla 40 + 0 ja huomenna aika ÄPKL:lle jossa arvioidaan käynnistetäänkö synnytys jotta mut päästettäs tästä piinasta. Epäilen vahvasti että niin käy, luonnonmukainen synytys on muka tärkeämpää kun äidin vointi, mutta eikös niinkin ole että jos äiti voi hyvin niin lapsikin voi hyvin? Haluaisinkin nyt kysyä mielipiteitä että eikö se olisi inhimillistä että äidin ei enää tarvitsisi kärsiä enempää? Elämme kuitenkin vuotta 2010 jo. Eikö näissä tapauksissa voisi synnytyksen käynnistää LA lähettyvillä jos vauva on tietenkin normaalipainoinen ja tiettävästi terve. Paljonhan niitä synnytyksiä menee jokatapauksessa käynnistykseen.
Viime raskaus meni 2 viikkoa yli LA ja samat kivut, mutta en saanut käynnistystä aiemmin.

Yhteistyössä