11/08 masunkasvattajien murut *marraskuussa*

Luminka:Nannia annan, tutteli ei sopinu esikoiselle ollenkaan ja esikollakin oli tämmönen ongelma maha mutta se ei sitä huutanu. Annoin Leeville 20ml luumuvettä ja hyvin irtos kakka, jospa meillä ens yönä nukuttais. Ajattelin että jos lopettais mallasuutteen ja kokeilis tuolla luumuvedellä oisko silleen helpompi toisen olla ku jos sew maha sillä paremmin toimis. Tais olla esikonkin aikaan että luumuvesi sopi paremmin ainakin mies niin muisteli.

Pappi kävi tänään ja nyt ois ristiäishommat sovittu. Käytiin myös kaupassa ja anopilla. Anoppi oli tehny voileipäkakkurullan ja oli aivan mahtavaa. Tekee niitä sit sinne ristiäisiin ilmeisesti.

Oottelen täällä että Juuso nukahtaa että pääsis ittekkin nukkuu.*haukotus*

Meidän neidin pylly kyllä toimii ja välillä tuntuu siltä, että hiukan liian hyvinkin. :D

Neiti ährää tuossa lattialla.

Ihanaa huomenna tulee matkahuollon kautta uusi perä meidän autoon ja huomenna ukko kai menee sen laittamaan. ihanaa! Saadaan tilava auto takaisin.. Alkaa pikku hiljaa menee hermot anopin autoon, ku ollaan käyty kaupassa. Varsinkin eilinen kuopion reissu meinas olla yhtä tuskaa..

Tänää oli anoppi kahtomassa lapsukaisia sen aikaa, että käytii kaupassa ja en voi ymmärtää, miten ei voi yhtään pitää kuria vanhemmille lapsille.. Vaan aina antaa tehdä just niitä asioita, mitä me kielletään, että ei saa missään nimessä tehdä :headwall:

Mutta nyt alkoi neiti laulaa. Pitää mennä :wave:

Mä olen nukkunut kahden vuorokauden aikana 7h,ohhoh,kahvin avulla kait tää jotenkin menee.Olin hakemassa tavaroita toissapäivänä edellisestä paikasta vielä ja kun se on toisessa kaupungissa niin menihän siin jo matkoihinkin se parituntii suunnalle...
Yöllä vasta sitten kotona tietystikkin koko rumbasta ja nyt sitten viimeyö meni nii että kahen maissa syöttelin ja nyt enne kuutta ja en päässyt tutii ennen kahta olleskaa ko tein rästiin jääneitä hommia,kun niitäkin oli pakko hoitaa...
Joten tää mamma on aikas zombina.

Emmalla on tänään neuvola,jos siellä nyt osattaisiin sitten ottaa se neidin pituus :LOL:

Maxi - Tervetuloa mukaan :wave:

Pöppiäinen & Emma 3 viikkoa ja 1pv

Huomenta!

Meillä nukuttiin viime yö suhkot hyvin, kahdesti heräs syömään ja jatkoi unia kiltisti heti syötyään. *tuulettaa*

Tänään meen taas kaverin luo Kyssille, sillä rupee aika käymään pitkäks ovat jo viidettä päivää siellä. Vauvalla Bilit nousussa niin eivät vielä kotiin pääse. Leevi menee siksi aikaa anoppilaan hetkeksi. =)

huomenta :/

eilinen meni mun mielest ihan normisti paitsi että Leevi kakkasi vihdoin kun muutaman päivän oli kakkimatta:D sellanen huoli tässä vaan, toivon mukaan turha mut kuiteski illasta leevi söi tos viideltä ja sit tosiaan kakkas kuudelta ja sit nukahti, nukkui vaan ni mä herätin sit 22.30 syömään ja muistaakseni söi jonkun 20 min ja sitte ähräili ja rutisi aikansa no sit yöllä taas herätin sen neljältä ja ei syönyt kun toisesta rinnasta ja siitäki vaan 10 min ja nukkui niin sikeästi etten millään saanut hereille... n sit herätin nyt kasilta ja syötin ni 5 min söi ja sitte taas ihan umpiunessa enkä saa hereille :| voihan olla että kakkaaminen väsytti ja mun herättelyt mut tähän asti on kyllä ihan ite herännyt syömään....ja syönyt tosi tarmolla! mut mä kuitenki epäilen että olis keltainen :/ no mennään neuvolas näyttää päiväl et onko keltainen kasvoista ku en mä tiiä... ja jos on keltainen ni toivottavasti ei johdu siitä että on saanut liian vähän ruokaa :'( no mein suvus on kyl ihan kaikki ollut keltaisia mutta jos johtuu liian vähästä ruuasta ni se mua kyl harmitaa ku mä niin haluisin imettää enkä antaa pullosta :( on jotenki niin huoli ja pahamieli toisen puolesta :'(

no joo katsotaan herääkö itse tässä ennen neuvolaa syömään?! :/

jep mut nyt ruokkimaan esikoista!
:wave: äiti88 ja Leevi 8vrk!

Huomenta!
Yö tuntui hirmusen pitkältä, mikä kertoo siitä että nukuin tosi pienissä pätkissä, 1-2tuntia kerrallaan. |O Lisäksi sekin vähä aika minkä nukkui, nukkui huonossa asennossa. Nyt pää kipee, niskat jumissa ja peilissä katsoi karmeen näkönen akka, HIRVEET silmäpussit!! Esikoisella tosi kova yskä, ja ramppas yöllä mun viereen ja omaan sänkyynsä. :whistle:
Nyt sitten ei varmaan uskalleta ulos lähteekään, tai saa nähdä.Kun ei tolla kuumetta oo.
Laitoin esikolle peukaloisen retket pyöriin ja vauva vetelee nyt sitten sikeitä uniaan.
Saapa sentää kahvin juoda rauhassa, jos heräisikin paremmin.

:LOL: Pakko muuten kertoo, jossain vaiheessa yöllä unen ja valveen rajalla näin unta, että joku teistä kirjoitti kärttysenä täällä palstalla "Kuinka ihmeessä HELMI ulkoilet jo sen vauvan kanssa, kun on pakkasta? etkö tiedä ettei pakkasella noin pientä saa viedä ulos???" Nyt oli oikeen pakko lukee teidän tekstit normaalia tarkempaa, että oliko edes unta!! Hih! :LOL:

-helmi-

Pikainen merkintä.

Eilisilta mennyt tuttuun tapaan huutamalla, yöllä uni ollut katkonaista... Tää äitee nukahtaa kohta pystyyn. Mutta ei auta, isot pojat on tarhassa niin pakataan loppuväki autoon ja mennään ostamaan pyykinpesukone. Rupee pyykit tuleen jo ovelle vastaan...

Mutta nyt syöttämään Wiltsua ja Oskua. Myöhemmin kenties tulen kurkkimaan kuulumisia.

HM

Huomenta!

Täällä saatiin loppujen lopuksi ihan hyvin nukutuksi.. Kolme kertaa tyttö heräsi syömään. Siinä menee sitten aikansa ja sen jalkeen heijaan tytön uneen ja siina saattaa kestaa :) Nyt tytto nukahti syliin. Sitten seuraavaksi siirto pinnikseen ja toivottavasti han ei nyt sitten herää heti, kun hänet sinne laitan. Joskus hän herää oikein säpsähtämällä sillä hetkellä kun hänet sinne laitan! Ihanaa huomenna on jo perjantai ja isi tulee jo ajoissa kotiin töistä ja on koko viikonlopun kotona meidan tyttojen kanssa :)

viekö d-vitamiinit kyvyn/tavan röyhtäistä?!?!? onko muilla samaa ongelmaa. meillä mä unohdin kahtena päivän antaa jekovittia :ashamed: ja ei mitään ongelmia, röyhtäs aina kun nousi pystyyn niin heti ja nyt kun annoin aamulla 3tippaa niin ei oo tullut yhdelläkään syötöllä röyhtäystä ja masua vääntää... tiiä sitten että ne tipat vai maidon mukana mennyt ilma...

äiti88 meillä kun poika kellastui kotona sen jälkeen kun oltiin päästy sairaalasta niin pari kertaa oli tosiaan niin väsy että herättely oli vaikeaa. mun mielestä keltaisuutta tosi vaikea katsoa itse kun näyttää kaikissa valoissa niin eriltä... ja mulle sanottiin että jos eka lapsi on ollut keltainen ja joutunut valoon niin hyvin mahdollista että silloin on toinenkin. että ei niiden perinnöllisyyttä kai oo tutkittu, mutta hoitajat sanoi omasta kokemuksestaan. toivotaan että teillä ei olis keltaisuutta vaan vain väsähtänyt vauva! :) tuu kertomaan neuvola reissun kuulumisia!

äitu88: Kyllöhän se keltaisuus väsyttää! Meillä ei tyttö jaksanut sairaalassa ollessa olla kauaa herreillä kun väsähti... Onko sulla pumppua että saisit sillä tavoin annettua omaa maitoa?
Jännä muuten miten sairaalassa olivat jokainen vähän erimieltä lisämaidosta. Vasta 5.päivänä eräs hoitaja sanoi että kannattaa melkein antaa enemmän korviketta kuin rintaa jotta saa tulemaan kakkaa enemmän-> lähtis bilit laskuun!
Mä ainakin siinä vaiheessa ajattelin et kyllä mä imetyksen saan onnistuu vaik korviketta joutukin antaa, parempi oli saada vauva "parantumaan" ja pääsemään kotiin sairaalasta =) Ja kun esikoiseltakin onnistuin lisämammit jättää pois, onnistuu se tässäkin, näin päätin =)

Mä kävin jälkitarkastuksessa tänään. Lääkäri sanoi että mulla saattaa pian alkaa kuukautiset :eek: Eipä se tosin haittaa kun hormonikierukan hommaan ni pitää olla menkat alkaneetn ennen ku voi laittaa!

Äh kun on hidasta toisella kädellä kirjoittaa, imetän samalla...

Kävin ostaa ristiäistajottavia, huomenna ajattelin jauhispasteijat vääntää!

Nyt käsi jo väsyy, palaan kun saan molemmat käyttööni :D

kävin nopee lukasee viestit ja infoo et kasassa vieläKIN!!!

ei tuottanu eilinen kova kopelointi tulosta ainut mitä ollu siitä saakka ni hel****llinen selkä ja nivus/alavatsa särky(lue kipu!!)ja polttelu..tekee istuminen tosi tiukkaa joten pakko päätyä sohvalle makaamaan..

yritän tulla myöh. takas..

tietämätön ja muru rv 41+6

jaaha, jos hetken pyhittäs ittelle tässä tonnikalasalaattia syödessä...
Oltiin pari tuntia ulkona, esikoinen pääs laskeen mäkee stigalla ja sitten tehtiin lumiheppa pihaan, harmi vaan kun jo kuulin jostain että leutoa säätä luvattu huomiselle...siis leudompaa. Olis niin kiva kun lumet pysyis!

Nyt ei sitten ookkaan oikeen mitään kirjotettavaa... :LOL:
Lähden laittaan itteeni valmiiksi, kaveri tulee reilun tunnin päästä ottaan mut ja vauvan kyytiin ja mennään vaatekaupoille :D isommat miehet menee omia menojaan tän illan...ei jaksais millään alkaa laittaan itteensä, mutta tiiän että piristää kummasti kun pääsee ihmisten ilmoille!

iltapäivää!
meillä kävi tänään neuvolatäti kotikäynnillä ja tottakai poika päätti sitten vetää oikein kunnon kiukuttelujakson... :kieh: nyt muina päivinä kun on ollut aika kiltti,huutaa vaan kun ruokaa haluaa, mitä tosin tapahtuu USEIN!!
päivät mulla menee siihen että oon ja imetän... eilen alkoi menemään jo ihan itkeskelyn puolelle,eli täällä kanssa hieman tuota baby bluesia on ollut ilmassa, no jo synnäriltä asti kun tuo ei muutakuin syönyt ja nukkuminen ei luonnistunut keneltäkään.
nyt poika on kahtena yönä nukkunut oikein hienosti,viime yönä ei taidettu edes syöttää 01 ja aamu 7 välillä. mutta päivällä sitten ottaakin kaiken takas...

neuvolatäti hieman kanssa ihmetteli tuota syömisintoa, ja sitä että tää on nyt kerännyt lähes kaiken painonsa takaisn 6:ssa päivässä! synt.paino oli siis 3550 ja nyt jo 3500! :eek:
eli aikas hyvin nuo omat maidot riittää,vaikka eilen oli illalla pakko antaa nan:ia kun ei vaan kitinä loppunut ja mulla tuntu olevan "säiliöt" tyhjinä.. ;)
ja napa irtosi tänään!!sekin kuulemma kovin aikaisin...ottaako tuo sitten kiinni kaikessa nyt kun niin myöhään pääsi syntymään?....
ja kuulemma ens viikolla saadaan alottaa pikkuhiljaa ulkoilu jos on näin leutoa,jeee :)

otin äsken tunnin torkut pojan kanssa kun piti taas sitä tissiä saada (ja söi vain joku 5 minuuttia ja sammui,eli huvitutin virkaakin näköjään toi nänni/rintakumi tekee)
nyt ihan innostunut olo kun oon saanut vähän kahvia ja jo 40 minuuttia rauhaa!woohooo!!! :LOL:
tietämätön, noi sun oireet kuulostaa siltä että voi olla että se lähtö tulee sittenkin! mun huoneessa ollut pariskunta joka oli kanssa saman päivän käynnistyksessä olivat tulleet jo yöllä kun olikin lähtenyt supistelemaan,ja pääsivätkin sitten nopsaan jo ekasta cytotecista synnärin puolelle kun paikat oli kai niin jo valmiit. toivottavasti sinulla sama,ettei tarvii kärvistellä kipujen kanssa montaa tuntia!

noonie+vilho 6pvää

Neuvolassa käyty ja likkalla kaikki hyvin :heart:

3 viikkoa ja 1pv
- Pituus 51,2cm ( synt.pituus 48cm )
- Paino 3495g ( Synt.paino 3100g )
- Päänympärys 35,8cm ( Synt Py. 34cm )

Painoa tullut niin kuin pitääkin,virkeä pikku tytteli.

Mä olen siivonnut tässä ja nyt täytys alkaa käymään isompien likkojen
vaatekaapit läpi ja ottaa pienet vaatteet sieltä pois.
Saunaan ajattelin mennä likkojen kanssa illemmalla ... sellasta täällä
B)

Oliko teil synnytyksen jälkee vattalihakset kipeenä? Mul o täs pari päivää ollu (ilmeisesti ne vattalihakset, en muutakaa keksi) kipeenä, jos esim nousen ylös sohvalta (tai muuten tulee nopsa jännitys masuun) ni vihlasee ilkeesti, iha ku joku repeis.

Toine on kakkosella käynti, painaa kyllä peppuun ja välil tulee elävästi mielee ponnistusvaihe siit paineesta ja kivusta :(

Kolmas juttu et voiks jälkivuoto loppuu viikossa ja sit alkaa menkat? Mul ei eile tullu ollenkaa ja tänää senki eestä, kirkkaan punaista vuotoo, välil iha tippuu norona pyttyy..

Että näinki mielenkiintoset asiat tänään :D

osallistunpa minäkin teidän vauvakeskusteluihin, kun nuo muut loppukuulaiset vielä kantavat vauvoja masussaan ja meidän pikkumies tulee jo 3viikkoa lauantaina.
meillä irtosi napatynkä vasta tänään..
eilen neuvolantäti kävi kotona punnitsemassa vauvaa, syntymäpaino oli 2790g ja nyt painoa oli jo 3410g, eli hurjaa vauhtia kasvetaan!!
nimestäkin päästiin miehen kanssa yhteisymmärrykseen, ristiäiset nyt 7päivä..

Sanse - Jälkivuodon loppumisesta kannattaa kysyä lääkäriltä,koska viikkohan jälkivuotoa on aika lyhyt aika.Ja nyt vuotaa punaista ihan norona niin pisti vaan itselleni sellasen kysymysmerkin päälle..
Ei ollut vattalihakset kipeenä,olen liikkunut niin paljon raskausaikana myös että ne on ihan jees kunnossa ollut sekä wc.ssä käynnit onnistuu myös ongelmitta.

Tänään oli pienokaisella nla, punnitus. Vaihtoi vaakaan patterit.. Ensimmäinen mittaus näytti: 4 kg (eli perjantaista olisi tippunut vähä päälle 100g), toinen mittaus näytti: 3990 g ja kolmas: 3930 g. Eli paino vain neidillä tippui ja tippui :whistle: .

Sitten nla-täti, että ei pidä kyllä paikkaansa, koska kyllä tunnen jo sylissä pidellessä, että painaa kyllä enemmän enemmän. Haki toisen vaa'an, joka näytti: 4370g :heart: . (syntymäpaino 3990g)

Meillä napatynkä irtosi jo viime viikolla.

Klo 12 lähdin kävelee (nla klo 13) ja nla:n jälkeen kävin kirjastossa, lindex:illä & cm:ssä kiertelemässä ja hyvä eväästä otin mukaani kinkkupaninin ja menin Tessan kanssa Isomummon luona käymään. Näki miehen mummokin prinsessan ensimmäistä kertaa. Mitä nyt kantokopasta näkyi.

Sen jälkeen menin naisten päivien suunnittelupalaveriin ja klo 19.20 tulin kotiin. Eli tänään tosiaan on tullut käveltyä yhteensä 10 km. Kunpa tuo neitokainen tuolta kohta heräisi.

Mies on tyttöjen kanssa mökillä. Siellä on myös anoppi ja miehen täti miehensä kanssa. Mies laittamassa uutta perää autoon ja kohta kai heidän pitäisi kotiin tulla. Ihanaa, saadaan oma auto käyttöön :D. Eihän me olla kuin kuukausi oltu ilman. Enpä mie silleen kaipaile, koska oon tottunut kävelemään.

Ja nyt näyttäisi siltä, että jälkivuoto alkaa loppumaan.. En mene vielä nuolaisemaan.. Mutta tänään olisin selvinnyt jo pikkuhousun suojalla..

Mutta laittaa tytöille iltapalaa valmiiksi, jotta pääseevät sitten nukkumaan. :wave:

ehtoota mammat! =)
kaupoilta on kotiuduttu! Ja vaikka oonkin tosi väsy, niin mielihän siellä kaupoilla ainakin hetkeksi piristyi! Etenkin kun löysin itellekin jotain...ja kummipojalle joululahjan. Vauva nukkui koko kauppareissun ajan..nyt sitten tässelmiä matolla koitan jos jaksaa hetken olla hereillä ja sitten meen itekin nukkuun.

-helmi-

"aapeli" 5viikkoisena

Mulla oli kyllä vatsalihakset kipeenä muutaman päivän. Ja kakkoshädällä käynti oli kans melko ahistavaa. Ja maha oli melko kovana ja ei oikeen kärsiny/hirvinny tikistellä... Mutta onneks melko nopeesti palautu normaaliks! Jälkivuoto alkaa olla loppumaan päin täällä, pikkuhousunsuojilla on jo joitaki päiviä pärjänny. Olo alkaa siis olla melko normaali.

Tänään on ukkokulta ärsyttäny ihan kympillä, mutta en jaksa nyt ruveta sen tarkemmin tilittämään... Viime yönä sai valvoa vähän enemmän kuin normaalisti enkä oo kerenny tänään nukkua päikkäreitäkä... Mutta pikkumies on jo ihan uninen ja iltapesut on tehty, eli kohtapuoliin pääsen mieki unille!

Anzkuli ja Leevi 2 vkoa 6 pv

muoks: onpas aapelilla topakasti jo pää pystyssä! :)

Sanse: Mä oon kuullut että 4 viikon päästä vois menkat alkaa? Jos ihan oikein muistin. Ittelläni ne siis kuulemma kohta tulossa, näin lääkäri sanoi tänään! Mulla on viikon-kaks ollut silleen että pari päivää ei mitään tule, sit taas ihan punaista vähän seassa ja taas vuodotonta aikaa... Niin, mulla oli kans tuossa vaiheessa et tuli välillä runsaammin ja sit taukoja, et luulisin sulla vielä olevan jälkivuotoa?
Vatsalihakset oli mulla kans jonkin aikaa vähän kipeät, alhaalta varsinkin!
Pitkään jos vessassa istun, saattaa tulla kans ikävää paineentunnetta alakertaan :(
Et ihan samoja juttuja täälläkin ollut :wave:

Meillä meni molemmat ensimmäistä kertaa (vissiin) samaan aikaan nukkumaan! Eka vaan vauvan laitoin ja sen jälkeen pystyi isomman laittaa. Kun esikoinen on vähän herkkäuninen, sekin taitaa olla ihan meidän omaa syytä :ashamed: Vaikka kuinka silloin raskausaikana vannoin että ei aleta ukon kanssa täällä hissuttelemaan, mut kuinkas kävikään :whistle: Sillä se sit herää aika herkästä jos kovaa ääntä kuuluu. Tää toinen onneks väkisinkin joutuu tottumaan ääniin :D

Joo, eipäs kehuta vielä liian aikaisin, vauva tuntuu pitävän ääntä. Pitänee lähteä tekee tainnutusoperaatio =)

Luminka: Meillä ei oo onneksi lapsia totuteltu tuohon hyssyttelyyn :D :whistle: . Kaikki lapset on ääniin tottuneet.. Varsinkin nyt tää uusin tulokas. Ei herää, vaikka imuri menisi ihan vierestä ja vanhimmat riehuu, tappelee ja huutaavat urakalla. Jos pitäisi hiljaa olla, ni vauva joutuisi olee pihalla tai sitten me :whistle: :LOL:

helmi: Aapeli on kyl niin suloisen näköinen :heart: Niin terhakkaasti kantelee päätään. Meidän neitikin on ruvennut pikku hetkiä kannattelee.

Mie en kyl halua menkkoja pitkään aikaan, kun jälkivuoto on kokonaan ohitse. Minä inhoan kuukautisia sydämeni pohjasta.. Sen takia olisi hyvä olla koko ajan raskaana, ni ei olis kuukautisia :LOL: :D :whistle:

Tessa heräsi, riisuin ja annoin maidon, ku vaatimalla vaati ja taas sitten jatkoi uniaan..

Tässä odottelen mökkiläisiä.. Heidän pitäisi pikku hiljaa tänne saapua. Kunhan ei oo mitää takapakkia tullut perän laitossa. Ei ainakaan pitäisi.

Huomenna on kampaaja. Tottuukohan uusiin hiuksiin sitten millään :whistle:

Yhteistyössä