11/08 masunkasvattajien murut *marraskuussa*

:wave:

Helmi, meillä mies piti/pitää isyysloman heti alkuun - ei tosin ole yrittäjä. Meille sopii hyvin näin, pelottaa jo valmiiksi miten sitä pärjää kun mies menee jo ensiviikolla (!) takaisin töihin.

Täällä (kanssa) huonosti nukuttu yö takana. Pikkumies ei meinannut millään rauhottua edes tissille, huusi vain, mutta vaikuttaa ettei enään kyllä ilmavaivoja ole. Täytyisi varmaan käydä hakemassa rintapumppu, jos ei saa imettyä hyvin kun on rinnat liian täynnä tai jotain.
Ei kyllä mitään hajua paljon tuo takiainen päivässä syö, kun ei ole tosiaan pumppua ja korvikkeita ei ole saanut, mutta täälläkin saa vaippaa vaihdella tiuhaan kun on ihan litimärkä pissasta n. parin tunnin välein, ja useimmiten parit kakatkin eksynyt mukaan.

Kuutti, en ole rattaita myynyt, mutta luulisi että huuto.net on paras paikka niitäkin myydä?

HM, paranemisia! Ikävä juttu :( Saako/imetätkö silti vaikka on tulehdus?

Mutta pikkumiestä taas ruokkimaan :wave:

Yamini ja ipana 8vrk
 
korppinen: Ei mun mielestä tippoja jätetä pois, sit vasta kun ikää on se 3v :D Mä annan joka syötöllä lisäks Nania, vuorokaudessa menee 4dl. Neuvolasta sanoivat että Devitolia annan tuossa tapauksessa 3 tippaa. Sit jos menis vähemmän kuin 4 dl, pitää antaa tippa lisää, ja jos kokonaan imetyksellä, 5 tippaa.

Ai kiva, munkin pitäs siivota tänään, eilen jo sitä mietiskelin mut kummasti pääsi päivä hurahtamaan niin etten saanut aikaiseksi :whistle: =) No jos tänään :p

Isyyslomalla mies vieläkin, kaikki pitää kerralla. Silloin kun vauva syntyi, piti 2 pekkaspäivää pois. Sit olikin kesälomaviikko ja siitä heti perään isyysloma =) Tosi hyvä tuuri kävi tuon kesäloman ajankohdalle, just oli vauvakin ennättänyt syntyä :heart:

Ensi maanantaina, tai oikeestaan sunnuntai-iltana lähtee takas töihin, yövuorolla lähtee liikkeelle! Jänskättää vähän yö olla tyttöjen kanssa kolmestaan jos esikoinenkin sattuu huutelemaan. Ja tietenkin mies nukkuu seuraavan aamupäivän, että sitten se oikea arki vasta alkaakin!

Mies antoi mun nukkua aamulla tuonne puoli kymmeneen.. Pitää kyllä kehua että on se aika ihana tuossa asiassa ainakin :heart:
Tänä aamuna nimittäin vauva heräsi puoli viideltä, syötin eka ja jäi pitkäksi aikaa ähisemään. Kohta alkoi mieletön törinä ja lurina kuulumaan, JEE JEE se kauan odotettu satsi tuli vihdoin :LOL: Mua ihan nauratti kun hirmuinen änkääminen kävi ja sitäkin suurempi ääni vastasi toisesta päästä :D Seitsemän oli kello kun nukkumaan vasta pääsi...

Päiväkahvilla tässä parhaillaan, pakkasesta kävi etsimässä meidän vieraskahvivaroja :whistle: Ihan liikaa tuli tehtyä, väärin arvoin tarpeen :headwall: Pitää kohta heitellä pois, muuten tulee itse syötyä kaikki herkut, kohta ristiäisetkin tulossa eli lisää hyvää syömistä...

Luminka
 
minä taas täällä, kun en osaa olla erossa tästä palstasta! :LOL:

Luminka, mulla vähän sama ongelma! Eli leivoin kanssa pakkasen piukkaan, nyt hain pullapussin..toki iltaa varten kun vieraita tulossa, mutta jää siitä taas ylikin pullia, eli oma maha nousee taas pian toiseen kukoistukseen :LOL: :LOL: (toisesta syystä vaan)
Kävin vaakalla aamulla, ja 3kiloo ois vielä jäljellä...ja sitten joskus alkaa armoton urakka noiden ennestään kertyneiden parinkymmenen liikakilon kanssa. Mutta ei toki vielä :D Täytyy ensisijaisesti huolehtia että ipana saa ravinteikasta maitoa.
 
onpa helpottavaa kuulla muiden kokemuksia imetyksestä ym. Noilla imetysnettisivuilla annetaan ymmärtää, että lapsesi on absoluuttisesti alusta saakka tuhoon tuomittu, jos imetät rintakumin kanssa... Minulla on samoja kokemuksia kuin helmillä ja Luminkalla, että hyvin täydestä rinnasta pitää antaa ensin rintakumin kanssa, kun nänni on niin matalalla ja vasta sitten hetken päästä mahdollisesti saa otteen ilman.

helmi79 itse asiassa meidän vauvan syntymäpäivä on eksynyt etusivulle väärin, sen pitäisi olla 20.10. Mutta koko on oikein, eli iso poika täälläkin on!

Meillä isä oli vapaalla synnytysviikolla muutaman päivän (kun olin sairaalassa) ja sitten ensimmäisen viikon kotona oloa. Säästetään isyyslomapäviä joululle ja keväälle, kun minulla on opiskelujen vuoksi oltava viikko pois vauvan luota.
 
Tahtoo mukaan...

Eli Luminka - lisäätkö meidätkin tälle uudelle listalle. Tässä vielä tiedot: 2.11.2008 Daya (rv 39+6) klo 1.13, tyttö, 3190g ja 49 cm.

Viikko on nyt oltu Saaran kanssa kotona ja hyvin on mennyt. Isosisko (3v4kk) on vieläkin hieman yli-innokas ja välillä saa hätyytellä pois vauvan luota, kun olis koko ajan pussailemassa ja halimassa ja pitämässä sylissä, kun pieni sisko on niin rakas. Onneksi sentään tuo neiti jatkaa hoidossa parina päivänä viikossa, niin saadaan kaikki vähän hengähtää.

Mun äiti on ollut meillä koko viikon ja on edelleen viikonloppuun asti. Ja pakko sanoa, että on kyllä ollut korvaamaton apu, nimenomaan tuon isosiskon suhteen. Ja on ollut kiva kun on saanut ite levätä tarpeen mukaan. Mies jää isyyslomalle joulukuun alussa ja pitää sit koko loman yhteen pötköön - on siis kotona käytännössä koko joulukuun.

Saara on ollut uskomattoman rauhallinen vauva. En ainakaan muista että esikko olis nukkunut näin paljon edes ensimmäisten parin viikon aikana ennen vatsavaivojen alkamista. On ollut ihanaa kun saa itekin yöllä nukkua kolmen tunnin pätkiä kun odotuksen pari viimeistä kuukautta heräilin tunnin välein....

Nyt taidan mennä neulomaan vauvan lapasen loppuun, ennen kuin pikkuneiti herää taas syömään. Parin tunnin päästä pitäis sitten lähteä viemään isosiskoa muskariin - Saara saa vielä jäädä kotiin nyt kun on mummo hoitamassa (pari kertaa on tarjottu pumpattua maitoa pullosta ja helpotus oli suuri kun pullosta juominen onnistuu - pääsee äiti välillä lähtemään yksin asioille kun voi jättää vauvan ja pullon isukille... =) )

Tällä erää siis moi ja onnittelut vielä kaikille vauvautuneille!

Daya ja ihana Saara 8 vrk
 
korppinen: ne tipat jätetään pois jos korviketta menee yli 1litra päivässä säännöllisesti,tälläinen ohje meiän neukkatätiltä.

Nyt on 1kk neuvolassa käyty.
Painoa 3875g ja pituutta 53,3cm, pipo 36,1.Kortista suoraan:Terhakka kaveri-jänteväpoika. Kanis iho ja tarkasti katselet. Kasvoissa hieman ihopuhtia. Hymyjä odotellaan. Kasvat hienosti,aamupäivällä ja iltasella valvot, öisin syöt 1-2 kertaa.

Seuraava käynti 2kk neuvola ja minulla viikon päästä jälkitarkastus.
 
keiju kiitos tiedosta!:) ei meillä taida vielä IHAN mennä sitä litraa joten annan siis tuon 3 tippaa =) oikeasti tuo poika on kyllä tosi kova syömään! viikko sitten kun olin siinä imetys kiellossa ja söi ainoastaan korviketta niin söi n.500ml /vrk ja nyt on taas viikon isompin niin veikkaan että maitoa menee vielä 1-2 dl enemmän. laskenpas mielenkiinnosta korvikkeet heti seuraavsta lähtien niin tietääpä sitten.

maikilta mun piti aiemiminkin jo kysyä että käynistettiinkö synnytys kun oli noin iso vauva tulossa? vai syntyikö "sattumalta" vähän etukäteen ja huomattini sitten että noin iso? uteliasuuttani kyselen!:)

mutta nyt mannapuuron ja vadelmasopan keittoon ennen kuin sisko tulee lapsineen.. moi!

korppinen
 
huh, täällä on sellanen hulina käynnissä...poika ollut tarhassakin, mutta virtaa tuntuu riittävän. Juossut nyt varmaan kohta kaksi tuntia kämppää ympäri, ja laulaa kilpa-auto laurin tunnaria. :headwall:
 
keiju, helpottava kuulla..kiitos =)

Nuo pojat nuo pojat. KOhta tuossa on kaksi juoksemassa.. :LOL:
Täytyy lohduttautua sillä että kun miesväki tekee jatkossa miestenjuttuja, niin äiti saa olla rauhassa. :D (sitä aikaa odotellessa!)

Nyt ottaan vieraita vastaan :wave:
 
korppinen: kyllä synnytys käynnistettiin, koska painoa oli jo viikolla 35+4 ultraäänen mukaan 3,6 kg. Itselläni on tyypin 1 diabetes, mikä lienee syynä isoon kokoon, ja sen takia toisaalta asiaa seurattiinkin melko tarkkaan. Minulle tehtiin lapsivesipunktio viikolla 36 ja sitten alettiin heti käynnistellä seuraavana päivänä, koska keuhkot todettiin punktiossa kypsiksi. Painoarvio viikon 37 alussa olikin sitten jo se 4 kg.

Käynnistyksen takia supistukset tuli tosi voimakkaina ja kiivaat supistukset yhdistettynä napanuoran luiskahdukseen pään eteen antoivat sitten lopulta aiheen hätäsektioon.
 
Helmi: Samaa oon ajatellut kohta ne on jo isoja ja sit niillä on miesten jutut (jolloin äiti ei enää kelpaa mukaan vaan se on aina isi :D ) mut on kyllä ollu mahoton vauhti tuolla isommalla päällä tän päivän.
 
Heippa! Liittyisin seuraan :wave: Tarkkaan olen lukenut teidän juttujanne elokuun alusta lähtien kun jäin sairaslomalle! minulla oli LA 4.11 MUTTA poika syntyi sectiolla 10.10 kohdun sectiarven ohenemisen vuoksi- viikkoja oli silloin siis 36+3. Painoa oli 3590 ja pituutta 50cm. Kamalasti jännitti leikkaus vaikka olikin jo 3 kerta.. meillä nyt siis neljä lasta pojat 02 03 tyttönen 06 ja nyt tämä vaaveli.. Hurjan äkkiä tämä aika on taas vierähtänyt tätä arkea pyörittäessä! PALJON ONNEA KAIKILLE PIENISTÄ IHMEISTÄ:)
 
Heippa jälleen!

Antibiootit alkaa puremaan, kuumetta ei ole tänään ollut, mutta tuo pahuksen lurppa teepussi (=tissi) ei tyhjene kunnolla, kova pakkura vaan on ja pysyy. Kohta puhkasen neulalla sen ja rutistan maidot ulos! Yamini, olen imettänyt kyllä tulehtuneesta rinnasta, sitä suositellaan ja jos vauvat ei ole jaksaneet imeä niin olen lypsänyt rintaa ja laittanut maidon talteen. Eli tulehdus ei estä imetystä.

Luminka, teet sen verran hyvää työtä tän palstan kanssa että sulle antaisin vaikka kympin ja kukkapuskan kaupanpäälle. :flower:

Viime yö meni vauvojen kanssa aika hyvin, miehen kanssa tehtiin yhteistyötä ja herätettiin pallerot yhtä aikaa syömään ja nukkuivat sitten hyviä välejä, eli itekin sain nukuttua kivoja pätkiä. Mutta kuitenkin pikku päikkärit otin päivällä.

Meillä mies on isyys+ vanhempainlomalla. Kaksosistahan saa sen ylimääräisen kaksi kuukautta vanhempainvapaata jonka voi käyttää kumpi vaan, ja sovittiin että mies ottaa sen isyysloman perään. Eli menee vasta tammikuun puolivälissä töihin. Ihana kun on kotona, saattasin olla aika rikki jos yksin olisin...

Täällä takkuaa rintaruokinta. Vauvat ei millään meinaisi nyt syödä rintaa, kestää ikuisuuden että suostuvat rinnan ottamaan suuhunsa ja silti jäävät nälkäisiksi jälkeen. En tiedä kauanko tätä sitten kestää, mutta korvikkeella kasvaa kuitenkin ihan hyvin...

Miettiikö korppinen d-vitamiinin antoa jos vauva saa korviketta? Vaikka vauva saa korviketta (määrällä ei väliä) niin vitamiinia pitää antaa sen 3 tippaa per vrk. Korvikkeesta ei saa tarpeeksi vitamiinia, näin meillä töissä ohjeistetaan. Ja sitä annetaan tosiaan sen 3 vuotta.

Nyt mies hinkuaa koneelle, eli must go. Palaillaan.

HM
 
Ilmottaudun mukaan eli 3.11. tyttö (rv 39+1) klo 23.00, 3515 g ja 49.5 cm.
Täälläkin imetellään rintakumeilla, nännit on niin matalat ja toinen nänninpää on rikki |O Kannattaa muuten ostaa semmosta voidetta apteekista kuin Lansinoh, on minun mielestä parempaa kun bepanteeni tai muu vastaava.. Ja riittää ihan pieni määrä..

 
Tervetuloa vaan mukaan lonelylily :wave:

Mä taidan painua pian nukkumaan, alkaa väsyttämään jo! Pienin syötetty äsken, jospa jo nukkuis sängyssään, tuli äsken puklu ja sit hikka. Välillä kuuluu jotain ääntä. Parempi tosin että valvoo nyt mieluummin kuin keskellä yötä =)
 
HUomenta!

Täällä herätty 5.30 pienempi rupes sillon kakan ähryyseen ja äsken sit rysähti niin että oli vaatteet ja kaikki siinä. Riisipuuronkin tuossa jo keittelin ja nyt odottelen että loppuu tuo lastenohjelma niin pääsen tuon isomman viemään hoitoon.
Saatiin jopa eilen päätettyä pienelle nimi Leevi Viljami tulee tuosta pikkusöpölistä.


keiju
 
keiju: Ihana nimi!! =) Meillä kanssa tuo pikku-ukkeli oli siis yön vähän rutunen, näki että vatsaan sattui..nyt kanssa äsken oli rujauttanut vaipan täyteen, sitten tankkasi taas tissiä ja nyt nukahti tyytyväisenä :heart:
Tunnin päästä pitää lähtee käveleen neuvolaan, katsoon onko paino jo noussut tarpeeksi.
Muuten keiju, kuinka sujunut teillä esikoisen hoitoon vienti? Sinäkö viet vauvan kanssa? Vai olikos teillä vielä mies kotona?
Meillä mies nyt vielä vienyt 7.15 töihin mennessään esikoisen, kun en oo varma kuin täältä pääsisin pojan sinne viemään..kun en vielä luota tuon pikkuisen "rytmiin"..vaikka matkaa ei paljoo tarhalle olekaan. Mutta tarkoitus on mahdollisimman pian, että minä veisin pojan sinne jottei tarvitse näin aikaisin mennä. Eli veisin vasta 8.30-9 aikaan ja hakisin sitten 14.30-15
 
Helmi: minä vien pojan kahdeksaksi aamupalalle hoitoon ja haen klo:15. Meillä jo sen verran rytmiä että Leevi herää 6-7 välillä ja isompi samoin. Mulla on auto niin siinämielessä on helppo tuo vieminen. Huomen aamulla vie sit mies Juuson mummolaan päiväksi ku mummo haluaa sen sinne ku sillä lomaviikko. Olivat jo suunnitelleet kamalasti puuhaa päiväksi. Yleensä on sen 3pv/vk hoidossa mutta jos on jotain muuta niin sit siirreellään niitä päiviä. Esim.JOulukuussa ku on joululoma niin alkukuun on 4pv/vk.
 
keiju, mä kanssa mietin kun joulukuussa joululoma, niin hoitopäiviä tulee vaan 6, niin että katson ainakin muutaman päivän lisäksi..kun on nuo ristiäisetkin niin sais vaikka siivoilla edeletävän perjantain rauhassa.
Meillä kanssa mummo ja pappa ottavat vähän väliä esikoista heille..käyvät uimahallissa ja metsäretkillä. On tosi kiva kun ovat olemassa ja aina kun heillä aikaa niin ottavat. Ja poika kun viihtyy siellä maailman parhaiten :heart:

mutta nyt aapelia pukeen ja neuvolaan käveleen :wave:
 
No nyt sain kaiken luettua edellisestä ja tästä pinosta!

Tuntuu että ois niin paljon kerrottavaa kun ei oo moneen päivään mitään kirjotellu...mistähän sitä aloittas...

Ensinnäkin keiju: hyvän nimen ootte valinnu, meidän pikkumiehestä tulee Leevi Edvin. :D Edvin on miun edesmenneen ukin toinen nimi. Esikoisen nimi on Nuutti Olavi. Paljastan senki nyt tässä kun on hieman helpompi kirjotellakki tapahtumista kun voi lapsista nimillä kirjottaa. Me varmaan pidetään ristiäiset sit joulun jälkeen viikonloppuna. Pidetään bileet miun vanhempien luona ja äiti on sillon lomalla niin kerkeis sit auttelemaan ja on ne joulun laittamisetki sit jo ohi.

Jaahas, me siis sunnuntai-iltana kotiuduttiin. Eka ilta meni ihan hässäkässä, mutta yö sujui tosi hyvin. Maanantai meni ihan rytmiä ja rutiineja hakiessa ja opetellessa olemista taas. Eilinen oli jo semmonen mukava arkinen päivä! Nopeesti tuohon siis taas tottuu. Eilen sain jopa kodinki raivattua, nyt oon pessy rästipyykkejä tämän aamun ja neki alkaa olla nyt valmiit. Eli koti kunnossa siis, paljon mukavampi olla.

Oon kuntoutunu nyt tästä synnytyksestä tosi hyvin!! En ois uskonu. Aloin imettää istualtaan jo lauantaina ja nyt ei sängystä nouseminenka enää tunnu kovinkaan kummoiselta. Tikit on hyvin jo pehmentyny ja vuoto vähentyny. Lantionpohjajumppaki sujuu jo melko napakasti, tosin en kauheen paljon toistoja kehtaa vielä tehdä. Muutaman kerran päivään 5-10 lyhyttä toistoa. Mutta siitäpä sit pikkuhiljaa enemmän. Eilen pläräilin vaatekaapinki läpi ja melko hyvin löytyy sopivaa vaatetta. Kiloja miulla tuli raskausaikana kaikkiaan 15 kg ja nyt on tilanne 8 niistä lähteny. Ihan kivasti siis. Ja syöny oon kuin hevonen! :D Jälkisupparit on ollu melkoisia! Viime yönä piti ottaa lääkettä ja kaurapussia kun ei meinannu millään helpottaa.

Imetys takkuili hieman sairaalalla, mutta sit kun maitoa alkoi tulla niin sitä on kyllä riittäny! Vähän väliä pitää lypsää kun oikee rinta erityisesti kerää patteja tuonne sivuun. Pakkohan niitä on tyhjentää vaikka osaltaan varmaan sit vaan kiihdyttää maidon tuotantoa. Mutta ihan kiva että saa pakkaseen maitoa jemmaan. Reilu kolme desiä jo kahen päivän aikana sain talteen. Pitäs varmaan sit ens viikolla tuttipulloaki vähän reenailla, sairaalalla ei oikeen osannu siitä syödä. Hoitajat osas toki hänet siitä syöttää mutta mie en saanu häneen pullolla menemään mitään, kaikki tuli suupielistä yli. Mieki pääsisin joku aamu esikoisen kans ulkoilemaan kun isi voi sit tarvittaessa antaa pullolla maitoa.

Meillä mies on siis nyt loppuvuoden kotona. Ihanaa! On ollu kyllä ihana koti-isä ja hoitanu muksuja ja kotia tosi hyvin. Eilen hällä meinas ruveta seinät kaatumaan päälle ja komensin sit hetkiseks tuulettumaan. :) Nyt Nuutti ja isi ovat perhekerhossa (ihme, meidän isi lähti sinnekki!! - siskonsa kans tosin mutta en ois siltikä uskonu!).

Meillä Leevi syö noin 2-3 tunnin välein. On tosi rauhallinen tapaus, ei paljoakaan itkeskele. Välillä kuivaamista ja sit tietysti kun on nälkä. Mutta rauhottuu hyvin syliin ja toistaseks vaikuttaa helpolta tapaukselta. Nuutti hoitaa mielellään vauvaa ja haluaa pitää sylissä. Osaaki olla tosi hienosti Leevin kans, niin uskaltaa sit antaakki syliin ja ottaa touhuihin mukaan.

Hereillä Leevi viihtyy parin tunnin pätkiä kolmisen kappaletta vuorokauden aikana. Eilen nukkui melkein koko päivän ja oli sit illalla 4 tuntia hereillä. Aattelin että ei sit yötä jaksa nukkua kokonaan, mutta kolmella herätyksellä nukkui koko yön. Yks syöttöväli oli jopa reilun kolme tuntia. Aattelin että valvois nyt aamupäivästä, mutta tunnin verran oli hereillä - eli syöttö-aamupesut-syöttö ja nukahti uudestaan. Nyt on nukkunu kohta 1,5 tuntia taas. Ihme kaveri.

Mutta kiva että mie pääsin nyt sit nettiin pitkästä aikaa ihan rauhassa. Makselin laskut ja tänne sit. Nukkuakki kyllä pitäs, mutta ei oikeen malta kun on niin rauhallista kotona!

Anzkuli ja Leevi 5 vrk
 
Anzkuli; ihanat nimet teidänkin pojille!! Tykkään erityisesti nuutti-nimestä! =) meillä nimi jo tiedossa, mutta se on salaisuus kunnes pappi sen kertoo. Wanha nimi kuten esikoisellakin..

Neuvolasta, punnituskuulumisia; hih, kun oma punnitus loppuu ja se että toivoo ettei kiloja tulis, niin uusi rumba alkaa ja toivoo että vaaka heilahtaa ylöspäin :LOL: Ja todellakin painoa oli tullut kivasti, eli 340g/viikko :D Että hyvin poika kasvaa. Seuraava neuvola taas ens viikolla.

Nyt syömään, tekasin äkkiä itelle munakkaan. Kohta on odotettavissa mun synttärivieraita. Vaikkei niitä itse juhliskaan, niin nuo mummot ja papat nyt haluaa tulla kahville. Hyvä tekosyy päästä taas hypisteleen aapelia. :D :D :heart:

helmi 29v ja aapeli 3vko
 

Yhteistyössä