11/08 masunkasvattajien murut *kesäkuussa*

iru, no mulle laitettiin heti Leevin syntymän jälkeen 5 vuoden kierukka ja mies on sitä mieltä että ennen ei pois oteta :ashamed: mutta pitää nyt katsoo ku ei tää hormoni kierukka oikeen toimi mul niinku pitäs ni voi ol et joudun/haluun vaihtaa sen johki toiseen ehkäsyyn...
 
kuunkulta, vau te ootte omavaraisia!!! =) Ihan kateellisena tässä, toisaalta tuo antaa lisää kipinää. Mulla tosiaan tää kasvimaanpläntti on eka laatuaan ja ens kesänä koitan laajentaa ja taas laajentaa! Tänään väsättiin uudet kompostit pystyyn.
MEILLÄ kasvaa: lehtisalaattia, porkkanaa, tilliä, persiljaa, ruohosipulia, hernettä, tomaattia 3 alkua purkissa, jee ja 1 raakile jo!!!
omenaa, luumua, kirsikoita puina ja punasta, valkosta sekä mustaa viinimarjaa, karviaisia sekä isoimman osan pihasta vie vadelma. :)

Suunnitelmissa perunamaa, ja joitan juureksia ainakin. Sipulia!! koska sitä menee paljon.

Lisäksi mies kalastaa, ja esikoinen sienesti viime syksynä mummun kanssa pakkaseen ainakin 2-3litraa kanttarellia ja tattia.

äiti88, kiva kuulla sinustakin!!! ihania kesäkuvia! =)


tässä olis kuva mun ihan ekasta kasvimaasta ja sen antimista. :p

ja tässä pikkuherra ruokapöydässä :heart:
 
Just kotiuduttiin ulkoilemasta; käytiin samalla kaupassakin. Ihanaa, et noi aurinkoiset ja lämpimät kelit edelleen jatkuu! B)

Joo! Kateellisena minäkin lueskelin kuunkullan "vaatimattomasta" omavaraistaloudesta ja hei, ei sullakaan Helmi huonosti oo asiat! :LOL: Meillä on niin pieni pihapläntti, et meillä on kukkien ja parin pensaan lisäks vaan salaattia ja muutamaa yrttiä kasvamassa.

Vettä nokkamukista saan ujutettua semmoset parisen desiä pvässä. Sen lisäks sitten tissimaitoa, vaikea sanoa määrää mut luulisin, et saa tarpeeks nesteitä kuitenkin pvässä.

Vauvakuume ei oo huipussaan, mutta vähän kuitenkin aina välillä mielessä. Sitä vaan "laskeskelen", että millanen ikäero olis hyvä ja milloin siis sen mukaan uskaltais ehkäsyä jättää pois.. :whistle: Ainakin tää esikoinen tuli niin nopeesti; ei varmaan mennyt kuin 2-3 kk siitä kun päätettiin, että vauva voi tulla jos on tullakseen!

Kivoja kuvia ootte laitellut! :)
 
Ihania kuvia. :heart: Iso poika on äiti88:n Leevi. :heart:

Ihanalta kuulosta tuo kuunkullan puutarha. Voi kun sais itekin aikaseksi laittaa ja ennen kaikkea HOITAA. Nyt kasvamassa vain viinimarjat, mansikka, peruna ja salaattia laitoin vähän. Vadelmaa, mustikkaa ja puolukkaa sit syksymmällä täytyy poimia... Ja ehkäpä mies käy hillassa, EHKÄ.

Anzkulilta piti kysyä, et kun selailin tuota sun blogia ( vai mikä se olikaan...) niin onnaiskohan jos tekis noista pätkismuffineista kakun? siis rengasvuokaan... Vai oisko mitään muuta hyvää ohjetta? Toisaalta onhan nuo aika helppo toteuttaa nuo muffinit...
Vesi kielellä käyn sitä aina lueskelemassa. :p

Meillä ei erikoisia näin kesäaikaan tapahdu, ollaan paljon ulkona ja grillaillaan. Ehkäpä joku pieni mökkireissu tehdään.
Täällä möngitään jo kovaa vauhtia eteenpäin, konttausasentoonkin menee muttei kauaa pysy. :heart: E puhettakaan et nousis seisomaan, kun ei pysy tuettunakaan seisaallaan eikä kovin kauaa lattialla istumassakaan, mutt kaikki ajallaan. Ruoka on onneksi alkanut maistumaan paremmin.

Vesikeskusteluun sen verran, et meillä juodaan ruualla ( ja automatkoilla/ulkona jos helle) nokkamukista ja määrää on vaikea sanoa mutta luulisin et ainaki desin, mutta varmaan kaksin näin helteillä... Ja puolet yleensä valutetaan syliin, niin on hiukan vaikea arvioida. :saint:

 
keiju: Tomera poika o kyllä. Niin nätisti seisoo hiekkalaatikolla :heart:

Dara: Tuo koirajuttu on kyl niin tuttua.. Selän takana.. Vaikka kuinka kerrotaan. Selittely: "Se näytti niin suloiselta, ku tuli nappisilmillään katsomaan" ARGH! :kieh:

maikki: Ihania kuvia!

äiti88: Ihana kuulla susta pitkästä aikaa :hug: . Pitkä o Leevi. Täällä vauvakuume on mieletön.. Kateellisena kaupassakin katselen raskaana olevia naisia.. Tai jos jollain o ihan vauva. Tarkoitus oli aloittaa yritys tässä kuussa, mutta lähden kouluun+töihin elokuussa, ni varmaankin siirtyy yritys ens vuoden alkuun.. En kyl haluais.. Tää vauvakuume on mieletön..

helmi: Hieno kasvimaa & ihana kuva poitsusta. :heart:

------------------------

Meillä kävi tänään silleen, että olin unohtanut Milkan 8 kk:n neuvolan ihan kokonaan.. Isäntä oli lähdössä laittaa autoa.. Joten eihän myö oltu ku 20 min myöhässä, mutta niin oli onneksi ajatkin XD.

Milka rattaissa + Suvi-Tuuli istuu hänen eteensä ja esikoinen pyörällä. Nyt tuli sitten mieleen, että kannattaisiko kuitenkin tilata kaksostenrattaat? Ku hankala on muuten liikkua, ku näköjään tulee mentyä kaupunkiin kaikkien kans kerralla..

Käytii neuvolas ja täs mitat:

Paino: 9255 g
Pituus: 73 cm
Päänympärys: 48 cm

Lääkärin kirjoittamaa: "Kasvaa tasaisesti, kehittynyt iän mukaan, vaippa-alueella ihottumaa, Bebathen+Aqualan L. Iloinen, reipas tyttö. Tutkitut asiat kunnossa."

------------

Pikku neiti oli niin reipas <3.

----------

22.5.2009

Paino: 8540 g
Pituus: 70 cm
Päänympärys: 46,8 cm.

--------------

Sitten mentii uimaan & lähdettii sieltä, ku alkoi ukostaa. Ja ei keretty ku tien yli ja kastuttiin. Tai siis minä ja emma kastuttii, ku toiset oli sateensuojassa vaunuissa :kieh:

-------------------------------------

Tällaista tänne tällä kertaa.. Mutta nyt nuo vanhimmat tytöt nukkumaan.
 
Kivaa kuulla harvemmin kirjoittaneista :)

Meillä oli kiva päivä. Mummolassa oltiin ja napattiin tuo tyttöjen täti meille mukaan.. Huomenna käydään varmaan uimassa ainakin =)

Mulla ei ehkä ihan vauvakuumetta oo.. Mut kade oon välillä raskaanaoleville.. Sen mahan voisin ottaa, ja pari ekaa kuukautta. Fiilistelen usein noita hetkiä valokuvien kautta, noissa ajoissa on musta sellasta herkkää tunnelmaa :heart: Kaikki on vielä uutta (tosin ei toisen kohdalla kaikki uudelta tuntunut enää ), ja on niin ylpeä uudesta pienestään =)
Kun nuo pienet tahtoo vaan niin nopeasti kasvaa isoiks, höh!

Toisaalta, nyt helpottaa jo niin paljon! Kun pieninkin VIHDOINKIN on hellittänyt musta otettaan. Kohta voidaan jopa päästä miehen kanssa yhdessä syömään (mun äiti ja sisko tulis tyttöjä kattoo ) =) Sitten tänään puhuin äidilleni jos tuossa syksymmällä lähdettäis miehen kanssa kahdestaan käymään yötä jossain. Tytöt jäisivät tänne kotiin jälleen samaisen mummon ja tätinsä kanssa =)
Viime vuonna elokuussa käytiin kahden yötä poissa, tällä kertaa ei ois (toivottavasti) raskaana niin voitas piiitkästä aikaa ottaa yhdessä vähän enemmänkin kuin yhdet vaan ;)

Meillä tuplarattaat on olleet jälleen enemmän käytössä. Talvella tuli tosi vähän käytyä niillä, usein esikoinen oli pulkassa ja vauva "ykkösvaunuissa"..
Meillä ainaki oli pakko nuo hommata, esikoinen oli vauvan syntyessään 1v4,5kk.. Syksyllä käytiin usein siis noilla, mut talvella saivat vaunut levätä kodinhoitohuoneessa :D
Tuplat tosin eivät mahdu kunnolla kauppohin! Isompiin kyllä mahtuvat, testattu kerran ja juuri ja juuri kassalta päästiin ulos :D

On tainnut helmin pikkujäpikkä olla ulkona ;) Ihana kasvimaa, ehkä itsekin ensi vuonna laittaisin :D Ei ollut mun äidillä noin hyvin porkkanat lähteneet, muutama pieni haiven siellä täällä :D Ja niin sanoi että saat sitten syksyllä tytöille porkkanoita :LOL: Taitaa mennä ihan ostohommaks :whistle:
Kivalta kuullostaa kuunkullan puutarha! Tosi monipuolinen :D
 
sanse: Lautaa en ota, ku aikaisemmis oli se käytös, mut jotenkin mie en vain siitä tykännyt :whistle:. Ajattelin tuplana nuo, mitkä meil o nyt.. Ja kiva oli huomata hinta, että ovat tarjoukses & melkein sil hinnal, millä ostettiin nuo normivaunut :headwall:

Luminka: No, meil tuo keskimmäinen täyttää syksyl jo 4 vuotta.. Mutta, kun ei se jaksa 5 km kaupunkii ja takas kävel, ni sen takia oon täs hieman miettinyt. Toinen tietenkin ois se, että ostais toiselle pyörän.. Mutta kuitenkin.. Nyt on tosiaan itsellä tullut liikuttua enemmän noiden kaikkien kaa kerralla..

Mut nyt on pakko mennä nukkuu.. :wave:
 
Huomentapäivää!

Kuumuus vaan jatkuu...no, ei kai saisi valittaa, viikonlopusta on jo luvattu viileämpää ainakin tännepäin Suomea.

Meillä Vili on ollut enemmän ja vähemmän kiukkuinen nyt muutaman päivän. Eilen aamulla selvisi (osa)syykin siihen: alaikenessä on jo reikä! Eli vihdoinkin meidän poitsulle tulee eka hammas :heart: Ihmeteltiinkin miehen kanssa miksi taas heräili yöllä, vaikka oli jo monta yötä nukkunut aamuun saakka heräämättä.
Pojulla on myös jonkinnäköinen liikkumiskausi taas menossa. Sängyssä meinaan täytyy kokoajan pyöriä ja hyöriä. Sitten kitisee kun on vatsallaan. Nyt tosin on pariin otteeseen jo nukkunutkin masullaan, mitä ei ennen ole tehnyt. Nyt viimeistään olisi korkea aika laskea pinnasängyn pohja alas, ei sitä tiedä koska tuo seillä istuu tai nousee jalkojensa varaan.

Meinasin lähteä pojun kanssa rannalla käymään, kunhan herää. Sais nauttia ehkä viimeisestä hellepäivästä taas hetkeen. Ja illalla pitäisi mennä siskoni kanssa etsimään hääkenkiä =)

Mainanna
 
Teen päättötyötä Ikäihmisten suunhoidosta. Olisin kiitollinen jos vastaisit muutamaan kysymykseen siitä miten suunhoito toteutuu työpaikallanne.

1. Millä tavoin suunhoitoon kiinnitetään huomiota työpaikallanne, resurssit suunhoitoon?
2. Onko teillä mielestänne riittävästi tietoa/koulutusta suunhoidosta?
3. Millaisia ongelmia kohtaat potilaiden suunhoidossa?
4. Millä tavalla mielestäsi hyvä suunhoito vaikuttaa potilaan elämän laatuun ja terveyteen?
5. Huomioitteko hoitotyönsuunnitelmassa suunhoidon?
(Mielelläni ottaisin kopion hoitotyönsuunnitelmasta mikäli suunhoito osio siellä esiintyy).


Vastaukset voit lähettää sähköpostiini hanna_82@hotmail.com
 
huomenta

kyllä olikin sanse hienoa konttaamista onnilla (kun fb:ssa kävin kääntymässä )! meillä päivä päivältä enemmän harjoitellaan konttausasentoa, on aika hankalaa vielä,eli en usko että tän kuun aikana vielä vilho konttais.

neuvola-ajan sain vihdoin hankittua.nyt tuo 8kk neuvola+lääkäri sijottuu vähän yli7,5kk:een mutta tais olla tädillä kiirus kun huomasi että "teillä on nyt poikkeuksellisesti jäänyt pois noita lääkärikäyntejä"... :$ eli toisin sanoen se täti on unohtanut aiemmin laittaa meille tarvittavia lääkäritutkimusaikoja..aattelinkin että on vähän kummaa kun ei ole lääkäri poikaa kattonut ku viimeks 2kk ikäsenä...

Vilholla on taas päikkärit ja yöunet lyhentyneet.tänään esim.heräs ekan kerran siinä puol 6,söi maidot ja valvoi puol 7,heräs vähä ennen 7 (eli pikku tirsat väliin) ja sit valvoi siittä yli puol 11...nyt sit vihdoin ja viimein sammui.olin niin tottunut niihin max. 2 tunnin valvontajaksoihin päivällä ja nyt näyttäs siis taas pitenevän.no ihan normaaliahan kai tuo on

tänään sit mennään käväisemään linnanmäellä ihastelemassa laitteita ja haistelemassa hattaroita :)

vähän oon kateellinen teille kaikille (varsinkin kuunkullalle) teidän palstoista ja puutarhoista! meillei oo täs kämpäs edes parveketta,nyyh... ja mummolatkin on niin "korkeella" suomee (tampereen ja seinäjoen välimaastossa) ettei siellä mikään kunnolla kasva :LOL: no okei kasvaa kasvaa,mut että pähkinäpuita,oih!! pitkäaikainen haave ois saada siirtolapuutarhamökki täältä,mut ehkä sit vasta kun lotossa voitan ja köyhtymästä lakkaan.
 
noonie: mullakin haaveissa siirtolapuutarha mökki, anopilla sellainen onkin ja siellä paljon aikaa vietetään =)

Ihana ilma taas, varjossa +26
Leevi rupes nyt vasta ekoille päiväunille, heräili puol kasin maissa, kokoajan tuntuu pidentävän tuota aamun valvomis aikaa.
Meillä alkoi arki tänään kun mies palasi lomalta töihin, kolmen viikon päästä on sit toinen pätkä lomaa.
Taidan lähteä nautiskelemaan jääteetä ja lukemaan lehteä, isompikin lähti kaverinsa kanssa pihalle.
 
maitoo: luulisin että onnistuu kakkuvuokaanki tehä tuolla ohjeella, samantyyppisiähän nuo muffinssi- ja kakkuohjeet monesti on. Ainaki monella kakkuohjeella oon tehny muffinsseja oikein hyvällä menestyksellä! Kokeile ja raportoihan sit! :) Tai sit etit jostain ihan tavallisen suklaakakkuohjeen ja sinne sekaan laitat noita pätkiksiä...

Muutapa ei ihmettä... Jokohan täällä mainitsin että meinasin alottaa ens viikon alusta sit karppaamisen eli vähähiilarisen ruokavalion. Sillä sain viimekski hyvin painon pudotettua ja pidettyäki puolisen vuotta... Sitten raskauduin enkä uskaltanu raskausaikana karpisti syödä. Nyt sit alotan taas kun tuo imetyski on vähentyny noiden kiinteiden myötä. En oo imetyksen takia aikasemmin uskaltanu alottaa kun en tiedä mitä tekee sit maidon määrälle/laadulle... Ihan intona oon sen suhteen kun se viimeksi toimi niin hyvin ja sopi miulle! Jospa nyt sit pikkuhiljaa oikeesti lähtis nää kilot!

Leevin laitoin tänään omaan sänkyynsä päikkäreille kun alkaa olla semmonen pyöriäinen että heti kun silmät aukee niin ukkeli on möyryymässä pitkin sänkyä. Eikä tyynyt enää pidättele. En uskalla nyt enää oikeen tuolla meidän sängyllä nukuttaa. Varmaan sit leeviki herää samaan aikaa kuin nuuttiki, mutta käypähän sit ajoissa iltatorkuille.
 
Anzkuli, meillä mies karppaa ja on kovasti mua koittanut saada kans innostuu. Kyllähän mä ihan innolla niitä ruokia sille aina teen, ei sen puoleen mitään mut kun ite oon niin hulluna karkkiin ja jätskiin :( Mut meinasin kans josko ens viikon alusta koittais. Mulle on tullu kiloja lisää synnytyksestä! :(
 
ihania kuvia äiti88 ja helmi ja ihanan vihree kasvimaa.

Mä taas joskus tuskailen et sais olla pienempi puutarha, kun on niin hirveesti hommaa! Menee kaikki vähäkin vapaa-aika hoitamiseen, kastelemiseen ja rikkaruohojen kitkemiseen, mut kun ottaa sen aikaavievänä harrastuksena ni se on ihan kivaa.
Nyt ei ole tarvinnu 3 päivään kastella kun joka ilta tulee ukkoskuuroja. Tälleen se oiskin hyvä, et päivät on hienoa aurinkoa ja illat ja yöt satais.

Poika on ollu jotenki kiukkunen tänään ja huomasinkin et sieltähän on tulossa alas kolmaskin hammas!Pilkottaa jo sieltä. Aattelin et ne tulis seuraavaksi ylös, mutta siellä ei kyllä tunnu mitään.

Ai niin mäkin annan muuten vettä nokkamukista tai se on sellane niinku silikoninen nokka mikä on siinä tuttipullossa. Hyvin juo siitä, aattelin jos antaisin maitoakin siitä ja laittasin jo tuttiosat veks.

Laitan tähän uimakuvan
:D
[/URL]

 
Moikka!

Mä käytin pienintä tänään lääkärillä et katsoi korvat. Kun viime yönäkin alkoi itkemään ja oli tosi vaikee saada takas uneen :( Toinen korva punoitti vähän, mut ei otettu sitten antibiootteja kun ei satavarma tulehdus ole! Että katsellaan nyt paheneeko homma vai meneekö itsestään ohitse.

Jaahas, taidan palailla illalla takaisin. Esikoinen ei (jälleen ) ole nukkunut päikkäreitä. Nyt raivoo keittiössä syömistä kun ei lasagne kelvannut :kieh: Mä olen sillä periaatteella mennyt että jos ei oikee ruoka kelpaa niin ei sitten muutakaan tule. Oppii vaan että ei tartte syödä lämmintä ruokaa ja tulee tuosta noin vaan muutakin syömistä!

Luminka
 
Iltaa!

Käytiin vaunuilla kaupungilla kävelemässä + ruokakaupassa ja iltapäivän siivosin, kun huomenna tulee veljen perhe ja pari kaveria lounaalle. Ajattelin tehdä proosallisesti kalakeittoa ja karjalanpiirakoita. Karjalanpiirakat siis haen tuolta Partasen leipomosta, en ala itse rypyttää B)

Oon huomannut, että mulla on varmaan sen takia vähän väliä hermot kireellä ja oon apeana, kun oon päivät pitkät melko lailla yksikseni pojan kanssa. Tänään piti nähdä kaveria, mutta hälle tuli suunnitelmiin muutos, joten sitten vain vaunuilin itsekseni.

Varmaan tekee kyllä ihan hyvää sitten mennä töihin, ei musta olisi tähän kotona olemiseen pidemmän päälle, kun ei päivisin ole mitään sosiaalista verkostoa. Pomolta tuli viesti, että en mielellään saa syksyllä olla osa-aikaisena (suunnitelmissa oli olla syys-lokakuu 3 päivää viikossa). Tuo meidän tutkimusprojekti näyttää menevän vähän penkin alle ja se vaatii paljon lisätyötä syksyllä. Harmittaa tosi paljon, mutta ymmärrän kyllä pomonkin kannan. Poika menee sitten vissiin lokakuun alusta hoitoon, 11 kk iässä. Yritetään keekoilla syyskuun jotenkin "vuorotyössä", mies on anonut 60 % työaikaa ja mä sitten teen iltaisin niitä juttuja joita pystyn.

Sovittiin miehen kanssa, että nyt ollaan iltaisin TV ja netti kiinni. Eilen oli ensimmäinen ilta vieroitusta ja huomasin että heti oli tosi mukavaa, kun oikeasti oltiin yhdessä eikä vain saman katon alla elektroniikan parissa. Nyt mies on golfaamassa ja poika nukkuu, niin saan olla hetken koneella.

Pitäisköhän meidän pystyttää heinäkuun pino?
 

Yhteistyössä