11/08 masunkasvattajien murut *heinäkuussa*

Me käytiin eilen grillailee miehen siskon luona ja tänään mennään iltapäivästä mun veljen luo, kun he järjestää läksiäiset. Saivan asunnon myytyä. Siellä ois menoa aamuun asti, mutta kun ei me Lumia mihinkään saada hoitoon, ni mennään sit tälleen ajoissa ja lähetään kotio ku muut vasta pääsee vauhtiin :D

Lumikaan ei oikein suostu syömään karkeita ruokia. Oon suunnitellu, et teen jotain, esim porkkanaa karkeempana ja sit sotken muun soseen joukkoon. No tänään oli palsternakkaa karkeampina paloina, ni ulos sylki heti. Vaikkei noi mun soseet kyl muutenkaan mitään hienoo sosetta ole. Mut nielemällä menee silti, pureskelu ei oikein suju. Meillä on kyllä vasta kaksi hammasta :D
 
täytyypä koittaa tota karkeamman ja sileemmän soseen sekoittamista keskenään, toivottavasti auttaa.

Vilho on nyt sitten näyttänyt myös eteenpäin ryömimistaitonsa. Luultiin ettei semmosta opikaan ja sit eilen ja tänään on vedellyt itseään tavaroiden perässä oikein vauhdilla! konttausasennossa hetkuu ja ketkuu ja muutamia kertoja siirrellyt jalkojaan mut kädet ei ihan tajua siirtyä mukana.

eilen kävin kavereiden kanssa leffassa ja terassilla yksillä, tänään ollaan miehen ja Vilhon kanssa käveleskelty pitkin poikin kaupunkia ja nyt illalla jään mitä ilmeisemmin pojan kanssa pitämään taloa pystyssä kun mies lähtee terassille kavereidensa kanssa.

 
Heippa pitkästä aikaa! Ollaan oltu reissussa Ahvenanmaalla ja nyt ollaan mummolassa.

Otso oppi tänään vihdoin nousemaan istumaan! Istua nököttää nyt tosi topakasti. Nousee myös seisomaan kaikkea vasten, mm. avonaista tiskikonetta, kuten teilläkin, iru =)

Saatiin koko perhe jokin nuha matkalta, Otso oli edellisaamuna 38,4 asteen kuumeessa ja nyt niiskuttaa kovasti. Ollaan miehen kanssa myös kurkkukivussa. Poika on nukkunut kahdet kahden tunnin päikkärit ja yhden puolen tunnin pätkän, paljon enemmän kuin yleensä.

Ollaan huomattu, että poika ryömii aina eteenpäin, mutta jos laittaa pelkällä vaipalla nihkeälle lattialla (kuten meidän porukoitten kellarissa korkkilattia), niin sitten konttaa :LOL: Vatsa kun kinnaa kai siinä liikaa lattiaa vasten.

Nyt grillailemaan, ihana sää!!
 
Se istuu!!! Oskari nimittäin. Hyvin tönöttää kun asettaa istumaan ja itekin hienosti melkein pääsee istumaan, toinen jalka vaan jää vähän hassusti. Ja Wilman kanssa kun saunassa olin niin kyllä neitikin jo aikas tukevasti istuskeli. Edistystä siis!

Mulla alkaa antibiootti pikkuhiljaa puremaan, korvat ei ole ihan niiiin kipeet kun aamulla. Ois nyt kiva jo parantua, sairastaminen on sitten mälsää.

Pienet huutelee jo iltamaitoaan, nyt jäi kommentointi näin lyhkäiseksi. Palaillaan myöhemmin!

HM
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luminka:
Anzkuli: apuvaa,,, autatko vähäsen? Oon tekee blogia ja nyt pitäs saada sellainen kategoria-lista tehtyä, mut millä sivulaatikolla se tehään? Mulla ei oikein järki kulje, en hirveesti kyl oo tehnytkään koneella tuollasii... :D
Autan jos osaan! Mutta en nyt ihan ymmärtäny... Teetkö bloggerilla? Tarkotatko semmosta listaa siis missä miulla on esim. liharuuat, keitot, ym? Eli ne tunnisteet? Sieltä gadget-luettelosta oon valinnu sen Tunnisteet-gadgetin sitä varten. Selitä tarkemmin jos en ymmärtäny oikein!!!!! :)

Jotenki en nyt vaan edelleenkä jaksa kauheemmin kirjotella... Mutta kivasti meillä menee! :)
 
Huomenta!
pitkästä aikaa... oon taas alkanut käydä päivittäin lukemassa teidän kuulumiset (välillä muuton keskellä jäi tosi pitkäksi aikaa) mutta tää oma kirjoittelu vaan tahtoo jäädä...

tosiaan ostettiin oma talo ja on nyt kohta kuukausi asusteltu. tälläinen 100neliöä ja 4makuuhuonetta ja täysin maalla!:) naapurit on ihan vierekkäin eli ihan kaava-aluetta on mutta parin naapurin päässä on jo navetta ja sehän on hauskaa tästä pian 4vuotiaasta. haluais joka päivä käydä kävelemässä navetan ohi siinä toivossa että ovi auki!:)

sairastelusta.. täällä pikku-ukkelilla korvatulehdus (Toinen, eka oli talvella). perjantaina kävin lääkärissä ja sai kuurin ja zitromaksilla olo parani heti kunnes nyt aamuyöstä kokeilin että poika on ihan tulikuuma. odottelen nyt että pronaxenin annosta tulis 12tuntia niin uskaltais antaa, nukkuu vieläkin yöunia, tai välillä soi vähän mutta jatkoi heti unia. perjantaina kun soitin päivystyksestä aikaa niin heti kysyttiin että onko sikainfluenssan oireita..alkoi kyllä pelottamaan... ja nyt tää ihme kuume vaikka tulehdus selvästi paranemaan päin...

liikkumisesta: ajatelkaa, meillä kävellään tukea vasten!! ikää tulee torstaina 9kk! vähän turhan hurjaa menoa, olis ehtinyt myöhemminkin, mutta minkäs teet. nyt hirveää perään katsomista että mitä tekee. pehmustekypärä oli pakko hommata pari viikkoa sitten kun alkoi nousemaan pystyyn.

lähdenpäs kahtomaan tuota vanhempaa veljestä kun hänkin vielä nukkuu mutta yskii kans siihen malliin että flunssa tulossa.

mukavaa kesän jatkoa ja voikaa hyvin!:) ja nauttiikaa auringosta!:)

korppinen

ps. niin ja töihin menosta olitte ainakin puhunut... mä aloitan tekemään 70% heti äippäloman loputtua eli kuukauden päästä. ja tällä hetkellä käyn tekemässä mun työkaverin kesälomaa aina kun pääsen /asiakkaita on. (meitä on koko talossa 2 jotka tekee tuota hommaa niin keväällä kävin tekemässä hänen talvilomaviikkonsta ja nyt muutamaa päivää viikossa sen mukaan mitä pystyn niin hänen kesälomaansa kolmen viikon aikana)

moro!
 
heissan pitkästä aikaa!!! :wave:

ihan unohtunu tää palstailu kesä menojen takia!shantin kanssa edelleen kun yksin olen ni on tätä menoa ja meininkiä mukavasti :D

ihana et teillä on melkeen kaikilla jo ollu se 8kk neuvola,meillä kun pinon viimesinä sinne viel pari vko vaikka musta on jo ihan kamalaa et Shanti on jo 7,5kk!!!niin iso likka!!

meillä on nyt 2vkoa jo kävelty pöytää ympäri ja työnnetty keinukirahvia ja kävelty perässä,MIHIN SE MUN PIENI VAUVA HÄVIS???
ja muutenkin kaikki menny mukavasti ja sain jopa tuon typyn siirrettyä omaan huoneeseensa,vihdoin ja viimein ja siirtokin meni kivuttomasti

no nyt multa taasrevitään konetta sylistä!!ei hetken rauhaa täällä

:eek: :eek: :saint: |O
shanti mökillä :)




pakko oli muutaman kuva lisätä ja sit yritän päästä selailee teiän kirjotuksia!
meilläkin noita sanoja haetaan kuulostaa ihan kun typy yrittäis sanoa äiti ja kakka ja hauva..en uskalla tota kyl muualla ääneen sanoa ettei pidä mua hullunu eikai toi nyt vielä voi rupee puhumaan vai??


:ashamed:
kuinka monilla kävellään jo tuen kanssa tai ilman??

palaan myöh tänään nyt lukemaan teiän juttuja!! :wave: :flower:
 
iru
Ihania kuvia Helmi ja tietämätön :heart:

Meillä nousee tukea vasten seisomaan, välillä ottaa muutaman askeleen mut ei oikeen osaa vielä. Mut seisoskelee aika paljon tv-tasoa, sohvaa jne vasten. Mummot ihan kauhuissaan, mut minkäs teet kun toinen on niin nopea kehittymään..? Meillä on kans sellanen pehmokypärä mut ihan turhaan, ku poika inhoaa sitä. Vetää älyttömät itkuraivarit ja repii sen pois päästä (myös aurinkolakille käy näin :whistle: ). Mää oon kans kauhistellu et mikä vauva enää on? Tuntuu niin isolta pojalta jo :heart:

Korppinen: Me asutaan rivitalossa ja ollaan nyt laitettu myyntiin tää.. haluttais kovasti omakotitaloon ja ollaan ihastuttu yhteen, joka ois ihanasti pellon laidassa ja meren rantaan alle kilometri :heart: kuhan nyt vaan saatais tää meneen :headwall: kuullostaa kivalta se teidän paikka.
 
Anzkuli: sain kuitenkin ratkaistua ongelmani =) Kiitti kuitenkin! Tein ihan oikein, mutta meni pari tuntia ennen kuin muutokset näkyivät blogissa...

Ihania kuvia ootte taas laitelleet!

Käytiin tänään rannalla, ihana ilma jälleen!

Nyt laittamaan isompikin nukkumaan....
 
Heissan!

Pikkuhiljaa alkaa tauti olla selätetty, jiihaa. Kyllä voi taas todeta että korvatulehdus on ihan vihonviimenen tauti |O

Oskari on nyt hienosti keksinyt istualleen pääsyn, kovasti punnertaa ylös. Wilma katselee ihmeissään vieressä kun velipoika istua könöttää, itse neiti edelleen vaan makoilee. Mutta se eka hammas törröttää ihanasti jo, ja taitaa toinen tulla viereen pian. Llieneekö siitä johtuvaa vai mistä mutta neitonen on ollut äärimmäisen kärttyinen pari päivää, ajattelin jo että kipeäksi tulee.

Ihania kuvia olitte jälleen laittaneet! On se vaan ihana seurata kun lapset kasvaa!

Tänään tämä äiti pääsee kampaajalle! Ystävä on kampaaja niin ystävän hintaan vähän klipsii tätä pehkoa. Mulla on tosi ongelmallinen tukka kun on luonnonkihara ja nyt vähän pitempi niin on ihan villi, ei saa mihinkään rotiin laitettua. Mutta sitkeästi yritän vaan kasvatella... Värjäsin eilen pääni tummanruskeaksi, oli sitä ennen vähän vaaleamman ruskea.

Pian alkaa jo koulukin. Tuo tuleva ekaluokkalainen jaksaa olla innoissaan, hiplaa uutta reppuaan tuon tuostakin... Olikos muilla tulevia ekaluokkalaisia? Kasperi aloittaa eskarin, ja on kanssa aika täpinöissään. Mietin vaan että kuinka mahtaa pärjätä kun tuppaa olemaan ongelmia tuon keskittymisen kanssa... Mutta jospa se eskari tekisikin ihan hyvää?

En tiedä muistinkos mainita mutta saatiin vihdoin Wilmallekin hankittua turvaistuin autoon. Tai itseasiassa me saatiin se, ystävä muuttaa perheineen Espanjaan niin antoi tulin joutilaana meille. Sattui vielä olemaan tismalleen samanlainen nun OSkarin tuoli, kiva juttu. Nyt matkantekokin on mukavampaa kun on mukavat tuolit!

Innolla odotan kun tällä viikolla pitäisi saada tieto että saadaanko tuo isompi asunto. Voi kun nyt saatas, yksi huone lisää olis ihan tervetullut lisä! Kädet nyt vaan kyynerpäitä myöten ristiin...

Nyt taidan mennä juomaan kahvin rauhassa, pikkukaksikko on päikkäreillä ja isäntä ja pojat läks kauppaan. Hiljaisuus... aaah.

Mukavaa alkanutta viikkoa!

HM
 
Hei taas!
Eilen palailtiin reissusta kotiin. Oltiin siis ensin vko mökkeilemässä Pärnun eteläpuolella ja sit pari pvää Tallinnassa. Ei sattunut meidän kohdalle ne huippukelit. :| Mutta ihan kohtuulliset kuitenkin; vettäkin satoi ja ukkonen jyrisi välillä, mut ne yleensä sattui sellaiseen aikaan (yöllä tai aamulla) ettei meidän oloja haitannut. Tosiaan erityisen aurinkoista ei ollut, joten ei oltu kuin yhtenä pvänä rannalla (ihanan hienohiekkainen) lököttelemässä; muutamana pvänä kylläkin käppäilemässä rantaviivaa pitkin rattaiden kanssa..
Siellä oli lähimetsät ihan pullollaan mustikoita! :p Mä niitä kävin muutamana pvänä noukkimassa, mut suomeen asti toin n. 7-8 litraa. Ei oikein ollut kuljetuksen/säilymisen takia mahdollisuuksia enempään vaik mieli ois tehny! Taidan tänään tehdä mustikkapiirakkaa! :p Toi meidän vuokramökki oli aika alkeellinen/vaatimaton, joten siellä ei todellakaan leipomiset ois onnistunu. Onneks siellä kuiteskin oli sisävessa ja tuli lämmintä vettä sekä tietty sähköt. :LOL:

Eilen pikaisesti lukasin tällä välin tulleet kirjotukset, mut en enää niin tarkkaan muista mistä oli ollut puhetta. Niin ja hienoja kuvia olitte lisäilleet! Täytyis siirrellä lomakuvia nettiin ja katella oisko siellä mitään kivaa kuvaa neidistä.

Konttaamisesta ja kävelemisestä yms. oli ainakin juttua. Meillä pääasiassa ryömitään ja sit aina välillä kontataan muutamia "askelia" ja sit taas ryömitään. On vielä konttaus sen verran huojuvaa/hataraa, et tietää pääsevänsä ryömimällä nopeampaa eteenpäin kiellettyihin asioihin.. :kieh: Ei niinkuin lotkautakaan korvaansa EI-sanalle tai jos on kuulevinaan, niin suurin piirtein vaan nauraa. Ja kaikki on aina työnnettävä suuhunsa tai ainakin nuoleskeltava.. :$ Hiekkaakin ois lappanut suuhunsa vaikka miten paljon..

Sit meillä noustaan tukea vasten seisomaan ja muutamia askelia tepastellaan tukea vasten; täytyy kyllä olla vieressä varmistelemassa. Istuu tukevasti ja hakeutuu itsekin istumaan; ei aina onnistu "paljaalla" lattialla, mut jos on joku tavara johon tukeutua, niin sit kyllä pääsee helpostikin istumaan.

Reissaamisessa on aina se huono puoli, kun sitten palatessa ärsyttää kamojen purkaminen ja pyykkääminen yms. En oo vielä kaikkee jaksanu purkaa.. Eilen pesin yhden koneellisen pyykkiä illalla ja nyt on eka tälle pvälle pyörimässä ja monta vielä edessä.. :/
Mies lähti aamulla taas töihin; kahdeks viikoks.. Sit ois isäkuukauden vietto ja lomailua ympäri suomea.
 
heippa taas!

täällä myös sade päivä.... mutta oltiin silti noin puolentunnin kävelyllä....:)

Luminka: mä oon 170cm ja mies 174cm että ei kyllä erityisen pitkiä olla... esikoinenkin on ollut kokoajan pitkä mutta ei noin pitkä kun Leevi..saas nähä paljonko on kokoa torstain 8kk neuvolas:)

töitä töitä: en muista oonko jo puhunut mutta mulla jatkuu perhepäivähoitajan hommat 12.8 ja kaksi hoitolasta on ainakin aluksi tulossa:)

kokkareista: teen pääasiassa itse Leevin soseet ja tällä hetkellä ovat kyllä reilusti kokkareisempia kuin kaupan 5kk ruuat mutta ei kuitenkaan niin isoja peruna tai maissi/herne paloja kuin kaupan 8kk ruuat... neuvoisin sekoittamaan 8kk ja 5kk ruokia keskenään ja sitten aluksi ainakin haarukalla vähän sattumia pienemmiksi:)

liikumisesta: Leevi on nyt reilun viikon noussut konttausasentoon ja istuu jos laittaa istumaan mutta ei vielä ryömi tai konttaa eteenpäin ympyrää menee vatsallaan ja etenee sillä tavalla pitkiä matkoja:)

juttelemisesta: Leevi pitää ihan kaikenaikaa kauheeta möykkää:D ja välillä kuulostaa että sanois äiti mutta lähinnä sellasta tavuttamista: mamamama atätätätä jne...

tässä oottelen uusia kestovaippakankaita että voisin ruveta ompeleen leeville lisää vaippoi:)
niin ja laihiksellakin koitan olla vaikka tällee kesällä motivaatio vähän hakusessa mutta oon mä nyt jo 5kiloa alle sen jonka painoin ennen raskautta.... ennen 72kg, viimisilläni 86kg,synnytyksestä viikko 80kg ja nyt 67kg :) tavoitteena on päästä tonne 60 kiloon jos kilon kuussa laihtuis niin pysyis paremmin poissakin!

jeps mut nyt pitää mennä antamaan Liisalle jugurttia :wave:
 
Heissan!

Otso on tänään 9 kk! Äsken kävi vanha luokkakaveri 8 kk tytön kanssa kylässä ja oli kyllä melkoinen ero, toinen oli ihan tirppana 7,5 kg, istui äitinsä sylissä sievästi ja meidän jättiläispoika läimi häntä päähän kauhalla :( :kieh:

Mä meen elokuun alusta töihin, eli kahden viikon päästä! En oo vielä ehtinyt asennoitua siihen mitenkään erityisesti, mutta varmaan se ihan hyvin menee, kun poika on ollut muutenkin paljon isänsä kanssa (mies pitää isäkuukauden). Sitten lokakuussa päivähoitoon meno on varmasti isompi juttu.

Tietämätön, kyselit kävelemisestä, meillä ei vielä oteta askeleita, mutta tukea vasten nousee seisomaan.

Meillä ei myöskään vielä sanota mitään tavuja, mutta poika matkii kaikenlaisia juttuja, maiskuttaa suuta ruokapöydässä ja sanoo "ähhh" juomisen päälle. Oon sanonut miehelle, ettei opettais tuollaisia pöytätapoja... Äitini sanoi, että poika juuri matki vaunureissulla liikennevalojen piippausta :LOL:
 
Tänään oli kiva päivä =)
Aamu alkoi kyllä mielestäni liian aikaisin, ennen kahdeksaa kun ois nukuttanut vielä kovasti! Esikoinen heräsi ja tuli herättää meidät.
Pienin meni uudelleen nukkumaan jo yhdeksän aikaan! Taisi jäädä yöunet kesken kun heräsi siskonsa tuloon makkariin. Nukkui johonkin puoli yhteentoista saakka, syötettiin tytöt ja lähdettiin käymään kirpparilla. Löysin pienimmälle uimapuvun ja sukkahousut, esikoiselle kolmet kotihousut. Eikä noihin mennyt kuin 4,5?! Ei kyllä noita housuja kehtaa muualla käyttää, mutta tarpeeseen varmasti tulevat kun tulee noita pissivahinkoja :) Meillä siis isompi käyttää vaippaa enää unilla ja kauppa/kyläreissuilla =)
On muuten vaippojen kantaminen kaupasta huomattavasti vähentynyt :whistle:

Kaveri kävi lastensa kanssa kyläilemässä iltapäivällä, sen jälkeen kävin tyttöjen kanssa lenkillä ja leikkipuistossa.
Miehellä iltaviikko joten kaikki iltahommat taas mun tehtävänä :kieh: Eipä siinä, kun ite täytyy kaikki tehdä, ei jää odottamaan että josko toinen tekis tuon ja tuon :D
Pienin nukkunut jo tunnin, isompi tahtoi itse mennä 20.45 nukkumaan (ei ole piiitkään aikaan ollut itse menossa )...

Mulla vapaa ilta, jipii =)
Aika menee varmaan omaa ruokablogia väsäillessä...
Tuossa linkki jos joku tahtoo käydä katsomassa: http://kattilassa-porisee.vuodatus.net/
 
Meillä on kans Lumille tulossa ylös hammas. Oli hurjan näköistä siellä mun veljen kekkereissä, kun Lumi ryömi ees taas leuka veressä. Ikenestä siis tuli verta, eiikä mitään ihan vähän, koko ajan sai olla pyyhkimässä leukaa. Mut siellä se hammas edelleen on piilossa, paistaa ikenen läpi kyllä.

Itellä on melkosen väsynyt olo, sellanen et oisin tulossa kipeeks. Toivotaan etten ois. Huomenna meinattiin käydä asuntomessuilla.

En jaksa muuta kirjotella, heihei
 
Mä kans huomasin aamulla, että neidillä oli ihan yllättäen ilmestynyt ylös eka hammas! Ei ollut mitään turvotuksia tms. tai kitinöitä. =)

Ilokseni täällä on uudelleen keksitty päikkäreitten tarkotus! :LOL: Nimittäin nyt kahtena pvänä nukkunut 2,5 h putkeen! Pitkään meni niillä max tunnin pätkillä, mut ehkä tää nyt tästä..





Lisäsin tohon parit fotot tytöstä.
Nyt täytyy mennä antamaan jotain ruokaa! :D
 

Yhteistyössä