11/08 masunkasvattajien murut *elokuussa*

Apilanirppu: Tervetuloa vaan! Lisään tietosi etusivulle =)
Mulla löytyy kyllä kokemusta huonosta nukkujasta! Eka täysin nukuttu yö oli 14.7, eli pari pv vaille 9kk! Sen jälkeen nukkunut yleensä hyvin, en tiiä mikä ihme tapahtui :)
Rankkaa se herääminen on, ja rasittavaa!!
Me pähkäiltiin vaikka mitä syitä heräilyihin, hampaat, korvat (oli kerran yks tulehdus), eroahdistus, tissin perään huuto... Ym...! Imetyksen lopetin 7kk iässä, silloin jätti pari heräämistä pois! Mut ei kokonaan siltikään nukkunut...
Ehkä tuo eroahdistus oli se päällimmäisin syy?! Oli kauhee takiainen varmaan puoli vuotta, ei edes iskä kelvannut. Nyt saan lähteä pois, eikä jää huutamaan, paitsi jos näkee mut välillä niin huutaa perään...
Tulipas sekavasti kirjoitettu, toiv. saat jotain selvää :D

Esikoinen vielä mummolassa, tulee joskus iltapäivällä! Me oltiin pikkukirpun kanssa aamu kahdestaan, mies nukkuu vielä (yövuorossa oli). Siivoiltiin vähän, tein mustikka-vadelmapiirakkaa tuoreista marjoista =)

Mitähän sitä sitten tekis? Ehkä laittelen piirakan ohjetta blogiin ja surffaan netissä... =)
 
iskä76 mukaan vaan! :)

apilanirppu: Mie oon esikoisen osalta kans kohtalotoveri. Nuutti alotti yöhulisemisen 3kk iässä ja sitä sit kesti tuonne 1,5 vee saakka noin. Sit vähän rauhoittu, että oli vaan semmosia 1-3 kertaa herätyksiä, mutta ei tarvinnu enää valvoo niin kauheesti yöllä. Nyt nuutti on 3,5 vee ja ehkä reilun puol vuotta on nukkunu yöt säännöllisesti heräilemättä. Toki välillä on jotain painajaisia ja semmosta mutta ainahan sitä jotain on. Leevi on ihan eri maata, hän alkoi nukkua läpi yön 2kk:n iässä ja uni maistuu edelleen oikein hyvin! Eli nyt tämäki mamma saa nukkua yöt! Jaksuja, muistan edelleen hyvin että ei ollu helppoo!!

Kirpparia kävin eilen siistimässä ja tosi hyvin oli kaikkee menny. Vein vähän lisää myytävää sinne ja tänään vien kans jotain. Toivottavasti tulis hyvin rahaa! Muuten ihan normiarkea taas on vietetty!
 
Tervetuloa apilanirppu! :flower:
Apilanirppu:Meilläkään ei ole nukuttu yhtään kokonaista yötä |O Mulla Olli poika syntynyt samana päivänä kuin teillä Nooa =)
Mies teki töissä hienon portin tuohon meidän portaiden päähän, eipä pääse poika enää ainakaan niissä telomaan itseänsä =)
 
Helou!

Pikkuhiljaa alkaa elämä voittaa ja operaatiosta toivuttu. Mulla siis laitettiin "klipsit putkiin", eli meidän lapset on nyt tosiaan tässä. Hyvä näin. Mutta yllätyin kuinka kipeä olin toimenpiteen jälkeen, pari päivää meni ihan jossain muussa maailmassa. Enkä saanut nostella mitään enkä siis halitella kaksikkoa niin tänä aamuna olen ottanut vahingon takaisin ja rutistellut toiset ihan soikeaksi! :LOL:

Tänään ohjelmassa on ottaa esikoinen ja auto ja mennä koulutarvikeostoksille. Toinen on ihan täpinöissään. Ensi maanantaille on pojille varattu ihka eka parturiaika, tähän asti olen minä ajellut poikien tukat kotona koneella, mutta jos nyt koulun kunniaksi saisivat jonkun ihan oikeen muodonkin tukkaansa. Mä en ole mikään parturimestari nääs. :D Ensi viikon lopulla kun vähän rikastuu niin olisi tarkoitus vielä käydä vähän poikien kanssa vaateostoksilla, kävin läpi poikien kaappeja niin aika surkuhupaisaa oli, pientä vaatetta kaappi täynnä ja rikkinäistä. Eli garderoopin päivitys paikallaan.

Apilanirpulle tervetuloa mukaan!

Anzku ja äityliini, meidän Kasperii on syntynyt 5.11 klo 1.17, tosin vuonna 2003 mutta läheltä liippaa silti! :D

Onkos moni jo antanut pienokaisille samaa ruokaa muun perheen kanssa? Mä olen muutaman kerran tehnyt niin että jos on ns tavallinen kotiruoka niin olen ottanut osan sivuun ja jättänyt suolan pois ja laittanut kaksikolle. Tosi hyvin on uponnut jo samat sapuskat. Ja maitoa joisivat vaikka kuinka paljon, se on ihan herkkua.

Ovikello käy, Artturi käy minuutin välein kysymässä koska lähdetään. Ehkäpä jo menen laittaan itseeni lähtökuntoon. Eli heippa!

HM
 
kiitos onnitteluissa. Ei kyllä meinaa hetkeäkään olla omaa rauhaa nyt, kun Maya hereillä ollessa on jatkuvasti jaloissa kiinni... tässä koneella jos yritän istua nousee tuolia vasten seisoo ja vetää mua vaatteista!! Nyt on onneks nukkumassa hetken...

Apilanirppu: meillä on kans yökukkuja! Viime yönä maya päätti jostain syystä olla hereillä klo 12-02, muuten herää ylensä 12, 3, ja 6, noi tosin vaihtelee. Joka kerta on otettava syliin ja nukuettava uudestaan. On ollut pikkuvauvasta asti tosi tosi huono nukkuja eikä osaa itekseen nukahtaa vaikka kuinka ollaa unikoulua (ihan kotona siis) kokeiltu. Imetän välillä öisin koska sillä pääsee helpoiten ja nopeiten takas nukkumaan. Isin syli ei öisin kelpaa...
Mayasta olis muuten tullut kans Nooa jos ois ollut poika. Tosin se ois kirjoitettu noah, ihan siksi että sukunimi on englannin kielinen, mutta samallaila olisin sen lausunut.

Hari Mao
: me ei olla varsinaisesti syötetty samaa ruokaa mayalla ateriana, mutta muuten ei suostu ikinä olee lattialla kun me syödään, vaan haluaa tulla kurkkimaan mitä mun lautasella on. Oon sitten laittanut syöttötuoliin ja antanut perunaa, herneitä yms. Pizzan kuortakin sai maistaa!!! Mutta siis viime päivinä oon ihan laittanut pienelle lautaselle perunaa ja vihanneksia (lihaa en ole jättänyt maustamatonta, siksi en oo antanut) ja mietin eilen kun me syötiin lihapullia, että ois pitänyt tehdä yksi erikseen mayaa varten, voi olla että alkaa pian ihan kunnollakin syömään samoja ruokia, helposti menee siinä samalla.

Ok pitää mennä laittautuu, vasta söin aamupalankin ja kello on jo 11!!!


Manna
 
HM: Leevi syö aika usein samaa ruokaa kun mein ja se uppoo paljon paremmin ku omansa. Maitoakin menee jo ihan ilman Nanni sekoituksia, Nannia meillä ei periaatteessa enää tarvittas mut olen ostanut jos aamuyöllä haluaa maitoa niin ei tarvi alas lähteä jääkaapista hakemaan.

Leevillä ilmeisestikkin on vauvarokko, ensin oli se muutaman päivän kuumeilu (+ripulointi) ja eilen sit nous ekat näpyt ja nyt on ukko täynnä näppyä.Näpyt häviää kun niitä painaa ja hetken kuluttua tulevat takaisin. Kai tämä siis sitä on jos joku viisaampi osais kertoa?
 
Meitähän on monta yökukkujaa :) :( Kiitos tuesta! Harvemmin Nooa siis ihan hereille asti herää, puoliunessa ährää, mut kuitenkin joudun sen verran heräämään et unet häiriintyy. Meillä oli pitkään pinnasänky sivuvaununa, niin ei tarttenu mulla nousta sängystä. Nyt viikon ollu sänky omalla paikallaan, mut tänään siirtyy takas. Tutti jäi ekan flunssan (7,5 kk) aikana pois, ku ei raasu saanu henkee se suussa. Se rauhotti vähän unia. Ja eipä tarvi sit myöhemmin olla viemässä tuttia oraville tai jänövauvoille :)

Anzkuli: Mulla vielä ponnistelut pahasti kesken ku sulla poika jo sylissä :D

Ruoasta; Nooa syö vielä omia sapuskojaan, pakkaseen oon tehny aina useamman viikon satsin kerralla.

Mulla on sisko kylässä koiransa kanssa. Nooa ja "karvanen serkku" on kyllä niin hyvä parivaljakko, tuolla ne kaksistaan pyörii lattialla ja leikki samoilla leluilla =)
Mennään siskon kaa tänään leffaan! Jee! En oo käyny leffassa pojan syntymän jälkeen :eek:

Mutta nyt lähtö ihmisten ilmoille..
 
Meillä syödään kotiruokaa suurimmaks osaksi. Maustan niin että 1 lihaliemikuutio, ja vähä soijaa, sekä jauhelihamaustetta pikkiriikkisen riippuen ruuasta tietty. Onni tykkää, syö jopa paremmin ku purkkiruokaa. Onni syö meijä kans myös maitoon tehtyä kotiruokaa.
 
MEILLÄ syöty nyt jo muutaman kerran ihan samaa ruokaa, tai silleen että otan osan erikseen ilman suolaa. Muita mausteita menee kyllä, pippuria vähän ja chiliä nyt ei vielä. Yrttejä ja v.sipulia melkein joka ruoassa nyt muutenkin.
Mutta teen silti vielä muutaman kerran viikossa omankin ruoan, kun ei aina syödä muut 2 kertaa päivässä, ainakaan siten kuin pikkumies kaipaa. Ja esikoinen tykkää mun kanssa syödä lounaaksi usein munakkaita ym. (kauhee selitys ja sepustus) :LOL:

Meillä jätkä tippui tänään rattaista päälteen vattupuskaan! :ashamed: jessus sitä huutoa ja mä säikähdin, pieniä naarmuja tuli silmäkulmaan, mutta mä pelkäsin jo vaikka mitä kun meni silleen kasvoilleen. :( Nyt on tukevasti valjaissa AINA!! en tajua miten en hoksannut että se tulis tolleen jo sieltä alas......

mulla on vielä leivät uunissa, saunasta juuri tultiin ja nyt herkutteleen. Ihana tuoksu, nam! :p
 
Meillä leevi syö vielä omia pöperöitään, se on miusta niin helppoa! Enkä meinaa mitään kiirettä vielä pitääkkä samoihin ruokiin siirtymisen kans, kerkeehän tuota opetella. Nyt varsinki tuntuis työlältä kun teen itelle jo karppisapuskaa ja isännille omaansa - tai siis osittain ainaki välillä syödään ihan eri ruokia. On sit kiva kun leeville ees on se oma purkkinsa, ei tarvii enää pilkkoa ja tilsiä ja miettiä maustamisia. Ajatuksen tasolla oon kyllä jo miettiny että pitää kohta siirtyä sit enemmän tekemään ihan perusruokia mitä on sit helppo pienellekki tarjota.

Rohkaistuttiin nyt sit tänään ja otettiin leevi testiajolle polkupyörän selkään. Mummolassa käytiin, matkaa reilu 1 km. :) Hyvin viihtyi kyydissä. Olipas helppoa mennä kun nuutti ajoi omalla pyörällään ja isäntä ja mie omillamme. Sujui matka joutuisammin kuin rattaita lykkien!
 
Pieni kakkapylly uuvahti päiväunille

Meilläkin tyttö syö vielä omia kaupan mössöjään. Kaikenlaiset palaset yököttävät kovasti, paitsi esim. vadelmat, metsämansikat yms. Myös tavallinen kaurapuuro uppoaa vaikka siinäkin on pehmeitä palasia. Jonkinverran olen tehnyt mössöjä itse ja ne maistuvat parhaiten.

Hieman groteski kysymys: Montako kertaa vuorkokaudessa teillä kakataan? Meillä 0-4 x ja koostumus vaihtelee todella paljon, ihan savivellistä kikkareisiin. Olen vähän ihmetellyt tuota määrää, vähän huonosti on syönyt viime aikoina. Myös refluksia tuntuisi taas olevan ,täytyy siitä soitella neuvolaan.
 
Pyörikki: Varmaan tarkotat vauvan kakkaamisia... :D Meillä kakataan (siis leevi kakkaa) kans usein. Potalle laitetaan joka aterian jälkeen ja ainaki aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen satsi pottaan kopsahtaa, löpsähtää ja suorastaan lässähtää. Eli koostumus vaihtelee täälläkin!

Täällä on taas äreä äiti, tuo kolmevee käy taas hieman hermon päälle. Eikä taida ees nukahtaa...no, onneks ei sentään hillu ja riehu tuolla sängyssä. Pitää kohta vapauttaa hänet leikkeihin. Pikainen nettihetki siis mammalla.
 
Nyt on sitten lomat lomailtu ja jahka tuo isäntä vielä sunnuntaina palaa kunkkuraveista kotiin, niin arki voi taas alkaa. Hieman jo lomaväsymystä alkoi olla lapsillakin. Tyttö jo kovasti odottaa kouluun pääsyä ja poika on innoissaan eskarin alkamisesta. Meillä koulut pyörähtävät käyntiin jo ensi tiistaina, kun taas ainakin helsingin koulut vissiin aloittavat vasta viikkoa myöhemmin.

Marjoja on nyt pakkanen täysi. Mustikoita on parikymmentä litraa ja vattuja saman verran. Saa sitten talvella keitellä kiisseleitä :) Puolukat saan omalta tontilta, jahka vaan kypsyvät. Kovasti siis tykätään marjoista :D

Mä sain nyt sitten selvyyden mun laajentuneeseen kilpirauhaseen. Hetken jo ehdin ajatella kaikista pahimpia vaihtoehtoja... Mietin, että miten lapset pärjäävät ilman äitiä... Onneksi kuitenkin ultrassa lääkäri näki heti, että mulla oli kysta puhjennut kilpirauhasessa ja se oli valuttanut sisältönsä mun kaulaan. Eli loppu hyvin kaikki hyvin :)

Meillä Leo yrittää jo ottaa askelia ilman tukea, mutta yleensä ensimmäisen askeleen jälkeen pyllähtää istumaan. Ihan rasittavan aktiivinen tirkistelijäkin se on. Kylässä kaikki kaapit mihin vaan yltää se availee ja hyllyistä lähtee myös liikkeelle kaikki tavara.

Kakkaa meillä tulee vaihdellen 1-2 kertaa päivässä. Äsken juuri vaihdoin sellaiset melkein yli tursuavat läjät vaipasta :)

Mä yritän saada isompia lapsia sikainfluenssarokotetutkimukseen (olipas sanahirviö). Mun kauhuskenaario on, että maataan kaikki täällä sairaina kolme viikkoa. Saisi edes joku jonkun suojan tautia vastaan. Pienintäkin yritin työntää mukaan tutkimukseen, mutta ei saa olla muissa tutkimuksissa mukana ja me ollaan jo meningokokki c tutkimuksessa :(

Kiitos Luminkalle taas uudesta pinosta :flower:
Ja tervetuloa Apilanirppu :flower:

Mä jatkan pyykkivuoren purkamista. Taas parin viikon edestä pyykkiä pestävänä. Mökillä tarttis olla pyykkikone.
 
Ihan pikana pyörähtämässä, Oskari vetelee sikeitä meidän sängyssä kun nukahtaminen oli hieman hankalaa. Nyt täytyy korva pitkällä kuullostella koska herää ettei kupsahda päälleen alas. Wilma on jo melki tunnin lauleskellut tuossa lattialla, däädää tätä äiti papapaaa.... ihana tyttö. Oon yrittänyt kovasti taitella neitiä konttausasentoon ja istumaan, mutta ei niin ei. Kaipa tuo sitten kun on valmis.

Pitäsi kohta alkaa väkertämään perunamuussia ja jauhelihakastiketta, saa Wilma ja Oskarikin samaa sapuskaa taas. Ja höyrytän vihanneksia, saavat sormillaan niitä näprätä.

Nonni, ukkeli heräs. Måste gå!

HM
 
huomenet

YÖ meni ihan harakoille mut ei se mitään. Kohta vois sit vaikka lähtee unille jos tuon ukon sais ylös tuolta niin vois tehdä vaihdon. Se oli eilen hallilla yömyöhiin kaverinsa autoa hitsaamassa ja sit tuli kotiin ja herätti kokopoppoon, ei nyt mee oikein mulla jakeluun miten ei aikuinen ihminen osaa selvinpäin ollessaa tulla kotiin hiljaa yöllä muiden nukkuessa. |O

Leevin rokkon näppylät ovat hävinneet, eilen jo iltapäiväatä alkoivat hävitä ja nyt vain muutamia jäljellä. On kyllä eri poikakin kun tauti on helpottanut.

Tänään pitäs illasta lähtee kaverin kanssa kahville kaupunkiin =) tekee kyllä varmaan ihan hyvää päästä täältä hetkeks pois ku rupee tuo ukon naama pikkusen ärsyttämään :/

Mut täähän meni ihan valittamiseks, sori
 
Pikainen moi mummolasta!

keiju, hyvä että vauvarokko on ohi. Otson "tyttöystävällä" oli ollut vauvarokko viime viikolla ja se oli myös mennyt oppikirjan mukaan 3 päivän kuumeilulla ja parin päivän näppylöillä.

Meillä syödään toistaiseksi vielä eri sapuskoja kuin muu perhe. Ihan sen takia, kun se on jotenkin helpompaa. Tavallista maitoa en oo vielä aloitellut. Oon tehnyt itse soseita pakkaseen (makaroni/riisi/peruna + kasvikset), lihat soseutettu erikseen ja sitten yhdistelty näistä erilaisia. Mausteita laitan mukaan. Nyt taas reissussa syöty purkkiruokaa. Eilen kokeilin 8 kk tarkoitettua lihapullaruokaa, jossa oli kokonaisia sormenpään kokoisia lihapullia. Poika söi taitavasti kaiken muun soseen, mutta pullautti aina lihapullan ulos suustaan lattialle :LOL:

Meillä on menossa operaatio vuorokausirytmin kääntäminen taas. Poika näköjään nukkuisi klo 22-9:30, jos saisi itse päättää... Onko se jo teini-iässä?! :LOL: Ei tuo pidemmän päälle käy, kun ei jää yhtään vanhemmille omaa aikaa illalla ja sitten jos pitäis aamulla ehtiä jonnekin, niin poika vaan nukkuu. Yritetään nyt jättää aamupäivätorkkumista pois ja siirtää niin että heräisi ajoissa esim. klo 8 ja nukkuisi kahdet päikkärit ja menis nukkumaan klo 20. Nyt poika ei nuku kunnon pitkiä iltapäiväunia ja väsähtää väliunille kuuden-seitsemän maissa. Sitten ei tuu uni millään kasilta. Ideoita otetaan vastaan hyväksi päivärytmiksi niin että poika saataisi nukkumaan ajoissa!

Jaahas, nyt olis vissiin kahvia ja mustikkapiirakkaa tarjolla :p
 
Niin ja Pyörikille kakkakysymykseen: Meillä poika kakkaa jotain 2-6 kertaa päivässä. Yleensä heti aamulla herätessä ja/tai aamupalan jälkeen, lounaan jälkeen ja sen jälkeen vaihtelevasti 0-4 kertaa. Oon käyttänyt aika ahkeraan potalla.
 
Maikki: sä voisit tietty olla ilkeä äiti ja herättää pojan vaikkapa silloin kasilta ;) Silloinhan sit menis jo eritavalla päikkäreille :whistle: Ja illalla menis ajoissa nukkuu... Meillä on joskus jouduttu jompi kumpi tyttö herättämään aamulla kesken unien jos on ollut jonnekin lähtö, siis neuvolaan tms...

Meillä päiväunet menee nykyään kahdessa osassa. Aamulla herää 7-8.30 maissa. Ekat unet nykyään ottaa vasta lounaan jälkeen, n.10.30 - 11. Unein pituus vaihtelee tunnista kolmeen. Vikat unet on sitten edellisistä riippuen klo.14.30 - 17? Ei sinänsä säännöllistä rytmiä, mut kahdet unet jokatapauksessa =) Yöunille menee 20-20.30 aikaan. Mun sylissä mönkii ja tekee vaikka mitä, siihen yleensä isompikin tulee vielä =) Rauhoittuu tuolleen aika hyvin, ja saa syliä ennen yötä. Sen jälkeen esikoinen myllää vielä meidän sylissä kunnes kello on 20.45 ja neiti laitetaan nukkumaan :)

Tein porkkanakakkua kun appivanhemmat kävivät kylässä. On tuo kyllä niin kielen mukanaan vievää et ei uskokaan! Annoin 1/4 kakkua heille mukaan, en viitsi pakastaa kun muistaakseeni päällinen menee huonoksi.

Meillä nyt molemmat lapsoset nukkuvat, onneksi! Esikoinen kävi aivan ylikierroksilla, ja meni vasta 14.30 nukkumaan hirveellä huudolla.

Mielettömän lämmintä edelleen, on kyllä meikäläinen ruskeampi kuin moneen vuoteen B)
Täytyynee lähteä ruoan tekoon, miehellä maha murisee hulluna :LOL:
 
Kauheen kiire päivä ollu!! HUH sentään!

Aamulla annettiin isin nukkua, pojat herätteli miut poikkeuksellisesti vasta 6.30. Kiva niin. Tehtiin pesut ja aamupalat ja ulkoiltiin ja syötiin ja päikkäreille. Mie laitoin sit ruuan ja leivoin päikkäriaikaan.

Iltapäivällä käytiin tyhjentämässä kirpparipöytä. Viikon ajan oli se pöytä ja tuotto oli 250e!!!! En ois ikinä uskonu että niin paljon sais! Ja kaverillaki oli melkein 200e. Meillä oli siis puoliks se pöytä. Oli kyllä kova homma hinnoittelussa kun oli tosi paljon tavaraa myynnissä. Käytiin vuoropäivinä siistimässä se paikka, oliki aina ihan myllätty. Mie vein sit omina vuoroinani aina lisää tavaraaki myyntiin. Ja kylläpäs kannatti! Ison osan myymättä jääneistä laitoin sit konttiin menemään ja vauvatarvikkeet tuttavan työkaverin pojan tulevalle vauvalle. Yhen pienen pahvilaatikollisen pakkasin varastoon niitä kamoja että koitan sit vielä joku toinen kerta myydä niitä. Mutta siistiä vaatetta ja halpaan hintaan niin hyvin kyllä tienas! (Nyt sit pääsee shoppailemaan! hih!)

Illasta vielä tein leeville soseita, raivailin ne kirpparitavarat ja sulloin ne varastoon. Samalla vein muutaki kamaa varastoon ja toin jotain sieltä poiski päin. On kyllä varastoki täynnä!! Pyykkiäki pesin.

Huomenna on sit miulla vapaata aamupäivästä. Meinasin lenkillä käydä ja sit teen mitä teen. Isi hoitaa muksut! Jes! :)
 

Yhteistyössä