11/08 masunkasvattajien murut *elokuussa*

huh, olipas lukemista kun en viikkoon oo käynyt täällä!! ja kiitokset luminkalle uudesta pinosta! :flower:

täällä mummolassa vietellään vielä viimeistä iltaa. huomenna matkataan takas kotiin helsinkiin (vihdoinkin...alkoi jo pikkasen kiristään ohimoita muitten nurkissa asustelu).

Vilhosta on tullut ihan mieletön vauhtihirmu! ryömii ihan kamalaa vauhtia joka paikkaan ja nousee istumaan ja kokeilee karhukävelyasentoa ja konttaa pari-kolme horjuvaa askelta ennen mahalaskua :) nyt tänään on myös alkanut nousemaan polvilleen.

juttelee edelleen ihan hirveästi omia juttujaan ja aika selkeesti jo sanoo "äiti" ja "iti" eli isi. myöskin sanat "itte" ja "eiei" on tullut tutuksi.tosin tosta itte-sanasta ei nyt olla ihan varmoja että mitä meinaa ;)

syömiset menee joinakin päivinä oikeen mallikkaasti,sit saattaa taas mennä pari päivää muutamilla lusikallisilla ja maidolla (jota kyllä menee varmaan litran verran sitten). mustikoita, villivadelmia, porkkanaraastetta (ihan hienoksi raastettu) ja mansikoita on nyt maisteltu ihan hyvällä menestyksellä. ite ei tosin ihan saa kunnon otetta mustikasta vaan liiskaa marjan etusormensa alle.

vielä ei oo tullut mulle päätöstä kotihoidon tuesta.näillä näkymin nyt ainaskin joulukuun loppuun oon kotona, ehkä pidempäänkin,katotaan nyt miten menee ja millanen talousahdinko tosta syksystä tulee.

täällä mummolassa päikkärirytmit ja muutenkin päivärytmit on ihan pyllylleen menneet..niin kamalasti koko ajan ollaan oltu menossa tai sit on ollut vieraita kylässä ettei poika oo malttanut kunnolla nukkua (tykkää 1,7v. serkustaan ja veljeni perheen koirista ihan mielettömästi,silmät suurina seuraa serkkuaan joka paikkaan ja yrittää jotain jutella).

jaaha,jos sitä menis setvimään vielä kirpparivaatteita.ihan hirveet laukulliset 62-74cm vaatteita menossa myyntiin tai hyväntekeväisyyteen taas.ei jää pojalle hyllyyn oikeen mitään tän tyhjennyksen jälkeen :D
 
pitipä tulla lukemaan pitkästä aikaa teijän kirjoitukset meillä oli eilen 8kk neuvola poika on 74,7 pitkä ja painoa 10640gr hattu 46,8 timppa osaa ryömiä nousee polvillee ja yrittää nousta tukea vasten varvistaa oikealla jalalla terkka käski hommata kengät jotta ois helpompi opetella kävelemään alas on puhjennu pari hammasta ja karkeaki ruoka menee alas aloitin kevytmaidon ja tuttelin sekoituksen antamisen eilen koska poitsu on syöny jo puoltoista kuukautta viilejä ja jogurtteja ja massu on hyvin kestäny nokkamukikin on ollu käytössä jonkin aikaa lähinnä veden juomiseen koska yleensä timppa tykkää ravistella mukista nesteet pois
 
Ensimmäinen työpäivä on takana, toinen aluillaan ja täytyy sanoa, että sydäntä kouristaa lähteä aamulla kotoa ja jättää se suloinen pallero sänkyyn tuhisemaan. Jää näkemättä kaikki ne päivän aikana tulevat hymyt ja oivallukset :( nyyh. Mies ja poika kyllä pärjäävät keskenään, mutta minä olen ihan ikävissäni :snotty:

Vielä ei ole tullut päätöstä päivähoitopaikasta, kävin viikonloppuna vaklaamassa molempien päiväkotien (kaksi vaihtoehtoa 1 km säteellä meiltä ) pihoissa ja toisessa oli vielä piharemontti kesken (uudet aidat, pihavälineitä asennetaan) ja toinen näytti ihanan rauhalliselta ja puistomaiselta. Molemmat vaikutti kyllä mukavilta. Tulis nyt päätös mihin poika menee, niin voisi alkaa orientoitua syksyyn.

Löytyiskö täältä ketään kohtalotoveria, jolla lapsi menisi jo syksyllä päiväkotiin? :attn: Käsi ylös, vertaistukea kaivataan!
 
maikki, mullakin oikeen riipas sydäntä tuo mitä kerroit, kun lähdet aamulla töihin....Mutta niinhän se on että töihin paluu on äidille kovempi paikka kuin lapselle. Meillä esikoinen oli 1v2kk, kuten tulis luultavammin tää pienempikin oleen. Niin olihan hän vielä niin pieni ja reppana, mutta hyvin sopeutui ryhmään. Eikä siinä äidilläkään ollut vaikeuksia sitten kun vauhtiin päästiin. Ekana aamuna lähdin itkua niellen pois hoitopaikasta, ja autoon kun pääsin niin porasin ihan hulluna. Eka työpäiväkin meni ihan sumussa kun oli vaan kova kiire kotiin. Kaikkeen kuitenkin tottuu, ja kovin sosiaalinen poika tuo meidän esikoinen.
Josta tulikin mieleen, että sillä alkaakin kerho ensi viikolla =) ma ja ke 13-16 leikkikerhoa, on ihan innoissaan kun pääsee reilun ½vuoden tauon jälkeen "hoitoon". Mitähän sitä oikeen sitten keksi pienemmän kanssa...?

Oltiin äsken jalkapalloo potkimassa yksien uusien tuttujen kanssa joilla kanssa 4vee poika. Kivaa oli ja ihana ilma!!!!

niin siis maikille vielä :hug: työ-/tarhajuttujen kanssa. Kyllä se siitä iloksi muuttuu ja toivottavasti saatte pian kuulla tarhapaikan varmistumisesta!!

apilanirppu, TERVETULOA!!!! :flower:
 
Kohta lähden viemää esikoisen mummolaan yökylään. Samalla käyn kerää vattuja :/ Ei innosta yhtään, mut pakko kai se on jos meinaa marjoja talvella syödä!

Sain tehtyä äidille synttärikakun, se viedään mennessä =) Ihan kiva tuli vaikka itse sanonkin...

Mut palaillaan illalla taas...
 
Apilanirpulle tervetuloa!! :)

Helmi: meillä alkaa nuutilla kerho vasta 24.8, tutustuminen ois 18.8. Innolla ootan rauhallisia aamupäiviä. Meillä kerho siis ma-ti 8.30-11. Ihana sit kun saa leevin kans ihan rauhassa leikkiä ja talven mittaan varmaan sit päästään jo kokeilemaan maalamista ja piirtämistä ja semmosia. Nuutille on kerhon alku varmaan vaikeeta, kun on niin arka jäämään tommosiin ilman miuta. Mutta onneks siellä on toinen kerhotäti tuttu ennestään ja kolme tuttua leikkikaveria, eli varmaan nopsaan sopeutuu! Mie mietin tuota hakuaikaa kun on just ruoka-aika meillä klo 11. Nuuttihan pärjää kun niillä on eväät kerhossa, mutta leeviä oon miettiny. Pitää varmaan antaa ruoka jo 10.15 leeville ja sit ennen päikkäreitä vaikka vielä välipalaa samalla kun nuutti syö lounaansa. Aamulla saa leevi sit nukkua aamutorkut ihan mielellään kun nuuttia viedään kerhoon, että jaksaa sit valvoo vähän pidempään ennen päikkäreille pääsyä. Millonkahan voisin leeviä laittaa pyörän kyytiin...unohin viimeks neuvolassa kysyä. Sujuis tuo nuutin haku paljon nopeemmin pyörällä, eikä pyörän selkään leevi varmaan nukahtais. Voi olla 11 jälkeen jo sen verran väsy että nukkuis rattaisiin hakureissulla ja sit ei päikkäreistä kyllä tulis mitään. Kokeilemalla sit varmaan rupee rytmi löytymään.

Meillä oli taas eilen mahoton hulinä päikkäriaikaan... tänään nukahtivat molemmat tosi nopsaan ja ilman mitään kiukkuiluja. Tekee hyvää itellekki! Mie kävin tänään läpi leevin kaappia ja nyt saatiin kaikki 74-koon housutki vihdoin käyttöön, bodeissa 80 alkaa olla sopivampi. Mie käyn tänään siistimässä meidän kirpparipöytää niin vien sit muutamat pieneks käyneet housut vielä sinne myyntiin. Huutiksessaki sain ison paketin pieniä vaatteita just kaupaks, nyt ei oo mitään nurkissa pyörimässä. Varmaan sit ne mitä kirpparilla jää myymättä niin annan pois kaverille tai spr:lle. Kiva tilanne taas vähän aikaa ennen kuin ukkeli kasvaa taas seuraavaan kokoon. Kohta jää kyllä sit kesävaatteet lojumaan, niitä ei varmaan saa kaupaks ennen kuin keväällä sitten.
 
jeee kotona ollaan! B) käytiin samalla matkalla ikeassa ja mukaan tarttui taas kaikkee tosi tarpeellista...krhm.... nyt lajitteleen ja purkamaan tavaroita laukuista! vilholla oli hauskaa ikeassa kun sai leikkiä leikkipaikassa ja nouseskeli siellä sit ihan innoissaan polvilleen semmosta lastentuolia apunaan käyttäen. :)

ai niin ja tervetuloa apilanirppu!

ja sit vie kun muistin just että kun joku päivä puhuitte leipomistarvikkeista yms. niin käykääpä tämmöisessä nettikaupassa (on kai kauppakin jossainpäin helsinkiä ):
http://www.bakeandparty.com
 
:attn: :attn: En ehdi paljon kirjoittamaan, mutta nopeastikin vain pakko tulla hehkuttamaan, että Maya oppi just kävelemään tukea pitäen!! käveli siis pikkupöytää ympäri pari kierrosta putoamatta kertaakaan pyllyleen!!!! :attn: :attn:
 
tervetuloa joukkoon apilanirppu

manna onnea Mayalle uudesta taidosta =)

Meillä Leevi edelleen hiukka kipeä, pientä lämpöä vielä ja masukin alkaa olla jo kunnossa vaikkakin aamun löröä ruikuloi. Ruoka huonosti maistuu mut Nannia jou onneks ihan hyvin. Vaikka oltiin jo maitoon siirrytty niin se tavan maito ei kelpaa.
Itse olen ollut tosi väsy kun yöt menny aika harakoille.

Pitää lähtee viemään Leevi suihkuun ja iltapalalle jos ees jotain söis.
 
Maikki; täällä toinen, jolla työt kutsuvat kuukauden päästä.
Meillä on ollut tiedossa jo tammikuusta paikka yksityisessä päiväkodissa. Mutta olemme olleet jonossa silti vielä kaupungille perhepäivähoitopaikkaan. Ja tänään saimme kuulla, että saamme pojan pph:lle tohon noin 2 km päähän (työmatkan varrella).
Kaipaan itse työhön ihan mielettömästi, ei kotona olo ole minua varten, ainakaan näin totaalinen... Mutta silti riipaisee tuon kirpun hoitoon laittaminen. Mutta eiköhän siihenkin totu... Olen itse ollut 2.5 kk kun vanhempani laittoivat minut hoitoon, on se ollut silloinkin varmasti kamalaa!
 
Heips!

Tulin vähän jotain kirjottelemaan pitkästä aikaa. Oltiin ensin parikolme pvää anoppilassa Jyväskylän seudulla (ei käyty silti ralleissa) ja keräilin siellä villivattuja melkein 2 ämpärillistä. Lisäks anoppi lahjotti meille melkein ämpärillisen! :)
Sunnuntaina ajeltiin sitten Rovaniemelle ja täällä ollaan mutsin luona nyt ehkä jopa pari vkoa. Voi olla et käydään jossain muuallakin välillä. Ukko lähti eilen pohjosemmaks kalastelemaan pariks pväks. Älyttömän upeet ilmat, niinkuin ilmeisesti koko Suomessa ja koko viikon!! :D
Eilen käytiin mutsin kanssa vähän poimimassa mustikoita ja niitä täytys vielä joku pvä käydä lisääkin keräilemässä. Alkaa olla jo aika hyvä saalis marjoja pakkasessa! Mustikoita n. 10 l, vattuja n. 25 l ja mansikoita 10 kg. Mut kyllähän noita puuron joukossa (ja leipomiseen) saa hyvin menemään! Varmaan vielä anopilta saadaan omppuja niin saa siitäkin sosetta.

Täällä sukulaiset on viimeks nähny tyttöä n. 4 kk sitten ja ovat ihmeissään kuinka on kasvanut ja oppinut paljon uusia taitoja sen jälkeen. Ryömii kovasti ja nousee tukea vasten steppailemaan. Vähän on unirytmit menny sekasin, mut näillä nyt "mennään" kuitenkin! Niinku nytkin on vasta myöhäisiltapvän torkuilla... Saa nähdä moneltako sitten menee yöunille..

Tsemppiä kaikille töihin palaaville; ainakin Maikki ja Sarppa! Varmastikin ens alkuun tuntuu kammolta jättää pikkunen hoitoon, mut kai siihen sit tottuu ajan mittaan?? Mä oon nyt oikeestaan sit kesälomalla tokaa pvää kun ukko otti viimiset 12 pvää vanhempainvapaasta isäkuukautta varten ja sitä siis nyt viettelee. Hoitovapaata meinaisin pitää ens vuoden elokuun loppuun; ainakin näillä suunnitelmilla ja sithän ehkä jo vois jäädä uudestaan äippälomille tai jotain... ;D No sen aikaa näyttää sitten.

Kiitos Luminka uudesta pinosta ja apilanirppu tervetuloa joukkoon!
 
Moi taas!

Ihanaa kuulla, Sarppa, etten ole ainoa jonka lapsi menee hoitoon vanhempainvapaan päätyttyä :hug: Meillä haetaan samalla hakemuksella päiväkotiin ja pp-hoitoon, katsotaan kummasta tarjoavat ensisijaisesti paikkaa. Sanoivat ennen lomia, että päiväkodissa ainakin on tilaa, vaikkei virallisia päätöksiä vielä silloin tehtykään.

Jos IHAN totta puhutaan, en minäkään jaksaisi olla kotiäitinä pidemmän päälle. Lähinnä tämä morkkis on siis sitä että tuntuu ettei "kukaan muu" laita lasta vielä hoitoon. No, ainakin poikaa tuntuu kiinnostavan toisten lasten kanssa oleminen (huutelee vaunuista leikkipuistojen suuntaan).

Anzkuli, me tultiin juuri Otson kanssa pyörälenkiltä :wave: . Mukavasti sujui, paitsi kypärän laitto ei ollut ykkösjuttu Otson mielestä... En tiedä jäikö sinne hiuksia väliin kiristäessä tai jotain, mutta kauhea huuto tuli. Kypärä (sain kaupanpäälle käytettyä istuinta ostaessa) oli muutenkin vähän huonon mallinen, kun siinä oli takaraivolla sellainen "hyppyri", joka osui istuimen selkänojaan, eikä Otso saanut nojattua päätä istuimeen kunnolla. Muuten sujui hyvin, poljin noin 45 minuutin lenkin. Lopuksi Otso nukahti kyytiin ja pää alkoi nuokkua, vaikka istuin oli lepoasennossa (kypärän paino varmaan edesauttoi vielä nuokkumista). Tosi varovasti sai kyllä polkea, kun tuntui että kaikki rotvallit ja möykyt tiessä heiluttivat lastenistuinta kovasti.

Nyt tuo täystuho laittaa tuolla printteriä uuteen uskoon, moikka!
 
Huh mikä päivä!!!! klo.21.50 tultiin vielä esikoisen ja mummun kanssa metsästä!! Saaliina mustikkaa ja kanttarelleja. :p

Mannan MAYALLE onnittelut uudesta taidosta!! =)

Mekin oltiin tänään pyöräilemässä, siis pikkumies ekaa kertaa tarakalla. Oli ihmeissään, innoissaan, kypärää koputteli kanssa ja ihmetteli että mikä tää tämmönen on. Ihan vaan n.10minuutin lenkki tehtiin.

Jos nyt sitten kattelin ja päivittelis tätä nettimaailmaa, kun tänne raportti laadittu. :D
 
Hari Mao, pikaista toipumista!

Apilanirppu, tervetuloa sakkiin!

Helmi, mahtava saalis teillä! Unohdin mainita, että tuohon meidän 45 minuutin pyörälenkkiin sisältyi noin 15 minuutin pysähdys leikkipuistossa, missä keinuttiin ja ihmeteltiin isompien lasten hiekkalaatikkoleikkejä :saint:
 
pikaiseen vielä ilmoittelen että Vilho oppi nousemaan sängyssä pystyyn tukea vasten! saas nähdä miten kamalia kopsautuksia alkaa nyt tulemaan, tänään on jo itku ollut silmässä useasti kun on kopsautellut nuppiaan ties mihin kun vähän riehakkaasti lähtee liikenteeseen. sai kunnon naarmunkin kaulaansa kun yritti ilmeisesti nousta kasausvaiheessa olleen hyllynlevykasan päälle. ehkä noin 2 sekuntia olin poissa olkkarista ja samantein oli jätkä karkuteillä.

nyt on sit sängynpohja laskettuna alhaalle ettei kiepsauta poika itteään ulos sängystä.

onnittelut mannan mayalle ja muillekkin uusista taidoista ja edistymisistä!

minäkin haluun marjoja (ja sieniä ) pakkaseen! kukahan ne mulle keräis ;) ehkäpä tori kutsuu huomenna...
 
huomenet

Leevillä alkaa tauti olla pois menossa, 37,5 oli lämpöä aaamulla korvasta mitattaessa ja yö meni vaippoja vaihtelematta.

Leevi on nyt oppinut ton kävelemisen taidon mut näyttää mielummin kontaavan ku nopeammin pääsee niin. Enää ei tarvi ees hukutella vaan lähtee kävelemään itse ja kävelee pieniä matkoja =)

 
Tervetuloa uudet =)

Päiväunista:

Onni on nukkunu 3:t unet mut on nyt jätetty yhet pois. Eli ennen nous n. klo5-6, ekat päikyt 8.30-9, toiset unet siinä 11-12 aikaa ja kolmannet 17 aikaan. No nyt ollaa venytetty aamulla unille menoa eli valvoo 9-10 asti (aikamoista leikittämistä välillä) ja onkin sit nukkunu sen 3h melkee joka kerta, toiset unet ollu sit siinä klo 15-16 aikaan ja sit on nukkunu yleensä ½-1.5h ja sit valvottu iltaan asti ja unille 20.30-21. Onha se vaatinu enempi mutta on se kyl auttanukki vähän. Tänäänki nukku 6.40 asti mikä on ihme ku herää melkee viide aikaa. Vaikka yleensä nukkuuki yöt läpi mut ongelma oli toi aikasin heräämine ja mietittii et ku enne nukku ne 3:t päikkärit eli yhteensä n.6h ni ei ihme jos herää aikasi.

On tässä parina päivänä tullu ne 3 unet jos nukahtanu autoo mutta alle ½h ollu ne et ei juuri vaikuta. On muuten syönykki jotenki paremmi ku saanu nukutuks hyvät päiväunet.

Vaatekoossa käytetään paljon kokoa 80, 74 alkaa olemaa pieni, osa menee viel kyl
 
Huomenta!

Täällä väsy päällä, yö taas yhtä heräilyä. Nooa herää 1-5 krt/yö, pyörii sängyssä, nousee istumaan, itkee. Kerran imetän aamuyöllä. Yhtään täyttä yötä ei oo meillä vielä nukuttu
:( ja poika ylihuomenna 9 kk! Alkaa usko jo loppuun.. kohtalotovereita??
Muuten onneksi hyväntuulinen ja aurinkoinen poika :)

Nyt pojalle maitoo ja sit ekoille päikkäreille. Taidan painua itekki vielä pehkuihin.

Luminka jos päivittelet niin poika 7.11.08 klo 02.48 rv 39+5 3740g / 52,5 cm. Esikoinen.

 
Huomentapäivää!

Apilanirppu, ihana nimi teidän pojalla :heart: Meillä Otso myös itkeskelee yöllä yleensä 1-5 kertaa, tuttia pitää laittaa suuhun, mutta ei varsinaisesti herää hereille asti. Joskus annetaan pullosta maitoa klo 5 maissa jos ei meinaa rauhoittua, mutta useimmiten tutti riittää. Nukkuu sitten 7-9 saakka aamulla. Nyt kun mies on isäkuukaudella, hän on ottanut vastuun yöhoidosta ja minä saan kääntää kylkeä :saint:

Ollaan tänään lähdössä Etelä-Suomeen mun vanhempien luo ja huomenna mennään Madonnan keikalle, jee :wave: Auto on ollut huollossa ja piti olla tänään valmis, mutta kun soitin korjaamolle, sanoivat että korjaus on valmis aikaisintaan perjantaina :kieh: Meni sitten junareissuksi. Varmaan pitää ottaa reissuun turvakaukalo mukaan, niin saa sitten kuljetettua poikaa mun vanhempien autossa (kun juna-asemalle on 20 km). Mahtuukohan poika enää kaukaloon... On kyllä tuplahankalaa kun ei voi vain heittää kamoja auton perään, vaan kaikki pitää raahata käsissä.

Mun mies muuten luki eilen tätä palstaa, kun oli jäänyt mulle ruudulle auki ja totesi, että "tyypit siellä ootte ihan tosissanne". En tiedä mitä tarkoitti, mutta ilmeisesti sitä, että olemme ihan tohkeissamme kaikista asioista maan ja taivaan välillä :LOL: Hän uhosi kirjautuvansa sisään nimimerkillä "iskä76" ja tulevansa tuuraamaan mua isäkuukauden ajaksi =)
 
kirottuja nää 30minuutin tirsat mitkä jätkänpätkä vetelee!!! :kieh: Nyt nukahti ja pikkusella vauhdilla saa tehä kaikkee mitä aikoo sinä aikana tehdä: koneelle & AAMUkahvi samalla, pyykit ulkoo, pikasiivous ylhäällä ja suihku!! Joten oltava nopeeeee!

apilanirppu: en oo sikäli kohtalontoveri tän juniorin kanssa. Mutta tiedän mistä puhut. Meillä esikoinen oli yöheräilijä, söi 10kuiseen yötissiä. Ja siitä vielä 1½vuotiaaseen heräs monta kertaa yöllä, tuttia sai käydä laittamassa. Ei varsinaisesti itkenyt mutta huhuili. Sitten kun otettiin tutti pois, unet parani kertaheitolla! Tosin edelleen (4,5v) herää yöllä ja kömpii viereen, tää pienempi nukkuu taas kuin tukki. Niin on erilaisia.
 

Yhteistyössä