10v tyttö miesten puolella uimahallissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Minun 8-vuotias poikani on niin arka, ettei uskalla mennä yksin poikien puolelle, joten olen ottanut hänet vielä tyttöjen puolelle. Itse kun en viitsi mennä miesten puolelle :saint: :saint:

Vaikka tuon "Höpsistä" -nikin mielipiteet ovat hyvin provosoivia, niin olen kyllä hänen kanssaan siitä täysin samaa mieltä, että uimassa käynti ei ole mikään joka lapsen subjektiivinen oikeus. Eli sinulla ei todellakaan ole mitään oikeutta viedä poikaa uimahallissa naisten puolelle. Ellei miespuolisia saattajia pojallesi löydy, ette yksinkertaisesti käy uimassa ennen kun poika oppii toimimaan miesten puolella yksin. Hyvin yksinkertaista. Säännööt todellakin koskevat KAIKKIA.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Oltiin juuri 12v pojan kanssa pitkään aikaan ensimmäistä ja varmaan hetkeen myös viimeistä kertaa uimahallissa. Suihkussa olessa samaan välikköön vastapäiseen suihkuun kun pöllähti isä kahden lapsen kanssa ja vähän yllätyin kun toinen lapsista oli tyttö ja näytti tosi isolta ja oli melkein oman pojan pituinen (vähän yli 155cm nyt).

Syykin selvisi kun tyttö hetken päästä selosti pojalle olevansa jo nelosella (ilmeisesti tyttö oli isän oma ja poika ilmeisesti joku tuttava ja vähän nuorempi)! Oma poika panikoi aika lailla kun tyttö vielä ihan selvästi kävi uteliaisuuttaan tuijottamaan kun omalla pojalla juuri alkanut murrosikä ja muutoksia jo tullut.

Poika on muutenkin tosi arka itsestään joten luikki aika pian karkuun. Sanoi käynnin jälkeen että ei kuulemma halua enää käydä uimassa. Ei sanonut että se olisi tuosta tapauksesta johtunut mutta ihan selvästi näin oli. Onko tosiaan luvallista tuoda vielä tuon ikäisiä väärälle puolelle?? Ja eikö 10v osaa jo itsekseenkin olla saunassa ettei tarvitse aikuisen valvontaa enää?

Poika-raasu, ei kyllä tuon ikäisillä ole enää asiaa "väärälle puolelle".

Alkuperäinen kirjoittaja erityispojan äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä:
Alkuperäinen kirjoittaja erityisen äiti myös:
NO MEIDÄN KOHTA 9V EI OSAISI ASIOIDA YKSIN, TAI OSAISIHAN TUO, MUTTA ON NIIN HEMMETIN ARKA, ETTEI SITTEN HALUAISI MENNÄ UIMAAN OLLENKAAN JOS YKSIN PITÄISI MENNÄ MIESTEN PUOLELLE JA MINÄ MENISIN NAISTEN PUOLELLE :(

JOS KYSE OLI SAMANTAPAISESTA TAPAUKSESTA?? MEIDÄN POIKA SAATTAISI JOPA ALKAA ITKEMÄÄN, JOS UIMAHALLIIN MENNESSÄ PITÄISIKIN MENNÄ POIKIEN PUOLELLE IHAN YKSIKSEEN, VIERAITA IHMISIÄ TÄYNNÄ JA ILMAN VAATTEITA VIELÄ PITÄIS OLLA. JOO, ENNENKUIN ALATTE HAUKKUMAAN, HÄN ON ERITYISLUOKALLA ARKUUTENSA JA EPÄVARMUUTENSA TAKIA, ILMENEE JUURI EDELLÄMAINITULLA TAVALLA, EI USKALLA VIELÄ JÄÄDÄ KOTIINKAAN YKSIN, TAIKKA PIHALLE

Ihan sama. Silti teitä koskee samat säännöt kuin muitakin.
Kyllä meidänkin pitää saada ryöstää pankki, kun meidän lasten tekee niiin mieli, ja pitävät niin kovin rahasta ja sen kiillosta. Jos en vie, niin eihän ne saa sittenrahaa mistään. nyyh.

Ja meidänlapsi niin arka. että minä menen mukaanmyös kun menee poika vihille. menen myös häämatkalle. nyyh.

Oikeasti, jos poikasi on arka niin uimahalliin ei mennä. et ole maailman ainoa ihminen.

Huh olipas julma kirjoitus! Pankin ryöstöä ja uimahallissa käyntiä en ehkä osais rinnastaa:) ja näin yleisesti pelkän arkuuden takia ei erityisluokalle päästä/jouduta. aina on painavat syyt ja nämä asiat näkyvät myös arjessa liikkuessamme erityisten lastemme kanssa. vai oisko parempi pysyä neljän seinän sisällä ja päästää vain normaalit/kauniit/hyvät ihmiset esim.harrastamaan?

kyllä kaikkia ihmisiä koskevat samat säännöt. Mutta sehän se on, kun nykään kaikki kuvittelevat olevasna parempia kuin muut ja vain muita koskevat säännöt. Itse tehdään ihan kuin huvittaa.

J
Mitenkähän sä mun korvaan kuulostat sellaiselta ihmiseltä, joka pitää itseään muita parempana ja kykenevänä laatimaan itsestä kivat säännöt kaikille maan erityislapsillekin? :laugh:

Oletko tosiaan sitä mieltä, että minun poikani ei saisi käydä koskaan uimahallissa, koska ei pysty yksinään menemään miesten puolelle, vain sen takia, että olen yh eikä ole ketään joka pojan sinne miestenpuolelle veisi??

On monia muitakin asioita, joita emme voi normaalisti tehdä, tämä oli vain yksi esimerkki, minä esim joudun työni järjestämään niin, että lähden töihin vasta kun poika lähtee kouluun, eikö mun sitten pitäis sun logiikan mukaan käydä töissä ollenkaan, kun joudun välillä menemään 2h myöhässä sen takia, että poikani on hieman erityinen?? Hyvin on työnantaja ymmärtänyt ainakin, kumma jos ei joku ymmärrä, että esim uimahallissa nyt joskus voi joku isompikin lapsi olla väärällä puolella

Mitäs jos poikasi on vielä 15-vuotiaanakin erityisen arka ja haluaa uimaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Just joo...:
Vaikka tuon "Höpsistä" -nikin mielipiteet ovat hyvin provosoivia, niin olen kyllä hänen kanssaan siitä täysin samaa mieltä, että uimassa käynti ei ole mikään joka lapsen subjektiivinen oikeus. Eli sinulla ei todellakaan ole mitään oikeutta viedä poikaa uimahallissa naisten puolelle. Ellei miespuolisia saattajia pojallesi löydy, ette yksinkertaisesti käy uimassa ennen kun poika oppii toimimaan miesten puolella yksin. Hyvin yksinkertaista. Säännööt todellakin koskevat KAIKKIA.

Olen täysin samaa mieltä.

Oikeesti. Romanialaislapset joutuvat kerjätä kadulla vanhempiensa kanssa ja näkevät nälkää. Täällä joku itkee, kun 9v ei ¨halua mennä miesten puolelle. Ei ne romanialaisetkaan pääse uimaan. ja suurperheet tosi harvoin käyvät. lestadiolaiset.

Kyllä röyhkeys kukoistaa näissä 1 äidin ja pojan perheissä! huhhuh!

ööö.. miten kerjääminen ja uimahalli liittyy toisiinsa?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Just joo...:

Olen täysin samaa mieltä.

Mutta uimataito pitäisi kuitenkin palstamammojen mielestä olla jokaisella lapsella!

tuttu juttu! oman pojan kanssa mäkelänrinteellä käydessä olen usein nähnyt isojakin tyttöjä miesten puolella. vanhimmat helposti 10 ja mitä isompi tyttö sitä varmemmin uikkarit päällä myös saunassa ja suihkussa. kerran osui samaan saunaan uikkariprinsessa jolla oli selvästi jo ihan rehelliset rinnat jolloin totesin pojalle että eiköhän mennä vaikka höyrysaunaan.

Meillä ainakin eilen 7-vuotias tyttö oli yksikseen naisten puolella hallissa. En itse ehtinyt lähteä uimahalliin mukaan, joten tyttö lähti sinne isänsä ja veljensä kanssa. Hyvin oli mennyt. Minusta kouluikä on ihan hyvä ikäraja siihen, että lapsi menee oman sukupuolensa mukaisesti pukuhuoneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja koti isä:
tuttu juttu! oman pojan kanssa mäkelänrinteellä käydessä olen usein nähnyt isojakin tyttöjä miesten puolella. vanhimmat helposti 10 ja mitä isompi tyttö sitä varmemmin uikkarit päällä myös saunassa ja suihkussa. kerran osui samaan saunaan uikkariprinsessa jolla oli selvästi jo ihan rehelliset rinnat jolloin totesin pojalle että eiköhän mennä vaikka höyrysaunaan.

Mitä pahaa siinä sitten olisi ollut, jos poikasi olisi nähnyt tämän "uikkariprinsessan"? Mikä on se hirvittävän paha asia jos sattuu näkemään samanikäisen tai vähän vanhemman vastakkaista sukupuolta olevan lapsen uimahallissa? Mä en oikein nyt tajua.

Alkuperäinen kirjoittaja gab:

Mitä pahaa siinä sitten olisi ollut, jos poikasi olisi nähnyt tämän "uikkariprinsessan"? Mikä on se hirvittävän paha asia jos sattuu näkemään samanikäisen tai vähän vanhemman vastakkaista sukupuolta olevan lapsen uimahallissa? Mä en oikein nyt tajua.

Mietipä jos olisit itse 10 vuotias poika ja joutuisit istumaan pippeli paljaana saunassa kun vastapäätä tuijottaisi saman ikäinen tyttö uikkareissa - ei varmaan tuntuisi kovin reilulta. Sinänsä kyllä 10 vuotias on liian vanha poikien puolelle vaikka tulisi ilman uikkariakin mutta uikkareissa tuleminen on kyllä raukkamaista ja tietysti kiellettyä kun uikkareista haihtuu klooria saunan ilmaan.

käymme paljon uimassa. Oma ekaluokkalainen tyttöni tuijottelee naistenpuolella naiset ja tytöt niin, ettei riisumisesta tahdo tulla mitään. Olen sanonut, huomauttanut, ohjannut, neuvonut ja käskenyt olla tuijottamatta. Lapset nyt vaan on niin kiinnostuneita kaikesta. Minusta tyttöni tosin tuijottaa sen vuoksi, että kuuntelee kaikki keskustelut (seli-seli..) eikä niinkään sen takia, että haluaisi nähdä alastomia ihmisiä.

Ap:n tapauksessa tuijotus oli varmasti piste iin päälle pojalle, joka ei varmasti vielä itsekään ollut sinut oman kehityksensä kanssa. 10-vuotias voisi mielestäni mennä jo omalle puolelle. Vähän orpoahan se on, mutta joskushan sitä pitäisi itsenäistyä.

Toivottavasti poikasi unohtaa ikävän kokemuksensa ja pääsette taas uimaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja gab:

Mietipä jos olisit itse 10 vuotias poika ja joutuisit istumaan pippeli paljaana saunassa kun vastapäätä tuijottaisi saman ikäinen tyttö uikkareissa - ei varmaan tuntuisi kovin reilulta. Sinänsä kyllä 10 vuotias on liian vanha poikien puolelle vaikka tulisi ilman uikkariakin mutta uikkareissa tuleminen on kyllä raukkamaista ja tietysti kiellettyä kun uikkareista haihtuu klooria saunan ilmaan.

NÄILLE PITÄISI HUOMAUTTAA ASIASTA, ETTEI SAUNAAN OLE ASIAA UIKKARIT PÄÄLLÄ. senkin voi tehdä ystävällisesti.

Ketä haittaa kuusvuotias poika? Eihän sen ikäiset vielä välitä alastomuudesta. Näkyyhän noita tonikäisiä uimarannoillakin alasti. Miks pilata pojan odottama reissu vaan siks, että joku säikähtää pikkupojan pippeliä naisten puolella! Hänelle on tärkeää saada mennä munnon kans, tykkää ja luottaa häneen enemmän kuin paappaan.[/quote]

Kannattaisko opettaa poika pikkuhiljaa luottamaan pappaansa, eikö ruokkia epäluottamusta tuollaisella valinnan mahdollisuudella. Nolo oot ja osoitatte papalle, että ette luota häneen.

[/quote]

Mun isälle se on yks ja sama kumman kans poika menee. Hän on semmonen vanhanajan mies, joka aattelee, että naiset hoitaa lapset ja miehet elatuksen. Eikä hän oo koskaan ollu lasten kans hyvä, ei omien, eikä lastenlasten. Hän tietää sen itekkin, ja sen tietää kaikki muutkin. Kuitenkaan kukaan ei epäile hetkeäkään, etteikö hän silti rakastaisi meitä ja lastenlapsiaan. Kaikki vaan yksinkertaisesti eivät osaa olla lasten kanssa, eikä se oo meille mikään juttu tai numero.

Sitäpaitsi tämä keskustelu koski ikärajaa eikä mun lapsen isovanhempia. Mun puolesta poika menköön mummon kans ja sillä siisti. Opetetaan "häpyä" sit kun sen aika on.[/quote]

Mun mielestä pitää ottaa huomioon myös ne muut uimahallin käyttäjät, kuten aloittaja kertoi, hänen oma poikansa ei enää haluat mennä uimaan, toisten välinpitämättömyyden takia.
[/quote]

Siis WTF? ketä muka siellä uimahallissa häiritsee jos 6-vuotias on naisten puolella?[/quote]

Esimerkiksi jonkun toisen käviän 6- vuotiasta tytästä.[/quote]

ei meillä ainakaan häiritsis. siis lapsiahan kaikki vielä tuossa iässä on!
6-7 vuotias voi vallan hyvin käydä kummalla puolella tahtoo. ja vanhempien velvollisuus on tehdä selväksi, ettei tuijotella ja muutenkin miten käyttäydytään. (ei huudella suureen ääneen toisten läskeistä, muistetaan peseytyä, ei mennä uikkareissa saunaan ym.)

Alkuperäinen kirjoittaja hox:
NÄILLE PITÄISI HUOMAUTTAA ASIASTA, ETTEI SAUNAAN OLE ASIAA UIKKARIT PÄÄLLÄ. senkin voi tehdä ystävällisesti.

Sepä se! Itse astmasta kärsivänä pidän tuota uikkareissa saunaan menoa tosi törkeänä ja nuoret tytöt tuntuvat välillä harrastavan sitä ihan omallakin puolellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
NO MEIDÄN KOHTA 9V EI OSAISI ASIOIDA YKSIN, TAI OSAISIHAN TUO, MUTTA ON NIIN HEMMETIN ARKA, ETTEI SITTEN HALUAISI MENNÄ UIMAAN OLLENKAAN JOS YKSIN PITÄISI MENNÄ MIESTEN PUOLELLE JA MINÄ MENISIN NAISTEN PUOLELLE :(

JOS KYSE OLI SAMANTAPAISESTA TAPAUKSESTA?? MEIDÄN POIKA SAATTAISI JOPA ALKAA ITKEMÄÄN, JOS UIMAHALLIIN MENNESSÄ PITÄISIKIN MENNÄ POIKIEN PUOLELLE IHAN YKSIKSEEN, VIERAITA IHMISIÄ TÄYNNÄ JA ILMAN VAATTEITA VIELÄ PITÄIS OLLA. JOO, ENNENKUIN ALATTE HAUKKUMAAN, HÄN ON ERITYISLUOKALLA ARKUUTENSA JA EPÄVARMUUTENSA TAKIA, ILMENEE JUURI EDELLÄMAINITULLA TAVALLA, EI USKALLA VIELÄ JÄÄDÄ KOTIINKAAN YKSIN, TAIKKA PIHALLE

Ihan sama. Silti teitä koskee samat säännöt kuin muitakin.
Kyllä meidänkin pitää saada ryöstää pankki, kun meidän lasten tekee niiin mieli, ja pitävät niin kovin rahasta ja sen kiillosta. Jos en vie, niin eihän ne saa sittenrahaa mistään. nyyh.

Ja meidänlapsi niin arka. että minä menen mukaanmyös kun menee poika vihille. menen myös häämatkalle. nyyh.

Oikeasti, jos poikasi on arka niin uimahalliin ei mennä. et ole maailman ainoa ihminen.

Huh olipas julma kirjoitus! Pankin ryöstöä ja uimahallissa käyntiä en ehkä osais rinnastaa:) ja näin yleisesti pelkän arkuuden takia ei erityisluokalle päästä/jouduta. aina on painavat syyt ja nämä asiat näkyvät myös arjessa liikkuessamme erityisten lastemme kanssa. vai oisko parempi pysyä neljän seinän sisällä ja päästää vain normaalit/kauniit/hyvät ihmiset esim.harrastamaan?

kyllä kaikkia ihmisiä koskevat samat säännöt. Mutta sehän se on, kun nykään kaikki kuvittelevat olevasna parempia kuin muut ja vain muita koskevat säännöt. Itse tehdään ihan kuin huvittaa.

J
Mitenkähän sä mun korvaan kuulostat sellaiselta ihmiseltä, joka pitää itseään muita parempana ja kykenevänä laatimaan itsestä kivat säännöt kaikille maan erityislapsillekin? :laugh:

Oletko tosiaan sitä mieltä, että minun poikani ei saisi käydä koskaan uimahallissa, koska ei pysty yksinään menemään miesten puolelle, vain sen takia, että olen yh eikä ole ketään joka pojan sinne miestenpuolelle veisi??

On monia muitakin asioita, joita emme voi normaalisti tehdä, tämä oli vain yksi esimerkki, minä esim joudun työni järjestämään niin, että lähden töihin vasta kun poika lähtee kouluun, eikö mun sitten pitäis sun logiikan mukaan käydä töissä ollenkaan, kun joudun välillä menemään 2h myöhässä sen takia, että poikani on hieman erityinen?? Hyvin on työnantaja ymmärtänyt ainakin, kumma jos ei joku ymmärrä, että esim uimahallissa nyt joskus voi joku isompikin lapsi olla väärällä puolella

Mitäs jos poikasi on vielä 15-vuotiaanakin erityisen arka ja haluaa uimaan?

Menköön järveen uimaan!

Kyllä mä olen ainakin joskus nähnyt uimahallissa, kuinka myöhäisessä teini-iässä oleva kehitysvammainen poika on ollut äitinsä kanssa naisten puolella. En ole kovinkaan tarkkaa mielipidettä muodostanut, mutta pidin tilannetta melko siedettävänä kontekstin epäseksuaalisuuden vuoksi.

Mitä epäseksuaalista tässä on? Keharitkin on seksuaalisia ihmisiä, jos et tiennyt. Puolin ja toisin.

Erkkareille on omat kopit monessa uimahallissa. Perhehuoneiksi niitä kai sanotaan. Pääsee siellä vaihtmaan vaaatteet ja pukeutumaan ja suoraan altaalle. Ei tarvi muiden sit katella sitä toihua ja saa olla rauhassa se erkkariperhekin.

Pyydä sellasta seuraavaksi. Ei ole oikein tuoda liian vanhaa lasta väärälle puolelle!

voi kun voiskin tehdä mitä huvittaa! silloin päästäisin oman kahdeksanvuotiaani ilman huolenhäivää yksin miesten puolelle ja vähätvälittäisin mitä se siellä tekis. yritin tällä kirjoituksella sanoa, että ymmärrän niitä, jotka eivät voi päästää sitä isoakaan lasta yksin "toiselle puolelle" jonkun sairauden takia. ja nyt paha paljastus, itse käymme uimahallissa noin 2-3 kertaa vuodessa ja vain silloin kun saadaan miespuolinen avustaja pojallemme, juuri tuollaisten pikkusieluisten ihmisten takia.

Ei ole minusta mitään pikkusieluisuutta. Tuonkin ikäiselle pikkutytölle voi olla tosi noloa, jos samanikäinen poika tulee naistenpuolelle. Murrosikäkin voi tytöillä nykyään alkaa jo hyvin aikaisin. Voi olla, että häntä ei huvita sen jälkeen käydä uimahallissa pitkään aikaan enää ollenkaan. Tälleen aikuisena naisena mulle taas on ihan samantekevää vaikka sinne tulisi kolmekymppisiä miehiä.

Minusta pitäisi kunnioittaa muita ihmisiä. Jos oma lapsi ei mistä tahansa syystä vielä kouluikäisenä pysty käymään yksin pesulla oikealla puolella, niin sitten on vaan hankittava saattaja hänelle tai jätettävä uimahallireissut väliin.

Alkuperäinen kirjoittaja kyskys:
Entä jos se tyttö on transsukupuolinen ja tuntee olevansa poika? Saako sitten mennä miesten puolelle koska hän kokisi ahdistavaksi mennä naisten puolelle?

Eiköhän näissä ole samat säännöt kuin aikuisillakin, eli sen "sisäisen sukupuolen" osastolle vasta kun sukupuolenkorjausprosessi on siinä vaiheessa, ettei se aiheuta hämmennystä. Eli käytännössä varmaan jo henkilötunnuskin vaihdettu uuden sukupuolen mukaiseksi.

Mä voin vaan kuvitella mikä meteli täällä ois noussut jos 10 v poika oisi tullut naisten puolelle uimahallissa.... tyttöjen tulosta miesten puolelle ei kirjoteta niin pahaan sävyyn, vaikka täällä sitä mieltä ollaankin että kouluikäiset oman sukupuolen pesutiloihin. Siis pojasta jolla on ikää joku 6 v on täällä heti alettu kirjottaan miten se ei voi naistenpuolelle tulla. Siis haloo, 6v lapsi..

Hei, te Erityisten lasten vanhemmat, jotka jostain syystä kuvittelette, että 9-vuotiaan tuominen vastakkaisen sukupuolen pukuhuoneisiin on ok asia!

Viitsisttekö suoda muutaman ajatuksen niille AROILLE ja UJOILLE ja jopa kenties Erityisille 9-vuotialle tytöille/pojille, jotka siellä oman sukupuolensa puolella hämmentyvät, järkyttyvät ja pelästyvät, kun vastakkaista sukupuolta edustava lapsi saapuu paikalle. 9-vuotiaina sukupuoli on useimmille selkeä juttu: ollaan tyttöjä ja poikia ja tällöin tytölle on kamalan noloa ja hämmentävää, kun samanikäinen poika pääsee tiiraamaan häntä alasti (ja tietysti toisinpäin). Kouluissakin on erilliset pukuhuoneet tytöille ja pojille, vaikka päiväkodissa lapset voivat ihan tyynesti hillua pikkareissaan toistensa keskuudessa.

Muutkin, kuin juuri teidän lapsenne, voivat olla Erityisiä. Ja näille jo kouluikäisille Erityisille lapsille saattaa olla kauhistus ja järkytys joutua olemaan alasti toisen samanikäisen kanssa. Tämä kun on hämmentävää ja inhottavaa ihan tavallisillekin pikkulapsille, jotka eivät ole Erityisiä.

Ymmärrän Erityisten lastenne tarpeet, mutta ymmärtäkää tekin meitä kuolevaisia!

Ei tyttöä miesten puolelle, mutta poika tarvitsee äitiä pidempään ja siksi pojalle pitää sallia naisten puolelle meno äitinsä kanssa myöhempään, sanotaan nyt vaikka 16 vuotiaaksi asti. Ei varmaan kaikkien tarvitse siihen ikään asti olla äidin seurassa, mutta monet tarvitsee äidin apua vielä 15-16 vuotiaana, ja varsinkin henkistä tukea ettei joudu olemaan siellä miesten joukossa pikkupoikana... Pojat on kuitenkin niin äidin kultia ja avuttomia, tytöt pärjää yksin. :)

Yhteistyössä