10v päätti ruveta kasvisruokailijaksi. Nyt ois hyvät neuvot tarpeen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli millä "korvata" liha, jotta kaikki vitskut täyttyy. Lapsi ei meinaa syödä lihaa, kalaa, eikä kanaa, mutta munia ja maitoa käyttää.

Mistä koostuu kasvisruokailijan lautanen?

Kaikenmaailman idut ja pavut on mulle vieraita, mutta niitä vissiin pitää ainakin sitten syödä. Ja sieniä. Mitä muuta?

Eli millä "korvata" liha, jotta kaikki vitskut täyttyy. Lapsi ei meinaa syödä lihaa, kalaa, eikä kanaa, mutta munia ja maitoa käyttää.

Mistä koostuu kasvisruokailijan lautanen?

Kaikenmaailman idut ja pavut on mulle vieraita, mutta niitä vissiin pitää ainakin sitten syödä. Ja sieniä. Mitä muuta?

Tilaa terkkarista ravintoterapeutin konsultaatio. Saat kerrasta ruokavalion kuntoon.

Tofua ja linssejä papujen lisäksi. Myös soijarouhetta, nakkeja ym. ym. löytyy kaupasta mutta näiden syömisestä/syöttämisestä lapselle ihmiset ovat montaa mieltä. Meillä ovat lapset toisinaan syöneet näitäkin.

Heps! Nyt sitten lapsi tulee tähän tiedonetsintään mukaan. Jos hän on itse kykeneväinen tekemään päätöksen, ettei lihaa enää syö, on hänen itsekin otettava tosiasioista myös selvää :).

Kirjasto on hyvä aloitus mutta tuossa tilanteessa itse hakeutuisin ravitsemusterapeutin luo. Sellaisen, joka oikeasti osaa antaa tietoa kasvisruokavaliosta eikä yritä kääntää päätä ;). Kun kaikki on selvitetty, voi lapsi itsekin päättää, mihin osallistuu ja miten.

Sano sille, että sen kun kuhan itse valmistaa ruokansa ja ottaa selvää asioista. Jää siihen monen kasvisruokailut,mjos oikeasti pohjalla vain "trendi juttu" kun kaveritkin. Jos oikeasti on kiinnostunut eettisistä jne arvoista, jaksaa myös selvitellä asiaa.

Itsekeitettyjä (purkeissa bisfenoli A:ta) papuja ja linssejä vajaa desilitra-desilitra keittämättömänä per päivä. Kotimaisia sieniä voi välillä käyttää. Niistä ja linsseistä saa seleeniä. Porkkana tärkeä beetakaroteenin takia (kypsennettynä imeytyy paremmin). Täysjyväviljasta saa rautaa, jota kannattaa yhdistää C-vitamiinipitoisiin ruokii, että imeytyy paremmin. Sinkinsaannista tulee huolehtia. Muuten ei tule puutoksia, jos syö monipuolisesti. Ituihin ei tarvitse koskea, jos ei tykkää.

• Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="Vieras";27387360]Sano sille, että sen kun kuhan itse valmistaa ruokansa ja ottaa selvää asioista. Jää siihen monen kasvisruokailut,mjos oikeasti pohjalla vain "trendi juttu" kun kaveritkin. Jos oikeasti on kiinnostunut eettisistä jne arvoista, jaksaa myös selvitellä asiaa.[/QUOTE]

No enkä sano. Mulla ei ole mitään sitä kasvisruokailua vastaan, joten ihan hyvin voin lasta auttaa. En siis ole sitä mieltä, että kasvisruokailun tulisi jäädä...jos hän haluaa olla kasvisruokailija niin sitten on. Mutta se pitää sitten tehdä terveellisesti ja kunnolla.

Kaverit eivät ole kasvisruokailijoita, eikä tässä ole eettisetkään arvot taustalla, kuin ehkä sen 5%. Kyse on siitä, ettei tuo lapsi ole milloinkaan tykännyt lihasta/kalasta/kanasta, eikä niitä halua syödä. Mäkään en tykkää kalasta, enkä melkeen mistään lihastakaan, joten ymmärrän lasta.

Syökää ihmeessä erilaisia papuja keitettynä ja soseutettuna. Terveellistä, edullista ja helposti valmistettavaa ruokaa. Ei tarvita erityisiä reseptejäkään, vaan niitä voi laittaa melkein mihin vaan. Huomaat, kun alat käyttämään. Kätevää on myös, kun niitä on aina kaapissa. Kuin "lihaa", joka säilyy kuukausitolkulla kaapissa.

No enkä sano. Mulla ei ole mitään sitä kasvisruokailua vastaan, joten ihan hyvin voin lasta auttaa. En siis ole sitä mieltä, että kasvisruokailun tulisi jäädä...jos hän haluaa olla kasvisruokailija niin sitten on. Mutta se pitää sitten tehdä terveellisesti ja kunnolla.

Kaverit eivät ole kasvisruokailijoita, eikä tässä ole eettisetkään arvot taustalla, kuin ehkä sen 5%. Kyse on siitä, ettei tuo lapsi ole milloinkaan tykännyt lihasta/kalasta/kanasta, eikä niitä halua syödä. Mäkään en tykkää kalasta, enkä melkeen mistään lihastakaan, joten ymmärrän lasta.

Mutta eikö olisi hyvä, että lapsi itsekin ottaa selvää siitä mitä pitää syödä? Mitä te muut syötte, aiotko jatkossa tehdä hänelle aina omat ruokansa? Jos nytkään ei syö mielellään lihaa, mutta et kuitenkaan usko että kasvisruokailu kestää, niin mitä se lapsi sitten syö. Jos sinä et pidä lihasta ja kalasta, mitä sinä syöt? Miksi et sinäkin ala kasvissyöjäksi?

Minkä ihmeen takia lapsen tulisi itse ottaa selvää miten kasviksista saa kaiken tarvittavan, kun ei tähänkään asti ole ilmeisesti tarvinnut kun syö lihaa? Kuinka moni lihaa syövä tarkistaa että varmasti saa kaiken tarvittavan, suurin osa vitamiineista kun tulee nimenomaan kasviksista, joita niin moni lapsi kieltäytyy syömästä kokonaan ja vanhemmat sallivat tämän. Sitten yhtäkkiä onkin tärkeää kaikkien ravintoaineiden saaminen kun jättää lihan pois! Aika ristiriitaista.

[QUOTE="Vieras";27387428]Mutta eikö olisi hyvä, että lapsi itsekin ottaa selvää siitä mitä pitää syödä? Mitä te muut syötte, aiotko jatkossa tehdä hänelle aina omat ruokansa? Jos nytkään ei syö mielellään lihaa, mutta et kuitenkaan usko että kasvisruokailu kestää, niin mitä se lapsi sitten syö. Jos sinä et pidä lihasta ja kalasta, mitä sinä syöt? Miksi et sinäkin ala kasvissyöjäksi?[/QUOTE]

Kyllä mä koen, että 10v on vielä niin pieni etten uskalla niinkin tärkeässä asiassa, kuin ravitsemuksessa hänen omiin selvityksiinsä luottaa. Toki hän voi tässä mukana olla, mutta ei se hänen harteilleen jää.

Kyllä, niinä päivinä kun koko perhe ei syö kasvisruokaa, tytölle tehdään oma ruoka. Jos on vaikka perunaa ja jauhelihakastiketta, sekä salaattia, niin riittää että tytölle tekee oman "papukastikkeen"...muut safkat hälle kelpaa siitä koko perheen ruoasta paitsi se jauhelihakastike. Ja jos teen lihamakaroonilaatikkoa, niin kai samalla vaivalla tekee myös pienemmän laatikon ilman sitä lihaa, sen sitten jollakin korvaten.

Mä uskon, että lapsi syö tulevaisuudessa kuten nytkin, eli samaa mitä muu perhe. Vaikkei hän siis siitä liharuoasta erityisemmin pidäkään. Kun en usko nimittäin siihenkään, että hän ihastuisi kasvisruokaan (on kovin kranttu ollut ihan aina).

Syön kyllä lihaa ja joskus harvoin kalaakin, vaikken kalasta misään nimessä tykkää ja lihankin suhteen olen ronkeli...kelpaa vain muutama. En näe järkeä ruveta kasvisruokailijaksi, koska vielä vähemmän tykkään kasvishutuista. Ja broileria voisin syödä vaikka päivittäin.

• Tykkää
Reactions: fortunate
[QUOTE="Vieras";27387428]Mutta eikö olisi hyvä, että lapsi itsekin ottaa selvää siitä mitä pitää syödä? Mitä te muut syötte, aiotko jatkossa tehdä hänelle aina omat ruokansa? Jos nytkään ei syö mielellään lihaa, mutta et kuitenkaan usko että kasvisruokailu kestää, niin mitä se lapsi sitten syö. Jos sinä et pidä lihasta ja kalasta, mitä sinä syöt? Miksi et sinäkin ala kasvissyöjäksi?[/QUOTE]

Toihan on loistava mahdollisuus koko perheelle lisätä kasvisruokia ruokavalioon. ajan myötä varmaan koko perheen ruokavalio saa lisää uutta ja monet ruoat menee kaikille ja osalle voi sitten lisätä sen lihan lautaselle erimuodoissa.
Ja koska kasvisruokavalio ei ole lähtökohtaisesti missään nimessä huono vaihtoehto lapsellekaan, Mun mielestä vastuuta ei voi sysätä noin pienelle yksin. Toki on välttämätöntä ottaa lapsi mukaan suunnitteluun ja opastaa lasta ravitsemusasioissa - aivan kuten pitäisi sekasyöjälastakin.

Juu en laittais mäkään 10-vuotiasta tekemään itse välipalaa isompaa. :D

Tietty voi sen 10-vuotiaan kanssa yhdessä tutustua tuohon ruokavalioon ja kertoa hänellekin käytännöstä ja ravintoarvoista. :)

• Tykkää
[QUOTE="vieras";27387656]Kerro, että lihansyöjät ovat tyhmempiä. Kerro, että mm. Hitler ja koulusurmaajat ovat olleet kasvissyöjiä.[/QUOTE]

Oletko sä kasvisruokailija?

Meillä 12 vuotias on nyt 1,5 vuotta ollut syömättä ollenkaan punaista lihaa. Ei syö sitä siis MISSÄÄN muodossa. Teemme aina eri safkat lapselle jos on punaista lihaa mille muille.

Aluksi vaikutti hankalalta mutta nyt jo luonaa kun on tottunut. Harmi vaan kun koulussa ei saa vaihtoehtoa lihapäivinä :(.

[QUOTE="vieras";27387672]Meillä 12 vuotias on nyt 1,5 vuotta ollut syömättä ollenkaan punaista lihaa. Ei syö sitä siis MISSÄÄN muodossa. Teemme aina eri safkat lapselle jos on punaista lihaa mille muille.

Aluksi vaikutti hankalalta mutta nyt jo luonaa kun on tottunut. Harmi vaan kun koulussa ei saa vaihtoehtoa lihapäivinä :(.[/QUOTE]

Meillä koulussa on kasvisruoka erikseen. Ja kun mäkin aikoinaan olin yläasteella, niin sielläkin oli.

[QUOTE="vieras";27387672]Meillä 12 vuotias on nyt 1,5 vuotta ollut syömättä ollenkaan punaista lihaa. Ei syö sitä siis MISSÄÄN muodossa. Teemme aina eri safkat lapselle jos on punaista lihaa mille muille.

Aluksi vaikutti hankalalta mutta nyt jo luonaa kun on tottunut. Harmi vaan kun koulussa ei saa vaihtoehtoa lihapäivinä :(.[/QUOTE]

Eikö koulussa ole tarjolla kasvisruokavaihtoehtoa? :O Meillä tyttö on syönyt jo vuosia kasvisruokaa koulussa. Nelosella aloitti, taisi yhden puolivuotta kokeilla lihaa, mutta siirtyi takaisin kasvisvaihtoehtoon.

[QUOTE="vieras";27387656]Kerro, että lihansyöjät ovat tyhmempiä. Kerro, että mm. Hitler ja koulusurmaajat ovat olleet kasvissyöjiä.[/QUOTE]

No kuule just jotain tällaista kannattaakin alkaa kertomaan 10- vuotiaalle lapselle!! Voi ... elämän kevät ja muut vuodenajat. Asioistahan ei voi koskaan lasten kanssa keskustella asiallisesti, ilman manipulointia ? Aika moni 10-vuotias ja pienempikin lapsi osaa jo aika paljon ajatella asioita ja niillä on aika uskomattoman paljon mielipiteitä ja oikeasti viisaita ajatuksia.

• Tykkää
Katso vaikka www.fineli.fi, eniten ja vähiten proteiini. Itse rupesin yläasteella 90-luvulla kasvissyöjäksi ja jouduin tekemään ite ruokani. Ranskalaisia tuli syötyä joka päivä, onneksi koulu tarjosi kasvisvaihtoehdon. Aika surkeeta on että vieläkin on ihmisiä jotka eivät kannusta jos on päättänyt jättää lihan pois ruokavaliosta.

Yhteistyössä