10kk ikäiset päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";27130346]Ei, mutta ikää tulee lisää jonkin verran siihen mennessä kun lapsi menee kouluun. Joten minusta on! Jos lapsi on 2v, olet todellakin paljon pois hänen elämästään. Päivittäin.[/QUOTE]

No mulle riittää se, että olen enemmän läsnä hänen elämästään kuin poissa. :) Ja kun lapsi on kaikin puolin onnellinen, niin ihan sama se sille kellolle.

[QUOTE="vieras";27130167]No sehän se, kun isoa osaa ei aikataulut ja ajoittainen kiire ahdista ollenkaan, päinvastoin, tuntuu mukavalta että on hommaa! Osa ihmisistä taas väsähtää jo parin tunnin työrupeamasta, eikä tämä osa sitten tajua että on olemassa ihmisiä, jotka oikeasti niistä töistään jopa tykkäävät.
[/QUOTE]

Vauvan ahdistuksesta ja kiireen kokemisesta ei ole väliä, kunhan vanhemmilla säilyy säpinä päällä? Kyllä mä tajuan, että ihmiset tykkäävät työstään, mutten ymmärrä, miksei omia työhaluja voida hillitä edes muutamaksi kuukaudeksi vauvan parhaaksi. Miksi pitää saada just se mitä haluaa, jopa oman lapsen hyvinvoinnin kustannuksella? Ja puhun nyt niistä ihan pienimmistä päivähoitolapsista, joiden vanhemmilla ei olisi rahallista pakkoa singota heti töihin.

[QUOTE="tiia";27126820]Niin siis ihan uteliaisuuttani nyt kysyn teiltä jotka olette joutuneet laittamaan 10kk ikäisen lapsen päiväkotiin. Että miksi?

Ollaan oltu nyt viikko tutustumassa 1v7kk ikäisen tyttöni kanssa päiväkotielämään. Tiedän, hänkin on aika pieni vielä sinne,mutta ollaan tässä 9kk "kituutettu" miehen 1300 euron nettopalkalla ja mun 700 euron tuilla. Niin se on vaan itsekin lähdettävä tienaamaan.
Tuossa mun tytön ryhmässä on 5 10kk ikäistä poikaa/tyttöä ja mulla käy ihan oikeasti he sääliksi. Kun ei niille riitä syliä eikä huomiota siellä.
Istuvat ulkona samassa paikassa koko ulkoilun ajan,välillä joku täti käy antamassa lapion käteen. Joku heistä saattaa kaatua ja itkeä monta minuuttia yksin eikä kukaan huomaa. Isommat lapset tönii, vie lelut käsistä ja taas itku eikä kukaan meinaa huomata.
Keltainen paksu räkä valuu suuhun eikä kukaan huomaa. Pistelevät hiekkaa suuhun jne. Yksi tyttö itki tänään aikalailla koko 3 tuntia mitä oltiin siellä. On ollut siellä elokuusta saakka.[/QUOTE]

Voi kun ihmiset laittais taloutensa, pahanpäivän varojen kera, kuntoon ennekuin aloittavat lapsen teon. Kukaan tuskin laittaa lastaan tuon ikäisenä ellei ole vaarassa menettää kotiaan :(

[QUOTE="Minna";27131257]Vauvan ahdistuksesta ja kiireen kokemisesta ei ole väliä, kunhan vanhemmilla säilyy säpinä päällä? Kyllä mä tajuan, että ihmiset tykkäävät työstään, mutten ymmärrä, miksei omia työhaluja voida hillitä edes muutamaksi kuukaudeksi vauvan parhaaksi. Miksi pitää saada just se mitä haluaa, jopa oman lapsen hyvinvoinnin kustannuksella? Ja puhun nyt niistä ihan pienimmistä päivähoitolapsista, joiden vanhemmilla ei olisi rahallista pakkoa singota heti töihin.[/QUOTE]

Peesi!

[QUOTE="vieras";27130493]No mulle riittää se, että olen enemmän läsnä hänen elämästään kuin poissa. :) Ja kun lapsi on kaikin puolin onnellinen, niin ihan sama se sille kellolle.[/QUOTE]

Joo, mukavaa yhdessäoloa ne yön tunnit. Ja se lapsihan ei muusta tiedä, joten varmasti on onnellinen tilanteessaan..

[QUOTE="Minna";27131257]Vauvan ahdistuksesta ja kiireen kokemisesta ei ole väliä, kunhan vanhemmilla säilyy säpinä päällä? Kyllä mä tajuan, että ihmiset tykkäävät työstään, mutten ymmärrä, miksei omia työhaluja voida hillitä edes muutamaksi kuukaudeksi vauvan parhaaksi. Miksi pitää saada just se mitä haluaa, jopa oman lapsen hyvinvoinnin kustannuksella? Ja puhun nyt niistä ihan pienimmistä päivähoitolapsista, joiden vanhemmilla ei olisi rahallista pakkoa singota heti töihin.[/QUOTE]

No lapseni oli kylläkin jo taapero mennessään hoitoon (1v2kk). Eikä häntä näytä kiire haittaavan, tuskin edes kiirettä kokee kun vanhemmathan ne kaikki kuskaukset tekee, lapsen ei tarvitse kuin nauttia kyydistä :)

Ja ihan turha alkaa moralisoida työstään tykkääviä vanhempia, meilläkin oli kokoajan ehtona että jos lapsi alkaa hoitoon reagoida, niin minä jatkan kotonaoloa. Mutta kun lapsi alun järkytyksen (:D) jälkeen jäi ihan mielellään hoitoon eikä näyttänyt mitenkään siitä kärsivän, niin jatkoin töitä.

Ja meillä oli vaihtoehto jäädä siis kotiin, luulenpa että ne 9kk-ikäisten vanhemmat jotka lapsen niin pienenä sinne roudaa, ei tee sitä vapaasta tahdostaan ainakaan suurin osa. Siksi tuollainen moralisointi on täysin typerää ja joku voi oikeasti siitä pahoittaa mielensä.

[QUOTE="...";27131361]Joo, mukavaa yhdessäoloa ne yön tunnit. Ja se lapsihan ei muusta tiedä, joten varmasti on onnellinen tilanteessaan..[/QUOTE]

Jos susta yö alkaa klo 16, niin siitä vaan :laugh:

Tuosta kun verrataan aina siihen miten muuallakin Euroopassa viedään jo muutaman kuukauden ikäisiä tarhaan, niin muualla Euroopassa useimmat pienten lasten äidit tekee puolikasta viikkoa niin että lapset on tarhassa jotain 2-3 päivänä maksimi 6 tuntia/päivä. Mun mielestäni on aika paljon eroa sillä että onko pieni lapsi tarhassa 5 päivänä viikossa 9-10 tuntia (mikä suomessa on se tavallisin tapa) vai onko hän siellä ns. osapäiväisesti eli esim 3 päivänä viikossa 6 tuntia. Ja mun mielestäni niitä kahta ei voi verrata toisiinsa eikä voi vedota siihen että kun muuallakin mennään. Muualla Euroopassa osa-aikatyön tekeminen on tehty kannattavaksi toisin kuin Suomessa.

Tuosta kun verrataan aina siihen miten muuallakin Euroopassa viedään jo muutaman kuukauden ikäisiä tarhaan, niin muualla Euroopassa useimmat pienten lasten äidit tekee puolikasta viikkoa niin että lapset on tarhassa jotain 2-3 päivänä maksimi 6 tuntia/päivä. Mun mielestäni on aika paljon eroa sillä että onko pieni lapsi tarhassa 5 päivänä viikossa 9-10 tuntia (mikä suomessa on se tavallisin tapa) vai onko hän siellä ns. osapäiväisesti eli esim 3 päivänä viikossa 6 tuntia. Ja mun mielestäni niitä kahta ei voi verrata toisiinsa eikä voi vedota siihen että kun muuallakin mennään. Muualla Euroopassa osa-aikatyön tekeminen on tehty kannattavaksi toisin kuin Suomessa.

Ihan totta, enemmän pitäis kannustaa aloittamaan työt osa-aikaisesti. Itsekin tein ensimmäisen 6kk 3päiväistä työviikkoa, pehmeämpi lasku sekä itselleni, että lapselle.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="vieras";27132160]Ihan totta, enemmän pitäis kannustaa aloittamaan työt osa-aikaisesti. Itsekin tein ensimmäisen 6kk 3päiväistä työviikkoa, pehmeämpi lasku sekä itselleni, että lapselle.[/QUOTE]

Ainoa ongelma juurikin on se että se ei monellakaan alalla kannata. Kun siitä puolikkaasta palkasta vähentää työmatkakulut ja hoitomaksut niin voi olla että jää vähemmän käteen kuin mitä jäisi kun olisi kotona lapsen kans.
Mun mielestä sen sijaan että nostettaisiin kh-tukien määrää, pitäis tavalla ja toisella tukea sitä, että se puolikkaan työviikon tekeminen kannattaa.
Itse aloitin osittaisella hoitovapaalla, eli mun työaikani on 78% täydestä työajasta, käytännössä siis yks vapaapäivä viikossa enemmän kuin normaalisti. Se vielä kannattaa (tai siis ainakin itse koen että se on ok) mutta jos tekisin vaan puolikasta niin eipä siinä paljon plussalle jäisi suhteessa siihen mitä saisi kotihoidontukea ja kuntalisää.

Siis tarkoitan että ei paljoin jäisi plussalle kun vähentää siitä puolikkaasta palkasta hoitomaksut ja työmatkamaksut yms. Jäisi varmaankin saman verran rahaa mitä jäisi kh-tuella. Ehkä pikkasen enemmän mutta ei niin paljon että siinä olis mitään järkeä.

Viimeksi muokattu:
Ainoa ongelma juurikin on se että se ei monellakaan alalla kannata. Kun siitä puolikkaasta palkasta vähentää työmatkakulut ja hoitomaksut niin voi olla että jää vähemmän käteen kuin mitä jäisi kun olisi kotona lapsen kans.
Mun mielestä sen sijaan että nostettaisiin kh-tukien määrää, pitäis tavalla ja toisella tukea sitä, että se puolikkaan työviikon tekeminen kannattaa.
Itse aloitin osittaisella hoitovapaalla, eli mun työaikani on 78% täydestä työajasta, käytännössä siis yks vapaapäivä viikossa enemmän kuin normaalisti. Se vielä kannattaa (tai siis ainakin itse koen että se on ok) mutta jos tekisin vaan puolikasta niin eipä siinä paljon plussalle jäisi suhteessa siihen mitä saisi kotihoidontukea ja kuntalisää.

Siis tarkoitan että ei paljoin jäisi plussalle kun vähentää siitä puolikkaasta palkasta hoitomaksut ja työmatkamaksut yms. Jäisi varmaankin saman verran rahaa mitä jäisi kh-tuella. Ehkä pikkasen enemmän mutta ei niin paljon että siinä olis mitään järkeä.

No joo, jos itselläni olisi ollut huonompi palkka niin olis pitänyt varmaan miettiä uusiksi eikä 60%:sen työviikon tekeminen olisi hyödyttänyt mitään. Se varmaan suuri syy onkin siihen, että parempipalkkaiset aloittaa ne työt aikaisemmin äippäloman jälkeen, kun voivat helpommin aloittaa osa-aikaisena. Itsellä lähipiirissä aika moni aloittaa työt lapsen ollessa noin vuoden ikäinen, vähän yli ja kaikilla on kyllä hyvät tulot ja siis osa-aikaisena aloittavat.

Yhteistyössä