10kk ikäiset päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ööh;27127248:
Ei se hoitaja pysty kunnolla sun tyttöön tutustumaan, kun itse olet mukana.

Ei kunnolla vielä mutta vähäsen kumminkin :)
Ja siis ollaan viimeviikolla aloitettu tutustuminen pikkuhiljaa, tämä alkuviikko tutustellaan vielä yhdessä ja loppuviikosta jätän tytön sinne eka aamusta ja haen ennen päiväunia ja toisena päivänä vien aamulla ja haen päiväunien jälkeen. Ja ensviikolla hoito sitten alkaakin :) Pikkuhiljaa..

Ja tyttö käy hoidossa 3-4 kertaa viikossa maks 7 tuntia, tämän mahdollistaa vuorotyöt ja mummulat :)

Niin siis tottakai se olis mukavampi varmaan liikkuvissa rattaissa etes siellä istua,mutta olen huomannut että siihen pääsee kaikista väsyneimmät ja itkusimmat. Tarkoitin tuolla paikallaan istuskelulla, kun eräs tyttö tänään istui koko ulkoilun ajan samassa kohtaa hiekkalaatikolla, räkä valuen ja kerran ulkoilun aikana täti kävi antamassa lapion käteen. Ehkä se näyttää vaan ulkopuolisen silmään oudolta, ja jos ei ehdi kaikkien kans olemaan niin ei ehdi.

No jos olis tuollasta menoa ollut niin en tosiaan olis sitä vaan vierestä kattonut. Vaikken siitä varahoitopaikasta niiin tykännytkään, niin kyllä siellä joku oli aina rattaita lykkimässä eli ihan mun lapsen vieressä. Paikassa oli tosiaan toinen samanikäinen ja istuskelivat kaksostenrattaissa usein. Koskaan ei ollut alle 1v:nä vaan jossain hiekkalaatikon reunalla yksin itkemässä. Ja mun lapsi on aika vieraskorea, ei kuulemma pahemmin hoidossa ole koskaan itkeskellyt, joten tuskin johtui siitä. Ei siellä kukaan pieni heitteillä kuitenkaan ollut.

Minun lapseni meni 9kk ikäisenä tarhaan (nyt 2,5v) ja on aina ollut todella sosiaalinen. Tarhatädit kehuvat joka päivä, että neiti on heidän pikku ilopillerinsä ja että hyvin tulee muiden lasten kanssa toimeen. Meidän tarhassa en ole nähnyt yhdenkään lapsen vain istuvan paikallaan hiekkalaatikolla yksin, en tiedä mistä näitä kuvailemianne kauhutarhoja löytyy?
Joka iltapäivä tytön hakiessani, hän juoksentelee pihalla ja leikkii muiden lasten kanssa ja viihtyy hyvin.
Koskaan ei ole jäänyt pahoilla mielin tarhaan ja on aina hyvällä tuulella, kun haemme hänet kotiin.
Voin sanoa olevani hyvä äiti, koska puuhastelen joka päivä tytön kanssa kotona, jaksan ja olen hyväntuulinen, enkä koskaan ole laiminlyönyt hänen tarpeitaan.
Voin myös sanoa itseni tuntien, että jos olisin kolmivuotiaaksi asti tytön kanssa kotona istunut, en olisi näin hyvä äiti.

Minun lapseni meni 9kk ikäisenä tarhaan (nyt 2,5v) ja on aina ollut todella sosiaalinen. Tarhatädit kehuvat joka päivä, että neiti on heidän pikku ilopillerinsä ja että hyvin tulee muiden lasten kanssa toimeen. Meidän tarhassa en ole nähnyt yhdenkään lapsen vain istuvan paikallaan hiekkalaatikolla yksin, en tiedä mistä näitä kuvailemianne kauhutarhoja löytyy?
Joka iltapäivä tytön hakiessani, hän juoksentelee pihalla ja leikkii muiden lasten kanssa ja viihtyy hyvin.
Koskaan ei ole jäänyt pahoilla mielin tarhaan ja on aina hyvällä tuulella, kun haemme hänet kotiin.
Voin sanoa olevani hyvä äiti, koska puuhastelen joka päivä tytön kanssa kotona, jaksan ja olen hyväntuulinen, enkä koskaan ole laiminlyönyt hänen tarpeitaan.
Voin myös sanoa itseni tuntien, että jos olisin kolmivuotiaaksi asti tytön kanssa kotona istunut, en olisi näin hyvä äiti.

Lapsi parka. 9kk on VAUVA!!

[QUOTE="...";27127390]Lapsi parka. 9kk on VAUVA!![/QUOTE]

Kiitä kuule Luojaasi, että asut Suomessa. Tai vaihtoehtoisesti, meneppä aukomaan päätäsi jonkun muun maalaiselle siitä, kuinka he pilaavat lapsensa viemällä nämä VAUVANA!! tarhaan.

[QUOTE="seija";27127399]Kiitä kuule Luojaasi, että asut Suomessa. Tai vaihtoehtoisesti, meneppä aukomaan päätäsi jonkun muun maalaiselle siitä, kuinka he pilaavat lapsensa viemällä nämä VAUVANA!! tarhaan.[/QUOTE]

Asunto Mä Suomessa? Ja tuo on tietämättömän puhetta, että kaikissa muissa maissa/muissa maissa KAIKKI lapset viedään noin pienenä hoitoon.

[QUOTE="...";27127433]Asunto Mä Suomessa? Ja tuo on tietämättömän puhetta, että kaikissa muissa maissa/muissa maissa KAIKKI lapset viedään noin pienenä hoitoon.[/QUOTE]

Eh, luitko edes kommenttini? Mitään tuollaista en ole missään välissä väittänyt? Ja laitoin ihan linkinkin, mistä voit eri maiden välisiä äitiyslomia vertailla. Ja kielitaitoasi katsoen, en olekaan aivan varma, asutko Suomessa...

[QUOTE="...";27127455]Tottakai on muita tapoja ja kaikkihan tekevät kuten parhaaksi näkevät, mutta minusta se on kamalaa, että noin pieni lapsi viedään hoitoon. Sinusta kai ei? Minä sallin sinun mielipiteesi, sallitko sinä minun?[/QUOTE]

Ja minusta on kamalaa, että tuomitaan toisia ihmisiä/heidän toimintatapojaan omien mielipiteiden kannalta. Minusta se on ihan ok, jos se on sinusta kamalaa, niin kauan, kuin pidät sen kamaluuden omana tietonasi, etkä ala minulle siitä saarnaamaan.

[QUOTE="...";27127455]Tottakai on muita tapoja ja kaikkihan tekevät kuten parhaaksi näkevät, mutta minusta se on kamalaa, että noin pieni lapsi viedään hoitoon. Sinusta kai ei? Minä sallin sinun mielipiteesi, sallitko sinä minun?[/QUOTE]

Ketjussa aloittaja kysyi, miksi viet 10kk-ikäisen päivähoitoon. Eli miten tämä sun paatos liittyy siihe nasiaan?

Iänikuinen mammojen taisto! Minä olen hyvä äiti, te muut ette. MINUN metodini ovat oikeita, teidän eivät. Lieneekö tässä takana huono itsetunto, huono omatunto vai paha mieli siitä, että oma elämä ei mennekään nyt ihan niinkuin toivoi, ja hyökkää siksi kaikkien toisinajattelijoiden kimppuun.
Ihmisiä, kokemuksia ja tapoja on monia. Nämä aloitukset saavat provoilijat valloilleen, koska tämä on monelle arka aihe. Toisille, koska he istuvat itsepäisesti kotona vaikka siihen asti, kunnes lapsi menee kouluun, silläkin uhalla, että oma elämä siitä kärsii ja toisille, koska nämä kovaääniset huutelijat saavat toisille aikaan käsityksen, että heidän tapansa on väärä ja tekee haittaa lapselle.
Valitettavasti netissä on vaan niin kiva haukkua muita, koska siitä tulee itselle niin hyvä mieli ja kiva ylemmyyden tunne.

Poikani oli noin 10 kk mennessään perhepäivähoitajalle. Syynä ei ollut raha, vaan oma mielenterveys. Olin yh ja en tuntenut silloiselta paikkakunnalta yhtäkään ihmistä. Joten se 10 kk oli vietetty tasan kahdestaan vauvan kanssa. Päivän ainuita aikuiskontakteja olivat kaupantädit. (joo käytiin kyllä muskareissa, kerhoissa yms. mutta ei niissäkään tuttuja saatu).

Tuolloin oli luonteva jatkaa opiskeluja, muuten olisin joutunut odottamaan toisen vuoden ja siinä ajassa olisin kyllä tullut tosiaankin hulluksi. Lapsi sai aivan ihanan pph-paikan, mutta vaikka olisi tarhaankin joutunut niin olisin hänet sinne vienyt. Tosin, kun poika tuolloin pienenä pari kertaa oli varahoidossa pk-ssa oli siellä meno kyllä aikamoisen villiä ja oon iloinen, ettei poikani siellä enempää joutunut olemaan.

Nyt poika on eskarissa ja tuon eskaripäiväkodin pienten ryhmä vaikuttaa kyllä mukavatla. Päiväkoti on pieni ja pienten ryhmäläisillä näyttää olevan asiat kunnossa. Isommat lapset vierailevat usein pienten pihalla ja siellä eivät suinkaan kiusaa pieniä vaan lellivät pikkuisia ja leikkivät näiden kanssa. Sieltä pihalta olen oman poikanikin usein hakenut.

Kuitenkin... Jos nyt saisin vauva miettisin kyllä tarkkaan veisinkö alle 1-vuotiasta päiväkotiin. Perhepäivähoitaja sopii mun mielestä yleensä pienille paremmin. Nyt oma elämäntilannekkin on niin erilainen, ettei hoppua päivähoidon aloittamiselle niin kauheasti olisi.

Jos vien (en oo vielä päättänyt) pienimmäisen päiväkotiin keväällä 10 kk iässä, niin syynä on se, että haluan jo töihin, koska haluan rahaa, koska olen kyrpiintynyt elämään vähillä tuloilla. Simppeliä.

Virkistävää, että joku uskaltaa sanoa suoraan mitä ajattelee. Mä en arvosta korkealle sitä, että puhutaan töihin menemisen pakosta, kun tarkoitetaan juuri tuota. Asunnon maksuunkin saa lyhennysvapaita kuukausia, jos haluaa antaa lapselleen edes muutaman kuukauden aikaa kasvaa kotona. 15-20 vuoden maksuajalla on aivan yhdentekevää, loppuuko velkavankeus tammikuussa vai huhtikuussa.

[QUOTE="Minna";27127688]Virkistävää, että joku uskaltaa sanoa suoraan mitä ajattelee. Mä en arvosta korkealle sitä, että puhutaan töihin menemisen pakosta, kun tarkoitetaan juuri tuota. Asunnon maksuunkin saa lyhennysvapaita kuukausia, jos haluaa antaa lapselleen edes muutaman kuukauden aikaa kasvaa kotona. 15-20 vuoden maksuajalla on aivan yhdentekevää, loppuuko velkavankeus tammikuussa vai huhtikuussa.[/QUOTE]

Peesi. Isekin menin töihin heti äitiysloman jälkeen, kun lapsi oli 10kk, koska halusin töihin. Pidän työstäni ja luultavasti teen seuraavan kohdalla samoin. Äiti pysyy hyväntuulisena ja jaksaa hoitaa ja lapsikin voi paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja voi ei taas tätä;27127622:
Iänikuinen mammojen taisto! Minä olen hyvä äiti, te muut ette. MINUN metodini ovat oikeita, teidän eivät. Lieneekö tässä takana huono itsetunto, huono omatunto vai paha mieli siitä, että oma elämä ei mennekään nyt ihan niinkuin toivoi, ja hyökkää siksi kaikkien toisinajattelijoiden kimppuun.
Ihmisiä, kokemuksia ja tapoja on monia. Nämä aloitukset saavat provoilijat valloilleen, koska tämä on monelle arka aihe. Toisille, koska he istuvat itsepäisesti kotona vaikka siihen asti, kunnes lapsi menee kouluun, silläkin uhalla, että oma elämä siitä kärsii ja toisille, koska nämä kovaääniset huutelijat saavat toisille aikaan käsityksen, että heidän tapansa on väärä ja tekee haittaa lapselle.
Valitettavasti netissä on vaan niin kiva haukkua muita, koska siitä tulee itselle niin hyvä mieli ja kiva ylemmyyden tunne.

Täyspeesi tälle. Jokainen, joka näitä aloituksia tekee ei selvästikään ole tyytyväinen omaan valintaansa, muuten ei näitä edes tehtailis.

[QUOTE="Minna";27127688]Virkistävää, että joku uskaltaa sanoa suoraan mitä ajattelee. Mä en arvosta korkealle sitä, että puhutaan töihin menemisen pakosta, kun tarkoitetaan juuri tuota. Asunnon maksuunkin saa lyhennysvapaita kuukausia, jos haluaa antaa lapselleen edes muutaman kuukauden aikaa kasvaa kotona. 15-20 vuoden maksuajalla on aivan yhdentekevää, loppuuko velkavankeus tammikuussa vai huhtikuussa.[/QUOTE]

Silloin, kun valittavana on lapsen laittaminen sinne kamalaan päiväkotiin tai kotona kituuttaminen vähillä, lähes olemattomilla tuilla, valitsen päiväkodin.
Kyllä se raha ainakin minut tekee onnelliseksi, jos vaihtoehtona on alekuponkien leikkely ja ahdinko.
Iloinen, onnellinen työssäkäyvä äiti on 10x parempi, kuin äiti joka on huonolla tuulella, stressaantunut, masentunut, äksy ja kotona lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä myös;27127723:
Äiti pysyy hyväntuulisena ja jaksaa hoitaa ja lapsikin voi paremmin.

Tuota mä en kyllä tajua. Luulisi, että kotona on mahdollisuus olla rento ja hyväntuulinen, kun kiire ja aikataulut eivät ahdista. Siitä on ainakin mulla rentous kaukana, kun töiden jälkeen illan muutamaan tuntiin pitää mahduttaa kotihommat, kauppareissut ja laatuaika lasten kanssa. Toki huono omatunto vähäisestä yhteisestä ajasta laittaa välttämään turhia yhteenottoja, mutta onko niin vaikeaa kestää omien lastensa seuraa ilman hermojen menetystä?

On kotona lapsia hoitavalle vanhemmalle kasvun paikka opetella sietämään arjen tylsyyttä ja lasten vaivalloisuutta ilman, että on pakko paeta töihin heti kun vähän tympii.

[QUOTE="vieras";27127736]Jokainen, joka näitä aloituksia tekee ei selvästikään ole tyytyväinen omaan valintaansa, muuten ei näitä edes tehtailis.[/QUOTE]

Vau mitä psykologiaa... Yhtä tyhjä tuo väite kuin "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa" -sananlaskun viljely jokaisessa ristiriitatilanteessa.

[QUOTE="Minna";27127905]Tuota mä en kyllä tajua. Luulisi, että kotona on mahdollisuus olla rento ja hyväntuulinen, kun kiire ja aikataulut eivät ahdista. Siitä on ainakin mulla rentous kaukana, kun töiden jälkeen illan muutamaan tuntiin pitää mahduttaa kotihommat, kauppareissut ja laatuaika lasten kanssa. Toki huono omatunto vähäisestä yhteisestä ajasta laittaa välttämään turhia yhteenottoja, mutta onko niin vaikeaa kestää omien lastensa seuraa ilman hermojen menetystä?

On kotona lapsia hoitavalle vanhemmalle kasvun paikka opetella sietämään arjen tylsyyttä ja lasten vaivalloisuutta ilman, että on pakko paeta töihin heti kun vähän tympii.[/QUOTE]

Pahoittelen, olen niin tottunut puhumaan itsestäni lapselle kolmannessa persoonassa, että teen sitä täälläkin. Kun sanoin "Äiti pysyy hyväntuulisena" takoitin lähinnä itseäni. Ei ollut tarkoitus yleistää.

[QUOTE="Minna";27127917]Vau mitä psykologiaa... Yhtä tyhjä tuo väite kuin "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa" -sananlaskun viljely jokaisessa ristiriitatilanteessa.[/QUOTE]

Rinnastamalla edellämainitun merkityksettömään hömppälausahdukseen (jota todella liian usein käytetään) osoitit vain oman hölmöytesi. Ehkä kulunut väite, mutta tässä konseptissa varsin korrekti.
Vai kalahtiko se kalikka?

[QUOTE="Minna";27127917]Vau mitä psykologiaa... Yhtä tyhjä tuo väite kuin "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa" -sananlaskun viljely jokaisessa ristiriitatilanteessa.[/QUOTE]

Lisäyksenä vielä, että harvemmin mikään käsite on aina täysin sama, mutta se ei poista mahdollisuutta sille, etteikö se joskus (esimerkiksi nyt) päde.

Yhteistyössä