10-11kk vauvan nukkuminen ja eroahdistus

Täällä yks väsynyt äippä kyselee, miten muilla 10-11kk ikäisillä vauvoilla sujuu yöt ja päikkärit? Meillä poika 10kk heräilee vieläkin 4-5 kertaa yössä ja nukkuu 9-10 tunnin yöunia. Nukkuu mun vieressä ja tarvii aina tissiä, että unet jatkuu. Eli imetän vielä. Ei oo oikein koskaan nukkunut hyvin, toki joskus vilautellut öitä, jolloin nukkunut peräti 5 tuntia putkeen, mutta harvassa on ne. Alkaa vaan jo väsyttään, kun ei tunnu yöt paranevan...

Sekin tullut mieleen, että mahtaakohan pojalla olla vaikea eroahdistus meneillään, kun tuntuu, että heräilee vaan tarkistamaan, että olen vieressä. Päiväunia nukkuu yleensä vaan tasan 30min omassa sängyssään ja sitten tulee huuto ja otan pojan viereeni jatkamaan unia. Silloin huomaan, kuinka usein kädellä unissaan kokeilee, että oon vieressä. Havahtuu hereille, jos olen lähtenyt vierestä pois. Nukkuu vielä kahdet päiväunet (yhteensä 1,5-3h). Ihmetyttää tuo erohadistus, kun en ole koskaan pojalle siihen aihetta antanut, tuntia pidempää aikaa ei ole musta erossa ollut (silloinkin nukkunut). Ja kotona kovasti touhuilen pojan kanssa ja halittelen ja pusittelen. Kaikkeni kyllä annan.

Tyhmää vissiin kysyä, mutta milloinkahan alkaa helpottaa? Ja onko kellään muulla tämmöistä?
 
tämähän oli kun mun näppikseltä. meillä vaan päikkärit on reilun2 tunnin mittasia sisällä rattaissa. omassa sängyssään nukkuu vaan sen vajaan tunnin. ulkona nukkuu enää harvemmin. johtuen parista raksa työmaasta tuossa kuppeella =)

aina sitä vaan jaksaa ajatella et tämä on nyt tätä elämänvaihetta et kyllä tämä joskus helpottaa...

mulla esikoinen ollut suht hyvä uninen kakkonen nukkui yösä vasta 3 vuotiaana ja tää kolmonen taitaa mennä kakkosen jalanjäljissä..

jaksamista!!!
 
Meillä poika 10kk, ja tuo sun kirjoitus oli kun pätkä meidän elämästä.
Nyt olemme aloittaneet pitämään unikoulua, ennen saattoi olla jos klo 19.30 laittoi nukkumaan heräsi klo 23 mennessä sen 5 kertaa ja aina piti syliin tai tissille nukuttaa.Eli muutos oli pakko alkaa yrittämään.Ja sama jatkui koko yön, tissi suussa olisi nukkunut..

Eli annoi pojan itkeä sängyssään, menin itse viereen sänkyyn makaamaan. Aina kun poika nousi seisomaan isä kaatoi hänet ja aina sanottiin että "nyt on yö, pitää nukkua"
Ja jaksoi ensimmäisenä iltana raivota sen 1,5h, seuraava ilta meni 20min raivoamisella ja kolmantena iltana rauhottui kun vähän silitti päätä.

Itsestä tämä on tuntunut aivan luksukselta että saa illan olla rauhassa.
Mutta sitten kun itse menemme nukkumaan ja poika alkaa itkemään otan viereen mutta en anna tissiä vasta kun klo3 jälkeen ja vain syötön verran, en anna nukahtaa tissi suussa.
Ja vieläkin (n.2 viikoa tämä järjestely) tulee joka yö pienet itkukohtaukset (n.min verran)kun ei saa nukahtaa tissille. Mutta kokoajan parempaan päin

:)

Itse olen miettinyt samaa kun sinä tuosta eroahdistuksesta, meilläkään ei ole vauvaa jätetty ikinä minnekkään ja päivisin pussaillaan ja halaillaa tosi paljon. Ehkä se tulee vaan toisilla lapsilla vahvemmin kun toisilla.

Voi sitä riemun päivää kun heräisi aamulla huomaten että lapsi on nukkunut koko yön...Ehkä sitten joskus. Nyt sitä riemuitsee jo siitä jos lapsi herää vaan 3 kertaa :)

Voimia sinne! :hug:
 
Kiitos MAR-I ja Pheobe! Hassua kyllä, mutta helpottaa, kun kuulee että muillakin samanlaista... Vaikka ei tietenkään kellekään toivo, että ois rankkaa :/

Meillä myös sama homma eli iltaisin on käytävä suunnilleen samaan aikaan pojan kanssa nukkumaan, koska saattaa herätä lyhyen ajan sisään montakin kertaa, ennen kuin nukahtaa kunnolla vähän pidemmälle pätkälle. Oma aika on kyllä tosi kortilla ja se varmaan väsyttääkin. Mies kun kaiken lisäksi tekee pitkää päivää, niin käytännössä yksin hoidan pojan aamusta iltaan (+ tietty yöt).

Mutta positiivinen täytyy olla, eiköhän se helpota kun pojalla ikää tulee ja miehenkin työtaakka onneksi vähenemässä. Eli jospa kesän aikana saatais muutosta tähän hommaan. Ja tosiaan unikoulua mietitty täälläkin... Poika vaan niin tissin perään että mahtaakohan onnistua vielä... :/
 
Eroahdistuksessa ei kai ole millään tavalla kyse mistään, minkä olisi voinut "aiheuttaa" esim. jättämällä vauvan yksin. Vauva vaan tajuaa olevansa äidistä erillinen olento, mikä sitten aiheuttaa joillakin pahaakin ns. eroahdistusta.

Meillä myös nukutaan rauhattomasti. En imetä enää, mutta yöt ovat välillä yhtä sirkusta = vähän on välillä nälkä/jano, ikeniä kutittaa, näkee unia, ähisee, puhisee, istuu tokkuraisena sängyssään - ja tosiaan tarkistaa, ollaanko paikalla. Niin, nukkui vieressäni/vieressämme (mies usein poissa) n. 8 kuukauden ikäiseksi, sitten alettiin nukuttamaan pinnasänkyyn. Aluksi oli rauhaton ja halusi joka yö viereen, nyt nukkuu yhä useammin koko yön omassa sängyssään. Joka kylläkin on meidän sänkymme vieressä. Niin, no, "nukkuu" on vähän kyseenalainen termi... :( Mutta ainakin rauhoittuu omaan sänkyynsä öisten sirkusesitysten jälkeen.

Tsemppiä ja jaksamista teille kaikille samojen ongelmien kanssa painiskeleville. Olisi tosiaan kiva nukkua joskus lähiaikoina esim. 4 tuntia putkeen :)
 
ja yöt menee melko ok tätä nykyä. Nukkuu pinniksessä kiinni meidän sängyssä, yksi laita alhaalla koska ei vielä nouse seisomaan. Aloitin 3 viikkoa sitten työt, joita teen periodeittain eli olin poissa 10 työpäivän ajan päivät, mutta ihme kyllä sillä ei ollut vaikutusta uneen. Nyt olen taas vapaalla syyskuuhun asti, onneksi kuitenkin. Eli poika saa tissiä illalla nukkumaanmennessä ja aamulla kun herää, yöimetyksestä opetettiin pois kun oli 8 kk kun meni ihan ranttaliksi yöt, pojalla meni muistaakseni 3-4 yötä tottua, isä otti viereen kun itki. Nykyään nukkuu putkeen klo 20-02 yleensä ilman heräilyä, sitten kitisee silmät kiinni ja työntää itseään kohti sängyn päätyä vaihtelevasti useampaan otteeseen aamuyöstä. Herää kuin tikka klo 04.50 JOKA AAMU ja tuo aamuvirkkuus onkin se meidän päänvaiva. Erilaisin menetelmin saa kitkutettua 06.30-7, mutta itse en kyllä silloin nuku.
Päiväunet menee edelleen hyvin, 10-12 nukkuu nykyään putkeen omassa sängyssä tai vaunuissa parvekkeella tai kävelyllä, sitten 15-16/17 uudestaan.
Imetyksen vähentämisen myötä parina päivänä poika ei halunnut tissiä, työnsi vaan pois ja itki, mutta en lopettanut imetystä kun en haluaisi antaa vastiketta, varsinkin kun ei ole koskaan halunnut juoda tuttipullosta ja nokkamukikaan ei ole kelvannut jos olen lypsänyt maitoa, ja onneksi poika on nyt palannut imemiseen ihan itse. Nyt kun olen taas vapaalla annan myös ennen aamupäiväunia tissiä.
Meillä ei juurikaan ole ollut vierstamiseta ainakaan vahvasti, jos antaa liian nopeasti uudelle ihmiselle syliin, älähtää ja haluaa pois, mutta muuten on tyytyväinen myös vieraassa sylissä jos vieras hymyilee pojalle. Nyt on alkanut kovasti halailemaan minua, ihan liikuttavaa kun saattaa olla 10-15 minuuttia unien päälle sylissä halaten ja painaen päätä rintaani vasten. Suukottelee myös nuollen minun ja miehen kasvot. Olen miettinyt että on varmaan osa kiintymys-käyttäytymistä.
Tulipa sekava viesti, poika tuossa lattialla haluaa kovasti huomiota... =)
 

Yhteistyössä