1-vuotias ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukahda itse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukahda itse

Vieras
Meidän jo kohta 1-vuotias poika ei ole oikeastaan koskaan nukahtanut itsekseen, ei päivä- eikä yöunille. Rattaisiin nukahtamista en laske itsekseen nukahtamiseksi. Nukahti aina ennen tissille, mutta nyt melkeinpä aina syliin.

Onko jollain muulla vielä näin? Poikamme myös itki mahavaivoja ensimmäiset 5 kuukautta, jolloin nukahti aina hyssyttelyyn, joten ei ole pienempänäkään nukahtanyt itse, eikä siis koskaan ole sitä oppinutkaan.

Olen kyllä koittanut laittaa pojan sänkyyn varmaan ihan kaikissa ""vireystiloissa"", mutta ei onnistu. Herra vaan nousee seisomaan, eikä taatusti suostu pysymään makuuasennossa. Lisäksi poika on todella vilkas, varsinainen touhutaavetti, eikä ikinä varsinaisesti väsähdä, vaan on väsyneenä ihan raivopäinen. Ei villiinny, mutta on todella kiukkuinen.

Taapero on myös nukkunut huonosti koko ikänsä ja olemme kokeileet myös unikoulua huonolla menestyksellä. Yösyönti jäi pois, mutta heräämisiin se ei vaikuttanut millään lailla. Unikoulu oli pakko lopettaa, kun en muutaman viikon jälkeen kertakaikkiaan jaksanut enää. Poika taitaa vaan nukkua superlevottomasti, sillä ""kävelee ja konttaa"" jatkuvasti unissaan.

Kysymykseni on, että ""kuuluisiko"" 1-vuotiaiden jo nukahtaa itsekseen? Ja vaikuttaako lapsen luonne ja temperamentti nukahtamiseen? Välillä kun tuntuu, että tuo meidän vesseli ei rauhoitu ollenkaan...

Meillä sama juttu, 11kk poikamme ei ole koskaan itsekseen nukahtanut, nukahtaa ainoastaan heijaavaan liikkeeseen eikä pinniksessä sitä ole. Ekat 3kk nukahti tissille, sen jälkeen ei edes siihen. Poika on aamu -ja päiväunille helppo nukuttaa vaunuihin (sisälle/ulos) mutta yöunille niin vaikea nukuttaa että olen iloinen jos nukahtaa vaikka pääalaspäin pöydän alle. Olisin iloinen jos nukahtaisi vaikka syliin. Sängyssä nousee vain jatkuvasti seisomaan ja kävelemään ja kun väsyy on kiukkuinen muttei nukahda. Neuvoja en siis osaa antaa mutta ei ole teidän muksu ainut siis ole.

Hei,
Meidän sängyssäkävelijä nukutettiin aiemmin meidän sänkyyn tai nukahti syliin. Siitä nostettiin omaan sänkyynsä. Nyttemmin nukkuu jo yöt melko hyvin unikoulun ansiosta, sellaisen pehmoversion, jossa sai nukkua äidin lähellä: Siirsin pinnasängyn patjan lattialle, päälle laitoin pussilakanassa olevan täkin, josta muodostuu reunoille kivat pehmusteet. Patja on kahdelta sivultaan seinää vasten, yhdellä sivulla lipasto ja yhdellä sivulla 120 cm patja, jolla itse olen nukuskellut. Nukahtaa jo onneksi melko nätisti sinne. Ja yöllä, jos tulee äitiä ikävä, on helppo kädellä vähän taputella tai hyssytellä. On toiminut ainakin meillä. Jossain vaiheessa voisi kokeilla taas pinnasänkyä.

ei kai 1-vuotiaan ns. kuulu nukahtaa itse, se riippuu niin paljon vauvan temperamentista ym. Me ollaan siinä onnellisessa asemassa että lasta ei tarvi nukuttaa (ei saa) koska villiintyy kovasti jos ""nukuttaja"" lähellä silittelemässä, puhelemassa, laulamassa tmv...tai ylipäätään lähellä. Oppi tuon nukahtamisen omaan sänkyyn koliikin myötä kun ei nukahtanut silloinkaan rinnalle/viereen/syliin joten oli ihan sama jos sitten opetti nukahtamaan sänkyynsä kun kuitenkin huutoa oli illat läpeensä täynnä:). Siskolla on 4 erittäin tasapainoista lasta ja kaikki ovat tarvinneet omat nukutusrituaalinsa aika vanhaksi asti, toinen kädestä pitämistä, toinen lukemista yms....ja tietääkseni nti 5 vuotiasta välillä vieläkin pitää nukuttaa jos sadun lukeminen nukuttamiseksi luetaan. Että ole ihan huoleti vain.

Kyllä meilläkin on yli vuoden ikäinen poika jo, ja aina on nukahtanut vain tissille, vaunuihin tai syliin. Nyt ollaan onneksi välillä ymmärretty antaa herran touhuta niin pitkään, eli noin 5-7 tuntia hereillä päiväunien jälkeen, kunnes nukahtaa lattialle isolle tyynylle itsekseen. Se on ainoa konsti saada yksin nukahtaan, sängyssä muuten vain itkisi jatkuvasti.

On paljon lapsia, jotka vaan laitetaan nukkumaan, pusitaan, taputellaan ja jätetään odottamaan unta, eli kaikkia ei todellakaan tarvitse nukuttaa, MUTTA lapset ovat erilaisia, ei auta kuin etsiä/löytää se omalle lapselle sopivin tapa. Yleensä se löytyy niiden illan pesu ja rauhoittumisrutiinien kautta, mutta aina löytyy myös pieniä villivarsoja, jotka eivät millään malttaisi mennä nukkumaan. Aika opettaa!

Yhteistyössä