1.5v lapsi hoitoon mutta laittaako päiväkotiin vai perhepäivähoitajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rusina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rusina

Vieras
Mun on pakko palata opiskelemaan syksyllä niin mihinkäs sen lapsen sit laittas päivän ajaksi... kumpi on parempi noin pienelle: päiväkoti vai perhepäivähoitaja? Kertokaa omia kokemuksia ja mielipiteitä. Kiitos. :)

Mä laittaisin ja olen laittanutkin päiväkotiin. Ihan vain siitä syystä että saavat sitten jatkaa samassa paikassa kouluun asti. Sitä paitsi pari tuttua tosi huonoa pph-kokemusta kuitenkin kummittelee mielessä, vaikka tietääkin että joukkoon mahtuu paljon hyviä.

Isossa kaupungissa esikoisen laitoin aikanaan päiväkotiin, en uskaltanut oudolle pph:lle kun ajattelin että päiväkodissa on useampi hoitaja, eikä yhden ihmisen varassa asiat.

Nuoremman kohdalla oli helppo tarkaisu kun oli käytettävissä tuttu ja luotettava pph, joka on todella kullan arvoinen!

Tyhmää kysyä sitä täältä. Vain sinä ja puolisosi tunnette lapsenne niin hyvin, että voitte tietää sopiiko hän paremmin päiväkotiin vai perhepäivähoitoon. Lapsi on yksilö.

Alkuperäinen kirjoittaja Haloo!:
Tyhmää kysyä sitä täältä. Vain sinä ja puolisosi tunnette lapsenne niin hyvin, että voitte tietää sopiiko hän paremmin päiväkotiin vai perhepäivähoitoon. Lapsi on yksilö.

No kai sitä saa kysyä muiden kokemuksia. En oikein itse tiedä kumpiko paikka olisi parempi... en edes tiedä käytännön eroja... en mä tiedä kumpaanko paikkaan meidän muksu sopii.

Ei ainakaan pph:lle, koska noin pieni ei osaa vielä kertoa, millaista kohtelua siellä saa. Meillä niin huonoja kokemuksia, että jatkossa laitan lapseni vain päiväkotiin.

Sillä ei ole mitään merkitystä, sopiiko lapselle paremiin pk vai pph, jos se pph on täysi törkimys lasta kohtaan. Vain sillä on merkitystä, millainen pph on.

Alkuperäinen kirjoittaja Ehdottomasti päiväkoti:
Siellä isoveli valvoo, että lapsi saa hyvää kohtelua. Perhepäivähoitajalle vain, jos tuntee henkilön. En luota pph:iin

Samaa mieltä. Tuntematomalla perhepäivähoitajalle en veisi mistään hinnasta. Voisihan siinä hyväkin tuuri käydä, mutta jos käy huono tuuri ja hoitaja osoittautuu kelvottomaksi, voi kulua pitkäkin aika ennen kuin vanhemmat saavat sen selville. Ja lapsi on jo ehtinyt kärsiä kauan.

Yritän ensisijaisesti saada ryhmäpäivähoitajalle, koska siellä olisi useampi hoitaja. Toissijaisena olen toivonut perhepäivähoitajaa ja vasta kolmantena päiväkotia. Lapsi on sen verran pieni vielä, että toivon saavani hänet pienempään ryhmään jos mahdollista. Hieman vanhempana toivon saavani hänelle päiväkotipaikan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:
Yritän ensisijaisesti saada ryhmäpäivähoitajalle, koska siellä olisi useampi hoitaja. Toissijaisena olen toivonut perhepäivähoitajaa ja vasta kolmantena päiväkotia. Lapsi on sen verran pieni vielä, että toivon saavani hänet pienempään ryhmään jos mahdollista. Hieman vanhempana toivon saavani hänelle päiväkotipaikan.

Nämä perhepäivähoitajien klikit ovat pahimpia. Keskenään vain juoruilevat ja lapset ovat puoliheitteillä. Tyttö kävi tutustumassa yhdessä ryhmiksessä ja olen myös seuraillut lähialueen pph:ien toimintaa leikkipuistossa, jossa käymme.

Se on kyllä aika fifty-fifty. Perhepäivähoidossa on pienempi ryhmä ja hoitopaikka kodinomaisempi, mutta päiväkodissa voidaan lapselle tarjota enemmän virikkeitä ja sylejä on enemmän. jne.
jos itse laittaisin lapsen nyt hoitoon, hakisin pph paikkaa.

1v4kk menee elokuussa pph:lle. Ei tulis mieleenkään laittaa noin pientä päiväkodin kaameeseen meteliin ja jättiryhmiin. Minusta noin pienelle yksi hoitaja on paras. Paljon olen pph:ia tavannut ja mielestäni hoitavat ja huolehtivat lapsensa oikein tunnolisesti. Sitä paitsi mä pelkään tuota päiväkodin jatkuvaa tautikierrettä joka iskee just näihin pieneimpiin, ei kiitos!

Jos lähellä on ryhmis niin pyydä sinne, mun mielestä siinä yhdistyy pph:n ja päiväkodin hyvät puolet. Kodinomainen hoito, muutaman hoitaja, paikka on aina sama vaikka joku hoitajista olisi kipeä, pieni ryhmäkoko...

Lukekaa Liisa Keltikangas-Järvisen mielipiteet pienten lasten hoidosta ja miettikää sen jälkeen haluatteko alle 3v lapsenne 10 lapsen lapsiryhmään, useiden eri hoitajien hoitamaksi...
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Isot+ryhm%C3%A4t+aiheuttavat+hoitolapsille+stressi%C3%A4+ja+aggressiota/1135243914492

Heitteillä nuo minunkin omat lapseni puistossa ilmeisesti ovat, koska juoruilen vaan muiden äitien kanssa.

Kyllä noin pienelle suositellaan pientä ryhmää. Mielummin siis perhepäivähoitoa. Itsekin olen kuitenkin kallistnut tasan samanikäisen kanssa päiväkotiin juuri noista edellämainituista syistä. Jos tuntisin varmasti luotettavan perhepäivähoitajan niin ehdottomasti sinne. Mutta kun en, niin päiväkodissa on pienten ryhmässä 4 aikuista. Ei ne kaikki voi olla hulluja kiduttajia. Ehkä.

Yhteistyössä