1,5v hampaidenpesu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "unna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"unna"

Vieras
Auttakaa äitiä hädässä... Millä kainoin te saatte taaperonne hampaat pestyä kunnolla? Täällä ei auta leikit, eikä mikään. Huudoksi menee aina, kun otan harjan käteen. Ite kyllä mielellään "harjaa" hampaita, mutta se kun ei oikeen riitä. Ei vaan kivalta tunnu joka aamu ja ilta kuunnella sitä samaa rääkymistä...

Istutan syliin ja pesen. Onnistuu kyllä.

Henk. koht. oon aina "tykännyt" jos muksut alkaa huutaa ko. tilanteessa. :D Saa paremmin pestyä, kun suu on sepposen selällään ja ipana yleensä pysyy kiukutellessaan melko paikoillaan.

Esikoisen kanssa käytin syöttötuolia apuna eli laitoin syöttötuoliin istumaan ja sitten pesin.

Anna sille samalla käteen oma harja, kun sinä peset niitä hampaita. Osta paria eri tahnaa, joissa on kiva kuva kyljessä ja anna lapsen valita, kumpaa tahnaa käytetään.

Mä oon sanonut että kuuntelepa miten hammasharja suhisee suussa kun harjaa, shhh shh shh vähä niinku juna tsuku-tsuku (tykkää junista). :snotty:

Tai sitte että saa pestä tuttiaan tai jotain lelua samalla lavuaarissa, niin unohtuu tavallaan se vastaan hangottelu..

[QUOTE="hei";27692991]Istutan syliin ja pesen. Onnistuu kyllä.

Henk. koht. oon aina "tykännyt" jos muksut alkaa huutaa ko. tilanteessa. :D Saa paremmin pestyä, kun suu on sepposen selällään ja ipana yleensä pysyy kiukutellessaan melko paikoillaan.

Esikoisen kanssa käytin syöttötuolia apuna eli laitoin syöttötuoliin istumaan ja sitten pesin.[/QUOTE]

Meillä ei pysy sylissä, vaan vänkää niin, että joku päivä vielä tippuu kivilattialle. :( Muuten kyllä helpottais toi huutaminen, ku ois kerranki suu auki. :D

Lapsi tulee nätisti hammaspesulle ja tykkää kovasti, että saa pestä hampaitaan (saa ensin harjata itse, koska muuten huuto alkaa välittömästi), mutta sitten... Yleensä odotan siihen asti, ettei oo enää niin kiinnostunu harjasta ja alkaa leikkimään muilla jutuilla. Leikkiminen kuitenkin loppuu sillä sekunnilla, kun yritän saada sen harjan suuhun. Ollaan kokeiltu kaikenlaista, on saanut harjata pupujen hampaita ja jopa äidinkin, mutta ei. Kun mä yritän harjata, ni se on ihan sama, mitä viriketta olis, mikään ei vie huomiota... :( Lopulta on pakko ottaa syliin ja toivoa, ettei tipu tai satuta itteään tai mua. Voisko tää johtua siitä, että on monta hammasta puhkeemassa?? Ku ei tää nyt oo aina näin hankalaa ollu, viimesen pari kuukautta vasta...

Minä höpöttelen, selostan vaikka jännittävää hammaspeikkojahtia. Tai lasken hitaasti kymmeneen, niin lapsi tietää miten pitkä aika hammaspesua vielä on jäljellä.

Välillä menee huudoksi, silloin harjaan kylmän viileästi ja kehun miten hienosti suu on auki.

Meidän kuopukselle sattui pienempänä hammasonnettomuus (kompastui keinutuolin jalkaan; hammas sai osumaa ja ien repesi) ja sen jälkeen ei ole kunnolla saatu hampaita pestyä. Melkoista showta ollut välillä ja sen vuoksi käydäänkin 6kk välein hammaslääkärissä tsekkaamassa tilanne.

Meillä on käytössä useita eri hammastahnoja, joista valita.

Kuin myös erilaisia hammasharjoja, tämä hammaslääkärin suositus.

Katsotaan yhdessä kellosta kauanko äidin kuuluu pestä.

Saa pestä samaan aikaan minun hampaitani. Ym.

Ja tyttö on nyt reilu 4½v.

Mä pesin vaan taaperolta kun ei millään keinolla antanu suosiolla pestä. Istuin lattialla monesti sen kanssa ettei ainakaa korkealta ois päässy tippumaan. Aikanaan alkoi taas sujua kun en antanu periksi. Aina on kehuttu tarkastuksissa hampaita joten se kannatti pestä vaan vastamekkalasta välittämättä. niitä asioita jotka tehdään jokatapauksessa.

Meillä on alkanut sujumaan todella mallikkaasti hampaiden pesu 1v9kk kanssa. Ensimmäinen "kuningasidea" oli se, että sanoimme lapselle että isä/äiti pesee hampaat illalla, lapsi sitten aamulla. Sain vinkin tämän mantran hokemiseen kaverilta ja oho, se toimi. Eli alkoi aukomaan suutansa ilman ongelmia iltaisin, jolloin pestiin hampaan perusteellisesti. Aamulla sai itse pestä, ja parin viikon jälkeen suostui siihen, että äiti pesee vielä jälkeen päin.

Toinen ja kolmas kikkia oli peili ja äidin/isän malli. Eli sai katsella itseään kylppärin peilistä ja siinä isä ja äiti vuoronperään aukoi malliksi suuta. Ja tämäkin tuntui toimivan, ja nykyään ei tarvita peilejä eikä muuta.

Meillä on hampaat pesty aina ilta- ja aamupesujen yhteydessä kun lapsi istuu potalla. Kirja käteen lapselle ja samalla olen pessyt. Ei kyllä ole koskaan koittanutkaan vängätä vastaan, joten ei varmaan toimi kaikilla ihan noin helposti...

Meillä on hankalissa vaiheissa otettu rennommin. Hetki petään miten sattuu ja taas hetken päästä sujuu paremmin. Itse en ymmärrä, että ne hamaat on vaikka sitten väkipakolla pestävä ja jos vähän höllää niin lapsi ei ikinä opi kunnolla hampaita pesemään. Ei ne hampaat siitä rikki mene, vaikka muutaman viikon tai jopa kuukauden huonommin pesee. Enemmän kiinnittäisin huomiota mitä lapsi syö ja antaa vaikka purkkaa.

Yhteistyössä