1,5-vuotiaan neuvolakäynti takana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko ap vielä kuulolla? Meillä tyttö 1v.- neuvolassa 81cm ja terkkari sano, että kontrolloidaan 3 kk kuluttua pituus ja jos kasvu edelleen hurjaa niin otetaan kilpirauhasarvot. Itse en ole huolissani, sillä sekä mies että minä olemme pitkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ralliperuna:
Mein tyttö 1,5 vuotisneuvolassa oli pitkä muistaakseni 77cm ja sanottiin että on lyhyt ikäisekseen tms.Mä en ihan ymmärrä että miksi pitkä lapsi heijastaisi jotain sairautta?
Eiköhän lääkäri olisi vastannut jos olisi vastauksen tiennyt,ehkä tutkimuksiin meno ei tarkota sairautta vaan sitä että nyt seurataan sitä kasvukäyrää ja jos kasvaa liian nopeesti niin ruvetaan hoitamaan kasvukipuja?

Kasvukivuilla ei ole mitään tekemistä noiden tutkimusten kanssa. Kasvun tulisi olla tasaista ja jos suuntaan tai toiseen heittää paljon ja usein, niin silloin tutkitaan. kyse voi olla monestakin asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei kasvu ole mitenkään merkittävästi lisääntynyt, paino oli 13,7 kiloa. Laskin että puolen vuoden aikana pojalle on tullut pituutta 6,7 senttiä lisää.
Kyllä nyt vähän pelottaa, muutenkin hysterisoin joka asiaa :( Tuo marfan ja homokystinuria kuulostaa pelottavalta.

samoin mun likalle tuli pituutta 6kk aikana 7cm eikä sitä neuvolassa mitenkään ihmetelty.
1,6kk nevolassa pituus oli 88cm paino12,5kg, 2v neuvolassa 95cm painoi 15kg..

Juu ap paikalla :)
Olen jo pystynyt rauhoittumaan ku aluksi olin jo aika hätä puserossa kun neuvolassakin lääkäri kyseli multa että onko meidän suvussa ollut äkkikuolemia ja taisi sillä viitata tuohon Marfanin syndroomaan, tunsin kuinka sydän jätti lyönnin välistä.
Katsoin tuossa tytön neuvolakorttia, hän oli puolitoistavuotiaana 81 cm pitkä ja kaksivuotiaana 89 cm.
Pojan neuvolalääkäri sanoi mulle myös ettei oman uransa aikana ole vielä nähnyt lasta jolla käyrät on mennyt noin ylhäällä, eli melkein +3 SD-käyrällä. Tuokin lause lääkäriltä vähän jäi mieleen kummittelemaan.

Juu ap paikalla :)
Olen jo pystynyt rauhoittumaan ku aluksi olin jo aika hätä puserossa kun neuvolassakin lääkäri kyseli multa että onko meidän suvussa ollut äkkikuolemia ja taisi sillä viitata tuohon Marfanin syndroomaan, tunsin kuinka sydän jätti lyönnin välistä.
Katsoin tuossa tytön neuvolakorttia, hän oli puolitoistavuotiaana 81 cm pitkä ja kaksivuotiaana 89 cm.
Pojan neuvolalääkäri sanoi mulle myös ettei oman uransa aikana ole vielä nähnyt lasta jolla käyrät on mennyt noin ylhäällä, eli melkein +3 SD-käyrällä. Tuokin lause lääkäriltä vähän jäi mieleen kummittelemaan.

Juu, muistui sekin vielä mieleen että lääkäri katsoi netistä sairauksia mitkä aiheuttaa suurta pituuskasvua ja sanoi ettei tiennyt mitä ne on, eli ovat varmasti vakavia sairauksia.

Meidän poika 93cm pitkä 1,5v neuvolassa ja olivat siitä hieman huolissaan koska näyttää että ollut pituus spurtti eli kasvanut liian nopeasti pituutta, 1v poika 82cm pitkä, pitäisi mennä uudelleen neuvolaan parin kuukauden kuluttua tarkistaan miten poika kasvaa kun oli pompannut yli +2 käyrälle. Kyseessä voi olla myös se että poikaa mittaillut useat eri henkil¡t eli mittaajat vaihtuneet useasti. Poika painoi 13kg.

Alkuperäinen kirjoittaja poika:
Meidän poika 93cm pitkä 1,5v neuvolassa ja olivat siitä hieman huolissaan koska näyttää että ollut pituus spurtti eli kasvanut liian nopeasti pituutta, 1v poika 82cm pitkä, pitäisi mennä uudelleen neuvolaan parin kuukauden kuluttua tarkistaan miten poika kasvaa kun oli pompannut yli +2 käyrälle. Kyseessä voi olla myös se että poikaa mittaillut useat eri henkil¡t eli mittaajat vaihtuneet useasti. Poika painoi 13kg.

Meilläkin poikaa on väkisin laitettu makuulleen pituutta mitattaessa että mittavirheitä varmaan voi olla. Eivätkö heti laittaneet lastenlääkärille? Meillä laitettiin heti lähete menemään.

Neuvolassa oli lääkärintarkastus samalla, mutta haluavat tarkistaa asian parin kuukauden kuluttua, eivä laittaneet lähetettä pediatrille. Käymme paljon ulkomailla yksityisellä lastenlääkärillä koska mieheni välimeren maasta jossa ovat kyllä sanoneet että iso poika mutta täysin normaali ja terve. Kookkaampi kuin monet muut, pitkä ja hoikka kuulemma :) Toivotaan että kyse vain mittavirheestä!

Alkuperäinen kirjoittaja poika:

Meilläkin poikaa on väkisin laitettu makuulleen pituutta mitattaessa että mittavirheitä varmaan voi olla. Eivätkö heti laittaneet lastenlääkärille? Meillä laitettiin heti lähete menemään.

Mutta meillä kyllä saattaa lähetteen saamiseen vaikuttaa sekin että poika on aina kasvanut yläkäyrillä, mutta pituutta ei minun mielestä ole alkupyrähdyksien jälkeen tullut kuukautta kohden kuin sentti tai puolitoista.

Yhteistyössä