1,5 vuotiaan kengän koko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säästäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

säästäjä

Vieras
Minkä kokoisia kenkiä puolitoistavuotiaanne käyttävät?
Nyt saisi alesta niin halvalla ensi talveksi kenkiä, uskaltaiskohan ostaa, että kävisi vuoden päästä.

Riippuu ihan kauheasti lapsen jalan koosta. Meillä esimerkiksi tyttö ja poika lähtivät saman ikäisinä kävelemään (11 kk) ja pojalla jalan koko oli 17 kun taas tytöllä 19. Yleensähän se jalka kasvaa vuodessa kahden numeron verran. Vaikea siis sanoa, onko 1,5 v ikäisen jalan koko sitten 20, 21 vai joku muu koko.

Mun tyttö on nyt 1v7kk ja kumpparit on kokoa 22, talvigoret 23 ja huopikkaat 24. Pohjallisella mitattuna kaikki on saman kokoisia, siis kokomerkintä vaihtelee... Itse en uskalla ostaa tulevalle talvelle alekenkiä.

Enpä minäkään uskaltaisi ostaa, aikaa on kuitenkin vielä niin paljon!!

Vuoden puolentoista ikäisellä jalka kasvaakin niin nopeasti.. Esim meille kenkäkaupassa sanottiin kun vuoden ikäiselle ostettiin ensikenkiä että kun koko on nyt 19 niin seuraavat popot on sitten parin kuukauden päästä 21.. Kesäkuussa siis ostettiin ekat, yhdet 20 numeroiset vähänkäytetyt kengät saatiin syksyksi lainaan siskolta ja lokakuussa ostettiin 21 numeroiset talvikengät. Ne on menny nyt koko talven (n. 4kk). Ihme kyllä tytön jalka ei ole kasvanut yhtään... Kesäkengät tulee näillä näkymin olemaan merkistä riippuen 22-23.

Jollain sit taas jalka voi kasvaa paljonkin ja kenkien tulisi olla täysin oikean kokoiset. Eli en suosittelisi ostamaan vielä, saattavat sitten jäädä käyttämättä =(

Siskon poika nyt n.1,5v ja jalkan koko 24, lähti kävelemään viimekesänä ja koko oli silloin 22. Itse en uskalla ostaa ainakaan kalliita varastoon, muutamat tullu hankittua, mutta niistä saan vielä omani pois jos eivät sitten ensikesänä käykkään.

Myös kengän malli ratkaisee, ja sitä ei sovittamatta tiedä, mikä käy. Meillä ei monetkaan kengät mahdu vaikka koko olisi sopiva, jalka on niin paksu, ettei kaikki mallit mene jalkaan. En itse uskalla ostaa kenkiä etukäteen, muita vaatteita kyllä.

Mä ostin viime kesänä alen hulluudessa vuosikkaalleni kahdet kengät... toiset jää nyt käyttämättä. Tosiaan jalka voi pyrähtää kasvamaan parikin numeroa muutamassa kuukaudessa ja olla sitten kauan samassa koossa.

Tosiaan ja noissa malleissa on myös hirveen suuri ero!

Mä pihistän jatkossa muuta, esim. hiukan suurta alesta hankittua haalaria voi käyttää mutta liian pieniä alekenkiä ei...eli se siitä rahan säästöstä .(

Jatkossa mennään aina kauppaan sovittamaan kun tarve kengille pieneen, kasvavaan jalkaan. Mä itse sain kasvaa moneen kertaan linttaan astuneissa sisaruksilta ja sukulaisilta perityiltä armokengissä..ja jalkavaivat on sen mukaiset !
Muistan saaneeni ekat omat kaupan upouudet kengät -tietenkin alesta-joskus 5 luokalla...

Meillä poika 1.5 v ja popot 23 tai 24.Joo ei kannata etukäteen ostaa kun ei tiedä miten paljon jalka kasvaa,jos ostat liian pienet niin hukkaan se raha silloinkin menee...Ennemmin ostaa sitten normaali hintaisena että saa sopivat.

ja tuleehan niitä aleja ensivuonnakin.Täällä ainakin sai joulun jälkeen tosi halvalla talvikenkiä ja poistoeriä oli ennen joulua. Mentiin hyvin siihen asti syyskengillä,kun ei noi ilmat niin talvisen kylmät olleet.

Meidän 1,5 v tytön toppakengät ovat kokoa 23 ja ovat juuri sopivat. Ystäväni samanikäisen tytön kengän numero on 22 ja toisen ystävän pojan talvikengät ovat kokoa 24. Eli koko vaihtelee ihan lapsen jalan mukaan. Vaikea ennustaa tulevaa.

Moi!
Ite olen kanssa ostellut useinkin alesta "tulevia kenkiä", ja hyvin ovat sopineet. Kokeilen aina kenkää lapsen jalkaan, johon kengän on oltava liian iso. Kerran on käynyt sillain, kun ostin 3.v pojulle remmarit syksyllä seuraavaan kesään, että alkukesästä olikin liian isot, mutta olivat hyvät loppukesästä. Harvemmin liian isot kengät hukkaan menee, kyllä niitä ehtii käyttämään! Omasta kokemuksesta suosittelen, näinkin kolmelle lapselle kenkiä ostaessani, säästää pitkän pennin!

Ps. Ei kannata verrata muiden lasten kengän kokoihin, vaan todellakin tulevaan kengänpitäjään!

Meillä pojalla 1½v. käytössä talvikengissä koko 23. Tuskin jalka on kuitenkaan sitä kokoa, vaan pienempi. Talvikenkään pitää kuitenkin mahtua paksu sukka.
Jos saat oikein halvalla niitä kenkiä, niin osta vaikka useammat eri kokoiset =)

Mielestäni se on täysin eri ostaa 3-vuotiaalle tai vanhemmalle kenkiä etukäteen kuin 1-vuotiaalle jonka jalka saattaa kasvaa todella paljonkin.

Itsekin ostin viime talvena tytölle kengät kun halvalla sai ja ovat tämän talven olleet käytössä=juuri sopivat. Numeroa suuremmat ostin kuin mitä oli kengät viime talvena. Neiti täytti juuri 4v. Justiinsa ostin myös lenkkarit kevääksi/kesäksi. Jalka ei enää kasva montaa numeroa vuodessa joten helppo ostaa!

kyllä se jalan koko voi vaihdella isommillakin ! meillä ainakin pojan jalka kasvoi juuri hyppäyksellä vuodessa 3 numeroa !! sitten onkin nyt mennyt jo monta kuukautta ettei mitään muutosta ole tapahtunut.

mun kuopuksellakin on talvikengät vaihtaneet kokoa 2 numeroa tän talven aikana. mut silti saattaisin ostaa oikein isosta alesta kenkiä. jos ostan kolmet reilusti alennetut kengät ja yhdet niistä jää käyttämättä - ei haittaa. voin antaa ne vaikka sitten veljentytölle. eikä mennyt hukkaan sekään ostos.

Yhteistyössä