1,5 vuotiaan käytös, ja erot "vaatimustasossa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Goddes Hera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Goddes Hera

Jäsen
08.08.2012
152
0
16
Helsinki
Tuli mieleen kun tänään kaverin kanssa tuli jos ei nyt erimielisyyttä niin ainakin voimakkaita mielipiteitä.

Eli tilanne oli seuraavanlainen: kaveri oli meillä oman 3 vuotiaansa kanssa. Oltiin ruokapöydässä ja meidän 1v7kk pelleili ruoalla. Kaateli mukiaan, tiputteli ja heitteli ruokaa ja levitteli pitkin pöytiä. Usean tuloksettoman kiellon jälkeen, poistin naperon pöydästä. Huutohan siitä seurasi ja sen jälkeen kitinä ja kerjääminen.

Kaveri oli sitä mieltä, että ei noin pienelle voi tuolla tavalla tehdä. Ei ymmärrä vielä ja ei tahallaan sotke. No minä kerroin että tasan tarkkaa ymmärtää ja aivan tahallaan sotkee. Jos on oikeasti nälkäinen osaa kyllä vallan mainiosti syödä siististi ja istua pelleilemättä pöydässä. Mä en siedä ollenkaa tollasta pelleilyä ja tahallista sotkemista. Eriasia on ns. normaali sotku, jota väistämättä tulee kun pienet itse ruokailee.

Meillä samaa tapaa on noudatettu myös esikoisen 3v kanssa, pöydässä ei pelleillä. Ei ole pakko syödä jos ei maistu, mutta riehumaan ei aleta ja seuraavan kerran syödään kun ruoka-aika taas on. Varsin normaalia mielestäni, mutta kaverini mielestä olen liian tiukka ja hänen mielestään edes tuon meidän esikoisen ja hänen oman samanikäisenkään ei vielä tarvitse osata käyttäytyä vaaditulla tavalla -> lapset on lapsia.

No tämän kyllä huomaa heidän lapsestaan, on reipas syöjä joten syö yleensä kiltisti lautasen tyhjäksi, mutta sen jälkeen saa "pelleillä", eli jos ollaan oltu vaikka kahvilassa, niin tämä lapsi saa kyllä sotkea kun itse on valmis, jos ei heti olla lähdössä.

Mutta mua nyt jäi kiinnostamaan, että kuinka moni oikeasti on sitämieltä että tuollainen 1,5-2v on liian pieni osatakseen nätisti syödä? Olenko "natsiäiti" joka tukahduttaa lapsensa luovuuden, kun vaadin että pöydässä ja toki muuallakin käyttäydytään, jo ihan pienestä pitäen. En mielestäni kuitenkaan mahdottomia vaadi, ja lapset saavat myös riehua, leikkiä ja jopa kiukutella, mutta ns. sallituissa rajoissa ja oikeissa paikoissa.

Meillä mennään ehkä noiden kahden välillä.. Meillä 1,5 vuotias tyttö.. Syöminen tapahtuu milloin käsin milloin lusikalla/haarukalla. Itse saa valita tavan syödä ja syökin hyvin. Uusien ruokien suhteen on vähän epäröivämpi ja leikkii niillä enemmän, mutta maistelee samalla, mikä minusta on vaan hyvä ja annan tutustua rauhassa. Sitten kun huomaa ettei enää ole nälkä ja ruokailu on muuttunut leikiksi niin silloin loppuu syöminen. Jos tytöllä on omasta mielestä vielä ruokailu kesken niin hän ei kyllä anna ottaa ruokalappua pois... Silloim annan vielä hetken tilaisuuden syödä ja monesti likka syökin nätisti.. Jos leikki jatkuu niin sitten mennään käsien pesulle vastalauseista huolimatta. Joskus kesken ruokailun alkaa pelleillä juomisen kanssa niin poistan juomalasin "jäähylle" joksikin aikaa.

Tyttö syö jo nykyisin nätisti ja siististi kun vertaa siihen, että tyttö vasta elokuun puolivälissä päätti, ettei häntä saa syöttää ollenkaan vaan hän syö itse.. Toki sormiruokaa on ollut 6 kk:n iästä lähtien, mutta tuo "minä itse eikä kukaan muu" -vaihe tuli parissa päivässä elokuussa. Nykyisin saattaa antaa syöttää pari viimeistö kaavittua lusikallista jogurttipurkista, ei muuta.. :D Tempperamenttinen tapaus!

Joo, saa meilläkin syödä myös sormin jos oikeasti siis syö. Mutta se pelleily että heitellään ruokaa jne, niin :mad: siis jätkä tekee esim. niin että sanoo " oho, tippu... Hauvaa, hauvaa" ja sitten vasta heittää ruokaa lattialle, todellinen vahinko siis ;)

Meillä tuo alkoi jo n. 10kk syömään itse, eikä saa auttaa (isoveljeä pitää matkia) ja oikeasti siis osaa kyllä syödä todella nätisi ja siististi jos haluaa. Siksi mua raivostuttaakin tuo sotkeminen. Välillä auttaa kun kieltää ja pyytää olemaan nätisti, mutta usein kun pelleily alkaa niin ei se sitten enää lopukaan.

Minä 1,5-vuotiaan äitinä olen sitä mieltä, että kyseessä on loistava ikä opetella pöytätapoja. En kuitenkaan odota oman lapseni hallitsevan niitä vielä niin hyvin, että rankaisisin ottamalla ruoan pois.

Eli meillä lapsi lähtee pöydästä, jos homma menee leikiksi, mutta pöytään saa halutessaan aina palata niin kauan kuin muut syövät. Tosin lapsi ei ole koskaan ollut mikään kova ruoanheittelijä, joten kauhean kovia otteita ei ole tarvittu.

Tota mä just mietin, mutta en haluis lähteä tolle linjalle että pöydästä hypitään ees ja taas. Isoveli joskus tuota kokeili ja se meni siihen että ruokailu olikin paljon hauskempaa niin ja tyyli oli, yksi lusikallinen, sitten juostiin ympäri kämppää tai leikittiin ja taas yksi lusikallinen jne. En tykkää tuollaisestakaan, pöydässä istutaan niin kauan kun halutaan syödä, jos lopetetaan niin sitten myös lopetetaan. Tämän isoveli sisäisti kyllä nopeasti ja syö sen mitä syö.

Meillä on 1 v 2 kk ja olen alkanut miettiä, pitäisikö jo kohta kieltää sotkeminen. TÄhän asti on saanut tutkia ruokaa omalla tavalla, nyt on tullut tavaksi tiputella ruokaa maahan ja levittää pöytään. Toisaalta tuntuu, että ei kieltoja vielä ymmärrä.

MLL:1-2 Oman tahdon harjoittelu ja uhmakohtaus voi yllättää ruokapöydässä, eikä kiukkuaan huutavalle ruoka maistu. Silloin onkin parempi vetäytyä rauhoittumaan ja selvittelemään tilannetta muualle
2-3v Tässä iässä on usein jo helpompi kuin aiemmin keskittyä istumaan paikoillaan koko aterian ajan. Unohtelu ja vitkastelu on kuitenkin tavallista – ateriaan kannattaa varata riittävästi aikaa. Toisaalta pöydässä ei kannata istua loputtomiin, puolisen tuntia riittää yleensä ateriointiin.
Tässä muutama ns. asiantuntijan kommentti

• Tykkää
Reactions: Goddes Hera
Ei ole liian pieni tuota ymmärtämään. Meillä 2-vuotiasta ohjeistetaan nätisti, jos ruoka alkaa mennä suuhun käsin. Mutta osaa syödä lusikalla ja haarukalla ihan itse, joten tätä myös "vaaditaan".

Lautaset, mukit jne pysyy pöydällä oikeinpäin - tätä voi tuon ikäiseltä vaatia.

Ruoalla ei leikitä eikä sotketa. Vesilasiin ei tungeta ruokaa, aineksia ei heitellä mihinkään, eikä läästitä pitkin pöytiä.

Vahingoista ei sakoteta tietenkään! Mutta jos säännöt eivät kelpaa, lapsi poistetaan pöydästä. Muille annetaan ruokarauha eikä jäädä viereen kärkkymään.

• Tykkää
Jatkona vielä...samat säännöt olivat olemassa silloinkin kun kaveri oli 1,5v. Silloin tosin sai vielä vapaammin pistellä sapuskaa (tiettyjä) suuhun käsinkin.

Meillä on aina poistettu pöydästä kokonaan, jos homma on mennyt tahallisekai sotkemiseksi ja leikkimiseksi. En ymmärrä sitä, että lähdetään välillä leikkimään tai että käydään pöydältä nappaamassa ruokaa/lusikallinen ja taas välillä pyöritään pöydän alla. Todella rasittavaa edes seurata tuollaista toimintaa.

• Tykkää
[QUOTE="...";27464298]Ei ole liian pieni tuota ymmärtämään. Meillä 2-vuotiasta ohjeistetaan nätisti, jos ruoka alkaa mennä suuhun käsin. Mutta osaa syödä lusikalla ja haarukalla ihan itse, joten tätä myös "vaaditaan".

Lautaset, mukit jne pysyy pöydällä oikeinpäin - tätä voi tuon ikäiseltä vaatia.

Ruoalla ei leikitä eikä sotketa. Vesilasiin ei tungeta ruokaa, aineksia ei heitellä mihinkään, eikä läästitä pitkin pöytiä.

Vahingoista ei sakoteta tietenkään! Mutta jos säännöt eivät kelpaa, lapsi poistetaan pöydästä. Muille annetaan ruokarauha eikä jäädä viereen kärkkymään.[/QUOTE]

Tää kuulostaa mun mielestä aika samalta meidän tyylin kanssa :)

1v ja 2 kk ei ymmärrä kieltoja? :o meillä on kielletty siitä asti ku oppi liikkuun (9-10kk) ja aina on totellu hyvin (melkeen vuoden). Tottakai on pahankurinen välillä ja oikein virnistelee ku on menossa pahan tekoon, mutta todellaki 1v ja 2kk ymmärtää kiellot :o

Hyvä kuulla että muutkin samoilla linjoilla mun kanssa. Joskus oikeesti mietin etä olenko liian tiukka? Mutta toisaalta mun ei ikinä (vielä) ole tarvinnut hävetä lapsia tai niiden käytöstä. Voidaan käydä ravintolassa syömässä, kaupungilla shoppailemassa ja ollaan matkusteltukin parit etelänlomat, kylpylöissä ja risteilyillä.

Meidän lapset on sen verran vilkkaita ja vahvaluonteisia että niiden kanssa on pakko olla tiukkana, muuten menee ihan pelleilyksi ja hypyyttävät vanhempiaan.

Tota mä just mietin, mutta en haluis lähteä tolle linjalle että pöydästä hypitään ees ja taas. Isoveli joskus tuota kokeili ja se meni siihen että ruokailu olikin paljon hauskempaa niin ja tyyli oli, yksi lusikallinen, sitten juostiin ympäri kämppää tai leikittiin ja taas yksi lusikallinen jne. En tykkää tuollaisestakaan, pöydässä istutaan niin kauan kun halutaan syödä, jos lopetetaan niin sitten myös lopetetaan. Tämän isoveli sisäisti kyllä nopeasti ja syö sen mitä syö.

Niin erilaisia ovat lapset ja vanhemmat. Meillä on, kuten sanottu, saanut palata halutessaan takaisin pöytään, ja silti homma ei ole mennyt edestakaisin hyppimiseksi. Ei meidän lapsi ainakaan niin paljon rakasta ruoasta kiittämistä ja käsien ja naaman pesua, että joka lusikallisen jälkeen sitä haluaisi :)

Ravintoloissa käymisen ja matkailun lasken ihan tavalliseksi lapsiperheiden elämäksi, en miksikään merkiksi erityisen hyvästä kasvatuksesta.

Sama näkyy muissakin kuin pöytätavoissa.

Olen ihmetellyt suunnattomasti, kun perhekerhoilin alle 2-vuotiaani kanssa ja joku saman ikäinen lapsi tuli repimään lelut käsistä -eikä siinä siis mitään, lapsethan niitä tapoja vasta opettelee, mutta se, että äiti katsoo suoraan kohti ja istuu persiillään eikä puutu mitenkään.

Itse olen opettanut lapselleni tapoja siitä asti kun alkoi liikkua. Pöytätapoja, kavereiden kohtelua, kiitos ja ole hyvä jne. Hyvin tuo 2-vuotias ne jo osaakin. Kyllä on vanhempi auttamatta myöhässä, jos alkaa 2-3 -vuotiaalle tyhjästä opettaa käyttäytymistä.

Joo, sanoinpa vaan että meillä tuo ei toiminut. Ja toisaalta mun mielestä lapsenkin hyvä oppia tekemään yksi asia kerrallaan loppuun. Mielipide asioita.

Enkä mä väittänyt että tuo matkustelu ei olisi normaalia, sitähän se nimenomaan on. Usein vain näkee lapsia/perheitä, joilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja esim. ravintolassa. Lapset juoksentelee ympäri ravintolaa ja roikkuvat muiden ruokailijoiden pöydän vieressä jne. Samoin kuulee ettei viitsitä lähteä mihinkään, koska "ei nuo osaa olla, ei niiden kanssa mihinkään voi mennä"

Ei ollut tarkoitukseni teidän tapoja moittia tai väittää ettettekö te voisi normaalisti liikkua, joten turha "loukkaantua"

Ja tämä oli nimerkille "hmm", ei näköjään mulla onnistu noi lainaukset ollenkaan

Et ole natsiäiti. Ihan sama meininki on meilläkin ollut molempien lasten kohdalla. Pienestä asti sitä on ruvettava tapoja opettamaan. Ja muakin aina huvittaa nämä "ei meidän sallaunelma 1v6kk vielä ymmärrä kieltoja" -mantrat. Aivan varmasti ymmärtää. Tai jos ei, niin johtuu siitä ettei ole ikinä kielletty tai on muuten vaan vajakki.

Joo, sanoinpa vaan että meillä tuo ei toiminut. Ja toisaalta mun mielestä lapsenkin hyvä oppia tekemään yksi asia kerrallaan loppuun. Mielipide asioita.

Enkä mä väittänyt että tuo matkustelu ei olisi normaalia, sitähän se nimenomaan on. Usein vain näkee lapsia/perheitä, joilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja esim. ravintolassa. Lapset juoksentelee ympäri ravintolaa ja roikkuvat muiden ruokailijoiden pöydän vieressä jne. Samoin kuulee ettei viitsitä lähteä mihinkään, koska "ei nuo osaa olla, ei niiden kanssa mihinkään voi mennä"

Ei ollut tarkoitukseni teidän tapoja moittia tai väittää ettettekö te voisi normaalisti liikkua, joten turha "loukkaantua"

Ja tämä oli nimerkille "hmm", ei näköjään mulla onnistu noi lainaukset ollenkaan

On kaiken kaikkiaan hirveän vaikea sanoa toisen lapsesta, mikä toimii ja mikä ei. Eihän sitä omastaankaan tiedä ennen kuin kokeilee.

Mutta jotenkin tyylisi pisti vähän huvittamaan, kun ensin kerrot miten lapsesi heitteli ruokia lattialle ja pyyhki niillä pöytiä ja kaateli tahallaan maitojaan, ja sitten äkkiä lapset ovatkin niin edustuskelpoisia kaikkialla, ja nimenomaan siksi koska heitä rangaistaan. Pieni ristiriita...

Joo, koska kummasti ne käyttäytyy ihan eri tavalla muualla kuin kotona ja toisaalta, jos alkaisi ravintolassa tuota tekemään, niin poistettaisiin pöydästä ja joku lähtisi sen kanssa ulos. Koska tuota ei suvaita ja todellakaan aleta toisten ruokarauhaa häiritsemään.
Enkä mä koe tätä rangaistuksena vaan käytöstapojen opettamisena. Ei kai se ole rangaistus että otetaan pois pöydästä jos ei ole nälkäinen?
Rangaistus olisi että lapselle ei tarjottaisi ruokaa vaikka olisi nälkäinen. Ei tuo silloin pelleile kun sillä oikeasti on nälkä.

Niin ja piti tohon edelliseen laittaa että osasyy siihen miksi luulen että osaavat käyttäytyä vaikka siellä ravintolassa on se, että tietävät joutuvansa pois jos pelleilevät. Ja koska ravintolat ja uudet paikat on jänniä ei sieltä haluta pois.

Muttanyt meen nukkumaan, kauniita unia kaikille!

Joo, koska kummasti ne käyttäytyy ihan eri tavalla muualla kuin kotona ja toisaalta, jos alkaisi ravintolassa tuota tekemään, niin poistettaisiin pöydästä ja joku lähtisi sen kanssa ulos. Koska tuota ei suvaita ja todellakaan aleta toisten ruokarauhaa häiritsemään.
Enkä mä koe tätä rangaistuksena vaan käytöstapojen opettamisena. Ei kai se ole rangaistus että otetaan pois pöydästä jos ei ole nälkäinen?
Rangaistus olisi että lapselle ei tarjottaisi ruokaa vaikka olisi nälkäinen. Ei tuo silloin pelleile kun sillä oikeasti on nälkä.

Miksi lapsi sitten pöydästä poistamisen jälkeen kitisee ja kerjää ruokaa?

Jollakin tavalla taidan olla muuten tiukempi vanhempi kuin sinä, sillä meillä ei todellakaan kotonakaan kielletä samasta asiasta kuin kerran. Sen jälkeen kiitetään ruoasta, siivotaan mahdolliset tahallaan aiheutetut sotkut ja pestään kädet.

Myöhemmin saa yrittää uudestaan, jos siltä tuntuu.

Yhteistyössä