Hakutulokset

1. N

toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

eli kun näin Huolesta harmaan tuolla omassa aloituksessaan kyselevän löytyisikö isolla np-turvotuksella syntyneitä terveitä lapsia. Eli kun muistelen tässä ketjussa törmänneeni useampaankin tapaukseen jossa lapsi on jo syntynyt tai ainakin lapsivesipunktiossa todettu terveet kromosomit, niin...
  2. N

Unni, yritin jo aiemmin kirjoittaa etten ole kenenkään ratkaisuja tuomitsemassa, jokainen toimii sen mukaan minkä itse perheelleen ja tietysti syntymättömälle lapselleen parhaaksi kokee. Kummastutti vain se kun tuntui ettei saadun tiedon oikeellisuudella ole niin väliä. Mutta varmaan olen itse...
  3. N

Divina: Onnittelut iloisista kuulumisista! Mahtavaa kuulla että kaikki voi kääntyä noin hyväksi vaikka alkuun turvotukset olivat noin suuria! :hug: Levollista loppuraskautta sinulle, nautiskele kesästä ja olisi kiva kuulla aikanaan kun vauva syntyy. =) Noista tilastoista vielä. En...
  4. N

Nemika: En todellakaan kiellä sitä ettei downeja olisi eri tasoisia ja ikävä kyllä sen pienen marginaaliryhmän elämä päättyy aivan liian lyhyeen. Mielestäni jokainen tekee itse päätöksen, mutta vanhemmat todella ansaitsisivat saada OIKEAA tietoa asioista päätöksensä tueksi. on aivan eri asia...
  5. N

STAKESin epämuodostumarekisteriin Down-lapsia on viimeisten viiden vuoden aikana ilmoitettu syntyneeksi vuosittain keskimäärin 70. Heidän elinikänsä on pidentynyt merkittävästi ennen kaikkea infektioiden hoidon tehostuttua. Lisäksi lapsikuolleisuus on vähentynyt synnynnäisten sydänvikojen...
  6. N

Käsittämätöntä miten ristiriitaista "tietoa" näistä annetaan. Tuohon laittamasi linkin lukemiin en kyllä pysty millään uskomaan, ihan noin perus matematiikan pohjalta. Enkä jaksa usko että käypähoitossa olisi ihan puutaheinää puhuttu. Kieltämättä se ystäväni heittämä 1/10 kuulostaisi paljon...
  7. N

Jaanalle onnittelut ihanista uutisista! :flower: Huolesta harmaana: sen mitä noin pikaisesti olen ymmärtänyt, istukkanäyte otetaan istukasta ja saadaan otettua jo aikaisemmilla viikoilla rv11 tms. Se kuitenkin edellyttää istukan oikeaa sijaintia miksi osalta tuo vaihtoehto jää pois...
  8. N

Taannoin kyselin, että saako puuhamaahan viedä koiria?

Jos ap halusi oikaista palstalaisten "tietoja" joiden pohjalta hänet oli lynkattu, vaikka oikeassa olikin? Minä varmasti tekisin samoin. olin kanssa kyseisessä paikassa kummitytön kanssa ja koiria näkyi paljon. Sinänsä yllättävää kun ei olisi tullut mieleenkään ottaa omaa sinne hälinän...
  9. N

Mitäs mä tekisin kanasuikaleista?

Risottoa tai wokkia? Tai ihan perinteisesti ja nopeasti pastaa.
  10. N

En löytänyt lapsi- ja imeväiskuolleisuudesta tilastoja näin nopeasti, mutta ainakin 10-vuotiasta down-lapsista oli jo 1979 elossa 82%, tänä päivänä luku lienee jo huomattavasti isompi. Noin väittää käypähoito, mikä sitten lienee totuus. Mutta tosissaan kaukana tuokin siitä että 66% lapsista...
  11. N

Unni: Saanko kysyä mistä olet kuullut tuon tiedon että vain 1/3 syntyneistä down-lapsista elää yli 1-vuotiaiksi? Oli niin järjettömän kuuloinen väite että minun oli ihan pakko kysäistä ystävältäni joka on tuon meidän down-kummitytön äiti. Hän sanoi että tuo on joku hölynpöly-legenda jota...
  12. N

Huolesta harmaana: piti vielä kysyä että osattiinko sinulle sanoa mitä muuta teillä epäillään kuin downia? Tarkoitan noita riskilukuja kun downin riski on 20%, vauvan kuoleman 35% ja sairaan lapsen 40%. Meille ei puhuttu itseasiassa mistään muusta riskistä kuin downista, tosin en osannut niin...
  13. N

Miten oppisi säästämään?

Minulla on onneksi tarkka mies joka pitää minutkin kurissa. Ajattelee aina akikkea etukäteen ja laatii säästösuunnitelmia jos jotain isompaa pitää hankkia. Tosissaan joka kuukaisi menee tietyt summat säästöön muutenkin. Jos yksin elelisin olisi tilanne varmasti toinen! :ashamed:
  14. N

Huolesta harmaana: :hug: Minulla turvotus oli huomattavasti pienempää, mutta tunnen sattumalta kaksi down-lapsen äitiä joiden lapsilla np-turvotukset olivat tuota 6-7mm tasoa. Molemmilla oli sydämissä vikaa, mutta toisella reijät menivät umpeen itsestään ja toisella leikkauksella. Muuten...
  15. N

Näin näppistön välityksellä on vain vaikea saada ajatuksiaan esille, varsinkin kun ne ovat jo valmiiksi sekavat. Toivottavasti luet vielä tämän. Ei ollut tarkoitukseni arvostella ratkaisuanne, varmasti se on teille oikea. En ole aborttia vastaan vaan luotan että jokainen itse ja perheenä...
  16. N

ajattelin koklata atkinsin diettiä,joten..

Onnea yritykseen. Kokeilin tuota muutama vuosi sitten ja kyllähän siinä taisi 8 kiloa lähteä aika lyhkäisessä ajassa. Ensimmäiset viikon olivat kyllä kamalia ja päätä särki, mutta kun siitä pääsi yli niin helpotti.
  17. N

Hullu kissa..

Hui! :o En tunne kissoja, mutta samankaltainen vaikkakin huomattavasti lievempi kokemus löytyy. Olin viimekesänä meidän japsin kanssa kävelyllä ja muutama talo ennen kotipihaa ilmestyi tielle kissa pörhistelemään. Murisi ja kulki selkä köyryssä hitaasti. Yritin odotella että kissa lähtisi...
  18. N

Eksyin tähän ketjuun koska omassa raskaudessani niskapoimuturvotusta todettiin 3,3mm. Riskiksi saatiin 1:40 eikä olla vielä tehty lopullista päätöstä kuinka toimitaan. Lapsivesipunktioon on aika varattu, mutta en ole vielä aivan varma aionko sinne mennä. Todennäköisesti kuitenkin menen, koska...

Yhteistyössä