Hakutulokset

  1. A

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Jos alkio kehittyy 5-6 päiväiseksi blastoksi asti, niin se käsittääkseni kertoo jo jotakin alkion laadusta. Blastojahan luokitellaan ”laatukategorioihin,” mutta tässä ei ole kyse PGT:stä, jota Suomessa ei ymmärtääkseni tehdä ilman erityistä syytä, jos lahjoittajana on nuori terve nainen...
  2. A

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Luovuttajan kansalaisuus ei taida olla sellainen asia, joka luovutuksensaajille yleensä kerrotaan (lapsi tietysti saa kaikki luovuttajan löytämiseksi tarvittavat tiedot 18v täyttäessään). Sitä että luovuttaja ”pysyy Suomessa” ei voi kukaan taata, eikä sitä luovuttajilta voida edellyttääkään...
  3. A

    Luovutetuilla munasoluilla raskautuneet

    Mä tavallaan ymmärrän niitä, jotka ei halua kertoa lapselle lahjasolutaustasta. Jos ajattelen asiaa puhtaasti omasta näkökulmastani, jättäisin varmaan mieluummin itsekin kertomatta. Koen, ettei lapsen geneettinen alkuperä vaikuta omaan vanhemmuuteeni eikä tunteisiini lasta kohtaan, vaan...
  4. A

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Hei @Samppa40 hyvä päätös ja onnea hoitoihin! ❤️ Me mentiin lahjamunasolujonoon keväällä -21, luovuttaja löytyi alkusyksystä -21, hoidot aloitettiin marraskuussa ja nyt meillä on ihanaakin ihanampi 1kk ikäinen poika, johon ollaan koko perhe ihan rakastuneita. 🥰 Hän näyttää tosi paljon isältään...
  5. A

    Luovutetuilla munasoluilla raskautuneet

    Tässä hyvä artikkeli aiheeseen liittyen. Haastateltavana siis ennen v. 2007 lakia alkunsa saanut henkilö: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009079171.html?share=8cf60c73a90ec7dd651b1bb86c53c720
  6. A

    Luovutetuilla munasoluilla raskautuneet

    No siis Suomessahan jokaisella lahjasolualkuisella lapsella on lain mukaan oikeus 18-vuotta täytettyään saada tietää lahjoittajan henkilöllisyys Valviran ylläpitämästä rekisteristä. Suomessa sukusolujen luovutus anonyymisti ei siis ole edes mahdollista nykyään (v. 2007 lain voimaantulon...
  7. A

    Luovutetuilla munasoluilla raskautuneet

    Eikö sulla ollut sokerirasituskoe kuitenkin puhdas? @Pompelis Vai epäiletkö että radi puhkesi sulla vasta sen jälkeen? Me ollaan kans jouduttu antamaan lisämaitoa, koska vauva painoi vain 2,5kg syntyessään (tänään neuvolassa jo 2,950kg🤗), mutta häntä ei ole pahemmin tarvinnut syömään...
  8. A

    Luovutetuilla munasoluilla raskautuneet

    Kiitos kysymästä @Pompelis, vauveli syntyi vajaa 2 viikkoa sitten (rv 40+0) ja on aivan järjettömän söpö&ihana. Ollaan koko perhe ihan hullaantuneita häneen. ❤️ Loppuraskaus ja synnytys meni tosi hyvin, oltiin sairaalassa vain 2 päivää ja olen päässyt nauttimaan vaunulenkeistä ihanissa...
  9. A

    Elokuiset 2022

    Onnea vauvasta! ❤️ Täällä odottelee kotiinlähtöä toissapäivänä (rv 40+0) syntynyt reipas pikkumies. Syntymämitat oli 49cm ja 2490g, eli hoikanpuoleinen, mutta kaikin puolin terve ja hyvinvoiva poika. 🥰 Isosisko 8v on aivan haltioissaan ja haluaisi mieluiten hoitaa vauvaa koko ajan. 💕
  10. A

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Helminauha-ryhmä fb:ssa on todella ihana ja aktiivinen, mielestäni ilmapiiri on paljon ystävällisempi&sensitiivisempi kuin monessa muussa vastaavassa. Itse tykkään muutenkin enemmän kirjoitella asioista muiden omalla nimellään esiintyvien kanssa vs. tällaiset ryhmät, joissa kuka vaan voi...
  11. A

    Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

    Lentämisestä omakohtainen kokemus: Mä olen koko raskauden ajan lentänyt Euroopan sisäisiä lentoja, joista viimeisin (ja pisin) pari viikkoa sitten, kun palasimme Kreikan saarilta. Ihan alkuraskaudessa heti alkionsiirron jälkeen kävin Italiassa ja ennen varhaisultraa ehdin käydä lentämällä Åressa...
  12. A

    40 + so what, wol 14 (2019)

    Tuossa tilanteessa varmaan olisi tarjottu samaa mahdollisuutta HUS:issakin (juuri yksi kaverini sai niptin julkisella, kun nt:ssä oli lievästi kohonnut niskaturvotus).
  13. A

    40 + so what, wol 14 (2019)

    Eipä taida tilanne olla yhtään sen parempi pk-seudullakaan julkisilla varoilla tarjottavien ultrien ja niptin suhteen. Ultraavista neuvolantädeistä puhumattakaan.
  14. A

    40 + so what, wol 14 (2019)

    Lähtökohtainen oletus lienee tässäkin yleisohjeessa se, että kyseessä on naisen omilla munasoluilla alkunsa saanut raskaus.
  15. A

    40 + so what, wol 14 (2019)

    Olen tosi pahoillani tuosta mitä olet kokenut ja toivon sydämestäni, että tämä raskaus sujuu hyvin ja saat terveen vauvan syliisi. ❤️ En tosiaan tiedä taustastasi enkä nykytilanteestasi sen tarkemmin kuin mitä nyt tästä ketjusta lukenut, mutta olet ilmeisesti ulkomailta hiljattain Suomeen...
  16. A

    40 + so what, wol 14 (2019)

    Missäpäin Suomea asut? 😊 Jos HUS:n alueella, suosittelen lataamaan tämän. https://www.maisa.fi/maisa/Authentication/Login? Portaalin kautta voit varata aikoja ja lähettää kysymyksiä, yleensä vastaavat 24h sisään. 🙂
  17. A

    40 + so what, wol 14 (2019)

    NIPT:iä ei käsittääkseni saa ”ilmaiseksi” pelkästään odottajan oman iän perusteella, jos raskaus on saanut alkunsa luovutetulla munasolulla, vaan riskiarviossa huomioidaan munasolun luovuttajan ikä ja nt-ultran tulos (jos siinä todettu turvotusta tms. viitearvoista poikkeavaa, niptiä voidaan...
  18. A

    Luovutetuilla munasoluilla raskautuneet

    Kyllä, kyllä ja onnea odotukseen! ❤️ 🥰@Rusakkonen Kesä on mielestäni aivan ihanaa aikaa olla raskaana, itse nyt viikkoja 30+ jotain ja aidosti voin sanoa, että nautin joka hetkestä. 😍
  19. A

    Luovutetuilla munasoluilla raskautuneet

    Hurjasti onnea koko perheelle!! ❤️ @Florie
  20. A

    Luovutetuilla munasoluilla raskautuneet

    Ahaa… Sulla ei siis ole paino noussut koko raskauden aikana lainkaan? Sitten ymmärrän kyllä neuvolan huolen (käsittääkseni painon pitäisi nousta jonkin verran jopa silloin, kun äiti on ylipainoinen, mitä sä @Pompelis et siis edes ole). Mun paino nousi edellisessä raskaudessa ihan samaa tahtia...

Yhteistyössä