kamalimmat murresanat?

  • Viestiketjun aloittaja Lilleri
  • Ensimmäinen viesti
lemmenlaiva
menin tampereen anttilaan ja kysyin myyjältä että mistä löytys metrimittoja? myyjä sanoi ettei meillä sellaisia myydä. olin vähä että täh?! sitten lähdin kaupasta ulos ja menin toiseen kauppaan.. kysyin samaa. myyjä sanoi että rullamittaako tarkotat? mä en ollut koskaan kuullutkaan rullamitasta... metrimitta se mulle on. että näin hämäläisen ja savolaisen ensi kohtaaminen tapahtui.

toinen juttu työpaikalla.. sanoin työkaverille että en kehtaa nyt pestä lattiaa ja kaveri oli illan miettiny kotona että miks se ei kehannu? sit se seurtaavana päivänä kysy että joko nyt kehtaat? joo nyt voin.. sitten hokastiin että kehtaa tarkoittaa mun kaverilla hieman eri juttua...
 
tuttu
minulla on ollut päätäsärkeviä hankaluuksia ymmärtää tuota Oulunseudun (?) pois - poissa -käyttöä

"olin koko päivän pois töistä"
"lähden kohta poissa täältä"

eikö ne mitenkään voisi mennä juuri toisinpäin?????
 
Hips kun on hauska ketju. Kyllä meilä täälä oulusa käytetään kans nuita laittaa ja kehata sanoja. Naapuri laitto uuven auton ja en millään kehtais siivota. Lakanakki vaihtamata. Tätä meijän oulun murretta puhutaan aika eri tavvoilla ja siitäpä sitte kiistellään. Mutta nuo vääntämiset ossaa kaikki ketkä täältä on kotosin. Joku mulle joskus muuten naureskeli ku sannoin että kavulla=kadulla. Mitä outoa siinä? :D
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja Rosella-76:
SANKKO

miksei sitä voi vaan sanoa SANKO, siinä on vähempi kirjaimiakin |O
Täällä Kaenuussa se on sankko, mieluummin vaikka kolomella k:lla, samoten meillä on vattuja... Ja monniin sannoihin nuita kirjaemie lissäellään, niin ku Kajaani on Kajjjaani!

Ja me KEHATAAN puhhuo muutennii kunnon murteella mikä saapi teijät iha raevon partaalle...
 
vieras
Täälläpäin puhutaan näin: Oltiin käymäsä Huahiinisa ja kaikki oli täyrellisen harmooniasa siälä. Eli suomeksi: Olimme käymässä Hua Hinissa ja kaikki oli harmoniassa (rauhallista). Vähän kökkö lause mut kertoo miten vähänkään vierasperäisiä sanoja venytetään ja vanutetaan.
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja Rosella-76:
sitä oli aluksi vaikea tajuta, typerä sana !
Niin, esimerkkinä vaikka että ajo auton pahki liikennemerkkiin.

Pahki on kyllä ihan ymmärrettävä sana.

Yks mitä mónet ei ymmärrä on hatelikko (esim. ajo auton hatelikkoon... )

Ja myötyri aiheuttaa myös hämmenystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja MissyMom:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Holja = hauska, mukava yms.

Inhoan tuota sanaa. :x

Ja Forssassa on holjat päivät... :D
Jep, Forssassa asuin pari vuotta ja inhosin tuota sanaa heti sen kuultuani. :kieh:

Samma här, ikinä en enää vorssaan muuttaisi, ihan paska paikka.
Ei mekään ihan Forssassa, vaan Tammelan puolella...

 
mamma4x
Alkuperäinen kirjoittaja Heiduska:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilleri:
limpata- viikata :x
Muistaakseni lapsuudessani Rovaniemellä limpata = sylkeä. Korjatkaa nyt jos muistan väärin.
Oulussa sanotaan myös nuin.
en ainakkaa ite oo kuullu sitte 27v aikana että OULUSSA olisi pyyykit limpattu :X kuulin limppaus sanan (pinkkaamis mielessä) ekan kerran 15v ja se tyttö oli kotosi jostai alavieskan suunnasta! kylllä mua PUSITATTI se sana. :eek:
 
mamma4x
Alkuperäinen kirjoittaja mamma4x:
Alkuperäinen kirjoittaja Heiduska:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilleri:
limpata- viikata :x
Muistaakseni lapsuudessani Rovaniemellä limpata = sylkeä. Korjatkaa nyt jos muistan väärin.
Oulussa sanotaan myös nuin.
en ainakkaa ite oo kuullu sitte 27v aikana että OULUSSA olisi pyyykit limpattu :X kuulin limppaus sanan (pinkkaamis mielessä) ekan kerran 15v ja se tyttö oli kotosi jostai alavieskan suunnasta! kylllä mua PUISTATTI se sana. :eek:
 
mamma4x
Alkuperäinen kirjoittaja pippa:
Hips kun on hauska ketju. Kyllä meilä täälä oulusa käytetään kans nuita laittaa ja kehata sanoja. Naapuri laitto uuven auton ja en millään kehtais siivota. Lakanakki vaihtamata. Tätä meijän oulun murretta puhutaan aika eri tavvoilla ja siitäpä sitte kiistellään. Mutta nuo vääntämiset ossaa kaikki ketkä täältä on kotosin. Joku mulle joskus muuten naureskeli ku sannoin että kavulla=kadulla. Mitä outoa siinä? :D
mulle kans naurettu tuosta kavulla:) ja mulle kans naurettu mun puhheesta vaikka ite en huomaa siinä mittää vikkaa.mutta kirjotusvirheitä tuntuu tulevan myötiisä.:/
 
elmeriini
Alkuperäinen kirjoittaja 2äiti:
Viruttaa = liottaa :/ (minä venyttelen jos viruttelen)

Litta = Hippa :eek:

Tässä oudoimmat mun korvaan jotka muistan (savolaisena kehtaan nyt kirjoittaa :D )

Ai teillä liotetaan? Viruttaa on meidän kielellä huuhdella.
 

Yhteistyössä