K/B-komposti

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkoi vaivata tämä vääntö CCC:n näkymättä jättämisestä suorassa lähetyksessä, joten kysäisin tekoälyltä, mikä siellä voi olla taustalla. Olkaapa hyvät.


Jos Joker Outin oma konsertti oli sovittu televisioitavaksi, mutta yksittäisten vieraiden (kuten Käärijän) osuus jätettiin pois tv-lähetyksestä, yksi mahdollinen syy on se, että televisiointioikeudet oli hankittu vain pääesiintyjän osalta tai vierailijoiden osuuksien käyttöä ei haluttu tai ehditty selvittää lähetykseen. Esiintyvillä taiteilijoilla on oikeuksia omaan esitykseensä, ja niiden televisiointi vaatii luvan. [ttvk.fi], [tekijanoikeus.fi]

Toinen mahdollinen syy liittyy musiikkikappaleisiin. Vaikka tv-yhtiöllä on yleensä musiikin käyttöä koskevat lisenssit tekijänoikeusjärjestöjen kautta, tietyissä tuotannoissa voidaan olla erityisen varovaisia sellaisten osuuksien kanssa, joissa esitetään vieraan artistin omaa ohjelmistoa tai joissa oikeustilanne on muuten monimutkaisempi. [teosto.fi], [teosto.fi]

Käytännössä juuri tällainen ilmiö – mainoskatko tai lähetyksen siirtyminen muuhun sisältöön tietyn kappaleen tai vieraan esiintyjän ajaksi – on tv-maailmassa melko tyypillinen merkki siitä, että kyseisen osuuden lähetysoikeuksia ei ole hankittu samalla tavalla kuin muun konsertin oikeuksia.

Toki muitakin selityksiä voi olla:

  • vierailijoiden kanssa ei ollut sovittu tv-kuvauksesta,
  • esiintyjä tai tämän levy-yhtiö ei halunnut osuutta televisioon,
  • tv-yhtiö halusi lyhentää lähetystä aikataulusyistä,
  • tai lähetys oli tarkoituksella eri mittainen kuin paikan päällä nähty konsertti.
Pelkästään siitä, että mainoskatko alkoi juuri Käärijän ja muiden vieraiden aikana, tulee kuitenkin ensimmäisenä mieleen nimenomaan oikeus- tai sopimuskysymys.
Tekoäly nyt voi hallusinoidakin tällaisissa kysymyksissä. Ei se voi mitenkään tietää, mikä oli sen valinnan takana, ettei K:n osuutta näytetty. Ärsyttää väitteet, ettei noita oikeuksia ois saatu / voitu hankkia halutessa. En siis väitä, että ne ois varmasti saatu, mutta kun me ei voida tietää syytä sille, ettei niitä ollut. Täällä kun osa tuntui väittävän, että K on niin arvokas tai ihmeellinen, ettei suostu tai Rtv:llä ei ois varaa 🙄
 
Alkoi vaivata tämä vääntö CCC:n näkymättä jättämisestä suorassa lähetyksessä, joten kysäisin tekoälyltä, mikä siellä voi olla taustalla. Olkaapa hyvät.


Jos Joker Outin oma konsertti oli sovittu televisioitavaksi, mutta yksittäisten vieraiden (kuten Käärijän) osuus jätettiin pois tv-lähetyksestä, yksi mahdollinen syy on se, että televisiointioikeudet oli hankittu vain pääesiintyjän osalta tai vierailijoiden osuuksien käyttöä ei haluttu tai ehditty selvittää lähetykseen. Esiintyvillä taiteilijoilla on oikeuksia omaan esitykseensä, ja niiden televisiointi vaatii luvan. [ttvk.fi], [tekijanoikeus.fi]

Toinen mahdollinen syy liittyy musiikkikappaleisiin. Vaikka tv-yhtiöllä on yleensä musiikin käyttöä koskevat lisenssit tekijänoikeusjärjestöjen kautta, tietyissä tuotannoissa voidaan olla erityisen varovaisia sellaisten osuuksien kanssa, joissa esitetään vieraan artistin omaa ohjelmistoa tai joissa oikeustilanne on muuten monimutkaisempi. [teosto.fi], [teosto.fi]

Käytännössä juuri tällainen ilmiö – mainoskatko tai lähetyksen siirtyminen muuhun sisältöön tietyn kappaleen tai vieraan esiintyjän ajaksi – on tv-maailmassa melko tyypillinen merkki siitä, että kyseisen osuuden lähetysoikeuksia ei ole hankittu samalla tavalla kuin muun konsertin oikeuksia.

Toki muitakin selityksiä voi olla:

  • vierailijoiden kanssa ei ollut sovittu tv-kuvauksesta,
  • esiintyjä tai tämän levy-yhtiö ei halunnut osuutta televisioon,
  • tv-yhtiö halusi lyhentää lähetystä aikataulusyistä,
  • tai lähetys oli tarkoituksella eri mittainen kuin paikan päällä nähty konsertti.
Pelkästään siitä, että mainoskatko alkoi juuri Käärijän ja muiden vieraiden aikana, tulee kuitenkin ensimmäisenä mieleen nimenomaan oikeus- tai sopimuskysymys.
Muutenkin tyhmää kysellä tekoälyltä. Etkö osaa itse ajatella?
 
Tekoäly nyt voi hallusinoidakin tällaisissa kysymyksissä. Ei se voi mitenkään tietää, mikä oli sen valinnan takana, ettei K:n osuutta näytetty. Ärsyttää väitteet, ettei noita oikeuksia ois saatu / voitu hankkia halutessa. En siis väitä, että ne ois varmasti saatu, mutta kun me ei voida tietää syytä sille, ettei niitä ollut. Täällä kun osa tuntui väittävän, että K on niin arvokas tai ihmeellinen, ettei suostu tai Rtv:llä ei ois varaa 🙄
Menikö noin vahvasti tunteisiin, että kyse on tekijänoikeuksista, apua😂
 
Ja jatkan vielä tekijänoikeuksista:


Tekijänoikeus- ja lähioikeusjärjestelmät ovat pitkälti kansainvälisten sopimusten varaan rakennettuja, joten perusperiaate on sama Sloveniassa, Suomessa ja muualla EU:ssa: sekä musiikin tekijöillä että esiintyjillä on oikeuksia, jotka on otettava huomioon televisiolähetyksissä. [ttvk.fi], [tekijanoikeus.fi]

EU:n sisällä erot ovat yleensä enemmän käytännön toteutuksessa kuin itse periaatteissa. Jos Slovenian tv-yhtiö lähettää konsertin suorana:

  • tv-yhtiöllä pitää normaalisti olla oikeus lähettää keikka yleisölle, mukaan lukien siinä esiintyvät taiteilijat, myös vierailijat [ttvk.fi], [tekijanoikeus.fi]
  • musiikkiteosten tekijänoikeuskorvaukset hoidetaan tavallisesti paikallisten tekijänoikeusjärjestöjen kautta, ei siten, että jokaisen lauluntekijän kanssa tehtäisiin erillinen sopimus [teosto.fi], [teosto.fi]
  • jos lähetys tallennetaan myöhempää käyttöä varten, oikeudet voivat vaatia laajempaa sopimista kuin pelkkä suora lähetys [ttvk.fi], [teosto.fi]
Käytännössä kansainvälisissä tv-tuotannoissa artistin tai bändin edustaja yleensä vakuuttaa tuotantoyhtiölle, että kaikki tarvittavat esiintyjien luvat ovat kunnossa. Vierailijan kanssa ei siis välttämättä tee sopimusta suoraan tv-yhtiö, vaan asia voi olla hoidettu pääesiintyjän, kiertuejärjestäjän tai tuotantoyhtiön sopimuksissa.
Juu juu, älä jankuta, tuo ei vastaa kysymykseen, miksi oikeuksia ei nyt ollut hankittu, pösilö.
 
Kannattaisko sunkin astua nykypäivään? Totta kai jokaisen tekoälyä käyttävän pitää säilyttää kriittisyys tuloksia kohtaan ja tarkistaa asioita myös muualta, mutta aika paljon helpommin moni asia sujuu tekoälyn avulla.
Noin yleisesti olen sitä mieltä, ettei tekoälyä tarvitse käyttää, kun jo tavallisilla tiedonhakutaidoilla löytää samat asiat. Luin pikaisesti nuo tekstit ja näytti siltä, että tiedot olivat paikkaansapitävät. Annetaan nyt synninpäästö ja vahvistus, että koosteessa ei ole hallusinointeja. Lähteistä voi halutessaan itse varmistaa asiat. Tekijänoikeudet olivat varmasti syynä. Samalla lailla nyt on Allsång på Skanssen ohjelman kanssa. Se voidaan katsoa vain suorana lähetyksenä eikä se ei jää tallenteeksi Areenaan
 
Kannattaisko sunkin astua nykypäivään? Totta kai jokaisen tekoälyä käyttävän pitää säilyttää kriittisyys tuloksia kohtaan ja tarkistaa asioita myös muualta, mutta aika paljon helpommin moni asia sujuu tekoälyn avulla.
No tolla asialla nyt ei ainakaan ollut mitään merkitystä tekoälyn kannalta. Ei se voi tietää, miksei oikeuksia ollut hankittu. Tyhmempikin tajuaa olla kysymättä sellaista miltään tekoälyltä.
 
Mitä säälittävää siinä oli? Ihana, että jollain on aikaa ja rahaa tehdä mitä huvittaa.
Ei siihen heillä mitään normaalia aikaa ollut. Eri asia, jos olisivat tehneet reissun yksityisellä helikopterilla tmv:lla. Sehän se mun pointti just oli. Kun lento lähtee 9.30 niin nää ajaa sieltä takaisin Sloveniaan ollen tien päällä vielä klo 4.30. Järki hoi?
 

Yhteistyössä