Onko oikein, että vanhuksen omaisuus jää perillisille mutta hoiva yhteiskunnalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko oikein, että vanhuksen omaisuus jää perillisille mutta hoiva yhteiskunnalle?

Suomessa varallisuus on yhä useammin iäkkäiden ihmisten hallussa. Heillä on omistusasuntoja, mökkejä, säästöjä ja sijoituksia. Samaan aikaan heidän tarvitsemansa hoiva, apu ja tuki järjestetään yhteiskunnan toimesta. Tässä ei sinänsä ole mitään väärää, mutta asetelmaa on syytä tarkastella.

Monet eivät tiedä, että esimerkiksi vanhusten hoivapalveluiden maksut määräytyvät tulojen mukaan, mutta eivät juurikaan varallisuuden perusteella. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ihminen voi omistaa asunnon lisäksi mökin, arvopapereita ja pankkitilin, mutta jos kuukausitulot ovat matalat, hän voi silti saada saman tuen kuin henkilö, jolla ei ole omaisuutta. Näin omaisuus jää suojaan ja samalla yhteiskunta maksaa hoivan.

Tästäkin syystä perintöverotus on pidettävä ennallaan!

Toisaalta jos valtio perii ne kesämökit ja asunnot niin ei niillä mitään tee ja myydään eteenpäin jolloin jo valmiiksi paljon omistavat saa ne halvalla ja omaisuudet kasautuu tietylle porukalle. Yhtä huono että köyhät ei voi ottaa vastaan perintöä kun perintövero on korkea, kaikki ei saa lainaa niiden makseluun. Joku progressio olisi paras siinäkin

Nämä perilliset ovat maksaneet vuosikymmeniä palkkasaatavistaan , työttömyystuista tms verorahoja, eivät pelkästään mitään perintöveroa.

Eikö mikään tälle paskamaalle riitä.

Hieman epätasa-arvoisesti myös kohdellaan omaisuuksia. Metsästä lasketaan tosiaan laskennallinen tuotto mutta jos omistaa kesämökin/tyhjillään olevan asunnon joiden arvo nousee niin niitä ei oteta huomioon.

On oikein. Itsellä on yksi lapsi, nyt jo 20 v nuori, joka joutuu sitten aikanaan yksin ottamaan vastuun minun asioista ja mahdollisesti hoivasta, joten hän saa sitten "vaivanpalkkansa" sen perinnön muodossa. Kun olen suht pienituloinen, ei minulla ole vara syytää hänelle rahaa eläessäni. Tottakai autan sen minkä voin jo nyt, mutta mihinkään suurempaan ei ole ikinä olut varaa. En ole pystynyt viemään häntä esim ikinä ulkomaille. :( Olen myös tehnyt töitä ja maksanut veroja sen takia, että saan eläessäni tiettyjä palveluja, mutta kyllä se koskee myös vanhuusajan hoivaa ja iäkkäiden palveluja. Vai mitä järkeä on maksaa niitä veroja jos niistä ei sitten myöhemmin enää ole mitään hyötyä. Joo tiedän kyllä mihin kaikkeen niitä verorahoja käytetään, mutta miksi se oikeus niistä saada hyötyä jotenkin katoaa tietyn rajan jälkeen? Eli kun olet tietyn ikäinen tai tarvitset yhteiskunnalta apua tai kun tulet vanhaksi, etkä enää kykene tiettyihin asioihin. Eikä se yhteiskunnan apu ole silloinkaan ilmaista, vaan kyllä siitä hoivasta laitoksessa tai kotona joutuu ihan maksamaan.

Yhteistyössä