Lokakuiset 2025 🍁

Mulla ei oikeen oo mitään mielitekojakaan, eikä kyllä ollu esikoisestakaan. Ainoo mitä menee enemmän on banaanit. Ja joo, kokoajan on pieni jano. Mullekin on tullut nyt uutena ihan lievää etomista, just jos on liian pitkä väli syömisestä. Aloin googlaa noita raskausäppejä, käytättekö te jotain? Oon aiemmin seurannu urheilukellon sovelluksesta mut se on aika huono.
-Iik
Mulla on liberokerho, Preggers, Raskaus+ ja Preglife. En oikein tiedä mikä olis paras, eiköhän ajan myötä varmasti karsiudu 1-3 appia pois 😂 Latailin useamman ihan tietoisesti ja ajattelin et karsin osan pois sit kun tulevat tutummiksi ja ominaisuudet on selkeästi tiedossa. Kiva seurata ja lueskella juttuja, etenkin viikkojen vaihtuessa ☺

• Tykkää
Reactions: Taikaakin
vierailija
Voi ei, kaikki sympatiat teille kovin pahoinvoiville Yrittäkää levätä ja syödä mikä vaan menee alas, ulkoilukin voisi kuulemma auttaa?
Toivottavasti pian helpottaisi!

Ite jännään, milloin pahoinvointi alkaa, koska oon päässyt tähän asti niin helpolla sen suhteen. Vain kevyttä etovaa oloa lähinnä iltaisin tai jos ruokavälit venyy liiaksi. Huomattavaa nirsoilua tosin siitä, mikä menee alas ja mikä ei! Onks teillä mitään ehdottomia lemppareita raskaana tai toisaalta no-go ruokia?

Mun lempparit tällä hetkellä kasvisriisinuudeli, lämpimät voileivät tonnikalalla, vispipuuro, mehu (normisti en juo mehua), kana-halloumsalaatti ja ranskalaiset. Voisin elää näillä! Lämpimät ruoat uppoo muuten tosi huonosti, esim. jauheliha ei juuri missään muodossa.
Mun mielestä syöminen on se kaikkein hankalin asia raskaana ollessa. Mietin ruokia ihan liikaa riskien kautta, minkä lisäksi on niitä, joita ei tee mieli. Valkosipuli on ollut kammotus monessa raskaudessa ja niin nytkin, äskenkin teki oikein pahaa, kun haistoin sen lapsen hengityksessä kouluruoan jäljiltä.

/ merin

• Tykkää
Oi onnea eessi hyvistä ultrauutisista! 😍

Ja tsemppiä tikkunekku pahoinvointiin! 🥺

Täälä tuhrut tullut ruskeana ja kun töistä kotiuduin niin loppui. Rinnat alkanut aristaa kovastikin ja aamuisin ollut ällöä oloa..
Mikä vain suolainen ruoka houkuttaa mutta varsinkin suolakeksit ja suolakurkut ja Appelsiinimehu.. Nam.

Tänään sitten unohdin olevani raskaana ja töissä maistoin sit parmesan juustoa.. Just tänään kun senkin maistamisen olisi voinut hoitaa viikkoja aikaisemmin..

Milloin teillä alkanut aiemmassa odotuksessa tuntua liikkeet? 😍

• Tykkää
vierailija
Mul oli alussa tosi kova himo nuudeleihin. Nyt on muutaman päivän tehnyt mieli vihiksiä ja hesen vege hampparia.😅
Normi ruoka ei houkuta samoin kun ennen.. Mut pakko muistaa syödä edes jotain tasaisin väliajoin ku muuten tulee vaan tosi huono olo. Ja pakko pitää vesipulloa matkassa.

Jännä huomata että kahvia ei tee enää yhtään mieli vaikka oon ollu ihan kofeiinikoukussa ennen. 😅

Mul on semmoinen appi (ilmaisversio) ku Raskaus+ ja oon ihan tykännyt. :)

Keltalilja

• Tykkää
Heips. Täällä kans kärsitään pahoinvoinnista, pahempi ku noissa kahdessa aiemmassa raskaudessa. Alkaa aamulla 9 aikaa ja helpottaa illalla 5 aikaa. Ihan perseestä hoitaa tuota 6kk vauvaa kun koko ajan ällöttää. Nälkä olis mut mitään ei oikein tee mieli syödä. Liha ällöttää paljon. Oon elänyt nyt leivällä pari päivää. Vispipuuro meni kans hyvin ja appelsiinimehu tosi kylmänä. Väsymys myös aika kovaa mut voi kyl johtua öisistä vauvan syötöistä. Mul on nyt kauhea kriisi ku en meinaa saada pumpattua maitoa yöksi tuolle vauvalle, saa ihan tehä töitä ja pakkanenkin tyhjenee maidosta uhkaavasti. Tiedän et tää helpottaa kyllä ekan kolmanneksen jälkeen mut miten hemmetissä jaksan sinne asti. Korvike toki on keksitty mut se tuntuu niin epäonnistumiselta itselle.. Toki olen myös miettinyt sitäkin vaihtoehtoa koska haluisin ehkä olla hetken tässä välissä imettämättä. Toisaalta ei se yksi tai kaksi imetyskertaa päivässä haittaisi mut etenkin kun maha kasvaa niin onko se sit vaikeaakin imettää siinä samalla. En tiedä, välillä tuntuu et oon ihan hullu kun näin pienellä ikäerolla nää lapset nyt tulossa. Sen tiedän etten tuota kuopusta halua enää 1v jälkeen kovin kauaa imettää kuitenkaan.

Mulla o preggers, preglife ja libero lähinnä katon viikkojen vaihtuessa tekstit 🙈

Vielä ei ole mielitekoja ja suht hyvin menee kaikki alas. Enemmänkin naposteluhimoa havaittavissa. Nyt yöllä kävin 2 kertaa pissalla ja tän muistan esikoisen alkuraskaudesta.. ärsyttävää.

Mulla alko liikkeet tuntumaan esikoisesta joskus vko 17 selkeästi. Tunsin jo ennen sitä jotain epäselvää minkä oletan olleen liikkeitä. Tähän vaikuttaa paljon istukan sijainti!

• Tykkää
Reactions: Sofiika
vierailija
Mulla oli esikoisesta istukka keskellä edessä ja liikkeet alko tuntumaan paljon myöhemmin. Ei myöskään kovin paljoa näkyny vatsan läpi liikkeet. Ja loppuraskaudestakaan ei tuntunu paljon muuta kuin se kun lapsi potki kylkiluihin. Mulla ei ees ne synnytyssupistukset ollu kovin kipeitä ja harjoitussupistuksia en huomannu ollenkaan.
-Iik

• Tykkää
vierailija
Mulla tää eka neuvolakäynti on etänä (koska halusin iltapäiväajan ja se oli sitten vaihtoehdoista paras) ja ihan kuin tossa olisi lukenut et 1,5h kesto.. Voiks se tosiaan olla noin pitkä? 😁 Just täyttelin jotain noita ennakkotietolomakkeita ja terveyskyselyitä ennakkoon.

Keltalilja

• Tykkää
Reactions: eessi
Aloin just miettiä, kauan tohon ekaan neuvolaan tarvii varata aikaa? Te konkarivanhemmat varmaan osaatte sanoa tai arvioida 🤭
Mulla oli varattu 1,5 tuntia lähikäyntiin. Siitä meni mulla tänään ehkä tunti siellä terkan kanssa ja lisäksi siihen päälle oma näytteenotto (glukoosi ja proteiini). Käytiin aika seikkaperäisesti erilaisia taustatietoja läpi ja myös näitä viimeisiä dramaattisempia synnytys- ja sairaalakokemuksia. Lisäksi sain vinon pinon papereita liittyen ruokailuun, liikuntaohjeisiin ym., en edes ole ehtinyt niitä käydä vielä läpi. Labra- ja ultralähetteiden lisäksi sain lähetteen fysioterapeutille aikaisemman vatsalihaserkauman takia. Jospa se ei enää ainakaan pahenisi tässä raskaudessa.

Lisäksi sain influenssarokotteen sekä mitattiin hemoglobiini sormenpäästä.

• Tykkää
Reactions: eessi
vierailija
Milloin on sit seuraava neuvola kun tää eka käynti on puhelimessa ja ens viikolla? Ois kiva tietää mikä hemoglobiini. Oon välillä syönyt rautatabletteja. En saa syötyä varmaan ku ehkä puolet siitä mitä pitäs, lihaa jne en juuri lainkaan ja tätä jatkunut jo kuukauden. Kiloja varmasti lähtenyt, en ees halua tietää kuinka monta. Ni eipä noi rauta-arvot varmaan häävit oo. Lähtötilanteessa olin saanu ferritiinin hilattua tosi hyväks yli 100… En haluais et nyt kauheena laskis ja migreeni pahenis. Neuvolan mielestähän ei oo mitää ongelmaa varsinki jos hb ois hyvä, joten omatoimisesti sitten pitäs rautaa syödä. Voiko siitä olla jotain haittaa sikiölle? 100mg tabletteja mulla… Kun eikö sitä rautaa tarvii vaa enemmän ja enemmän koko ajan plus kun en saa ees syötyä kunnolla.

-Tikkunekku

Heips. Täällä kans kärsitään pahoinvoinnista, pahempi ku noissa kahdessa aiemmassa raskaudessa. Alkaa aamulla 9 aikaa ja helpottaa illalla 5 aikaa. Ihan perseestä hoitaa tuota 6kk vauvaa kun koko ajan ällöttää. Nälkä olis mut mitään ei oikein tee mieli syödä. Liha ällöttää paljon. Oon elänyt nyt leivällä pari päivää. Vispipuuro meni kans hyvin ja appelsiinimehu tosi kylmänä. Väsymys myös aika kovaa mut voi kyl johtua öisistä vauvan syötöistä. Mul on nyt kauhea kriisi ku en meinaa saada pumpattua maitoa yöksi tuolle vauvalle, saa ihan tehä töitä ja pakkanenkin tyhjenee maidosta uhkaavasti. Tiedän et tää helpottaa kyllä ekan kolmanneksen jälkeen mut miten hemmetissä jaksan sinne asti. Korvike toki on keksitty mut se tuntuu niin epäonnistumiselta itselle.. Toki olen myös miettinyt sitäkin vaihtoehtoa koska haluisin ehkä olla hetken tässä välissä imettämättä. Toisaalta ei se yksi tai kaksi imetyskertaa päivässä haittaisi mut etenkin kun maha kasvaa niin onko se sit vaikeaakin imettää siinä samalla. En tiedä, välillä tuntuu et oon ihan hullu kun näin pienellä ikäerolla nää lapset nyt tulossa. Sen tiedän etten tuota kuopusta halua enää 1v jälkeen kovin kauaa imettää kuitenkaan.
Musta korvike oli ihan parhautta aikoinaan 🙂. Ei tarvinnut pumpata ja mies pystyi tarvittaessa ruokkimaan. Ei tarvinnut stressata sulattamisia tai lämmittämistä. Autoilessa pystyi antamaan lennossa tuttipullon pienelle, jos hermot meinasi mennä toisella totaalisesti. Esikoinen roikkui rinnalla kuitenkin niin tehokkaasti, että ei vaikuttanut korvike maidontuotantoon ja en usko, että lapselle on yhtään mitään haittaa siitä, että saa silloin tällöin korviketta. Jos pumppaaminen alkaa olla työlästä, niin mä kyllä miettisin sitä korviketta oikeasti vaihtoehtona. Silläkin on vaikutusta, jos äiti on stressaantunut.

Oi onnea eessi hyvistä ultrauutisista!

Ja tsemppiä tikkunekku pahoinvointiin!

Täälä tuhrut tullut ruskeana ja kun töistä kotiuduin niin loppui. Rinnat alkanut aristaa kovastikin ja aamuisin ollut ällöä oloa..
Mikä vain suolainen ruoka houkuttaa mutta varsinkin suolakeksit ja suolakurkut ja Appelsiinimehu.. Nam.

Tänään sitten unohdin olevani raskaana ja töissä maistoin sit parmesan juustoa.. Just tänään kun senkin maistamisen olisi voinut hoitaa viikkoja aikaisemmin..

Milloin teillä alkanut aiemmassa odotuksessa tuntua liikkeet?
Mä olen kuullut ruokateollisuudessa työskentelevältä maisterilta (jonka vastuulla oli juuri eri turvallisuuskysymykset), että parmesaania voisi oikeasti syödä raskaana: on niin kuivaa ja kovaa, että mitkään bakteerit ei kuulemma elä siinä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sofiika
vierailija
Heeei oliko muita HUS-alueelta? Mulla on ens viikolla se eka puhelinneuvola ja muistan sen terkan maininneen, että pitäs taas täytellä niitä samoja lappuja mitä esikoisesta. Minusta sano että ne tulis Maisaan, mutta siellä ei ollut mitään. Viimeisimmät tiedot vuodelta 2020 😂. Mistä siis löydän nuo lappuset? Ei kyllä mitään mielenkiintoa taas täytellä noita päihdekyselyitä. Siis ymmärrän, että kysyy mutta joku järki pitäs olla. Viimeks terkka jäi jankuttaa kun en osannut kertoa tarkkaan montako annosta mies ottaa firman pippaloissa (ehkä 2krt/vuosi). Mä kun en oo siellä kattomassa eikä hänen tarvii mulle raportoida joiko nyt kaksi vai viisi annosta 😂. Liekkö yhtä tarkkaa nytkin nuo kyselyt.

-Tikkunekku

vierailija
Heeei oliko muita HUS-alueelta? Mulla on ens viikolla se eka puhelinneuvola ja muistan sen terkan maininneen, että pitäs taas täytellä niitä samoja lappuja mitä esikoisesta. Minusta sano että ne tulis Maisaan, mutta siellä ei ollut mitään. Viimeisimmät tiedot vuodelta 2020 . Mistä siis löydän nuo lappuset? Ei kyllä mitään mielenkiintoa taas täytellä noita päihdekyselyitä. Siis ymmärrän, että kysyy mutta joku järki pitäs olla. Viimeks terkka jäi jankuttaa kun en osannut kertoa tarkkaan montako annosta mies ottaa firman pippaloissa (ehkä 2krt/vuosi). Mä kun en oo siellä kattomassa eikä hänen tarvii mulle raportoida joiko nyt kaksi vai viisi annosta . Liekkö yhtä tarkkaa nytkin nuo kyselyt.

-Tikkunekku

Oon hus alueella ja mulla näkyi ne kyselyt maisassa siinä tapahtumasivulla missä näkyi tulevan neuvolakäynnin tiedot.

Keltalilja

Kuis kaikkien voinnit?

Täällä alkaa pahoinvointi nostaa päätään... etoo etoo mut ei onneks oo niin paha et ois oksu tullu. Hajut etoo ruoka ei maistuis. Väsyttää ja rinnat kipeytyny ennestää sekä huippaa ku nousee liia nopee..

Nyt 6+2

Viimeksi muokattu:
vierailija
Täällä on ollu kovaa väsymystä, hyvin pientä veren vuotoa ja tissikipua. Ei pahoinvointia yhtään mutta jonkinlaista heikotusta jos ruokailusta on pidempi aika. Vatsassa tuntuu että jotain tapahtuu mutta enimmäkseen ihan normaali olo. Rv on joko 7+1 tai 6+6 riippuen kysyykö taysilta vai novasta. Maanantaina sit varhaisultraan.
-Iik

• Tykkää
Hello!
Täällä 7+4 ja etovuutta esiintyy, etenkin aamuisin. Ja nukkuminen on katkonaista kun heräilen pissahätään. Ja sitten se menkkamainen jomotus on tullut takaisin ja tunne että kohta vuotaa.. väkisinkin mietityttää että voiko nää jomotusoireet johtua siitä hematoomasta joka löytyi kohdusta ultrassa mutta kätilö silloin rauhoitteli että ihan harmiton asia on kyseessä.

• Tykkää

Yhteistyössä