Kokoomuslaisen ja vassarin ajattelu syrjäytymisriskissä olevasta perheestä

Lähdet omituisesta kulmasta. Koulushoppailu aiheuttaa koulujen keskinäisten erojen kasvun. Ja se on itseään ruokkiva suuntaus. Suomessa jokainen lapsi (taustaan katsomatta) ansaitsee mahdollisuuden, ja tarvitsemme pienenä kansana kaiken aivopotentiaalin hyödyntämisen. Kyse ei ole kantasuomalaisten lasten suojelusta, vaan ihan kaikkien lasten suojelusta Suomessa. Kuten keskustelun pohjana oleva uutinen kertoi, sosioekonominen tausta vaikuttaa oppimiseen. Ja silloin jää potentiaalia käyttämättä, jos taustasi pakottaa sinut huonoon kouluun. Suomalainen peruskoulu on hyvä, jos sen annetaan olla hyvä. Siellä saa kyllä lahjakkuudet tilaa, ja poikkeuksellisille lahjakkuuksille on vielä omat polkunsa - ja hyvä niin. Koulushoppailun seurauksena lahjakkuudet eivät pääse loistamaan, koska koulut eriytyvät.

Taisi kolahtaa ja loppua sanoma, kun taas tuotiin aasialaistyttökuvat keskustele. Sinnittele nyt, ja pidetään kerrankin keskustelu hyvänä. Vaatteissa olet siinä mielessä oikeassa, että myös koulupukujen kanssa ongelmat pysyvät. Ne kun voivat olla monenlaisesta materiaalista. Hyvätuloisilla teetetyt mitoilla ja hyvistä materiaaleista. Mutta kysehän oli siitä, jos systemaattisesti joku joutuu vähempien varojen takia jäämään sivuun tai erottuu ”varustelussa”. Ja sen välillinen vaikutus koulunkäyntiin. Eli, miten sosioekonominen tausta vaikuttaa. Ja miten oikea-vasen akselilla ’asiat koetaan’.
"Kyse ei ole kantasuomalaisten lasten suojelusta, vaan ihan kaikkien lasten suojelusta Suomessa."

Ja v-tut. Nyt alkoi tuo nyyhkystoori pänniä.

Pk-seudulta ei tullut 1990-luvulta kouluista samanlaista uutisointia, kuin mitä nykyään. Koska siellä ei ollut ma-muja.

Kyse on KULTTUURISTA. Ja jotkut kulttuurit on vaan enemmän p-rseileviä kuin toiset. Kun taas toiset kulttuurit kannustavat rauhallisuuteen, paikallaistumiseen ja koulunkäyntiin enemmän kuin toiset.
 
  • Tykkää
Reactions: Johnny Appleseed
vierailija
Silloin kun suoraan kopioi toisen kirjoittaman tekstin sellaisenaan, olisi asiallista laittaa lähde näkyville. Tarkkaan ottaen siihen tarvittaisiin kirjoittajan lupa, koska kyse ei ole viitauksesta tekstiin vaan sen kokonaan kopioimisesta.

Olihan siinä lainausmerkit ja kirjoittajan nimi. Mainita Facebook lähteenä? Tsiisus, tämä on keskustelupalsta. Ei sinunkaan jakamissa kuvissa ole lähdettä mainittu tai kuvaajan nimeä
 
vierailija
Onko vietnamilaiset tai filippiiniläiset maahanmuuttajat rikkaita, onko heidän sosioekonominen asemansa hyvä? EI.

No kuinka paljon olette lukeneet vietnamilaisten ja filippiiniläisten pakolaisten tekemistä kouluriehumisista tai aikuisten maleksimisesta? Mä olen lukenut 0 kertaa.
Eihän nyt alakoululaiset otsikoihin pääse jos häiriköi tunneilla. Tunnen erään vietnamislaisen perheen, joiden toinenkin lapsi sai adhd-diagnoosin. Vanhemmat joutuvat usein hakemaan lapsensa pois koulusta kesken päivää.
 
”Etenkin varakkaiden hyväosaisten kokemusperäinen sokeus ihmiskohtaloiden moninaisuudelle ja siitä helposti kehkeytyvä ylimielisyys tuntuu olevan monilla heistä tiukkaan juurtunut. Tässä kirjoituksessa epäsuhtaisten ponnistuslautojen todellisuus on niin hienosti rautalangasta taivuteltu, ettei luulisi kenellekään jäävän epäselväksi miksi kaikki eivät ole samalla kalkkiviivalla.

"Aina, kun keskustelu palaa siihen miksi ”verorahoilla hyysätään” kun jengi ”on itse aiheuttanut oman tilanteensa” haluaisin muistuttaa että:

Viime päivien uutisointi hyvätuloisimman kansanosan mielipiteistä ja siitä syntynyt keskustelu saivat minut miettimään, miten joillakin voi olla niin vankka käsitys ihmisestä oman onnensa seppänä. Väheksymättä kenenkään ponnisteluja tai saavutuksia, ovat lähtökohdat, joista ponnistaa kovin moninaiset.

Millaiset ovat sinun lähtökohtasi? Synnyitkö toivottuna, odotettuna? Terveenä ja elinvoimaisena? Tai ainakin turvallisessa paikassa, jossa sait tarvitsemaasi hoitoa? Sinulla ei ollut syntyessäsi vieroitusoireita, etkä ollut vaurioitunut äitisi raskaudenaikaisesta alkoholinkäytöstä, joka olisi kaventanut mahdollisuuksiasi koko elämäsi ajaksi jo kuukausia ennen syntymääsi?

Kun olit vauva, katsottiinko sinua, hymyiltiinkö? Juteltiinko, laulettiinko, pidettiinkö sylissä? Vaihdettiinko vaippasi? Sinua ei ravisteltu?

Olivatko vanhempasi niin hyvinvoivia, että he jaksoivat olla turvallisia aikuisia? Saitko ymmärrystä, lohdutettiinko sinua, kun itkit? Puhallettiinko, kun olit satuttanut polvesi? Naurettiinko kanssasi, vitsailtiin, hassuteltiin? Hoivattiinko flunssaisena tai vatsatautisena? Vietiinkö sinut tarvittaessa lääkäriin? Käytettiinkö neuvolassa, entä hammashoidossa?

Oliko sängyssäsi lakanat? Oliko sinulla leluja? Oliko kotona ruokaa? Oliko se edes välillä terveellistä ja monipuolista, oliko sitä riittävästi? Vietiinkö sinua kirjastoon, puistoon, luontoon? Rannalle, uimahalliin, pulkkamäkeen, ladulle?

Otettiinko sinut koulussa mukaan porukkaan, vai olitko kenties se, jonka porukkaan muut pyrkivät? Tai jos sinua syrjittiin, haukuttiin, tönittiin, potkittiin, tavaroitasi rikottiin, puuttuiko joku aikuinen asiaan? Oliko luokassasi useimmiten työrauha? Oliko opetus kielellä, jota ymmärsit?

Auttoiko joku tarvittaessa läksyissä? Kysyikö joku, millainen päiväsi oli ollut? Saitko nukkua? Kotona ei ryypätty, vedetty kamaa, sammuttu, tapeltu, kukaan perheenjäsen ei saanut turpaansa? Kenenkään ei tarvinnut paeta kodistaan? Et saanut kohtuuttomia rangaistuksia, sinua ei piesty? Et joutunut pienenä huolehtimaan vielä pienemmistä sisaruksista vanhempien unohtuessa johonkin? Et valvonut peläten, että aikuinen pahat mielessään tulee heidän sänkyihinsä, tai sinun?

Kun olit mokannut, dokannut, töpeksinyt, hölmöillyt, saitko yhä tulla kotiin? Jaksoiko joku pitää rajoja, puuttua, olla kiinnostunut?

Saitko harrastaa? Maksoiko joku lisenssisi, kuukausimaksusi, ratsastusleirisi, balettituntisi? Kuljettiko joku sinua treeneihin? Tai oliko sinulla polkupyörä tai bussilippu, jotta pääsit kulkemaan? Oliko elämässäsi soitonopettaja, valmentaja tai partionjohtaja, joka kannusti sinua?

Pääsitkö mökille, huvipuistoon, rantalomalle? Laskettelukeskukseen, kylpylään?

Auttoiko vanhempasi tai muu läheinen tai tuttava sinua saamaan kesätyöpaikan? Ehkä sellaisen, jossa pääsit itse luomaan kontakteja? Sellaisen, joka auttoi sinua uskomaan itseesi ja mahdollisuuksiisi? Lainasiko joku sinulle autoa? Ostiko joku sinulle auton? Kun muutit kotoa, ostettiinko sinulle asunto, tai autettiinko kantamaan vuokra-asuntoon sohva, tekemään sähkösopimus, ottamaan kotivakuutus? Kun lompakkosi ja jääkaappisi oli tyhjä, oliko jossakin jääkaappi, jonka ääreen hakeutua?

Oliko sinulla pankkitilillä rahaa, ennen kuin tiesit sellaisesta mitään? Oliko sinulla omaisuutta, sijoituksia? Oletko saanut arvokkaita lahjoja, ennakkoperintöä, perintöä?

Nyt mieti, kuinka moni näistä toteutui kohdallasi. Muutama, useimmat, lähes kaikki? Ja sitten mieti, kuka ja missä olet nyt. Ja lopuksi vielä mieti, missä määrin se on sinun ansiotasi."

Pia Koskikuru, johtava sosiaalityöntekijä
Ihan kiva stoori. Mutta jotain rajaa, FAS-lapset rajaisin ulkopuolelle.

Ja laskettelu, kylpyläreissut ja koulumenestys eivät korreloi.
Ja sijoitukset muksun tilillä - häh??

Ei mulle kukaan säästänyt paljoa mitään, perheessäni oli väkivaltaa, olin koulukiusattu, mulle ei todellakaan kukaan OSTANUT kämppää eikä edes vanhempani koskaan olleet mua muuttamassa opiskeluaikoina, vaan sisarukset auttoivat.
Silti olin arvosanan 8-9,4 keskiarvon kieppeillä kouluikäni. KOSKA meillä arvostettiin koulua=kulttuurinen tekijä.

Mä kääntäisin asian toisinpäin: kuinka monella 1950-luvun lapsella puuttui PUOLET noista, mutta kansakoulu, elämän oikeat arvot ja tiukka kuri pelastivat?
 
Viimeksi muokattu:
Eihän nyt alakoululaiset otsikoihin pääse jos häiriköi tunneilla. Tunnen erään vietnamislaisen perheen, joiden toinenkin lapsi sai adhd-diagnoosin. Vanhemmat joutuvat usein hakemaan lapsensa pois koulusta kesken päivää.
Kyllä isommissa määrin jos joku ihmisryhmä häiriköi, tulee se uutisiin.

Kuten eräs 400-500 vuotta Suomessa ollut etninen ryhmä, jolle on kannettu niska vääränä viimeiset 40-50 vuotta kaikki mahdollinen sosiaalituki ja ymmärrys, mutta päin peetä menee.
 
vierailija
Ei mulle kukaan säästänyt paljoa mitään, perheessäni oli väkivaltaa, olin koulukiusattu, mulle ei todellakaan kukaan OSTANUT kämppää eikä edes vanhempani koskaan olleet mua muuttamassa opiskeluaikoina, vaan sisarukset auttoivat.
Silti olin arvosanan 8-9,4 keskiarvon kieppeillä kouluikäni. KOSKA meillä arvostettiin koulua=kulttuurinen tekijä.
Oliko tässä aloituksessa tarkoitus keskustella vain sinusta?
 
Ehkä nykylössykät unohtavat, kuinka ankeaa elämä oli vielä 1970-luvulla ja 1980-luvun alussa. Mun ja mieheni lapsuusaika siis.

Tuon sossun listasta pystyis pudottamaan 1/3 pois, ja 1950-60-luvuille mentäessä noin puolet. Väitän, että perheissä oli nykyisin väkivallaksikin luokiteltavaa käytöstä ennen enemmän.

Toki sanaan "SOSIOekonominen" kuuluu se sosiaalinen puoli, eli onko lasta hoivattu ja rakastettu vähävaraisuudesta huolimatta. No jaa - ennenvanhaan vanhemmat navettatöissä, kun muksut olivat omin nokkineen tai seniilien isovanhempiensa hoivissa. Selkään tuli jos töppäiltiin.

Toki sosioekonominen asema suhteutuu myös ympäristöön: suomalainen köyhä olisi Nepalissa rikas. Tai koska naapurimuksutkin saavat selkäänsä, niin ei haittaa isän koivuvitsat törttöilemisten jälkeen. Mutta ihmeen vähällä ihminen pärjää, jos on lukuhalua ja kuria.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Johnny Appleseed
Jos nyt ajatellaan ihmisryhmää nimeltä romanit. Nykyisin kouluttautuvat ja työllistyvät ehkä himpun verran enemmän kuin ennen.

Mutta silti hyvin tavallinen tilanne:
-isä työttömänä/jollain omituisella eläkkeellä, äiti kotirouvana. Ehkä ravihevosia.

Nämä 40-50 vuotta on ollut heillä kaikki maailman aika istua illat valvomassa lastensa läksyjä ja kokeisiinlukua! Mutta kun ei.
Romanilapset eivät edes ole mun peruskoulussa olleet syrjittyjä, vaan kavereita heillä riitti, ainut että kantislapset ihmettelivät heidän villeyttään ja sellaista huoletonta asennetta. (Lähinnä tytöt, pojista en tiedä).

Kulttuuri, kulttuuri. ARVOT.
Mitä omassa heimossa arvostetaan ja mitä ei, oli kantis tai romani, köyhä tai rikas.
 
  • Tykkää
Reactions: Johnny Appleseed
Olihan siinä lainausmerkit ja kirjoittajan nimi. Mainita Facebook lähteenä? Tsiisus, tämä on keskustelupalsta. Ei sinunkaan jakamissa kuvissa ole lähdettä mainittu tai kuvaajan nimeä
Entä jos joku olisi kopioinut saman kirjoituksen kirjoittajan nimellä hommafoorumille. Miten olisi mahtanut johtava sosiaalityöntekijä reagoida, kun tutut olisivat ihmetelleet: olet alkanut kirjoitella hommafoorumilla.
 
Ja oikein veeeeetuttaa tuon sossun lätinässä "oliko luokassasi työrauha?"

Ketkähän ne on pk-seudun kouluissa nimenomaan viemässä työrauhaa?
Ja tätä ennen romanit hoiti sen osuuden mun ollessa peruskoulussa.
 
Ihan kiva stoori. Mutta jotain rajaa, FAS-lapset rajaisin ulkopuolelle.

Ja laskettelu, kylpyläreissut ja koulumenestys eivät korreloi.
Ja sijoitukset muksun tilillä - häh??

Ei mulle kukaan säästänyt paljoa mitään, perheessäni oli väkivaltaa, olin koulukiusattu, mulle ei todellakaan kukaan OSTANUT kämppää eikä edes vanhempani koskaan olleet mua muuttamassa opiskeluaikoina, vaan sisarukset auttoivat.
Silti olin arvosanan 8-9,4 keskiarvon kieppeillä kouluikäni. KOSKA meillä arvostettiin koulua=kulttuurinen tekijä.

Mä kääntäisin asian toisinpäin: kuinka monella 1950-luvun lapsella puuttui PUOLET noista, mutta kansakoulu, elämän oikeat arvot ja tiukka kuri pelastivat?
Echo, Pia Koskikurun tarkoitus on aiheuttaa syyllisyydentuntoa niissä, jotka ovat hoitaneet asiansa paremmin. Tuo syyllisyydentunto sitten muutetaan rahaksi verotuksen avulla.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu ja Echo
Jos romanit tai kantisvanhemmat eivät halua istua lapsensa vieressä iltaisin läksyissä "koska ei ole ollut tapana", niin kuinka monta kouluavustajaa tarvitaan kouluun sen takia?
Mikäs kuraattori ja opo tällä kertaa kaivetaan?


Kuinka monta miljoonaa palvelua pitää perustaa sen takia, että meidän ja ulkkisten kulttuuri on nykyisin yksinkertaisesti perseestä?

Vassarit sanoo surusilmin "niu niu niu, se on se huono-osaisuus ja eriarvoisuus ja palvelujen puute..."

Ei, mä sanon että koko väestöön pitää tehdä laaja-alainen, uusiwanha kasvatusohjelma. Arvojen muutos.
 
Lähdet omituisesta kulmasta. Koulushoppailu aiheuttaa koulujen keskinäisten erojen kasvun. Ja se on itseään ruokkiva suuntaus. Suomessa jokainen lapsi (taustaan katsomatta) ansaitsee mahdollisuuden, ja tarvitsemme pienenä kansana kaiken aivopotentiaalin hyödyntämisen. Kyse ei ole kantasuomalaisten lasten suojelusta, vaan ihan kaikkien lasten suojelusta Suomessa. Kuten keskustelun pohjana oleva uutinen kertoi, sosioekonominen tausta vaikuttaa oppimiseen. Ja silloin jää potentiaalia käyttämättä, jos taustasi pakottaa sinut huonoon kouluun. Suomalainen peruskoulu on hyvä, jos sen annetaan olla hyvä. Siellä saa kyllä lahjakkuudet tilaa, ja poikkeuksellisille lahjakkuuksille on vielä omat polkunsa - ja hyvä niin. Koulushoppailun seurauksena lahjakkuudet eivät pääse loistamaan, koska koulut eriytyvät.

Taisi kolahtaa ja loppua sanoma, kun taas tuotiin aasialaistyttökuvat keskustele. Sinnittele nyt, ja pidetään kerrankin keskustelu hyvänä. Vaatteissa olet siinä mielessä oikeassa, että myös koulupukujen kanssa ongelmat pysyvät. Ne kun voivat olla monenlaisesta materiaalista. Hyvätuloisilla teetetyt mitoilla ja hyvistä materiaaleista. Mutta kysehän oli siitä, jos systemaattisesti joku joutuu vähempien varojen takia jäämään sivuun tai erottuu ”varustelussa”. Ja sen välillinen vaikutus koulunkäyntiin. Eli, miten sosioekonominen tausta vaikuttaa. Ja miten oikea-vasen akselilla ’asiat koetaan’.
Erityvissä kouluissa lahjakkudet nimenomaan hyötyvät, vaikka keskiarvoisesti menisikin huonommin.

Mutta selitähän nyt selkeästi, miksi mielestäsi maahanmuuttajat kärsivät jos joutuvat maahanmuuttajavoittoiseen ympäristöön (sinun kielelläsi huonoon kouluun), mutta suomalaislapset eivät?

Aasialaistytöt (ja pari poikaa) olivat tällä kertaa puhtaasti esimerkkeinä hyvästä koulupukeutumisesta, joka tasoittaa vanhempien varallisuuden näkymistä lapsen ulkoasussa. Aasiassa arvostetaan koulutusta niin paljon, että rahat siihen koulupukuun revitään aina. Preferointikysymys.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Tää ei käänny nyt romaniaiheeksi, mutta jatkan eräästä surusilmin säälitystä ihmisryhmästä - mutta lopetan kyllä kulmahousujen sättimisen kohta.

Nyt luettelen lähes ilmaisia rauhallisuutta, pysähtymistä ja sitä kautta älykkyyttä ja pitkäjänteisyyttä lisääviä asioita.

Kuinka monta kertaa olet nähnyt romanin...
-mustikassa, puolukassa, sienessä?
-samoilemassa luontopolkuja?
-hiihtämässä?
-kehumassa Väinö Linnan kirjasarjaa?
-harrastamassa liikuntaa, joukkuelajeja, urheilua?
-naisten osallistuvan Marttakerhoon, lukupiiriin, museoretkiin?
-pitävän isoja kasvimaita, kasvihuonetta, yrttiviljelyä?


.....tarvitseeko vielä ihmetellä, kun eräs porukka on vähän...eriytynyt?


Montako tukipalvelua perustetaan heille tuon takia?
 
Tää ei käänny nyt romaniaiheeksi, mutta jatkan eräästä surusilmin säälitystä ihmisryhmästä - mutta lopetan kyllä kulmahousujen sättimisen kohta.

Nyt luettelen lähes ilmaisia rauhallisuutta, pysähtymistä ja sitä kautta älykkyyttä ja pitkäjänteisyyttä lisääviä asioita.

Kuinka monta kertaa olet nähnyt romanin...
-mustikassa, puolukassa, sienessä?
-samoilemassa luontopolkuja?
-hiihtämässä?
-kehumassa Väinö Linnan kirjasarjaa?
-harrastamassa liikuntaa, joukkuelajeja, urheilua?
-naisten osallistuvan Marttakerhoon, lukupiiriin, museoretkiin?
-pitävän isoja kasvimaita, kasvihuonetta, yrttiviljelyä?


.....tarvitseeko vielä ihmetellä, kun eräs porukka on vähän...eriytynyt?


Montako tukipalvelua perustetaan heille tuon takia?
Echo, minulla on ollut naapurina romani, joka kävi sienessä ja töissä, hoiti puutarhaa. Ei pukeutunut rahtihameeseen vaan normaaleihin naisten vaatteisiin. Mutta hän ei ollutkaan suomalaisviranomaisten pilaama kantisromani vaan mamu. :giggle:
 
  • Haha
Reactions: Echo
vierailija
Omppusetä ja Echo ovat kuin kehäraakit jollain tanntereella keskenään tappelemassa. Luuletteko tosiaan, että teidän kinastelua joku lukee.
Kirjautuneina voitte kahista keskenänne yksityisviesteissä.
Omppu-ukko on rasisti ja moni muukin tällä palstalla. Jättäkää jo ihmiset rauhaan. Lukekaa vanhoja viestejänne, ja menkää sitten häpeämään pimeään nurkkaan. Ei teidän juttuja kukaan arvosta.
 
Omppusetä ja Echo ovat kuin kehäraakit jollain tanntereella keskenään tappelemassa. Luuletteko tosiaan, että teidän kinastelua joku lukee.
Kirjautuneina voitte kahista keskenänne yksityisviesteissä.
Omppu-ukko on rasisti ja moni muukin tällä palstalla. Jättäkää jo ihmiset rauhaan. Lukekaa vanhoja viestejänne, ja menkää sitten häpeämään pimeään nurkkaan. Ei teidän juttuja kukaan arvosta.
No sinä et ainakaan lue sitä mihin kommentoit, tässä ketjussa olemme olleet aika lailla samaa mieltä asioista. Sinä taas tapasi mukaan keskityt keskustelijoihin. Mitä sanottavaa sinulla on ketjun aiheesta?
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Omppusetä ja Echo ovat kuin kehäraakit jollain tanntereella keskenään tappelemassa. Luuletteko tosiaan, että teidän kinastelua joku lukee.
Kirjautuneina voitte kahista keskenänne yksityisviesteissä.
Omppu-ukko on rasisti ja moni muukin tällä palstalla. Jättäkää jo ihmiset rauhaan. Lukekaa vanhoja viestejänne, ja menkää sitten häpeämään pimeään nurkkaan. Ei teidän juttuja kukaan arvosta.
Tulihan se sieltä, tällä kertaa jaksoit pidätellä kauan. Eli henkilöihin, ei asioihin kohdistuva kritiikkisi, joka ei vie asioita eteenpäin.
 
  • Tykkää
Reactions: Johnny Appleseed

Yhteistyössä