Virtahepoja kylpylässä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tulipas käytyä sitten 10v tauon jälkeen kylpylässä ja en voinut uskoa silmiäni.
Miehistä 40% pallomaha ja naisista 50-60 järkyttävän sairaalloisen ylipainoisa. Siis arviolta painoa lähemmäs 200kg.
Ja jos vielä tarkentaa iän perusteella niin yli 55-vuotiaat näytti olevan hoikkia tai normaalipainoisia vähän enemmän, mutta sitten nuoremmat 20-35-vuotiaat olikin sairaalloinen ylipaino jo lähellä saataa prosenttia.

Mikä suomalaisiin on mennyt ? miksi niitä herkkuja täytyy mässätä koko ajan, vai onko vika enemmänkin mielenterveydessä ? Kai nyt 99,9% ymmärtää että ylipaino on ällöttävää, mutta myös erittäin epäterveellistä. Useampi "plus-size" somevaikuttaja on saanut sydärin alle nelikymppisenä, joten täytyy olla aika idiootti jos väittää ettei ylipaino ole epäterveellistä ja terveysriski.
 
En oikeasti ymmärrä minäkään.

Ollaan myös huomattu, että ku muutettiin landelle ja lähimpään kauppaan on 7 kilsaa ja sekin on surkean pieni niin kummasti kiloja on karissut jesän aikana.

Peruna, silli ja puutarhan/metsän antimet-dieetti laihduttaa. Vaikka onkin myös grillailtu pari kertaa viikossa.
 
vierailija
Otan yleensä kantaa Tommy Hellsten kirjan Virtahepo olohuoneessa aiheisiin keskusteluihin. En tiennytkään, että kylpylöiden asiakkaat ovat päihdeongelmaisia. Viina lihottaa ja tuhoaa maksan.
Herkuttelen sallituissa rajoissa. Viime kauppareissulla en löytänyt jäätelökaapista etsimääni pakkausta. Kyseisen herkun syönti alkoi ysärillä. Päivätyöni jälkeen kävin kaupassa, hain lapset päiväkodista, kävimme ruokakaupassa, ja sitten söimme päivällisen. Ainakin näin itseriittoisena persoonana muistelen tehneeni. Sitten lohkaisin annoksen mainitsemastani jäätelöstä, ja rojahdin sohvalle tai tv-tuoliin, joka pyöri ympäri. Saippuasarja vei minut yläpilviin kauas arkitodellisuudesta. Joskus ovi saattoi aueta, ja Tuhnis tuijotti minua suoraan päin näköäni otsaryppy kasvoillaan. Hän loihti sanomaan:”Tuotako paskaa sinä taas katsot?” Myöhemmin vuosien päästä ymmärsin, että hän oli mustasukkainen Ridgelle. Rakkaat lukijani. Elän nykyäänkin erittäin kurinalaista elämää. Jos kokonaan luovun herkuistani, Tiibetin vuoristossa kamppailevat munkit ovat minulle kateellisia. Jos kylpylässä polskivien ihmisten kehojen mittasuhteet häiritsevät, kannattaa hankkia aurinkolaseihinsa vielä vahvemmat tummennukset. Onneksi Käpylä ei ole lähietäisyydelläni, joten ap. voit jatkaa rauhassa elämääsi. Taatusti puolustan ihmisparkoja, jotka altistuvat ulkonäkörasistien panetteluille. Lähden kohta etsimään mainitsemaani jäätelöä toisesta kaupasta. Jos valmistaja on luopunut sen tehtailusta, yksi ovi taas sulkeutui elämässäni. Nykyään digiaikaan puhutaan ikkunoista ja ikoneista.
Voi kun asuisin Grönlannissa, niin ongelma olisi pois päiväjärjestyksestäni.
Olen vielä liikuttuneessa tilassa, kun katsoin Suomi-elokuvan Morsiusseppele loppuosan. Naisparka meni järveen sääty-yhteiskunnan normien takia.
Elokuvan jälkeen oli lyhyt dokumentti v. 1957 Miss Maailma-kisoista. Luin illalla voittajan lesken kauniin kirjeen menehtyneelle puolisolleen. Kirjeen lukemisen jälkeen mietin, uskallanko enää käydä yksin suihkussa. Kävin aamulla ja hyvin sujui. Ehkä pitäisi vieläkin enemmän rajoittaa somekäyttäytymistäni ettei tulisi enää paha mieli.
 
vierailija
Muutoin asiaa kommentoimatta mainitsen vain, että moni mt-hoitoon kuuluva lääkitys lihottaa. Ja nykyään moni juuri ikäluokassa 20-40 kärsii mm.stressistä, mikä vaikuttaa oman luontaisen kortisolimäärän lisääntymiseen, mikä puolestaan vaikuttaa todella moneen ihmiskehon osaan kuten mm.ainernvaihduntaan. Lisäksi kilpirauhasen ongelmat ovat lisääntyneet, vaikuttaen juurikin aineenvaihduntaan ja painonkertymiseen riippuen onko lääkitys tasapainossa vai ei.
Ihmisen painoon vaikuttaa niin moni asia. Ei ole olemassa vain yhtä tekijää, niitä on yleensä monia. Osalle voi jotain tehdäkin mutta on myös vain tilanteita, että minkäs teet. Siinä tilanteessa ei mitenkään auta kenenkään ripityssaarna.
Maailman onnellisimmassa maassa voidaan myös huonosti. Niin henkisesti kuin fyysisestikin. Tuo nyt ei voi tulla kenellekään yllätyksenä. Asioilla kun on yleensä vähintään kaksi puolta.
Kohtuus kaikessa. Koskee myös toisten elämään puuttumisessa, varsinkin kun ei tiedä taustatekijöitä.
 
vierailija
Palstan innoittamana minäkin katselin ihmisiä hotellin aamiaisella bmi-lasit silmilläni. Normaalipainoisia oli melkein kaikki, tosin olin jo ekalla kattauksella. Ehkä ne bmi 70 tuli vasta myöhemmin
 
vierailija
Jätä ihmiset rauhaan. Jokainen huolehtii omista asioistaan. Ehkä osa laihduttaakin vaikkei se vielä näy. Keskity siihen mitä itse teet ja hoikkiin. Kiusallista että päivästä toiseen tämä sama asia palstoilla, vuodesta toiseen. Ihmetellään ja kummastellaan, onko jotain hukassa sulla itselläs sittenkin? Eikö tule mitään ajatusta aivoihin mihin tyytyisit.
 
vierailija
Jätä ihmiset rauhaan. Jokainen huolehtii omista asioistaan. Ehkä osa laihduttaakin vaikkei se vielä näy. Keskity siihen mitä itse teet ja hoikkiin. Kiusallista että päivästä toiseen tämä sama asia palstoilla, vuodesta toiseen. Ihmetellään ja kummastellaan, onko jotain hukassa sulla itselläs sittenkin? Eikö tule mitään ajatusta aivoihin mihin tyytyisit.
"Jokainen huolehtii omista asioistaan"
jos huolehtisi, niin sitä painoa ei olisi mässytetty kahdeksaakymmentäkiloa ylimääräistä. Ei sellainen paino vahingossa tule
 
  • Tykkää
Reactions: -riivinrauta-
vierailija
"Jokainen huolehtii omista asioistaan"
jos huolehtisi, niin sitä painoa ei olisi mässytetty kahdeksaakymmentäkiloa ylimääräistä. Ei sellainen paino vahingossa tule
Joo mutta ei ole muiden asia arvostella. Ei voi tietää, mitä kunkin ihmisen elämässä on meneillään, mitä kaikkia vaikeuksia, vastoinkäymisiä ja murheita tai sairauksia taustalla voi olla.
 
Joo mutta ei ole muiden asia arvostella. Ei voi tietää, mitä kunkin ihmisen elämässä on meneillään, mitä kaikkia vaikeuksia, vastoinkäymisiä ja murheita tai sairauksia taustalla voi olla.
Mut onpa jännä, että yli puolella suomalaisista on reilusti ylipainoa. Ja kuitenkin myös normaalipainoisilla ja alipainoisilla on stressiä, sairauksia, niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin.

En arvostele vaan väitän että pääsääntöisesti paino muodostuu siitä mitä suuhunsa tunkee.
 
vierailija
Mut onpa jännä, että yli puolella suomalaisista on reilusti ylipainoa. Ja kuitenkin myös normaalipainoisilla ja alipainoisilla on stressiä, sairauksia, niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin.

En arvostele vaan väitän että pääsääntöisesti paino muodostuu siitä mitä suuhunsa tunkee.
Näinhän se on. Silti jos jotkut vaikka arvostellen katselevat vaikkapa nyt kylpylässä ylipainoisia ihmisiä, niin eihän se kovin mukavaa ole. Sille kyseiselle ylipainoiselle ihmisille voi olla iso kynnys lähteä sinne tai ihan vain uimaan, jos vaikkapa on päättänyt vihdoin aloittaa liikkumisen.

Ollaan ystävällisiä toisillemme ja muistetaan, miltä itseltä sellainen arvostelu voisi tuntua.
 
vierailija
a.. Jos kylpylässä polskivien ihmisten kehojen mittasuhteet häiritsevät, kannattaa hankkia aurinkolaseihinsa vielä vahvemmat tummennukset.

b. Ehkä pitäisi vieläkin enemmän rajoittaa somekäyttäytymistäni ettei tulisi enää paha mieli.
a. tottakai ne häirittee kun itselläs on sama ylipaino-ongelma

b. Tekisit sen mutta tiedetään ettet kykene siihen kun olet liikaa koukussa tänne kuten kaunareihinkin
 
vierailija
Sama järkytys kuin apllä kun keväällä aloitin käymään uimahallissa ja yhdessä,kylpylässä

Erityisesti oli ylipainoisia naisia. Nuoria ja vanhoja

Kolme keillapalloa jäi erityisesti mieleen. Olisiko äiti ja kaksoissisko 40 v ja tytär 20 v. Pallomaisia ja mustat uimapuvut päällä. Pahaa teki heidän puolesta kun ei hallita eikä hillitä ylensyömistä
 
vierailija
Mielenterveyden häiriöistä on tullut selvästi suurin syy suomalaisten pitkille sairauspoissaoloille. Kasvu on ollut voimakasta vuoden 2016 jälkeen, ja se jatkui edelleen vuonna 2023.
Kela korvaa sairauspäivärahalla työikäisten suhteellisen pitkiä, vähintään kymmenen arkipäivää kestäviä sairauspoissaoloja.
Sairauspäivärahaa mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden vuoksi saaneiden henkilöiden määrä kasvoi jo yli sataantuhanteen henkilöön vuonna 2023. Saajien määrä kasvoi 3 prosenttia eli vajaa 3 000 henkilöä edellisestä vuodesta.
– Mielenterveysongelmien yleistyminen sairauspoissaolojen syynä kuvastaa muutosta työssä ja yhteiskunnassa. Jos kehityksen suuntaa halutaan muuttaa, on tärkeä puuttua muun muassa työoloihin ja sellaisiin yhteiskuntarakenteisiin, jotka lisäävät ihmisten henkistä kuormitusta, sanoo Kelan tutkimuspäällikkö Jenni Blomgren.
Erityisesti ahdistuneisuushäiriöt yleistyivät – ”huolestuttava kehityssuunta”
Kasvu sairauspäivärahaa mielenterveyden häiriöiden perusteella saaneiden määrässä liittyi erityisesti ahdistuneisuushäiriöihin, joissa on ollut kasvua jo pitkään. Ahdistuneisuushäiriöiden diagnoosiryhmässä kasvua oli 7 prosenttia, ja lähes 50 000 henkilöä sai sairauspäivärahaa ahdistuneisuushäiriöiden perusteella vuonna 2023.



- mt-ongelmien hoitamattomuus. Toisaalta jotkut lääkitykset lihottavat sekä mt-ongelmaisena ei jaksa panostaa elämäntapoihin eikä pitää painoa kurissa, lohtusyöjiä. Mt-ongelmia ei tarvitse hoitaa aina lääkityksillä, pitäisi jaksaa panostaa aktiivisesti ns lääkkeettömiin hoitokeinoihin.
Kun pää on kunnossa, on elämänhallinta kaikessa parempaa myös syömisen hallinnassa.
Perhearjen ja työkuvioiden yhteensovittaminen kuormittaa. Kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa, on ns aikaa itselle ja panostaa liikuntaan, hyvinvontiin ja terveelliseen syömiseen.
- some tuo itsetunto-ongelmia
- pikaruokapaikkoja on joka paikassa. Terveellinen ruoka maksaa enemmän.
ps: eikä tähän tarvita mitään perunan kilohintoja eikä Marttaliiton halpoja reseptejä puuroista ja velleistä. Kaikki eivät osaa eivät halua tehdä ruokaa tai ei ole aikaa tai mitä vaan selityksiä.
 
vierailija
#15 kiitos erittäin kattavasta kannanotosta aapeen avaamaan keskusteluun.
Sain tällä viikolla kirjakaupastani sähköpostin, jossa mainostetaan yli 50 € maksavaa kirjaa. Kirja pohtii syitä lisääntyvään ahdistuneisuuteen. Yhtenä suurimpana syynä siihen on lisääntynyt internetin käyttö.
Tällä palstalla melko moni lukija on totinen torvensoittaja. He ottavat itseironian tosissaan. Kävin illankähmässä ruokakaupassa etsimässä suosikkijäätelöäni. Naishyllyttäjä hääri jäätelökaappien edessä samoin lapsilauma. He olivat puheidensa mukaan nousemassa junaan, ja halusivat herkkuja. Yritin avata lasioven väärältä puolelta. Ryhmän pikkupoika auttoi minua oikean kahvan käytössä. Kävelin kotiin ostosteni kanssa muutamaa irtokarkkia mutustellen. Tänään minulla ei ole ollut kummoinen ruokahalu. Kuuntelin Skansenin lauluja, toisella laitteella Kamala Harrisin loistokasta puhetta. Tuli tunne, että oi kun saisin olla tuossa faniryhmässä hehkuttamassa samoin kuin kesäkuussa Sanna Marinin puheen aikana Narinkkatorilla. Olen usein keskustellut tällä ja toisella suositummalla palstalla vuosien varrella ihmisten paino-ongelmista. Olen entinen terveysterroristi. Eniten suren nuoria tyttöjä, jotka sairastuvat anoreksiaan. Siitäkin asiasta olen joskus pakissut jossain ketjussa. Uskon kehopositiivisuuteen ja itsemyötätuntoon. Olen joskus käynyt itsemyötätuntoluennolla. Herkuttelin illalla jäätelöllä, ja sitten katsoin Ameikan Kaunarit. Brooke ryhtyi vanhoilla päivillään bedroom-malliksi. Odotan jaksoja, jotka on kuvattu Monacossa. Kävimme siellä noin 10 vuotta sitten, ja uimme keskustan rannassa. Ei minua silloin nolottanut rantakuntoisuuteni eikä nolota nytkään. Olen elämässäni uinut hyvin paljon. Tykkään myös avantouinnista. Huumorintaju on paras konsti masennukseen, ahdistukseen, paniikkioireisiin ja kaikkiin mielen ongelmiin. Kun minulla oli ysärillä elämässäni erittäin vaikea jakso, tuumasin, että mielen ongelmat ovat hienojen ihmisten ongelma. En tunne kuuluvani niin fiksujen ihmisten ryhmään. Edesmennyt äitini sanoi, ettei paskalla ole hampaita. Jos kirjoitukseni haiskahtavat ulosteelta, ohittakaa ne nenistänne sormin kiinni pitäen. Olen oloneuvos, ja aikuiset lapseni asuvat ulkomailla. Se on suurin syy miksi iPad on usein polvellani, kun istun rakkaassa lukutuolissani. Muuten by the way täysin sama tuoli kuin edesmennellä Jörn Donnerilla vanhassa tv-mainoksessa ”lukeminen muuten kannattaa”. Ei hänkään mikään maailman ihanin tyyppi ollut, mutta kuitenkin merkittävä kulttuuripersoona muiden joukossa.
Ps. Pahoittelen, että vihjaisuni Yle sivun valokuvasta kesäkuulta ehkä pahoitti jonkun tai joidenkin kuvassa olevien mielen. Palstan lukijat arvailivat kuka olen kuvassa. Sain tietää palstan kirjoittajilta olevani ruma, vanha ja läski. Kommentit kuvastavat millaista porukkaa nettipalstoilla viihtyy. Kenestäkään ei pitkillä pihxeilläkään voi ilmaista mitään hyvää ja kaunista.
Riitän itselleni ja peilistäni aina katsoo maailman kaunein ihminen läheisteni mielestä.
 
vierailija
#15 kiitos erittäin kattavasta kannanotosta aapeen avaamaan keskusteluun.
Sain tällä viikolla kirjakaupastani sähköpostin, jossa mainostetaan yli 50 € maksavaa kirjaa. Kirja pohtii syitä lisääntyvään ahdistuneisuuteen. Yhtenä suurimpana syynä siihen on lisääntynyt internetin käyttö.
Tällä palstalla melko moni lukija on totinen torvensoittaja. He ottavat itseironian tosissaan. Kävin illankähmässä ruokakaupassa etsimässä suosikkijäätelöäni. Naishyllyttäjä hääri jäätelökaappien edessä samoin lapsilauma. He olivat puheidensa mukaan nousemassa junaan, ja halusivat herkkuja. Yritin avata lasioven väärältä puolelta. Ryhmän pikkupoika auttoi minua oikean kahvan käytössä. Kävelin kotiin ostosteni kanssa muutamaa irtokarkkia mutustellen. Tänään minulla ei ole ollut kummoinen ruokahalu. Kuuntelin Skansenin lauluja, toisella laitteella Kamala Harrisin loistokasta puhetta. Tuli tunne, että oi kun saisin olla tuossa faniryhmässä hehkuttamassa samoin kuin kesäkuussa Sanna Marinin puheen aikana Narinkkatorilla. Olen usein keskustellut tällä ja toisella suositummalla palstalla vuosien varrella ihmisten paino-ongelmista. Olen entinen terveysterroristi. Eniten suren nuoria tyttöjä, jotka sairastuvat anoreksiaan. Siitäkin asiasta olen joskus pakissut jossain ketjussa. Uskon kehopositiivisuuteen ja itsemyötätuntoon. Olen joskus käynyt itsemyötätuntoluennolla. Herkuttelin illalla jäätelöllä, ja sitten katsoin Ameikan Kaunarit. Brooke ryhtyi vanhoilla päivillään bedroom-malliksi. Odotan jaksoja, jotka on kuvattu Monacossa. Kävimme siellä noin 10 vuotta sitten, ja uimme keskustan rannassa. Ei minua silloin nolottanut rantakuntoisuuteni eikä nolota nytkään. Olen elämässäni uinut hyvin paljon. Tykkään myös avantouinnista. Huumorintaju on paras konsti masennukseen, ahdistukseen, paniikkioireisiin ja kaikkiin mielen ongelmiin. Kun minulla oli ysärillä elämässäni erittäin vaikea jakso, tuumasin, että mielen ongelmat ovat hienojen ihmisten ongelma. En tunne kuuluvani niin fiksujen ihmisten ryhmään. Edesmennyt äitini sanoi, ettei paskalla ole hampaita. Jos kirjoitukseni haiskahtavat ulosteelta, ohittakaa ne nenistänne sormin kiinni pitäen. Olen oloneuvos, ja aikuiset lapseni asuvat ulkomailla. Se on suurin syy miksi iPad on usein polvellani, kun istun rakkaassa lukutuolissani. Muuten by the way täysin sama tuoli kuin edesmennellä Jörn Donnerilla vanhassa tv-mainoksessa ”lukeminen muuten kannattaa”. Ei hänkään mikään maailman ihanin tyyppi ollut, mutta kuitenkin merkittävä kulttuuripersoona muiden joukossa.
Ps. Pahoittelen, että vihjaisuni Yle sivun valokuvasta kesäkuulta ehkä pahoitti jonkun tai joidenkin kuvassa olevien mielen. Palstan lukijat arvailivat kuka olen kuvassa. Sain tietää palstan kirjoittajilta olevani ruma, vanha ja läski. Kommentit kuvastavat millaista porukkaa nettipalstoilla viihtyy. Kenestäkään ei pitkillä pihxeilläkään voi ilmaista mitään hyvää ja kaunista.
Riitän itselleni ja peilistäni aina katsoo maailman kaunein ihminen läheisteni mielestä.
voisitko jaksottaa tuota tekstiäsi, ei kukaan muuten lue sitä.
 
vierailija
voisitko jaksottaa tuota tekstiäsi, ei kukaan muuten lue sitä.
Jos sinulla on noin huono kärsivällisyys, ohita tekstini.
Vaistoni kuiskii, että olet yksi ikävimmistä palstan perskärpäsistäni.
Tekstiini jäi ainakin yksi kirjoitusvirhe pihdeilläkään sanaan.
Syvät ja nöyrät pahoitteluni palstan pilkunviilaajille ja kirjoitusvirheideni bongaajille.
 
vierailija
Huumorintaju on paras konsti masennukseen, ahdistukseen, paniikkioireisiin ja kaikkiin mielen ongelmiin sanoi #16

kumpalöytäisitsenhuumorintajunjostainmuttakunmeeimilläänuskotakunsinuttunnetaanjoniinvalitettavanhyvinJaoletpelkkäilkeäpahanilmanlintutäälläjalopuksivieläopettelekirjoittamaan
 
vierailija
tässä ap, kiitos vastauksista.
Nyt sain sellaisen idean että miksi tämä minua todella vaivaa, olenko ilkeä tms?
Ei, sillä läheiseni kärsii ylipainosta ja minä siinä myös väkisin, sillä se tuo haasteita jokaiseen arkipäivään, jaksamiseen, yöunien laatuun ja aiheuttaa selkä- ja jalkakipuja. Ylipainoinen ihminen on ikään kuin 40% heittänyt elämästään tietentahtoen hukkaan.

Sitten vähän pohtimista muillekin:
- Turvavyön käyttämättömyydestä rangaistaan sakolla. Perusteluna on vammat mitä mahd. kolarissa aiheutuu itse henkilölle.. eliverrattavissa ylipainoon. Ylipainoisille voisi määrätä päivittäisen sakon
- Kehopositiivisuus piti koskea vammaisia yms. jotka eivät voi muuttaa kehoaan, ei ylipainoisia.
- Jos olisitte matkustelleet kuten mitän, tietäisitte että usa ja suomi eivät ole ainoita kulttuureita maailmassa. Esim. japanissa ylipainoisia halveksutaan avoimesti. Tämä olisi suotavaa olla normaali myös meillä. Meillä media ja sairaat yhtiöt (rasva- ja lääke-yhtiöt?) masinoivat ylipainon hyväksymistä jo ties kuinka monta vuotta
-Mieenkiintoista on se että perustelut (tulkinnanvaraiset) pakkohoitoon asettamisesta täyttyvät myös sairaalloisen ylipainoisella, miksei siis pakkohoitoa oteta käyttöön tällaisille henkilöille ?
- kyllä, todelliset ongelmat mielessä, voi jospa tähän saisimme valtiolta rahaa ja toimivan konseptin käyttöön, nyt paljon enemmän verorahaa valuu näille ulkomaisille jättiyhtiöille
 
vierailija
Tiedän ylipainoisen noin 70 v pariskunnan, molemmat syövät moskaa, joten eipä yllätys. Mutta se on että rouvalla on ravintolatausta. Tosin grilliluokkaa vaan.

Mutta tämä rouva aina päivittelee minun ja partnerini hoikkuutta, meillä ei ole ylipainoa lainkaan. Hän kai ajattelee kuten vanha kansa, lihavuus on terveyden merkki?
 

Yhteistyössä