K/B-komposti

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mua vähän huvittaa tämä keskustelu K:n kielitaidosta. Se ystävyys on muutakin, kuin verbien taivutusta täydellisesti. Se että sä haluat tutustua johonkin ihmiseen, viettää hänen kanssaan aikaa ja ymmärtää häntä, auttaa jo paljon asiassa. Jonkun ihmisen saattaa vaan tuntea itselleen läheiseksi, vaikka se yhteinen kieli ei toimisi täydellisesti. Mä kyllä uskon, että K:n kielitaito on täysin riittävä ja siihen kun lisätään vielä poikkeuksellisen hyvät sosiaaliset taidot, niin ei ole mikään este ystävystyä myös ulkomaalaisten kanssa. Eihän me aina täällä netissäkään ymmärretä toisiamme yhteisestä kielestä huolimatta.
Verbien taivutus ei varmaan olekaan ollut kenenkään asialistalla, vaan on pohdittu ihan sitä minkä verran keskustelun sävyjä milläkin kielitaidolla voi ymmärtää ja miten niitä kykenee itse tuomaan keskusteluun. Se, että pärjää, on tietysti tosi hyvä juttu, mutta väkisinhän se keskustelu on rajallista, jos puuttuu ihan sanastoa ja monimutkaisemmat lauserakenteet menee ohi. Turha sitä on kieltää. Se, että on muuten kykyä (ja halua) kommunikointiin, kompensoi tietenkin muita puutteita, mutta ei sillä kaikkea voi korvata. Mikäs järki kielten opiskelussakaan olisi, jos aina vaan riittää se että saa viestinsä auttavasti perille? Ihan mahtavaahan se on jos K:n kielitaito on kehittynyt, sehän helpottaa aivan taatusti niitä ihmissuhteita joita se tässä reilun vuoden sisään on luonut, tulevista puhumattakaan.
 
vierailija
Jn ja Bn yhteys on kyllä vahva, vaikka tottahan se on, että tulevat täysin erilaisista piireistä. Ei se kuitenkaan mistään kerro. Ja Kn englannilla pystyy kyllä puhumaan muustakin kuin säästä. Ihan diipeistäkin jutuista.
Mä jäin tätä pohtimaan että tulevat täysin erilaisista piireistä. Molemmat on ainakin hyvin turvallisista lähtökohdista, ehjistä ja vakavaraisista perheistä, mutta oliko tässä ajateltu jotain muunlaisia piirejä?
 
vierailija
Verbien taivutus ei varmaan olekaan ollut kenenkään asialistalla, vaan on pohdittu ihan sitä minkä verran keskustelun sävyjä milläkin kielitaidolla voi ymmärtää ja miten niitä kykenee itse tuomaan keskusteluun. Se, että pärjää, on tietysti tosi hyvä juttu, mutta väkisinhän se keskustelu on rajallista, jos puuttuu ihan sanastoa ja monimutkaisemmat lauserakenteet menee ohi. Turha sitä on kieltää. Se, että on muuten kykyä (ja halua) kommunikointiin, kompensoi tietenkin muita puutteita, mutta ei sillä kaikkea voi korvata. Mikäs järki kielten opiskelussakaan olisi, jos aina vaan riittää se että saa viestinsä auttavasti perille? Ihan mahtavaahan se on jos K:n kielitaito on kehittynyt, sehän helpottaa aivan taatusti niitä ihmissuhteita joita se tässä reilun vuoden sisään on luonut, tulevista puhumattakaan.
Joo on naurettavaa juuttua johonkin verbin taivutuksiin, kun kn sanavarasto ja kielitaito ei vaan riitä pitkiin, antoisiin keskusteluihin.
 
vierailija
Mä jäin tätä pohtimaan että tulevat täysin erilaisista piireistä. Molemmat on ainakin hyvin turvallisista lähtökohdista, ehjistä ja vakavaraisista perheistä, mutta oliko tässä ajateltu jotain muunlaisia piirejä?
Bojanin yliopistotausta, rakkaus kirjallisuuteen ja tietynlainen yhteiskunnallinen valveutuminen ja woke-jutuista innostuminen. K:lla ja Joostilla on todennäköisesti paljon enemmän yhteistä useammalla elämänalueella kuin K:lla ja B:llä.
 
vierailija
Bojanin yliopistotausta, rakkaus kirjallisuuteen ja tietynlainen yhteiskunnallinen valveutuminen ja woke-jutuista innostuminen. K:lla ja Joostilla on todennäköisesti paljon enemmän yhteistä useammalla elämänalueella kuin K:lla ja B:llä.
😄
Kaikki kunnia bojanin koulutukselle, mutta alempi korkeakoulututkinto ei nyt ole mitään niin jumalaisen hienoa etteikö voisi amistasoisen kanssa tulla toimeen. Onhan kärtsällä enemmän kouluhistoriaa kuin vaikka nacella, eikä senkään osalta taivastella miten "eri piireistä" se sen takia on.
 

Yhteistyössä