Otteita
”Amanda Blick myöntää, että hän pelkää puhua. Hän kokee, että Wille Rydman, 36, on uhannut hänen uraansa juristina.
– Hän yritti manipuloida, ja se oli mielestäni selkeä yritys, että minun kannattaisi olla hiljaa tai käy huonosti, Blick kertoo Iltalehdelle.
HS on haastatellut jutussaan useita heistä. Yksi HS:n haastattelemista naisista on Rydmanin entinen avopuoliso, Amanda Blick. Iltalehti tapasi Blickin HS:n artikkelin julkaisun jälkeen maanantaina.
Blickin mukaan Rydman ylitti toistuvasti hänen rajojaan ja oli väkivaltainen. Väkivallasta Blick kertoi myös poliisille, mutta asiasta ei kirjattu rikosilmoitusta.
Iltalehti on nähnyt Blickin kirjaaman ja poliisille toimittaman tapahtumakuvauksen.
Blick ei ole kuitenkaan tässä jutussa kertomassa hänen ja Rydmanin entisestä suhteesta ja eroon johtaneista syistä. Asia on paljon laajempi kuin kahden ihmisen välinen suhde ja sen epäkohdat. Blickin esittämät väitteet ovat vakavia, mutta tässä jutussa hän ei ota kantaa siihen, onko Rydman syyllistynyt rikokseen vai ei.
Blickin mukaan kysymys on siitä, millainen toiminta on hyväksyttävää kansanedustajalta, vallankäyttäjältä ja auktoriteetilta. Etenkin kun esitetyt väitteet epäasiallisesta käytöksestä, häirinnästä ja jopa seksuaalisesta ahdistelusta kohdistuvat nuoriin naisiin ja alaikäisiin tyttöihin.”
Siksi hän haluaa puhua nyt, vaikka asia ei ole koskettanut häntä henkilökohtaisesti enää vuosiin.
– On sanonta, että möröt elävät pimeässä. Kun näitä juttuja tuodaan päivänvaloon yhä enemmän ja enemmän, niin se on hirveän tervetullut asia, Blick kertoo.
Blick kertoo kieltäneensä Rydmania pitämästä yhteyttä. Kiellosta huolimatta Rydman viestitteli hänelle toistuvasti ja ilmestyi hänen kotiovensa taakse ilmoittamatta, Blick jatkaa.
– Ja että olisin viiden tekstiviestin perusteella tehnyt rikosilmoituksen vainoamisesta, niin ei pidä paikkaansa. Siinä oli taustalla se, että olin kieltänyt häntä ottamasta yhteyttä ja hän ihan tahallaan lähestyi minua, koska olin kieltänyt, Blick kertoo.”