Orpon peruspalkkiopalkka 18.444 euroa/kk ja yksinhuoltajalta leikataan

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minä en ole missään vaiheessa ollut poistamassa minimiturvaa.

Täysipäiväinen työskentely on varmasti aina kannattavampaa kun noudatetaan tessiä. Suomessa edellytetään, että alle alan minimitessin ei makseta. Mutta se, milloin työ on "kannattavaa" riippuu aika pitkälti jälkeläisten määrästä. Mikäli tulot jäävät alle minimin, puuttuvan osan saa tulonsiirtoina. Eikö?

Jos itse olisin punnitsemassa että olenko työttömänä muiden elättämänä vai puhelinmyynnissä, niin todennäköisesti en valitsisi kumpaakaan. Hakeutuisin kenties oppisopimuksella alalle, johon tarvitaan työntekijöitä. Eli en varmasti valitsisti olla himassa ja valittaa suureen ääneen miten muiden panos minun elättämiseeni on liian vähäistä, koska pääministeri tienaa 18000 kuukaudessa.
Ei kaikki ole tessin piirissä, eikä virallista minimipalkkaa ole. On paljon 8-11 euron tuntipalkkoja. Ja olisi hyvä jos perheelliset voisivat saada verohelpotusta jolloin se työn kannattavuus olisi parempi vaikka perhekoko kasvaisi.
 
op kevytyrittäjä, ukko.fi ja mitä näitä ny on jotka tarjoaa laskutuspalvelua ja hoitaa kirjanpidon ym

siivu on 5%
Ok. No ei se ihan hirveälle summalle kuulosta. Jos nyt alustalle menee 1000 euron tienististä 50 Euroa. Se kai on kuitenkin ihan hyödyllinen, kun ei tarvitse maksaa kirjanpitäjille ym. Vai olenko ymmärtänyt kevytyrittäjyyden väärin?
 
Ei kaikki ole tessin piirissä, eikä virallista minimipalkkaa ole. On paljon 8-11 euron tuntipalkkoja. Ja olisi hyvä jos perheelliset voisivat saada verohelpotusta jolloin se työn kannattavuus olisi parempi vaikka perhekoko kasvaisi.
Totta, kaikki ei ole tessin piirissä, mutta yleisesti käytetään alan minimipalkkaa alarajana. Tai näin olen ainakin itse ymmärtänyt.

On se tietysti hassua, että pienituloinen perhe voi saada asumistukea, kun saman voisi hoitaa verovähennyksillä. Toki silloin vähennykset koskisivat kaikkia ja menoja saattaisi olla enemmän valtiolle... mutta kyllä, tästä olen samaa mieltä.
 
vierailija
Tiivistit aika hyvin sen, miksi yhteiskunnan tarjoama turvaverkko ei ole kaikille hyväksi.

Minusta se on aika huono juttu, ettei ole itse millään tavalla vastuussa omasta elannostaan, koska saman saa muiden taskusta. Tämähän on nimenomaan se ongelma. Ei tarvitse vaivautua kun joku muu vaivautuu puolestasi.
Se, että perheellinen tekee oman lapsensa elatukseen sen minkä pystyy, on jo itsessään varsin hyvä esimerkki siitä omille lapsille, että aikuisten tulee olla itse vastuussa elannostaan.
Jotenkin aika röyhkeää ajatella, että miksi tekisin töitä, koska saan saman rahan muiden työn tekemisestä.
Joo, työkykyisten pitäisi olla töissä.
Mut miten jatkossa tulevat toimeen pientä eläkettä saavat, sairaat/työkyvyttömät tai heidän perheensä?
Samaan aikaan kaikkein rikkaimpien tulojen verotusta lasketaan.
Tää ei mee oikein.
 
vierailija
Ok. No ei se ihan hirveälle summalle kuulosta. Jos nyt alustalle menee 1000 euron tienististä 50 Euroa. Se kai on kuitenkin ihan hyödyllinen, kun ei tarvitse maksaa kirjanpitäjille ym. Vai olenko ymmärtänyt kevytyrittäjyyden väärin?
Niin jos on tuollaiset tienestit, mutta jos tarjoaa vaikka ikkunanpesua ja palkka jää alle sadan euron niin silloin siivu on turhan iso. Voi tehdä itse paperityöt, mutta pitää olla toiminimi silloin ja se vie pohjan idealta jos haluaa tehdä sivutoimisesti jotain lisäansioita.
 
vierailija
vrt

kaikkeen turhuuteen laitetaan rahaa. onko laskettu kaiken turhan hintalappu? pandoja kyllä elätetään ja kaikkeen muuhunkin turhaan laitetaan rahaa mut työntekijöiden edut halutaan viedä ja muuttaa palkat matalaksi. Ei ihmiset tajua ennen kuin kolahtaa omalle kohdalle. Kyl nää kolmen-viiden tonnin toimitoihmisetkin kohta tuntevat nahoissaan kun työedut lähtevät ja elinkustannukset kasvavat, että olisiko kannattanut puolustaa omia etuja. moni vaan hokee hölmönä kokkarepersujen fraaseja tajuamatta että kusevat omaan taskuun:( vai onko JO kusi omassa taskussa ja luulevat että jos köyhiä kurjennetaan että he saisivat enemmän, tää on harhaluulo eivät tule saamaan, rahat menee muualle.
Ja sit toinen asia. Onks kaikille töitä tai monellekko on? miks tätä ei selvitetä? Onks jossain joku tutkimus mis näkyis totuudenmukaisesti, mikään työkkärin avoin ilmoitus ei riitä kertomaan et on joku tekemätön työ jossain.
 
vierailija
Joo, työkykyisten pitäisi olla töissä.
Mut miten jatkossa tulevat toimeen pientä eläkettä saavat, sairaat/työkyvyttömät tai heidän perheensä?
Samaan aikaan kaikkein rikkaimpien tulojen verotusta lasketaan.
Tää ei mee oikein.
Ei mitenkään?
Pienituloisilta eläkeläisiltä tosiaan leikataan. Työkyvyttömiltä myös leikataan sekä heidän lapsilta.
 
vierailija
Silloinkin kun tuollainen järjestely on ollut käytössä sitä ei ole nimitetty tulonsiirroksi vaan ihan palkaksi. Ja silloinkin se palkka oli 80% alan palkasta. Eli nykyään sen 500 sijaan saisi 1200 kun työtön velvoitettaisiin työtehtäviin.
Tehdään sellainen tessi jossa jokaista sataa euroa minkä saat tulonsiirtona saat tehdä 8 tuntia töitä.
 
vierailija
Totta, kaikki ei ole tessin piirissä, mutta yleisesti käytetään alan minimipalkkaa alarajana. Tai näin olen ainakin itse ymmärtänyt.

On se tietysti hassua, että pienituloinen perhe voi saada asumistukea, kun saman voisi hoitaa verovähennyksillä. Toki silloin vähennykset koskisivat kaikkia ja menoja saattaisi olla enemmän valtiolle... mutta kyllä, tästä olen samaa mieltä.
Tai sit vaan vähennyksien sijaan lätkäistään vaan lapsettomille vaikka "eläkepommivero" (voisi koskea myös niitä joilla lapset yli 18v). Varat lyhentämättömänä terveyspalveluihin ja vanhusten hoitoon. Muitakin kuin mamuja pitää kannustaa lisääntymään ikääntyvässä Suomessa.
 
vierailija
Orpo "the Lapanen" joutui kiperään paikkaan Euroopan parlamentin istunnossa "riikan" vitsailujen takia 🤣

"Riikka Purran saksikuvasta raju tylytys europarlamentissa – Suora haasto Petteri Orpolle: ”Oletteko ylpeitä ministeristänne?”


”Oletteko ylpeitä valtionvarainministeristänne, kun hän poseeraa sosiaalisessa mediassa isojen saksien kanssa ja on tyytyväinen, kun voi leikata ihmisten tuloja ja sosiaalietuuksia?”

 
vierailija
Joo, työkykyisten pitäisi olla töissä.
Mut miten jatkossa tulevat toimeen pientä eläkettä saavat, sairaat/työkyvyttömät tai heidän perheensä?
Samaan aikaan kaikkein rikkaimpien tulojen verotusta lasketaan.
Tää ei mee oikein.
Pienessä eläkkeessä on hyviäkin puolia. Käytän rahaa vain pakollisiin menoihin.
Elämässä hyvin moni asia ei maksa mitään. Kerroin jo aiemmin tällä palstalla jossain viestiketjussa tilaisuudesta, jossa henkilö kertoi iäkkäästä tuttavastaan. Nainen oli saanut elää erittäin yltäkylläisen ja varakkaan elämän. Siitä huolimatta hän sanoo joka tapaamiskerralla: ”Voi kun huomisaamuna ei enää tarvitsisi herätä.”
Minua hieman huvittaa lukea lehtiotsikoita eläkeikäisistä, jotka jatkuvasti matkustavat ja vaihtavat maita asuinpaikkoina. Firmoja perustetaan huolta vailla terveyden heikkenemisestä. Ikä on vain numero, ja aina pitää olla tukka putkella uusiin haasteisiin. Jos puoliso haihtuu viereltä, uusi tilalle löytyy helposti. Tinderin käyttöä ei enää hävetä. On siis oma vika, kun olen jymähtänyt lukutuoliini ja surffailen netissä. Jos mielin reissuun, selaan vanhoja reissukuvia. Saan siten samanlaisia flash backejä kuin saippuasarjoissa.
Jos voittaisin jättisuuren veikkausvoiton, lahjoittaisin 99 % potista Gazan nälkää ja janoa kärsiville lapsille. Olen joka päivä kiitollinen siitä, että en huolinut rikasta miestä enkä alkanut isopalkkaiseksi uranaiseksi. Minulle riittää, että luen joku päivä uusimman Me Naiset-lehden jutut menestyvistä yritysten naisjohtajista.
Johdan vain itseäni vaihtuvalla menestyksellä. Tänään voin antaa itselleni potkut tai olla antamatta, lakkauttaa palkkani tai jalkauttaa itseni tiskaamaan lounasastiat. Yle radio ykköseltä olen tänään kuunnellut hyvin sivistäviä keskusteluja ja kaunista musiikkia. Mikäpä minun on ollessa valaistuneena ihmisenä kuten buddhalainen munkki minua aikoinaan määritteli Helsingin keskustassa Lasipalatsin kulmalla. Valot päällä joka säällä. Sellaista se valaistuneen ihmisen elämä on. Joku konsultti olisi laskuttanut tästäkin kirjoituksesta pienen summan. Valaistunut ihminen antaa valoa eikä koskaan laskuta hintaa.
 
vierailija
Ville Niinistö totesi sosiaalisessa mediassa: "Eräs kok-edustaja myönsi minulle: on hallitusohjelman leikkaukset työntekijän oikeuksiin/sosiaaliturvaan kovia. Ne vedettiin tarkoituksella persujen kanssa maksimiin, jottei maltillisempi koalitio voi enää niitä perua."
 
vierailija
Ville Niinistö totesi sosiaalisessa mediassa: "Eräs kok-edustaja myönsi minulle: on hallitusohjelman leikkaukset työntekijän oikeuksiin/sosiaaliturvaan kovia. Ne vedettiin tarkoituksella persujen kanssa maksimiin, jottei maltillisempi koalitio voi enää niitä perua."
Juho Romakkaniemi vastasi Villelle X-alustalla:
”Villen väite ei pidä paikkansa.

me esitimme:
1) Paikallisessa sopimisessa yleistä toisin sopimisen oikeutta.

2) Poliittisten lakkojen rajaamista parin tunnin mielenilmauksiin.

3) Ansiosidonnaisen porrastusta nopeammin ja jyrkemmin.”





1) Ihan naurettavaa! Kukaanhan ei kiellä paikallista sopimista kunhan työntekijän etuja tai palkkoja ei poljeta. Ei mikään laki estä työntekoon liittyvää joustoa puolin ja toisin. Eikö yritykset saa lisäksi yritystukia? Miksi työntekijöiden etuja pitäisi viedä? Leikataanko myös yritystukia tai valvotaanko että ne menee esimerkiksi palkkoihin eikä osinkoihin?

2) Mikä lakon idea on? Joku pikku miekkari jonka ei tarvitse juuri vaikuttaa mihinkään? Työntekijöiden lakko-oikeus on siitä syystä, että työntekijä voi taistella oikeuksistaan. Se on työntekijöiden ainoa keino vaikuttaa.
Niin kauan kuin veroparatiisit jemmaavat meille kuuluvia rahoja ja lait ovat rikkaiden puolella tätä tukemassa tai porsaanreikiä ei tukita, on minusta turha puhua siitä miten työntekijällä on liikaa etuja tai kuinka työntekijää täytyy kurmuttaa. Miten rikkaiden ei koskaan tarvitse taistella oikeuksistaan, oletteko tällaista miettineet? Yltiörikkaat kykenevät ja onnistuvat aina kiertämään heitä koskevia velvollisuuksia.
”Suomen tuloverotus ei toimi oikeudenmukaisesti, Kelan tutkijat arvioivat. Tutkimuksen mukaan suurituloisten joukossa on paljon hyvin alhaisia veroja maksavia kansalaisia, "vapaamatkustajia". Tutkijoiden mukaan rikkaiden veroprosentti on tilastollisesti lähes sattumanvarainen.”


3) Kun vain työpaikkoja olisi jotka ottavat vanhempiakin työntekijöitä niin kaipa se 3 kk raha riittää, että siinä ajassa löytää uuden työpaikan. Mutta pahalta näyttää iäkkäämpien työnsaanti.
Tutkimuksien mukaan yli 40-vuotiaista työnhakijoista 54 prosenttia on kokenut ikäperusteista syrjintää jo heti hakuprosessin alkuvaiheessa. On myös yllättävää, miten jo 40-vuotiaat koetaan iäkkäämpinä työnhakijoina.
 
vierailija
#118
Kohta 3)
Olen kirjoittanut ikäsyrjinnastä kiintiöni täyteen tällä palstalla.
Minulle on balsamia haavoihini kuunnella eduskunnan puheenvuoroja ikäsyrjinnästä. Tänään Li Andersson jaksoi taas puhua asiasta kissan kokoisin kirjaimin. Kaikki 60+ hakevat ahkerasti työtä olemattomin tuloksin. Ei heitä kutsuta työhaastatteluihin. Työnhakijoissa ei ole mitään vikaa. Heillä on 40 vuoden työkokemus hyvin monipuolisista työtehtävistä, tuore koulutus työnhakemiseen, ajantasaiset valmiudet esim. iT:ssä, täysin ok terveys, lapset aikuisia ja työelämässä, hakija on täysin raitis ja savuton, ulkonäöltään ja pukeutumiseltaan moitteeton, cv on viimeisen päälle hiottu, ammattivalokuvaajan ottama tuore valokuva oikeassa kohtaa ansioluetteloa. Ehkä suurennuslasilla sihtaaja löytää jonkun pienen virheen hakemuksesta, ja se lienee väärällä numerolla alkava syntymävuosi.
 
#118
Kohta 3)
Olen kirjoittanut ikäsyrjinnastä kiintiöni täyteen tällä palstalla.
Minulle on balsamia haavoihini kuunnella eduskunnan puheenvuoroja ikäsyrjinnästä. Tänään Li Andersson jaksoi taas puhua asiasta kissan kokoisin kirjaimin. Kaikki 60+ hakevat ahkerasti työtä olemattomin tuloksin. Ei heitä kutsuta työhaastatteluihin. Työnhakijoissa ei ole mitään vikaa. Heillä on 40 vuoden työkokemus hyvin monipuolisista työtehtävistä, tuore koulutus työnhakemiseen, ajantasaiset valmiudet esim. iT:ssä, täysin ok terveys, lapset aikuisia ja työelämässä, hakija on täysin raitis ja savuton, ulkonäöltään ja pukeutumiseltaan moitteeton, cv on viimeisen päälle hiottu, ammattivalokuvaajan ottama tuore valokuva oikeassa kohtaa ansioluetteloa. Ehkä suurennuslasilla sihtaaja löytää jonkun pienen virheen hakemuksesta, ja se lienee väärällä numerolla alkava syntymävuosi.
on vinha perä siinä että 50+ on vaikea löytää uutta duunia
 
vierailija
on vinha perä siinä että 50+ on vaikea löytää uutta duunia
Miksi työnantajat haluavat kolmekymppisiä joilla on useilla päiväkoti-ikäisiä lapsia (tai ainakin on riski että kohta jää vanhempainvapaalle), korvatulehduskierteitä, syyhyjä, vatsatauteja ym. Poissaoloja lasten takia, puheterapiaa, fysioterapiaa, neuvolaa, vasukeskustelua jne. Harvalla 50-vuotiaalla enää on.
 
vierailija
kuulostaa pahalta kun itse ainakin ymmärrän tän niin että lapset jäävät nyt paitsi.
Miksi lapsikorotukset poistetaan?????
Siksi koska tässä on tarkoitus että köyhät pysyy köyhinä ja ettei kukaan pääsisi sieltä nousemaan. Kaikki omaisuus pienelle piirille ja muut ei omista mitään. Samaa kehitystä tekee että pienipalkkainen ei voi enää omistusasuntoon saada asumistukea, kerätään asunnot omistavan luokan huomaan jotka voi sitten vuokrata ne niille pienipalkkaisille. Myös avoimen yliopiston kurssien hintaan on hallitus puuttumassa, jotta yhä harvempi köyhemmistä oloista voisi sitä kautta saada opiskelupaikan.
 
#118
Kohta 3)
Olen kirjoittanut ikäsyrjinnastä kiintiöni täyteen tällä palstalla.
Minulle on balsamia haavoihini kuunnella eduskunnan puheenvuoroja ikäsyrjinnästä. Tänään Li Andersson jaksoi taas puhua asiasta kissan kokoisin kirjaimin. Kaikki 60+ hakevat ahkerasti työtä olemattomin tuloksin. Ei heitä kutsuta työhaastatteluihin. Työnhakijoissa ei ole mitään vikaa. Heillä on 40 vuoden työkokemus hyvin monipuolisista työtehtävistä, tuore koulutus työnhakemiseen, ajantasaiset valmiudet esim. iT:ssä, täysin ok terveys, lapset aikuisia ja työelämässä, hakija on täysin raitis ja savuton, ulkonäöltään ja pukeutumiseltaan moitteeton, cv on viimeisen päälle hiottu, ammattivalokuvaajan ottama tuore valokuva oikeassa kohtaa ansioluetteloa. Ehkä suurennuslasilla sihtaaja löytää jonkun pienen virheen hakemuksesta, ja se lienee väärällä numerolla alkava syntymävuosi.
Väärällä numerolla alkava syntymävuosi? Olet siis hakenut työpaikkoja, joihin otetaan vain alle 25-vuotiaita?

DJ-tehtäviinkin kelpavat viime vuosituhannella syntyneet. Tässä sinulle esikuvaksi pian 36 vuotta täyttävä DJ Soda eli Hwang So-hee. Ansaitsee noin kymmenkertaisesti sen mitä Petteri Orpo.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä