Miksi AUTISMI on palstalla kielletty puheenaihe?!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Olen eri, mutta pakko sanoa:

Jos kuulisin, että joku on autisti niin kyllä sen jälkeen todellakin suhtautumiseni muuttuisi. Autistithan on kehitysvammaisia jne?
Sinä ainakin vaikutat tyhmemmältä kuin suurin osa autisteista. Autistit ovat erilaisia. Ja selkeästi kehitysvammaisetkin (esim. Downin syndrooma) ihmiset ovat ihmisiä ja yleensä vielä mukavia sellaisia.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Niin, kaikissa meissä on omituisia piirteitä, ihan normaalia.
Mitäpä niistä mainostamaan koko aikaa. Etenkään jossain haukkumistarkoituksessa. Et sinäkään välttämättä ihan normaali ole kaikkien mielestä.
En todellakaan ole 🤣 Kun olin mieheni tavannut ja sisko tapasi hänet ensi kertaa, totesi miehelleni "koita kestää, kun tuo (siis minä) on vähän outo" 🤣

Mutta ei pitäisi suotta mitään autisti-sanaa käyttää. Teinipoikani kerran tuossa kiukuspäissään puhui jostakin "v.. autisti" ja nappasin heti asiasta kiinni ja tein selväksi, ettei nimittely ole ok. Kun siis vielä oikeasti näitä diagnoosin saaneita on ja he ovat ihmisiä siinä, missä muutkin, niin ei käytetä haukkumasanana.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
En todellakaan ole Kun olin mieheni tavannut ja sisko tapasi hänet ensi kertaa, totesi miehelleni "koita kestää, kun tuo (siis minä) on vähän outo"

Mutta ei pitäisi suotta mitään autisti-sanaa käyttää. Teinipoikani kerran tuossa kiukuspäissään puhui jostakin "v.. autisti" ja nappasin heti asiasta kiinni ja tein selväksi, ettei nimittely ole ok. Kun siis vielä oikeasti näitä diagnoosin saaneita on ja he ovat ihmisiä siinä, missä muutkin, niin ei käytetä haukkumasanana.
Kyllä minä miellän autistin haukkumasanaksi.

Onhan se ehkä Suomen kielen lauatutunein sana, joka sisältää aivsn jäätävän leiman.

Mikään muu haukkuminen ei ole mielestäni yhtä halventavaa.
 
En todellakaan ole 🤣 Kun olin mieheni tavannut ja sisko tapasi hänet ensi kertaa, totesi miehelleni "koita kestää, kun tuo (siis minä) on vähän outo" 🤣

Mutta ei pitäisi suotta mitään autisti-sanaa käyttää. Teinipoikani kerran tuossa kiukuspäissään puhui jostakin "v.. autisti" ja nappasin heti asiasta kiinni ja tein selväksi, ettei nimittely ole ok. Kun siis vielä oikeasti näitä diagnoosin saaneita on ja he ovat ihmisiä siinä, missä muutkin, niin ei käytetä haukkumasanana.
Tuo haukkumasanana käyttäminen on nuorison keskuudessa tosiaan todella huono tapa, mutta valitettavan yleinen. Olen kylillä kuullut tätä.

Autismidiagnoosi napsahtaa kyllä melko helposti nykyään. Ei ihmisestä välillä edes huomaa, että on joku diagnoosi kun ei mitään erityisiä avuntarpeitakaan ole jne.

Joskus ihmetyttää miksi diagnooseja jaetaan niin ahkerasti, eikö muuten ole apua saatavilla. Kaikki olemme erilaisia ja erilaista apua välillä vailla, ei kai sen diagnoosin siinä pitäis mitään painaa, apua on annettava joka tapauksessa. Eikä autistitkaan ole samanlaisia.
 
vierailija
Tuo haukkumasanana käyttäminen on nuorison keskuudessa tosiaan todella huono tapa, mutta valitettavan yleinen. Olen kylillä kuullut tätä.

Autismidiagnoosi napsahtaa kyllä melko helposti nykyään. Ei ihmisestä välillä edes huomaa, että on joku diagnoosi kun ei avuntarpeitakaan ole jne.
Joskus ihmetyttää miksi diagnooseja jaetaan niin ahkerasti, eikö muuten ole apua saatavilla. Kaikki olemme erilaisia ja erilaista apua välillä vailla, ei kai sen diagnoosin siinä pitäis mitään painaa, apua on annettava joka tapauksessa. Eikä autistitkaan ole samanlaisia.
Näin on. En osa sanoa, miten yleistä tuo diagnoosi on, mutta ainakin siitä puhutaan enemmän kuin aikaisemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä