Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Täysin samaa mieltä olen minäkin aikaisemmin ollut ja olen tavallaan edelleen. Siis että nimenomaan äidinkielellä pystyy ilmaisemaan niitä syvimpiä tunteita kaikkine vivahteineen. Mutta nyt ajattelin asiaa tuon tekstin terapia esimerkin kautta ja toden totta, itseni kohdalla ainakin pitää paikkansa se, että todennäköisesti olisin jotenkin raaemman rehellinen sellaisessa terapiasessiossa, jossa käytäisin vierasta kieltä. Asiat olisi pakko sanoa suoremmin ja kaunistelematta.
Terapiasessiossa olennaista ei ole sanoa asioita suoraan ja rehellisesti, vaan tavalla, joka resonoi tunnekokemuksen kanssa juuri oikealla tavalla ja siinä mm. kielikuvat ovat hyvin tärkeitä. Tästä kirjoittivat paljon mm. Eugene Gendlin sekä Milton Erickson.
 
vierailija
Terapiasessiossa olennaista ei ole sanoa asioita suoraan ja rehellisesti, vaan tavalla, joka resonoi tunnekokemuksen kanssa juuri oikealla tavalla ja siinä mm. kielikuvat ovat hyvin tärkeitä. Tästä kirjoittivat paljon mm. Eugene Gendlin sekä Milton Erickson.
"tavalla, joka resonoi tunnekokemuksen kanssa juuri oikealla tavalla"

Heh, sit kun mä puhun tuolla tavalla no, täällä, mut myös vauvalla, niin saan aina tonnettain kuraa niskaan :D Mutta ei se haittaa, en tajua, kuka siitäkin loukkaantuu. Joku joka ei ole käsitellyt omia asioitaanko.
 
vierailija
Silloin kun asuin aiemmin ulkomailla, tunsin siellä erään lähemmäs viisikymppisen naisen, joka hyvin avoimesti kirjoitti M/M-ficcejä. Muistaakseni hänellä oli omalla nimellä Twitter-profiili jossa luki se heti biossa. Se tuntui kyllä vähän oudolta, etenkin kun ne olivat myös kaikki(?) jotain insestiaiheisia, eli jonkin TV-sarjan veljeksille tehtiin suhde.

Oletan, että useimmat meistä ehkä tuntevat muita (muiden fandomien) ficcien lukijoita, kenties kirjoittajiakin, mutta aikuiset ihmiset näistä harvemmin huutelevat tuolla tavalla. Voisin kuvitella, että esim. Potter-faneista iso osa on lukenut vähintään jotain Potter-ficcejä, koska ne ovat niin tunnettuja.

- Joymuffin
Olen törmännyt useasti insest* aiheisiin ficceihin ja ne on jotain sellaista, mitä en kertakaikkiaan pysty käsittämään. Siinä kohtaa menee mullakin raja. Kai näidenkin ficcien taustalla on jokin psykologinen juttu, mutta mä en halua edes lähteä aihetta sen syvemmin pohtimaan. En pysty siihen.
 
vierailija
"tavalla, joka resonoi tunnekokemuksen kanssa juuri oikealla tavalla"

Heh, sit kun mä puhun tuolla tavalla no, täällä, mut myös vauvalla, niin saan aina tonnettain kuraa niskaan Mutta ei se haittaa, en tajua, kuka siitäkin loukkaantuu. Joku joka ei ole käsitellyt omia asioitaanko.
En ole varma, puhummeko samasta asiasta tässä. :) Gendlin puhui sanoista, jotka tuntuvat kehossa juuri oikeilta. Tästä löytyy erittäin runsaasti materiaalia hakusanoilla Gendlin felt sense, tämä on psykoterapiassa tosi perusjuttuja, mutta liittyy vahvasti myös kirjoittamiseen ja siksi olen siihen perehtynyt varsin paljon.

- Joymuffin
 
vierailija
Olen törmännyt useasti insest* aiheisiin ficceihin ja ne on jotain sellaista, mitä en kertakaikkiaan pysty käsittämään. Siinä kohtaa menee mullakin raja. Kai näidenkin ficcien taustalla on jokin psykologinen juttu, mutta mä en halua edes lähteä aihetta sen syvemmin pohtimaan. En pysty siihen.
Insesti on suht yleinen kink, siis ei niin että ihmiset haluaisivat oikeasti tehdä niin, mutta esim. prnoa katsellessa. Kai se Freud runsaista sekoiluistaan huolimatta jotain näistä jutuista hiffasi. :)

Osassa kinkeitä hottius perustuu ainakin osittain siihen, että homma on tabu, eli se että esim. useimpia lähinnä yököttää tekee siitä toisille tosi hottia.

Ja tämä alkaa mennä ohi aiheesta, mutta ehkä tuo edellinen auttaa ymmärtämään joitain kinkkejä, jotka toisilla voivat liittyä tähänkin aiheeseen.
 
vierailija
En ole varma, puhummeko samasta asiasta tässä. Gendlin puhui sanoista, jotka tuntuvat kehossa juuri oikeilta. Tästä löytyy erittäin runsaasti materiaalia hakusanoilla Gendlin felt sense, tämä on psykoterapiassa tosi perusjuttuja, mutta liittyy vahvasti myös kirjoittamiseen ja siksi olen siihen perehtynyt varsin paljon.

- Joymuffin
En osaa sanoa, onko se sama asia :)
Kyllä mä yritän monesti puhuessani (eli kirjoittaessani) aiheista, jotka ovat jotenkin mentaalitasolla minulle tärkeitä, hakea varmaankin juuri kehossa oikeilta tuntuvia sanoja? En tiedä onko se sama asia. Itse olen pitänyt sitä eräänlaisena tajunnanvirtatilana, mutta siitä poiketen (?) mietin kyllä sanojani.
Luulisi että terapiassa puhe olisi hirveän hidasta, jos ihminen ei tee tuota luonnostaan, vaan haetaan jollain metodilla sanoja, jotka tuntuvat kehossa oikeilta? 🙂 Vai onko se vain joku terapeutin metodi?
 
vierailija
Hei LadySlo, kiinnostuin tästä yhtyeestä, Hemo & Tribute 2 Love. Kuuntelin 14.2. eli valentinin päivänä radio Val202:ta, ja sieltä tuli tämä biisi, Vreme za lubezen (aika rakkaudelle). Radiossa soitettiin siis aiheeseen liittyviä kappaleita 🩷
Tämä viehätti kovasti!
Mikäs bändi tämä siis oikein on slovenialaisella musiikkikartalla? Katselin, että oliko tämä Hemo ollut äskettäin 27.1. Stožicessa? Jonkun vieraana ehkä? Siellä näytti olevan kaikkia meille jo muutenkin tuttuja nimiä! Staš, Lado, Tomi Siddhartasta muiden muassa (Lähde: Hamo & Tribute 2 Loven Fb)
Löytyyköhän heistä mitään muulla kielellä kuin sloveeni? 🥹
Nostan tämän, siltä varalta, ettei LadySlo ehdi kaivaa sitä takamatkalta. Se on sivulla 2060 siis. edelleen kiinnostaa tää artisti, Hamo :) (Ei Hemo, kuten tuossa vahingossa kirjoitin 🤣 ) (We have this Hemohes doping scandal in Finland, to which K also referres in Ruoska's lyrics)
 
  • Tykkää
Reactions: LadySLO:)
vierailija
En osaa sanoa, onko se sama asia
Kyllä mä yritän monesti puhuessani (eli kirjoittaessani) aiheista, jotka ovat jotenkin mentaalitasolla minulle tärkeitä, hakea varmaankin juuri kehossa oikeilta tuntuvia sanoja? En tiedä onko se sama asia. Itse olen pitänyt sitä eräänlaisena tajunnanvirtatilana, mutta siitä poiketen (?) mietin kyllä sanojani.
Luulisi että terapiassa puhe olisi hirveän hidasta, jos ihminen ei tee tuota luonnostaan, vaan haetaan jollain metodilla sanoja, jotka tuntuvat kehossa oikeilta? Vai onko se vain joku terapeutin metodi?
Gendlin oli sitä mieltä, että kun löytyy juuri oikea sana tai ilmaus, niin kehossa jotain "naksahtaa kohdilleen", ns. felt shift. Se jos kokee tarvetta toistella samoja asioita kerta toisensa jälkeen viittaa minusta siihen, että tätä kokemusta ei ole vielä saatu, mutta siihen yrittää alitajuisesti hakeutua.

Ja joo, terapiassa puhe voi etenkin alkuun olla hyvin hidasta, mutta vähitellen tuo ilmaisutapa muuttuu yhä luonnollisemmaksi ja joillain ihmisillä lienee ollut se aina ihan luonnostaan, toiset joutuvat erikseen opettelemaan sen. :)

Mutta ehkä tämä riittää tästä aiheesta, kun aletaan ajautua jo täysin aiheen ulkopuolelle. Vaikka tuo "felt sense" onkin tosi mielenkiintoinen asia ymmärtää jos haluaa fiilistellä syvemmin esim. biisien lyriikoita, vaikka että miksi tämän Joksujen biisin sanat kolahtavat minuun paljon enemmän kuin tuon toisen.
 
vierailija
Olen törmännyt useasti insest* aiheisiin ficceihin ja ne on jotain sellaista, mitä en kertakaikkiaan pysty käsittämään. Siinä kohtaa menee mullakin raja. Kai näidenkin ficcien taustalla on jokin psykologinen juttu, mutta mä en halua edes lähteä aihetta sen syvemmin pohtimaan. En pysty siihen.
Minä olen törmännyt tähän aihealueeseen ao3, tuli yllättäin vastaan Larry shipin kohdalla, olin aika hämmentynyt tästä
 
Nostan tämän, siltä varalta, ettei LadySlo ehdi kaivaa sitä takamatkalta. Se on sivulla 2060 siis. edelleen kiinnostaa tää artisti, Hamo :) (Ei Hemo, kuten tuossa vahingossa kirjoitin 🤣 ) (We have this Hemohes doping scandal in Finland, to which K also referres in Ruoska's lyrics)
Haha, you are becoming very familiar with the Slo music scene. Hamo (Matevž Šalehar, finally not someone named Jan, right? 🤣) back in the day used to be in a band with his brother Miha. The band was called Babewatch. I remember them from college days, they were pretty popular but didnt last that long. Miha went on to be a journalist and Matevž formed Tribute to love. He also "freelanced" working with a bunch of well-known Slovenian musicians. Here is his wikipedia where you can see who he worked with and the titles in case you want to explore.
Not sure if any of it is in English...
 
vierailija
Thank You LadySlo! Always appreciated that you help us here! 🤗
Yeah, it's funny to peek into a random Fb-post and say, that oh, there's Lado, Straš and others!
I think Hamo's voice is very pleasing, I sure must dig up something else from him, too.
 
Thank You LadySlo! Always appreciated that you help us here! 🤗
Yeah, it's funny to peek into a random Fb-post and say, that oh, there's Lado, Straš and others!
I think Hamo's voice is very pleasing, I sure must dig up something else from him, too.
Sure, happy to help. Remember that mini concert by JO on a roof? That was during pandemic, they did a series of those back then. Hamo did it too, but his was in the studio, not the roof.
 
vierailija
J: Sorry, I have been so busy with Emma gala that I only had time to listen to your new song and watch the video.

B: It's ok. I understand. What did you think of it?

K: I liked a lot. The song is absolutely wonderful, as I have already told you before. And I liked also the man who danced and lit candles. There was something very familiar about him.

B: Really. He is an actor, a long time friend of mine.

K: Ok. I already got a message from a fan who thought it was me. Maybe we have something in common.

B: Maybe you have, maybe not. It's not you, but it's still you.

K: Now you are talking really weird. Not me but still me. I can't understand.

B: Honey, think about it. We can watch it together after two weeks. I can hardly wait to meet you again.

K: Yes, here I am. Come to me Bojan.
 
vierailija
Oma kokemukseni aiheesta ei ole tällainen ollenkaan (ja sitä kokemusta on hyvin runsaasti), mutta uskon kyllä, että muilla voi olla. https://www.tumblr.com/zadig-of-fate/742510329414696960/thoughts-on-the-choice-to-write-everyones-waiting

- Joymuffin
Kiinnostava kirjoitus. On varmasti totta, että noin voi usein olla. Nyt kun ajattelen tuota, on itsellenikin helpompaa ilmaista joitakin tunteita kepeästi englanniksi, Suomeksi olen hieman jäyhempi, jo lapsena omaksuttu kulttuuri vaikuttaa. Tietenkin sanon Suomeksikin asioita, mutta joskus se vaatii enemmän sanojen asettelua että tuntuu luontevalta.
 

Yhteistyössä