Voiko kaikki oppia laulamaan jos saa opetusta ?Onko toivoa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
haluaisin niin osata laulaa. En ole koskaan saanut mitään opetusta ja kun yritän laulaa lempikappaleitani (Sia ja Miley Cyrus) niin ei se kovin hääppöiseltä kuulosta.
Onko mitään toivoa oppia laulamaan jos on jo 40v? Omaksi ilokseni haluaisin laulaa enkä ikinä esiintyä mutta haluaisin että se kuulostaa hyvältä kun laulan.
Voisko laulutunnit auttaa?

En osaa ottaa kantaa kysymykseesi. Kuuntelen melko paljon musiikkia ja lauloin ennen liikaakin. Olen helpottunut, kun laulaminen on jäänyt vähiin.
Nykyään laulan vain lastenlauluja, koska minua pyydetään niitä laulamaan.
Harmi kun suomalaiset lastenlaulut ovat aika mollivoittoisia.
Minulle merkitsee enemmän laulun tulkinta kuin laulajan lauluääni.

Laulamaan oppii laulamalla. Eli kun laulat paljon, äänen muodostavat lihakset vahvistuu ja pystyt hallitsemaan niitä paremmin. Laulun opettaja osaa kertoa oikeat tekniikat eli laulutunnit auttaa kyllä, mutta työn sinä teet itse.
Sävelkorva kehittyy kun kuuntelet paljon erilaista musiikkia, mm. Mozart on yksi parhaista, jos kuuntelet orkesterimusiikkia niin yritä seurata yhtä soitinta kerrallaan niin opit kuulemaan.
Riippuu lähtötasosta miten hyväksi lopulta tuletkaan, mutta joka tapauksessa taito kehittyy.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Taitava opettaja leipoo kaikista parempia, joistain jopa huippuja!👍

Laulaminen on ihanaa!❤️

Apropoo:
Rakas pieni poikani tietyn sävelen kohdalla pillahti aina itkuun syöttötuolissa kun häntä lauleskellen syötin. Rihannan biisi oli kyseessä!🥹
Hänellä on äärimmäisen tarkka sävelkorva. Kun siskonsa lauloi niin poika valisti heti missä kohtaa oli epävireessä jos tätä oli!😆
Poikani tykkäsi pienenä Jenni Vartiaisesta, hän osasi monet biisit ihan ulkoa ja pysyi täysin nuotissa.
Oli niin hellyyttävää kun poika istui rakentelemassa legoja ja lauloi!😍🥰

Singstar oli palleroiden lempipeli vuosia! Sitä on meillä kyllä pelattu! Myös soittimia on meidän perheessä rämpytelty.

Musiikki on yks maailman parhaimmista asioista!❤️

Tsemppiä AP, ei muuta ku rohkeasti laulamaan ja opiskelemaan!💪❤️

• Tykkää
Reactions: Algoma
Tässä yksi mun lemppari laulumaikoista:

Cheryl Porter.❤

Kuhan et lauleskele petturi Taylor Swiftiä. No paskojaha ne biisit onkin varmaan.

Kyllä se niin on, että lahjaton ei opi laulamaan niin, että siitä muut nauttisi. Kannattaa panostaa semmosiin asioihin, joissa edes jotain lahjoja.

Nykymaailmassa se vika kun sanotaan, että "kaikki voi oppia kaikkea". No ei voi. Ja muutenkin energianhukkaa panostaa aikaa asiaan, johon ei mitään lahjoja.

Hmm, omaa sävelkorvaa voisi ehkä testata sillä tavalla, että kuuntelee, kun joku toinen laulaa ”nuotin vierestä”. Jos siitä huomaa selvästi, missä kohtaa laulaja ei osu oikeaan nuottiin, silloin voisi olettaa, että oma sävelkorva on parempi.

YouTubesta löytyy varmaan sopivia videoita, joilla testin voi tehdä.

Katsoin pikaisesti joitakin tieteellisiä tutkimuksia aiheesta ja niiden mukaan vain muutamalla prosentilla ihmisistä ei ole ollenkaan sävelkorvaa (tyyliin 4%).

Yhden tutkimuksen mukaan ihmiset pystyivät kehittymään ja osumaan tarkemmin oikealle sävelkorkeudelle jo lyhyen harjoittelun jälkeen, kun he saivat harjoituksen aikana visuaalista palautetta siitä, kuinka hyvin he osuivat oikeisiin nuotteihin.

Yhteistyössä