Heltsuli;
En osaa vastata kysymykseesi, kun minulla ei vielä ole hoidot alkaneet, vasta viikolla 18.
Mikä sinun tarinasi on? Kuinka kauan yritystä, onko ennen ivf ollut esim. inseminaatioita? Onko amf arvosi alhainen?
Tsemppiä!! Minäkin ajattelin, että mies saa hoitaa pistämisen.
Minulla töissä onneksi suhtauduttiin ihan myönteisesti, mutta en tiedä tuleeko palkatonta vai ei.....
Meillä on yritys alkanut 8/22. Kävimme omakustannaisesti 3/23 ovumialla, josta saatiin letrot. Puoliso antoi sperma näytteen eikä siitä ilmennyt vikaa. Itselle tehtiin ultraus ja kaikki näytti olevan ok, ovulaatiokin oli tapahtunut. Letroja käytin kuuden kierron verran. Ensimmäisen ja vissiit toisen kierron verran aikaisti ovulaatiota, minkä jälkeen pysyi omassa uomassaan. Niistä ei ollut apua. 10/23 uskalsin ottaa kunnallisella yhteyttä ja pääsin gynelle marraskuussa. Sieltä sain suoran lähetteen ovumiaan. Gyne näki et ollaan aiemmin käyty omakustantaisesti ovumiassa, joten meidän ei tarvinnut puolison kanssa käydä enään sairaalalla yhdessä. Se joka laittoi lähetteen eteenpäin, soitti vain minulle ja tarkasti pitääkö tiedot paikkaansa. Kertoi et normaalisti tässä tilanteessa puolison kanssa käydään keskustelu, mutta teidän lähetteen hän laittaa suoraan vain eteenpäin. Nyt kun kirjaan tilannetta tähän niin asiat ovat edenneet aika nopeasti nykyiseen tilanteeseen. Joulukuun alussa kävimme ovumialla. Käytiin hoitovaihtoehtoja läpi. Itse olin vähän ajatellut et kokeiltaisiin inseminaatiota, mutta se todennäköinen onnistumis prosentti oli niin alhainen et jäi siihen. Puolisolleni olin yrittänyt et olisi valmiiksi hiukan perehtynyt asiaa, mutta ei halunnut. Huoneessa sen kertoikin ettei hän ole asiaan perehtynyt, et mitä minä haluan niin sen mukaan edetään. Puoliso kun kuuli inseminaation onnistumis prosentin niin vastaus oli suoraan ei. Hän oli suoraan ivf kannalla joten päädyimme siihen vaihtoehtoon. Hyvin varmoina poistuttiin vastaanotolta, kunnes todellisuus iski vasten kasvojani. Itse olen kova tressaamaan ja jännittämään, menkat kolkutti jo ovella et alkavat. Olin suorastaan aivan kauhuissani. Miten minä muka voin itseäni pistää yms. Tarvitsen aikaa asian sulattamiseen ja käsittelyyn. Soitin myös jo ovumialle, et tarviin kuukauden lykkäyksen että en vain pysty. Ihana hoitaja tsemppasi ja kertoi lisää asioita ja mainitsikin et ihan teidän toiveiden mukaan edetään et mihinkään ei painosteta. Sain voimaa hänen sanoistaan. Koska kun jännitän ja tressaan niin ''hukkasin'' menkkani, lopulta kierto venyi 52 päivään, koskaan ollut niin pitkä. Söin teroluteja jotta menkat olisivat alkaneet. Ensimmäisenä pistos iltana, olin taas hyvin epävarma ja tuskastumassa. Nyt voinkin todeta et siitä selvittiin, ei mitään ongelmaa. Turhaa pelkäsin ja jännitin. Eilen olen käynnyt ensimmäisessä utrassa ja tuloksia vähän niin kuin odottelen.
Ensimmäistäkään positiivista raskaustestiä en ole tehnyt. Haamua en ole saannut. Joka kierron olen tikuttanut ovulaation perässä ja se on joka kierrosta löytynyt. Tämä on ensimmäinen kierto kun en tule ovulaatiota tikuttamaan. Lyhyin kiertoni on kestänyt 19 päivää ja pisin on tähän saakka ollut 36, mut nyt tuli tämä hännän huippu 52. Olisiko tämä sitten yk 18?!
Rahaa on tällä hetkellä mennyt seuraavasti:
Ovulaatio- ja raskaustestit xxx (tätä summaa minulla ei ole misssään) Käytän clearblue digiä ja liuskoja
Omakustannainen käynti ovumialla 301€ (sis. sperma-analyysi ja ensikäynti ultrauksella)
Letrojen käyttöön liittyvä ultraus terveystalolla 133,30€
Gyne käynti 41,80€ (polimaksu)
Suunnittelu käynti 41,80€ (laskua ei ole vielä tullut)
Ivf- hoidon lääkkeisiin 528,77€
Eka ultra 41,80€ (laskua ei ole vielä tullut)
Aivan ja koska meidän paikkakunnnalla ei tehdä lapsettomuushoitoja niin meillä on maksusitoomus ovumiaan. Onneksi kaikki ivf hoitoon käytettävät lääkkeet on kirjautuneet tämän vuoden lääkekattoon. Niin ja puolisoni on vain vuoden verran vanhempi.