"Halla-aho ehdottaa, että myös kansanedustajien pitäisi olla syntyperäisiä Suomen kansalaisia"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos unohtaa sen värityskirjan, mitä maalailtiin etenkin 1930 luvun suonessa, niin voi todeta, että päätös itsenäistymisestä tehtiin 15.11.1917. Tämä päätös loin nimitetylle hallitukselle mandaatin saattaa päätös voimaan ja tuon päätöksen jälkeen nimitetty hallitus alkoikin toimia saattaakseen itsenäisyyden käytäntöön.

Päätöstä itsenäistymisestä eivät vastustaneet sosiaalidemokraatit, vaan pääosa
porvareista
.

Kun 6.12. äänestettiin, ei äänestyksen aiheena ollt itsenäistyminen
vaan se, millaisella julistuksella siitä kerrotaan. Tässä vaiheessa kukaan ei vastustanut itsenäistymistä ja äänestäminen tehtiin kahden itsenäisyysjulistuksen välillä

Tavallaan okei ajatus, mut sit kansanedustajat eivät enää edustaisi koko kansaa.

Mun mielestä suomeen lapsena adoptoitu voisi oitis äänestää täysi-ikäistyttyään ja kaipa jo vaikkapa 25 vuotta suomen kansalaisuudesta nauttinut aikuinenkin on aikalailla suomalainen.

Tämä on hyvä ketju. Kiitos vierailijalle, joka yrittää kertoa totuutta silmät ummistaville persuille.

On se muuten ihmeellistä, kuinka tiukasti ne silmät saakin kiinni! Vai mitä, @Palstapesu ?

Jos tarkoitat tuota minun historia- pläjäystä, niin kiitos kommentista.

Oma ajatukseni ei tässä kuitenkaan ole se, että haluaisin valistaa tai julistaa jotain "totuutta". Historia on mitä on. Se on otettava sellaisenaa. Tuon aikakauden historia on omasta mielestäni mielenkiintoista, mutta moninaisia ihmiskohtaloita omaavana se on omaa aikakauttansa. Mielestäni siitä ei kannata hakea liikaa merkityksellisyyttä tähän päivään vaan se todellakin on elettyä historiaa.

Jos tarkoitat tuota minun historia- pläjäystä, niin kiitos kommentista.

Oma ajatukseni ei tässä kuitenkaan ole se, että haluaisin valistaa tai julistaa jotain "totuutta". Historia on mitä on. Se on otettava sellaisenaa. Tuon aikakauden historia on omasta mielestäni mielenkiintoista, mutta moninaisia ihmiskohtaloita omaavana se on omaa aikakauttansa. Mielestäni siitä ei kannata hakea liikaa merkityksellisyyttä tähän päivään vaan se todellakin on elettyä historiaa.
Sinua ja sitä, joka puhui kehitysapurahoista. Minäkin joskus yritin. Nuo asiat ei niinsanotusti idä köyhässä maassa.
Onhan se eri asia, onko ollut venäjämielinen itsenäistymisen aikaan kuin että onko sitä nyt.

Tavallaan okei ajatus, mut sit kansanedustajat eivät enää edustaisi koko kansaa.

Mun mielestä suomeen lapsena adoptoitu voisi oitis äänestää täysi-ikäistyttyään ja kaipa jo vaikkapa 25 vuotta suomen kansalaisuudesta nauttinut aikuinenkin on aikalailla suomalainen.
Näissä rajavedoissa on vaan aina se, että kuka vetää ja millä perusteella. Jos 25 vuotta on ok, niin miksi ei 24 vuotta? Ja jos se, niin miksi ei 20? Tai miksi pitää edes olla kansalaisuus?

Syntyperäinen Suomen kansalainen on siitä hyvä raja, että se on looginen, yksiselitteinen ja tasapuolinen.

Minut on adoptoitu suomeen ulkomailta, kun oli alle vuoden vanha. En siis ole syntyperäinen suomalainen. Miutta mitään muuta kansalaisuutta minulle ei ole ikinä ollut enkä ole missään muussa maassa ikinä asunut. Mutta Halla-ahon mukaan olen silti toisen luokan kansalainen ihan vain, koska en ole suomessa syntynyt suomalaisille vanhemmille vaan adoptoitu tänne. Jee, ihanaa.

Minut on adoptoitu suomeen ulkomailta, kun oli alle vuoden vanha. En siis ole syntyperäinen suomalainen. Miutta mitään muuta kansalaisuutta minulle ei ole ikinä ollut enkä ole missään muussa maassa ikinä asunut. Mutta Halla-ahon mukaan olen silti toisen luokan kansalainen ihan vain, koska en ole suomessa syntynyt suomalaisille vanhemmille vaan adoptoitu tänne. Jee, ihanaa.
Ei kukaan ole sinua toisen luokan kansalaiseksi kutsunut. Mutta on kuitenkin fakta kuten itsekin kirjoitat, että et ole syntyperäinen suomalainen. On paljon muitakin asioita, joita olet tai et ole. Saatat esimerkiksi olla nainen. Silloin sinulla ei ole pakollista varusmiespalvelusta. Saatat olla alle 18-vuotias, jossa tapauksessa et saa äänestää vaaleissa. Etkä ostaa kaljaa kaupasta. Eivät nämä asiat tee sinusta toisen luokan kansalaista kuitenkaan.

Pitäisikö tulla tähän päivään?

Sinun pitäisi tulla tähän päivään: hallituspuolueiden kannatus nousussa ja sdp:n kannatus romahti.

• Tykkää
Reactions: Palstapesu
Olethan sä jossain toisessa maassa asunut ennen kuin sut adoptoitiin Suomeen ja todnäk sulla oli myös sen toisen maan kansalaisuus.

Yhteistyössä