Neitsytoliiviöljy vai rypsiöljy

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
"Kun syö säännöllisesti kalaa, saa sekä D-vitamiinia että aivoille välttämättömiä omega-3 -rasvahappoja. Kalassa ne ovat suoraan aivoille käyttökelpoisissa DHA- ja EPA-muodoissa. Omega-3 rasvahappoa on erityisesti rasvaisessa kalassa, kuten lohessa.

Omega-3:a on myös kasviperäisissä rasvoissa, kuten rypsi-, pellavansiemen- ja camelinaöljyissä ja saksanpähkinöissä. Tätä pehmeää rasvaa aivot tarvitsevat päivittäin. Kasviksista aivot saavat alfalinoleenihappoa, jota elimistö muuttaa DHA:ksi ja EPA:ksi.

DHA on erittäin tärkeää solukalvoille. Omega-3 rasvahapot vähentävät myös tulehdusta hermokudoksissa. On myös esitetty, että DHA voisi vähentää Alzheimerin taudin amyloidiplakkien muodostumista."
Onko Möllerin sitruunanmakuin kalanmaksaöljy terveellistä jos kalaan ei ole varaa:

Möller Kalanmaksaöljy (suluissa sitruunanmakuinen kalanmaksaöljy)5 ml
Omega-3-rasvahappoja, josta1130 mg (1110 mg)
- DHA510 mg (500 mg)
- EPA370 mg (360 mg)
D-vitamiini10 µg (200%*)
A-vitamiini250 µg (31%*)
E-vitamiini3 mg (25%*)
 
vierailija
Kolesterolimyytti murtuu USA:ssa
”Nyt uskotaan, ettei kolesterolin alentaminen olekaan tie onneen, tasapainoon ja terveyteen. Myös Merck ja Schering-Plough ovat joutuneet tunnustamaan, ettei LDL-kolesterolin alentaminen johda aina terveyshyötyihin. Näin ainakin amerikkalainen media raportoi, alkuperäisiä raportteja en ole nähnyt.

Nyt moni amerikkalainen kardiologi sanoo, että teoria LDL-kolesterolin (sen huonon) alentamisen tehosta on aivan liian yksioikoinen. Korkean LDL-kolesterolin ja sydäntautien välistä yhteyttä pidetään kiveen hakattuna totuutena, jota ainakin yhden totuuden Suomessa ei edes saa kyseenalaistaa. Korkea kolesteroli voi kuitenkin olla jopa hyvästä, amerikkalainen media on viime päivinä maininnut.

Ainakaan lääkeyhtiöt eivät tiedosta pidä, koska Zetia- ja Vytorin-kolesterolilääkkeet ovat rahasampoja. Pfizerin Lipitor taitaa olla maailman myydyin lääke, ja kolesterolilääkkeiden vuosimyynnin arvo on noin 40 miljardia dollaria. Ja onhan meillä näitä kymmenen euron ravintorasvojakin, joiden syöminen tiettävästi alentaa kolesterolia.”
Tuottaa näköjään ongelmia keskustella kolesteroliaiheesta hyvä etteivät käy lankoja pitkin kurkkuun kiinni. Noi aivopestyt toopet eivät osaa ajatella omilla aivoilla vaan jankkaavat valheita vuodesta vuoteen. :eek: Rauhottuu noi kun joku kertoo niille ilmiselviä asioita mitä niiden olis pitäny itse tajuta jo vuosia sitten, sit niitä hävettää voi ei. Hyvä et osa porukasta sentään tajuu. Osa vetää viel statiineja ihan turhaan koska se on hyvä bisness,. Herätkää pahvit jo.
 
D-vitamiinia suositellaan kaikille, etenkin näillä leveysasteilla.

Muilta osin voit lukea esim. täältä ja ottaa selvää esim. mistä vegaani saa rautaa.

Ei tarvitse lisiä kun syö rasvaista punaista lihaa.🤗
 
Pystyypä.


Mut mä olen se sekasyöjä. Sä se paasaat pelkän rasvaisen syömisen lihan puolesta. -Etkä ees ite syö niin.
Tykkään tehdä empiiristä tutkimusta.
Kyllä me tämä asia ollaan jo käyty läpi, et ehkä muista? Ai niin, sinulla olikin muistin kanssa ongelmia, kerroit siitä joku aika sitten.

Kertaus on opintojen äiti:
Syön pääosin rasvaista punaista lihaa.💪
Syön lähes yksinomaan=on sattumia (harvoin) pelkkää eläinperäistä ravintoa.🤗
Olen myös kokeillut syödä pelkkää rasvaista punaista lihaa.
Olen ollut suuren osan elämästäni ketoosissa. Syön yleensä kerran päivässä.
Paastoan viikon joka vuosi ja lisäksi 3 päivän mittaisia paastoja joskus.

Olen syönyt rasvaista lihaa koko elämäni. Meillä ei syöty juuri mitään rehuja/hiilareita kun olin lapsi/nuori ja koulussa oli lihapainotteista ruokaa.

Yliprosessoitua syön lähes yksinomaan jouluna. Glögiä/likööriä/torttuja/pipareita/kakkuja jne.
 
Ja jotta ei tule myöhemmin taas sanomista niin ilmoitan tässä, että ajattelin tehdä glögin itse!😁
Eli ehkä meidän glögi ei olekaan yliprosessoitua tänä jouluna.😁
 
vierailija
Tykkään tehdä empiiristä tutkimusta.
Kyllä me tämä asia ollaan jo käyty läpi, et ehkä muista? Ai niin, sinulla olikin muistin kanssa ongelmia, kerroit siitä joku aika sitten.

Kertaus on opintojen äiti:
Syön pääosin rasvaista punaista lihaa.
Syön lähes yksinomaan=on sattumia (harvoin) pelkkää eläinperäistä ravintoa.
Olen myös kokeillut syödä pelkkää rasvaista punaista lihaa.
Olen ollut suuren osan elämästäni ketoosissa. Syön yleensä kerran päivässä.
Paastoan viikon joka vuosi ja lisäksi 3 päivän mittaisia paastoja joskus.

Olen syönyt rasvaista lihaa koko elämäni. Meillä ei syöty juuri mitään rehuja/hiilareita kun olin lapsi/nuori ja koulussa oli lihapainotteista ruokaa.

Yliprosessoitua syön lähes yksinomaan jouluna. Glögiä/likööriä/torttuja/pipareita/kakkuja jne.
Onko nää auttaneet pysymään kunnossa? Paljon sun bmi, vyötärönympärys ja kolesteroli on?

Mä en pystyisi syömään vain kerran päivässä, olen niin nopeatempoinen ja nopea aineenvaihdunta, että tarvitsen energiaa useammin. Kokeilin kerran paastota, vuorokauden päästä tärisin rajusti ja puskin kylmää hikeä, se yritys loppu siihen.
 
Onko nää auttaneet pysymään kunnossa? Paljon sun bmi, vyötärönympärys ja kolesteroli on?

Mä en pystyisi syömään vain kerran päivässä, olen niin nopeatempoinen ja nopea aineenvaihdunta, että tarvitsen energiaa useammin. Kokeilin kerran paastota, vuorokauden päästä tärisin rajusti ja puskin kylmää hikeä, se yritys loppu siihen.
Täydellinen verenkuva ok.

En ole mittaillut, en edes käy usein vaa’alla mutta pituutta 168cm ja paino 52-58kg. Kylmällä kaudella enemmän.

Viikon paaston pidän joulun jlk.
Osaan paastota ja kehoni on joustava. Paasto ja ketoosi ovat siis keholleni tuttuja juttuja.
Kun opiskelee ravinnosta ja aineiden vaikutuksista kehossa niin ymmärtää, esim. että kalori ei ole kalori, sillä on väliä että mistä se kalori koostuu jne. Moni voi luulla esim. että rasvaa syömällä lihoo. Noh, eipä se nyt ihan niinkään ole, jopa päinvastoin. Hiilarit kun jättää ensimmäistä kertaa pois, voi se tuntua pieneltä kuolemalta koska kaikki ovat hiilarikoukussa, vähentäminenkin aiheuttaa oloja. Mutta vain aluksi, kunnes keho oppii ja tottuu.

Meille opetetaan pienestä pitäen syömään koko ajan, vaikka oikeasti tulisi syödä vain silloin kun on nälkä! Nälkäkin on kyseenalainen jos on hiilarikoukussa, siinähän tekee mieli koko ajan mättää lisää, jopa pakonomainen tarve syödä usein, vaikka et oikeasti tarvitse hiilareita yhtään lisää. Silti voi olla anemia vaikka on läski ja syö monta kertaa päivässä, koska keho ei saa tarvitsemaansa ravintoa. Eihän meille koskaan opeteta tarkasti miten meidän keho oikeasti toimii ja mitä se tarvitsee kukoistaakseen.
Ja meiltä viedään kyky kuunnella omaa kehoa jo hyvin varhain.

Suosittelen lämpimästi opiskelemaan mihin se oma keho oikeasti pystyy, fiksumpaa laitosta meinaan saa etsiä!❤

Syön kerran päivässä vaikka urheilen, joskus kaksi. Aktiivisuus: super, mutta toki kehon täytyy oppia joustavuus jotta huonoja oloja ei tule. Minulla on monien vuosien kokemus.
Ketoosissa paaston aikana energiaa on eniten, mikä on ihan normaalia kun mietitään miten meidän keho toimii paaston aikana: aistit paranee ja yleisesti suorituskyky paranee, koska, meidän on tuossa tilanteessa tarkoitus saada se hiivatin mammutti kiinni ja tapettua.😁

Nukun yöni aina, poikkeuksetta, sikeästi ja hyvin, herään aamuisin poikkeuksetta virkeänä. Parasta olisi mennä nukkumaan kun keho niin kertoo (alkaa kehittää melatoniinia) ja auringon noustessa, valon osuessa iholle, herään. Tähän on syynä kehon kemialliset reaktiot, mutta osansa antaa ruokavalio: Jotta keho toimii normaalisti tarvitsee se oikeita ravintoaineita oikeassa suhteessa, balanssi on hyvin tärkeä. Useat aineet vaikuttavat toinen toiseensa jne.

Nämä ovat ihania jänniä asioita, kannattaa ihmeessä opiskella, tutkia ja ehkä testailla. Kunhan on vain terve ja käy vaikka varmuudeks kyselemässä lekurilta luvat jos jännittää ja on epävarma.🤷‍♀️

Minä opiskelin ja kokeilin näitä joskus ihan omin päin. En kadu kyllä päivääkään. Olen äärimmäisen onnellinen, että ymmärrän miten pitää keho kunnossa.

Kaikki nämä ed. main. asiat ovat meihin koodattu - primitiivisiä juttuja. Ollaan vaan tultu niin kauas pois kaikesta luonnollisesta, että ihmisille kaikki luonnollinen tuntuu uudelta ja epäilyttävältä. Eikä kukaan viitsi enää opiskella. Otetaan vaan vastaan käskyt ja tehdään miten käsketään. Ei enää syödä sisäelimiä, eikä rasvaista lihaa, eikä mitään mikä ei ole steriloitu ja paketoitu.😁 (kärjistäen)

Meillä on muuten juotu vuosia (ei pastöroitua) raakamaitoa/raakakermaa syöty raakajuustoa ja muniakin vedetään raakana, naudan lihat lähes raakana.😁
Että se niistä ”tuhoa bakteerit että et sairastu” -jutuista.🙄 Asia on ihan päinvastoin, suolisto tarvitsee laajan mikrobiston. Suolisto on meidän toiset aivot. Jos suolisto voi huonosti vaikuttaa se myös mentaalipuolellekin!
Ja hanavedestä annetaan kloorin haihtua. Kun oliskin oma lähde täällä tsadissa kuten maalla!

No nyt lähti lapasesta, kirjoittelin rivin silloin toisen tuolloin, kävin mettälenkillä ja nyt oon kirjoitellut pyykkisavotasta.😁
Pahoittelut virheistä ja siitä jos ei saa selkoa, en oikolue!😁

Apropoo, en syö pääsääntöisesti siis kuituja tai viljoja tms. Se piti vielä kirjoittaa. Ihan vain sitä eläinperäistä ravintoa mätän. Eli hiilarittomalla lähes aina.
 
Niin koska siellä syödään paljon kalaa, pähkinöitä ja lehtivihannekset.
Ei siis johtu öljystä.

Suomessa kannattaa syödä kylmäpuristettua rypsiöljyä, koska se sopii paremmin meidän ruokakokonaisuuteen.
Kerrotko lisää tuosta rypsiöljystä, mikä siitä tekee meille terveellistä? Miten se on tehty? Onko siinä glyfosaattia?

Aurinko on myös suuri terveyteen vaikuttava asia Välimerellä, luulen.

Miten lehtivihannekset ja pähkinät vaikuttavat sinusta terveyteen?

Eikö tuo hyvä oliiviöljy sinusta siis vaikuta terveyteen?
 
Verisuonien seinämät ja nivelet kiittääää!!
Todellakin kiittää jos syöt ihmiselle optimaalista ravintoa.
Niveletkin voivat erittäin hyvin!

Kun taas nykyviljoilla/vegaanina/muuten ei optimaalisella ravinnolla tulet mitä luultavimmin saamaan reuman, nivelongelmia ja ainakin jonkin autoimmuunitaudin: esim. iho-ongelmat koska vuotava suoli. Ruoan proteiinit pääsevät verenkiertoon ja sitten alkaakin jännät ajat. Tuleeko psorias/vuöruusu/ibs/ibd vai mikä.🤷‍♀️
Hampaatkin voivat huonosti!

Lihansyöjillä hampaatkin ovat loistokunnossa.
Bonuksena: et piere, etkä haise pahalle hielle!
🤗
 

Yhteistyössä