Aikamoinen puutarha

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Okei, mäkin kävin pohtimaan JO tulevaisuutta. Tässä mun ajatukset. Skipatkaa, jos ei kiinnosta. Näen myös itse kaksi vaihtoehtoa. Just et suuntaa niille UK markkinoille täysillä ja saa hyvän tuottajan&managerin, jonka seurauksena tyyli ja kieli muuttuu. Enkkumarkkinoita varten ne tarvii hitin ja uudenlaista somenäkyvyyttä. Sitten voisivat päästä lämppäriksi tunnetulle bändille. Tässä vaihtoehdossa pitäisi varmaan suunnata enemmän teineihin ja vanhat fanit voi jäädä. Joka tapauksessa heistä tehtäisiin paljon kaupallisempia. Monilla (teini)bändeillä on markkinointi yt videoiden kautta, mutta niistä tulee helposti tylsiä ja liian laskelmoituja aikuisille. Teineihin JO harrastama K-pop tyylinen bändin sisäinen shippaus varmasti tehoaa.

Toinen vaihtoehto, että pitävät oman kielen ja ehkä onnistuvat tekemään hitin myös muulla kielellä, esim collabina. Niin kuin aiemmin todettiin suosio pääasiassa Balkanilla, mutta jos saavat suosiota myös esim Puolassa, niin siellähän on jo isot markkinat. Tai collabin kautta jossain muussa isossa maassa. Luulen et myös Pohjoismaiden suosio pysyy. Tässä vaihtoehdossa nykyinen tyyli säilynee ja fanipohjan demografia laajempi. Luulen et viisutapahtumissa he voisi olla suosittuja. Mä jotenkin luulen, että samoin kuin K näiden kannattaisi jotenkin panostaa Brasiliaan. Muita bändejä seuranneena siellä on mahtavat fanit ja kieli ei tosisaan haittaa. Ja on markkinana tosi iso. Sinne vaan se yhteiskiertue 🤭 Yksi asia, mikä JO kannattaa ehdottomasti tehdä (ja ehkä jo aloittaneet) on nostaa muita bändin jäseniä ja vähentää B olemista yksin valokeilassa. B:lle turhan raskasta ottaa liikaa vastuuta ja faneille on parempi, jos on enemmän samaistumisen kohteita. Huh, tulipa pitkästi. 🙈

Minusta joltain osin on alkanut tuntumaan ettei he halua määrittää sitä mitä heidän välillään on. Ja ehkä se on hyvä se. Olisi myös aika ymmärrettävää kun miettii kokonaiskuvaa.

Ja tuosta urasta jatkossa sanoisin, että en usko siihen englanninkieliseen uraan Jokereilla kyllä kauheasti. Todella vaikeaa. Siinä äkkiä hukkaa bändi sitä omaa itseään ja se liekki katoaa mistä ihmiset on olleet kiinnostuneita. Kärtsä on siinä fiksu ettei lähde edes yrittämään eikä haaveile kielenvaihdosta. Vaikka kai se hänelle sinällään helppo päätös kun englanninkieli ei kuulu vahvuuksiin. Toivottavasti JO herää myös asiaan.
I don't know a lot about K's career before Eurovision, but from what I gather, he wasn't that known and successful in Finland yet. Joker out have already made it in Slovenia before Eurovision. They already were one of the most successful bands at that point. Their arena gig (of 12 000) was almost sold out (500 tickets left) at the time of the contest already. So as far as Slovenia goes, there is nowhere for them "to go" at home, they do need to give it a go outside of Slovenia. I think they can continue with songs in Slovenian within the Eurovision crowd (so the new crowd they gained due to the Eurovision and shortly after - for example, the Finnish fans that gave them a chance either due to ESC or B&K story, and they own their hearts.
But now, to win "new hearts", of completely new audience, I think they do need to make music (also) in English.
It's true that it's really difficult to write good lyrics in a language that's not your native.
But I also think there's an awfully a lot of music that's popular and successful that doesn't have these sophisticated, poetic and/or intelligent lyrics.

vierailija
Mutta missä viipyy kaikki Tommy kontsa et:ltä? Härtsä on julkaissut, mut muuten vaan ihan muutama kuva Tommysta jossain stooreissa. Oli näköjään livistänyt ko paikalta kun Tallinnan yhteiskuvaakin otettiin. Onko ero?
Jos täällä shipataan tommya ja k:ta, niin siinä tapauksessa pitäisi saada shipata myös k:ta ja till lindemania olavia, portion boyseja, käkkaa…Ja Bojania Martinin, Krisin ja Rylandin ynnä muiden kanssa.

Minusta tämä palsta on ja on aina ollut vain K/B shippiin, enkä halua tänne noita muita shippejä.

vierailija
Jos täällä shipataan tommya ja k:ta, niin siinä tapauksessa pitäisi saada shipata myös k:ta ja till lindemania olavia, portion boyseja, käkkaa…Ja Bojania Martinin, Krisin ja Rylandin ynnä muiden kanssa.

Minusta tämä palsta on ja on aina ollut vain K/B shippiin, enkä halua tänne noita muita shippejä.
Jep. Ärsyttää Tommyn tyrkytys. Lähdin sen takia aikanaan Vauvalta pois.

vierailija
Okei, mäkin kävin pohtimaan JO tulevaisuutta. Tässä mun ajatukset. Skipatkaa, jos ei kiinnosta. Näen myös itse kaksi vaihtoehtoa. Just et suuntaa niille UK markkinoille täysillä ja saa hyvän tuottajan&managerin, jonka seurauksena tyyli ja kieli muuttuu. Enkkumarkkinoita varten ne tarvii hitin ja uudenlaista somenäkyvyyttä. Sitten voisivat päästä lämppäriksi tunnetulle bändille. Tässä vaihtoehdossa pitäisi varmaan suunnata enemmän teineihin ja vanhat fanit voi jäädä. Joka tapauksessa heistä tehtäisiin paljon kaupallisempia. Monilla (teini)bändeillä on markkinointi yt videoiden kautta, mutta niistä tulee helposti tylsiä ja liian laskelmoituja aikuisille. Teineihin JO harrastama K-pop tyylinen bändin sisäinen shippaus varmasti tehoaa.

Toinen vaihtoehto, että pitävät oman kielen ja ehkä onnistuvat tekemään hitin myös muulla kielellä, esim collabina. Niin kuin aiemmin todettiin suosio pääasiassa Balkanilla, mutta jos saavat suosiota myös esim Puolassa, niin siellähän on jo isot markkinat. Tai collabin kautta jossain muussa isossa maassa. Luulen et myös Pohjoismaiden suosio pysyy. Tässä vaihtoehdossa nykyinen tyyli säilynee ja fanipohjan demografia laajempi. Luulen et viisutapahtumissa he voisi olla suosittuja. Mä jotenkin luulen, että samoin kuin K näiden kannattaisi jotenkin panostaa Brasiliaan. Muita bändejä seuranneena siellä on mahtavat fanit ja kieli ei tosisaan haittaa. Ja on markkinana tosi iso. Sinne vaan se yhteiskiertue Yksi asia, mikä JO kannattaa ehdottomasti tehdä (ja ehkä jo aloittaneet) on nostaa muita bändin jäseniä ja vähentää B olemista yksin valokeilassa. B:lle turhan raskasta ottaa liikaa vastuuta ja faneille on parempi, jos on enemmän samaistumisen kohteita. Huh, tulipa pitkästi.
Hyvät analyysit! Toivon tuota vaihtoehtoa 2.

vierailija

Saadaanko me nyt sit sun puolesta shipata Tommyä ja Lististä? Listiksen oma vika, oli aiiiika kuumaa settiä se edellinen.

vierailija

Mutta eihän Tommyn musiikista puhuminen ole shippaamista. Jos täällä aletaan vakavissaan puhua jostain K:n ja Tommyn väleistä ja lähetellä linkkejä fan artiin ja editteihin, niin sitten älähdän. Samoin kun älähdän, jos joku alkaa pakottaa B/Martinia tai B/Kris-juttuja. Tämä on kuitenkin K/B:lle omistettu palsta.

vierailija
Ootteko koskaan miettineet, että UMK oli K:lle myös ensi kosketus uralla mediaan. Siis oli ennestään Ylex läpimurtoartistina ennen (?) koronaa, muttei varsinaisesti julkisuudessa. Sitten tuli UMK ja valtava mediapyöritys ja samaan syssyyn kv PR päälle. Hiton kova suoritus. Saikohan se miten paljon mediakoulutusta Yleltä?

vierailija
In other words, I'm more worried with their PR strategy (or the lack of) than their lyrics at the moment. To gain bigger audiencse, you need a good PR strategy these days, not just good lyrics/music.
This is very true. I think they're a bit lost at the moment and trying out different things (e.g. the Discord channel and trying to engage younger audience that way). In my opinion, losing G as their PR person was a big hit, since he was just unhinged enough to post weird content and attract attention that way. As much as I like them, honestly, at the moment, the fandom itself is doing majority of the work: translating interviews, keeping people interested in their next gigs, discussing attires etc. I hope they'll find the right strategy and get to keep people's interest. They have done some very clever things too, like making people guess the SSOL meaning/name and asking for costume ideas for Halloween. I think they just need to go a bit further with that. (Although I'm not a PR person, so what do I know.)

• Tykkää
Reactions: LadySLO:)
vierailija
Mulla on jäänyt mielikuva, että näihin aikoihin, tässä kuvassa ei kyllä ole kärtsän tykkäystä, en tiedä, mistä mulle jäi käsitys, että näihin aikoihin:
Muistan myös, että tuon jälkeen K oli alkanut seurata Cykaa. Sitähän silloin tietäväisesti hymyiltiin, ettei tuon julkaisusta mennyt kuin tovi, niin Kärtsä oli ilmestynyt seuraajiin. Bojanin pyllyssä on voimaa!

Btw on the topic of JO's popularity in the Balkans as I think some of you have a wrong impression. In Slovenia, yes, very popular for a number of years. But in other Croatia and Serbia (assuming you mean those when you say Balkan), they only started getting known there this year. They are not that big yet. Other than a TV appearance in Serbia and a handful of small gigs where they were basically warmups, they didn't perform there until this year.

Normally, Slovenian musicians don't make it "in the Balkans", typically they don't like music coming from Slovenia and they don't want to listen to music in Slovenian. (there's a few Slovenian musicians that have somewhat made it there by singing in Croatian/Serbian, but not in Slovenian) JO are really more or less the first SLO band that are breaking this barrier. But it's still new.

This is very true. I think they're a bit lost at the moment and trying out different things (eg the Discord channel and trying to Engage Younger audience that way). In my opinion, losing G as their PR person was a big hit, since he was just unhinged enough to post weird content and attract attention that way. As much as I like them, honestly, at the moment, the fandom itself is doing the majority of the work: translating interviews, keeping people interested in their next gigs, discussing outfits etc. I hope they'll find the right strategy and get to keep People's interest. They have done some very clever things too, like making people guess the SSOL meaning/name and asking for costume ideas for Halloween. I think they just need to go a bit further with that. (Although I'm not a PR person, so what do I know.)
Agreed. Also, PR is not just social media. I'm waiting for some really good in-depth interviews in mainstream and music media, not just online.
A good PR manager arranges those as well.

vierailija
Mä ajattelin mennä zoomailemaan lisää, vaikkapa niitä Tommyn saumoja, kun peli on kerran jo menetetty ja joudun jo sinne alakerran kattilahuoneeseen muutenkin. Luulen kyllä että siellä on mielenkiintoista seuraa tarjolla . Ei ne sivistyneistön teekupin kilistelyt pikkurilli ojossa ole muutenkaan mun juttu ollut.
Kyllä minäkin mieluummin sinne syntisten pöytään liityn.

vierailija
This is very true. I think they're a bit lost at the moment and trying out different things (e.g. the Discord channel and trying to engage younger audience that way). In my opinion, losing G as their PR person was a big hit, since he was just unhinged enough to post weird content and attract attention that way. As much as I like them, honestly, at the moment, the fandom itself is doing majority of the work: translating interviews, keeping people interested in their next gigs, discussing attires etc. I hope they'll find the right strategy and get to keep people's interest. They have done some very clever things too, like making people guess the SSOL meaning/name and asking for costume ideas for Halloween. I think they just need to go a bit further with that. (Although I'm not a PR person, so what do I know.)
Tavallaan JO:lta puuttuu Euroopasta ns. (massa)normiyleisö, joka siis kuuntelee JO:n musiikkia ja käy keikalla JO:n keikalla kerran pari vuodessa, mutta ei sen suuremmin seuraa bändin toimintaa kovinkaan intohimoisesti. Nythän fanikunta on hyvin omistautuneita ja kulkevat keikalta keikalle ja tietävät bändin asiat paremmin kuin se itse.

Yhteistyössä