Rajut fyysiset oireet ahdistuksesta

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tiedän kyllä että ahdistus voi oireilla myös fyysisesti, hikoiluna, unettomuutena ym. Olen ollut noin 3 vuotta erittäin ahdistunut elämäntilanteesta johtuen. Kaksi vuotta olen nukkunut todella huonosti, vaikka tuntimääräisesti olisi 9h unet niin unta mittaavan kellon mukaan palautuminen on aina erittäin heikkoa ja siltä kyllä tuntuukin. Sykkeet on kokoajan korkealla. Olen pisteyttänyt erilaisten nettikyselyjen mukaan vakavan masennuksen. Syön ihan suhteellisen normaalisti ja herkuttelenkin, mutta silti olen laihtunut 6kg nopeasti lähikuukausina ja nyt olen jo alipainon puolella. Yritän välttää enempää painon laskua tietysti. Nyt muutama päivä sitten mulla nousi aivan yllättäen kuume ilman mitään muita flunssan oireita. Sinä yönä kuume nousi 40 asteeseen ja syke hakkasi 130 monta tuntia ja rintaan sattui kovin. Aamuyöstä helpotti ja sen jälkeen ei enää tullut kuumetta uudestaan, eikä mitään nuhaa/yskää. Mietin, voiko tuo raju kuume ja kova syke olla osa fyysistä oireilua ja kehon tapa kertoa siitä että en enää jaksa tätä olotilaa? Käyn normaalisti töissä ja jaksan hoitaa sen hyvin, lisäksi muut arkiset menot. Mutta kuinka kauan.. Olen vuoden ajan käynyt juttelemassa psykoterapeutilla ja toki se auttaa, mutta siitä huolimatta mun keho toimii näin. Tämä on pelottavaa enkä tiedä mitä pitäisi tehdä.

vierailija
Tiedän kyllä että ahdistus voi oireilla myös fyysisesti, hikoiluna, unettomuutena ym. Olen ollut noin 3 vuotta erittäin ahdistunut elämäntilanteesta johtuen. Kaksi vuotta olen nukkunut todella huonosti, vaikka tuntimääräisesti olisi 9h unet niin unta mittaavan kellon mukaan palautuminen on aina erittäin heikkoa ja siltä kyllä tuntuukin. Sykkeet on kokoajan korkealla. Olen pisteyttänyt erilaisten nettikyselyjen mukaan vakavan masennuksen. Syön ihan suhteellisen normaalisti ja herkuttelenkin, mutta silti olen laihtunut 6kg nopeasti lähikuukausina ja nyt olen jo alipainon puolella. Yritän välttää enempää painon laskua tietysti. Nyt muutama päivä sitten mulla nousi aivan yllättäen kuume ilman mitään muita flunssan oireita. Sinä yönä kuume nousi 40 asteeseen ja syke hakkasi 130 monta tuntia ja rintaan sattui kovin. Aamuyöstä helpotti ja sen jälkeen ei enää tullut kuumetta uudestaan, eikä mitään nuhaa/yskää. Mietin, voiko tuo raju kuume ja kova syke olla osa fyysistä oireilua ja kehon tapa kertoa siitä että en enää jaksa tätä olotilaa? Käyn normaalisti töissä ja jaksan hoitaa sen hyvin, lisäksi muut arkiset menot. Mutta kuinka kauan.. Olen vuoden ajan käynyt juttelemassa psykoterapeutilla ja toki se auttaa, mutta siitä huolimatta mun keho toimii näin. Tämä on pelottavaa enkä tiedä mitä pitäisi tehdä.
Korona. Mun miehellä oli kova kuume mut ei juurikaan muuta. Käänsin peiton ympäri

vierailija
Ettei olisi kilpirauhasen liikatoimintaa?
Sama tuli minullekin mieleen.
Varaa ap. aika työterveyteen.
Käyt jo psykoterapiassa. Ihmettelen miksi hän ei ole suositellut perinteisellä lääkärillä käyntiä.
Ahdistus häipyy aikanaan, kun ikääntyy ja oppii hallitsemaan elämäänsä paremmin.
Näin elämäni ensimmöisen kerran ahdistuskohtauksen tv-sarjan Made in Finland ykkösjaksossa. Bussissa istuva nainen hallitsi auttamisen oikeaoppisesti.
Käsikirjoitus ilakoi sen ajan tietämyksellä hyvinvoinnista.
Älä jumiudu ongelmasi kanssa tähän ketjuun ja palstaan yleensä. Täällä kirjoittaa muutama todella sairas tyyppi. Joudut vain ojasta allikkoon.
Muista hengittää ja elä tässä hetkessä. Tänään on kaunis sää.

vierailija
Käyt jo psykoterapiassa. Ihmettelen miksi hän ei ole suositellut perinteisellä lääkärillä käyntiä.
Ahdistus häipyy aikanaan, kun ikääntyy ja oppii hallitsemaan elämäänsä paremmin.
Näin elämäni ensimmöisen kerran ahdistuskohtauksen tv-sarjan Made in Finland ykkösjaksossa. Bussissa istuva nainen hallitsi auttamisen oikeaoppisesti.
Älä jumiudu ongelmasi kanssa tähän ketjuun ja palstaan yleensä. Täällä kirjoittaa muutama todella sairas tyyppi. Joudut vain ojasta allikkoon.
Palleahengitys kyllä auttaa mut jos sitä ei osaa, voi tulla huono olo. Pääsetkö pilatekseen?

vierailija
En ole ihan nuori enää itsekään. Osaan jäsentää hyvin asioita ja ajatella rationaalisesti, mutta tällainen pitkäkestoinen jatkuva taistele/pakene tila on aika raskasta ja siksi mietin, voisiko tuo kuume olla yksi niistä fyysisistä oireista jotka kertoo että en enää jaksa vaikka yritän. Lääkärissä olen käynyt ja kaikki on fyysisesti ihan ok. - ap

vierailija
Palleahengitys kyllä auttaa mut jos sitä ei osaa, voi tulla huono olo. Pääsetkö pilatekseen?
Pilates on hyvä. Olen harrastanut sitäkin.
Ruutuaikaa kannattaa vähentää roimasti. Vaikka olen vanha tervaskanto, minulle ei sovi telkkari ollenkaan. Luovuin siitä jo vuosisadan alkupuolella.
Nyt Lähi-Idässä rytisee ja ihmiset ahdistuvat.
Paljon kävelyä ja ulkoilua. Kun minua ahdisti moni asia yh-äitinä, kävelin pitkän työmatkan kahden kaupungin välillä. Luin jostain, että munkit nimittävät kävelyä maan suutelemisena jalkapohjilla. Nykyään lääkärit pitävät kävelyä parhaana hyvinvoinnin ylläpitokeinona.
Voin nykyään erinomaisesti. Tosin viikko sitten sairastin vatsapöpön ja söin yhtenä päivänä vain puolikkaan banaanin.
Kauan sitten olin samassa jamassa kuin ap. Istuin bussissa ja tunsin, että olen menettänyt liikaa kiloja. Silloin päätin etten ikinä laske leikkiä herkuttelustani.
En pitänyt lupaustani. Vieläkin minulla on tapana vitsailla pullan mussutuksestani.
Olen täysin raitis ja savuton. Pitäähän ihmisellä olla edes yksi pahe, ettei minua julisteta pyhimykseksi.
Itsensä kustannuksella pitää osata laskea leikkiä. Nykymaailma on ihmeen totinen.
Viihdeohjelmat omituisine käkätyksineen korvaavat ihmisten normaalin ilonpidon.
Jos elät yksin, puhu ääneen itsellesi.
Kohtele itseäsi kuin maailman mukavinta ihmistä. Maailmassa riittää happea.
Vihreä luonnon kohtelu pitää siitä huolen.
Nyt alan kuoria perunat jauhelihakeittoon. Näin kuvan keitosta Pirkka-lehdessä. Sen jälkeen iski outo intohimo kyseiseen keittoon vatsataudin jälkeen.
Voikaa hyvin ja iloitkaa elämästä.
Taivas ei putoa kenenkään niskaan vaikka ei muista ahdistua.

vierailija
Pilates on hyvä. Olen harrastanut sitäkin.
Ruutuaikaa kannattaa vähentää roimasti. Vaikka olen vanha tervaskanto, minulle ei sovi telkkari ollenkaan. Luovuin siitä jo vuosisadan alkupuolella.
Nyt Lähi-Idässä rytisee ja ihmiset ahdistuvat.
Paljon kävelyä ja ulkoilua. Kun minua ahdisti moni asia yh-äitinä, kävelin pitkän työmatkan kahden kaupungin välillä. Luin jostain, että munkit nimittävät kävelyä maan suutelemisena jalkapohjilla. Nykyään lääkärit pitävät kävelyä parhaana hyvinvoinnin ylläpitokeinona.
Voin nykyään erinomaisesti. Tosin viikko sitten sairastin vatsapöpön ja söin yhtenä päivänä vain puolikkaan banaanin.
Kauan sitten olin samassa jamassa kuin ap. Istuin bussissa ja tunsin, että olen menettänyt liikaa kiloja. Silloin päätin etten ikinä laske leikkiä herkuttelustani.
En pitänyt lupaustani. Vieläkin minulla on tapana vitsailla pullan mussutuksestani.
Olen täysin raitis ja savuton. Pitäähän ihmisellä olla edes yksi pahe, ettei minua julisteta pyhimykseksi.
Itsensä kustannuksella pitää osata laskea leikkiä. Nykymaailma on ihmeen totinen.
Viihdeohjelmat omituisine käkätyksineen korvaavat ihmisten normaalin ilonpidon.
Jos elät yksin, puhu ääneen itsellesi.
Kohtele itseäsi kuin maailman mukavinta ihmistä. Maailmassa riittää happea.
Vihreä luonnon kohtelu pitää siitä huolen.
Nyt alan kuoria perunat jauhelihakeittoon. Näin kuvan keitosta Pirkka-lehdessä. Sen jälkeen iski outo intohimo kyseiseen keittoon vatsataudin jälkeen.
Voikaa hyvin ja iloitkaa elämästä.
Taivas ei putoa kenenkään niskaan vaikka ei muista ahdistua.
Minulla on perhe, en ole yksin. Mutta yksinäinen kyllä. Hienoa että olet löytänyt avaimet omaan hyvinvointiin :) en katso liian tarkkaan mitä syön, ja kyllä maistuu myös herkut ja joskus viihteelläkin käyn. Mutta jokin nyt silti saa painon laskemaan ja kehon hajoamaan, vaikka olen pyrkinyt hoidattamaan huonoa oloani poissulkemalla fyysiset sairaudet ja käymällä terapeutilla. - ap

vierailija
Näin se varmaankin on. Muutokset ei olisi helppoja ja niiden tekeminen pelottaa. Mutta samalla pelottaa tämä oman kehon kuormitus, jos psyykkiset syyt aiheuttavat kaiken tämän fyysisen oireilun. - ap
Annan ohjeen ryhdy karsimaan niitä tekijöitä pikkuhiljaa ja opettele sanomaan ei. Kokemuksesta voin sanoa, että ne muutosten tekemiset ovat huomattavasti raskaampia ja hankalampia siellä pähkiessä ja pään sisällä kun sitten todelliset fyysiset muutokset. Jos on ongelma se täytyy ratkaista ihan oman hyvinvointisi takia. Pelätä ei kannata vaikka hyppää sinne vapaapudotukseen koska aina tulee jaloilleen ja elämä kantaa.

vierailija
Kiitos kaikille neuvoista. Hölmöintä on se, että järjellisesti kyllä tiedän ahdistuksen eri syyt, mutta niiden solmujen avaaminen on vain äärettömän hankalaa. Voisin koittaa etsiä tuon ehdotetun kirjan ja lukea sen, kiitos vinkistä. - ap

vierailija
Kiitos kaikille neuvoista. Hölmöintä on se, että järjellisesti kyllä tiedän ahdistuksen eri syyt, mutta niiden solmujen avaaminen on vain äärettömän hankalaa. Voisin koittaa etsiä tuon ehdotetun kirjan ja lukea sen, kiitos vinkistä. - ap
Terapia ei sovi kaikille. Tuumasin joku aika sitten, että jos kävisin terapiassa, terapeutti tarvitsisi sen jölkeen terapiaa. Kiitän vaikeuksistani. Elämässäni olisi voinut
käydä paljon huonomminkin. Nykyään on tietoa saatavilla. Huokaisin helpotuksesta kun luin Ylen sivulta jutun masennuslääkkeitä käyttävien odottavien äitien mahdollisesta riskistä aiheuttaa vaikeuksia vauvoilleen. Raskausaika on monen ongelman alku.
Leivoin Hesarin ohjeella banaanikakun ja hyvää on. Kunpa voisin puhaltaa pölynä nettiin tarvitseville seesteisyyteni, tyyneyteni ja rauhallisuuteni. Tämä olotila on haalittu
monella tavalla itseeni tutustuen.

Yhteistyössä