itsehän vetäsin kokeeksi vuoden gluteenittomalla ruokavaliolla, ei auttanu.
vi-sibliniä en ehtiny alkaa testaamaan, vaikka lääkäri sitä suositteli loppuiäksi käyttöön - nimittäin jatkoin omia kokeilujani hyvällä menestyksellä: kun syön joka päivä mysliä, jossa on rusinoita, on 19 vuotta vaivana olleet vatsakivut pysyneet poissa. perustan tuloksen oikeellisuuden kohdallani pitkään kokeiluun ja tarkkailuun, sekä siihen, että kun parina päivänä, esim. vkl ei ole viitsinyt vaivautua syömään mysliä, on yleensä vatsa lakannut toimimasta ja tulee kipeäksi.
tosin olen havainnut myös, että tietyillä "ruuilla", esim. lihapiirakoilla on lähes välitön negatiivinen vaikutus mun suolistooni.
meni muuten älyttömän kauan mulla tajuta niinkin yksinkertainen asia kuin se, että ne mun kamalat vatsakivut ja ripulointi voisivatkin johtua pelkästään siitä, etten ollut ulostanut säännöllisesti, esim. viikkoon. eihän kukaan mistään kakkajutuista puhu, niin enpä minä tajunnut, että paskantaa pitäisi mielellään joka päivä.
että siitä vaan etsimään sitä, mikä saa vatsan tyhjentymään joka päivä (ilman ripulia) niin ei ehkä tarvitse lääkkeitä vedellä koko ikäänsä!