alkaa hermostuttamaan tuo lääkärin toiminta

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Eihän tossa sanota että vaan migreenipotilaat vaan kaikki jotka käyttävät kuvatulla tavalla särkylääkettä. Itse olen migreenikko ja tunnen monta samanlaista, kukaan ei ole särkylääkeriippuvainen vaikka joskus käytetään särkylääkkeitä.
No sitä mäkin. Mä olen kohdannut monia särkylääkkeistä riippuvaisia ja/tai särkylääkepäänsärystä kärsiviä ihmisiä, mutta yhdelläkään heistä ei tainnut alkuperäinen kivun syy olla migreeni tai edes päänsärky, vaan jokin ihan muu krooninen kipu, josta seurasi särkylääkkeiden jatkuva käyttö josta seurasi päänsärky.
Siis ei sen kivun alkuperäinen syy tarvitse olla juuri se migreeni vaan niillä ihmisillä joilla kipulääkkeen käytöstä (vaikka olisi varvassärky) aiheutuu särkylääkepäänsärkyä, ovat migreenipotilaita.
ahaa, mä ymmärsin tämän sun lauseen:

Kaikki särkylääkkeet aiheuttavat riippuvuutta, ns. särkylääkepäänsärkyä, jos on migreenipotilas.
vaan niin, että kaikki särkylääkkeet aiheuttavat riippuvuutta (vain) jos on migreenipotilas. :ashamed: Ehkä mä ymmärsin sitten väärin tms. :p tyhmä minä. :ashamed:
 
"Päänsäryn diagnostiikan ja hoidon ongelmia
08.01.2007

Pitkäkestoisen päänsäryn aiheuttajaksi voikin yllättäen paljastua sen hoitoon käytetty särkylääke.

Kroonista päivittäistä päänsärkyä potee 4-6 % väestöstä. Heistä yli 70 %:lla on todettu särkylääkkeiden liikakäyttöä, mikä voi monessa tapauksessa olla ainoana syynä päänsäryn pitkittymiseen kuukausien tai jopa vuosien mittaiseksi. Mitkä tahansa kipu-tulehduslääkkeet tai migreenilääkkeet sekä näiden yhdistelmät voivat aiheuttaa tämän kierteen. Suomenkielessä käytetty termi "särkylääkepäänsärky" sisältyykin kansainvälisen päänsärkyluokittelun käyttämän "medication overuse headache" nimikkeen alle.

Särkylääkepäänsäryn mekanismia ei tarkalleen tiedetä. Perinnöllisellä herkkyydellä ja migreenitaipumuksella on tärkeä merkitys.
Herkimmin särkylääkepäänsärky kehittyy hoidettaessa pitkittynyttä migreeniä tavallisilla reseptivapailla kipu-tulehduslääkkeillä tai erilaisilla kipulääkkeiden, rauhoittavien lääkkeiden ja kofeiinin yhdistelmillä. Pitkään on tiedetty, että migreenin hoitoon käytetty ergotamiini voi aiheuttaa pitkäaikaisessa käytössä päänsäryn kroonistumisen ja uudempien migreenin täsmälääkkeiden (triptaanien) on myös todettu voivan aiheuttaa samanlaisen ongelman. Muiden kroonisten kiputilojen, kuten reumasärkyjen hoidossa lääkepäänsärkyä nähdään harvoin mikäli mukana ei ole migreeniä.

Tilan kehittymiseen tarvitaan useita viikkoja, mutta tarkkaa aikarajaa tämän diagnoosin tekemiselle ei ole. Karkeana ohjeena voidaan pitää, että 2-3 viikon särkylääkehoito ei vielä merkitse särkylääkepäänsäryn kehittymistä, mutta 2-3 kuukauden päivittäinen lääkekäyttö nostaa siitä jo vahvan epäilyn . Särkylääkkeen annosmäärä ei ole ratkaiseva vaan sen toistuva päivittäinen käyttö. Ergotamiineilla riittää 2-3 annosta viikottain aiheuttamaan ergotismiksi kutsutun riippuvuuden. Triptaanien suhteen varma tutkimuksellinen tai käytännön kokemusperäinen tieto puuttuu siitä, millä viikkoannoksella mahdollinen triptaaniriippuvuus kehittyisi. Kansainvälisissä hoito-ohjeissa on tästä huolimatta käytetty samanlaisia annossuositusrajoja kuin ergotamiineilla eli korkeintaan 10 hoitopäivää kuukaudessa.

Kun lääkepäänsärkyä epäillään, lopetetaan kaikkien epäiltyjen lääkkeiden käyttö kokonaan kahdeksi viikoksi Yleensä tästä seuraa muutaman päivän kestoinen vieroitusoireisto; päänsärky pahenee 3-4 päiväksi, tulee hikoilua, pahoinvointia, sydämen tykyttelyä, unettomuutta ja yleistä huonoa oloa. Päänsärky kuitenkin helpottuu ja loppuu muutaman hankalan vieroitusoirepäivän jälkeen oleellisesti, mikäli pelkästään lääkepäänsärystä on ollut kyse.

Vieroitusoireita voidaan hoitaa pahoinvointilääkkeillä, rauhoittavilla lääkkeillä ja riittävällä nesteytyksellä. Vieroitushoito voidaan usein toteuttaa kotioloissa, mutta hankalimmissa tapauksissa ja toistuvissa lääkeriippuvuustilanteissa on 5-7 päivän sairaalahoito tarpeellinen. Mikäli päänsärky ei lopu lääkevieroitukseen, tehdään pikaisesti tarkennettu arvio päänsäryn syystä ja aloitetaan tarvittaessa päänsäryn estolääkitys. Tavallisimmin käytettyjä lääkkeitä ovat mm amitriptyliini , beettasalpaajat, topiramaatti ja valproaatti.

Matti Ilmavirta LT , Neurologian erikoislääkäri Plusterveys-Lääkärit Oy Suomen Terveystalo Jyväskylä"
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Eihän tossa sanota että vaan migreenipotilaat vaan kaikki jotka käyttävät kuvatulla tavalla särkylääkettä. Itse olen migreenikko ja tunnen monta samanlaista, kukaan ei ole särkylääkeriippuvainen vaikka joskus käytetään särkylääkkeitä.
No sitä mäkin. Mä olen kohdannut monia särkylääkkeistä riippuvaisia ja/tai särkylääkepäänsärystä kärsiviä ihmisiä, mutta yhdelläkään heistä ei tainnut alkuperäinen kivun syy olla migreeni tai edes päänsärky, vaan jokin ihan muu krooninen kipu, josta seurasi särkylääkkeiden jatkuva käyttö josta seurasi päänsärky.
Siis ei sen kivun alkuperäinen syy tarvitse olla juuri se migreeni vaan niillä ihmisillä joilla kipulääkkeen käytöstä (vaikka olisi varvassärky) aiheutuu särkylääkepäänsärkyä, ovat migreenipotilaita.


Uskallan olla eri mieltä. Ihan varmasti kuka tahansa saa kehitettyä särkylääkepäänsäryn kunhan vaan lappaa nappia naamaan tarpeeksi.
 
Tuossakaan artikkelissa ei lue että pelkästään migreenipotilaat mutta mielestäni tuossa Hyvä terveys-lehden artikkelissa tosiaan niin sanottiin. Sen takia se juuri mieleen jäi kun olen aina luullut että voi kehittyä kelle vaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Eihän tossa sanota että vaan migreenipotilaat vaan kaikki jotka käyttävät kuvatulla tavalla särkylääkettä. Itse olen migreenikko ja tunnen monta samanlaista, kukaan ei ole särkylääkeriippuvainen vaikka joskus käytetään särkylääkkeitä.
No sitä mäkin. Mä olen kohdannut monia särkylääkkeistä riippuvaisia ja/tai särkylääkepäänsärystä kärsiviä ihmisiä, mutta yhdelläkään heistä ei tainnut alkuperäinen kivun syy olla migreeni tai edes päänsärky, vaan jokin ihan muu krooninen kipu, josta seurasi särkylääkkeiden jatkuva käyttö josta seurasi päänsärky.
Siis ei sen kivun alkuperäinen syy tarvitse olla juuri se migreeni vaan niillä ihmisillä joilla kipulääkkeen käytöstä (vaikka olisi varvassärky) aiheutuu särkylääkepäänsärkyä, ovat migreenipotilaita.
Missä niin sanotaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Eihän tossa sanota että vaan migreenipotilaat vaan kaikki jotka käyttävät kuvatulla tavalla särkylääkettä. Itse olen migreenikko ja tunnen monta samanlaista, kukaan ei ole särkylääkeriippuvainen vaikka joskus käytetään särkylääkkeitä.
No sitä mäkin. Mä olen kohdannut monia särkylääkkeistä riippuvaisia ja/tai särkylääkepäänsärystä kärsiviä ihmisiä, mutta yhdelläkään heistä ei tainnut alkuperäinen kivun syy olla migreeni tai edes päänsärky, vaan jokin ihan muu krooninen kipu, josta seurasi särkylääkkeiden jatkuva käyttö josta seurasi päänsärky.
Siis ei sen kivun alkuperäinen syy tarvitse olla juuri se migreeni vaan niillä ihmisillä joilla kipulääkkeen käytöstä (vaikka olisi varvassärky) aiheutuu särkylääkepäänsärkyä, ovat migreenipotilaita.


Uskallan olla eri mieltä. Ihan varmasti kuka tahansa saa kehitettyä särkylääkepäänsäryn kunhan vaan lappaa nappia naamaan tarpeeksi.
Samaa mieltä.
 
vieras
No joo.. migreenistä kärsivänä ihmettelen näitä päänsäryn epäilijöitä... Itselläni särky ei lähde pois Panadolilla, Panacod oli ihan lievä lääke. Burana ja Panacod on ainoa, joka auttaa
 
vieras
No joo.. migreenistä kärsivänä ihmettelen näitä päänsäryn epäilijöitä... Itselläni särky ei lähde pois Panadolilla, Panacod oli ihan lievä lääke. Burana ja Panacod on ainoa, joka auttaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-387953/Student-17-sold-lethal-paracetamol-dose-Tesco.html

http://www.dailymail.co.uk/health/article-323960/Suicide-rates-curbed-smaller-paracetamol-packs.html

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1034266/Chemist-suffering-flu-killed-half-paracetamol-tablet.html
miten nämä liittyy mihinkään? ensinnäkin, nää on brittejä, toiseks, en siis kysyny miten voin tappaa itteni, vaan miten saan päänsäryn loppumaan :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Hyväksy faktat, sulla on SÄRKYLÄÄKEPÄÄNSÄRKY. Ja ihan hyvällä tämän sanon. Jos sä Panacodia vielä aloitat siihen vetämään niin kohta olet riippuvainen (= Panacod ei enää auta päänsärkyyn vaan sulla särkee päätä mutta olet koukussa siihen joten saat vieroitusoireita (tärinää, joka paikkaa särkee, hikoiluttaa yms.) ilman sitä ) ja sitten vasta kurja olo onkin. Mieti haluatko sitä..!
tähän on pakko nyt sanoa, että olen ottanut kolmena iltana aluksi silloin kolmisen viikkoa sitten sitä buranaa, ja kun se ei auttanut, en sen jälkeen ole ottanut. viime keskiviikkoiltana, ja lauantai-iltana otin panacodia, ja se auttoi, en siis syö lääkkeitä päivittäin, vaan noin kerran viikossa kokeilen jotakin lääkettä.
ja muutenkin hurjan harvoin enkä todellakaan ihan vähästä lääkettä ota, että voin vaikka vannoa, ettei täsät ole kysymys.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ZIKI:
miten nämä liittyy mihinkään? ensinnäkin, nää on brittejä, toiseks, en siis kysyny miten voin tappaa itteni, vaan miten saan päänsäryn loppumaan :LOL:
Liittyy siihen, että parasetamolilla voi vahingossa tappaa itsensä. ei vaadi järkkyjä annoksia. vähemmän jos käyttää usein.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ZIKI:
miten nämä liittyy mihinkään? ensinnäkin, nää on brittejä, toiseks, en siis kysyny miten voin tappaa itteni, vaan miten saan päänsäryn loppumaan :LOL:
Liittyy siihen, että parasetamolilla voi vahingossa tappaa itsensä. ei vaadi järkkyjä annoksia. vähemmän jos käyttää usein.
Ei voi vahingossa tappaa itseään, ellei ole idiootti. Et ilmeisesti osaa lukea yhtään.
 
wanderer
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Kodeiini (opiaatti) ei ole kiva juttu, mutta enempi mua ahdistais, jos joutuis vetämään maksatoksisia lääkkeitä (paracetamol) joka ilta. Burana (ibuprofeeni) ei ole vatsaystävällinen.
Panacod sisältää myös parasetamolia. Parasetamoli on ihan ok jos ei ole maksasairauksia, lääkkeitä jolla on yhteisvaikutuksia sen kanssa, eikä sitä vedä yliannoksia ym.
 
XXX
Mä lähtisin kyllä siitä ajatuksesta että se päänsäryn syy olis tutkittava. Fysioterapeutti (jännitysniska) magneettikuva, verikokeet ym.
Mutta mitä enemmän tekstiä luen niin luulen sulla olevan stressiä joka liittyy työhön paluuseen ja lapsen hoitoon laittamiseen. Liikunta ja hyvä ruokavalio auttaa asiaan.
 
Mulla on nuorena ollut migreeni, kohtaukset jäivät pois sen jälkeen kun täytin 21v.
Mutta... mulla on ollut päänsärkyä niin kauan kuin muistan. Sano lääkärille jos sulla on lihakset kireenä että tarvitset ensin lihasjännistystä rentouttavan lääkkeen ja sen lisäksi särkylääkkeen.

Mulla on selkärankareuma ja käytän panacodia, diapamia, norflexiä, burana slowta ja melatoniinia. Lääkärit tosi nihkeästi määräävät unilääkkeitä ja särkylääkkeitä. Minäkin sain tapella TK-lääkärin kanssa että se kirjoittaisi mulle toimivia lääkkeitä, onneksi pääsin sitten reumatologin hoitoon joka silmää räpäyttämättä kirjoitti reseptit.
 

Yhteistyössä