Kiitos kattavasta vastauksesta! Kiva kuulla muiden kokemuksia.@Lunni_ Saitkin vastauksia tohon hammaslääkäriasiaan muutoin kuin että millasta se on. Vai oliko yks vastaus, kenties. No, mulla on poistettu kaikki justiin siks, ettänne ei ois mahtunu paikoilleen. Eli suurin osa napattiin silleen, etteivät vielä olleet kokonaan puhjenneet. Ensimmäisen ienraja tulehtui jatkuvasti, siihen annettiin ab kuuri. Muissa ei ollut kuuria ollenkaan, ja ihan hyvin meni kun oli tosi tarkka putsailun ja sen semmoisen kanssa. Ja varoo, ettei sinne haavaan muodostunut hyytymä lähde irti. Se suojaa bakteerien pääsyltä verenkiertoon ja luu on siellä yleensä paljaana alla.
Yleensä tarttin särkylääkkeen vain poistopäivänä kun lääkärissä annettu puudute alkoi laantua. Seuraavan päivän pärjäsi OK. Lämpö nousi (rasitus/stressi) vähän jokasen poiston jälkeen (normaalia, kun ei jatku = tulehdus). Kylmän käyttö edesauttoi olotiloja, kun ei pääse sitten naama turpoamaan niin paljoa.
MUTTA. Tämähän on varsin yksilöllistä, ja riippuu vahvasti myös siitä, millaset juuret sulla on niissä. Eli pitääkö operoida oikeen, vai saako ne sieltä kiskomalla. Kiskotut paranee aika äkkiä lopulta, mutta jos pitää kovasti halkoa ientä ja tehdä temppuja, menee vähän kauemmin ja voi parantuessa jomotella enempi.
Suosittelen että pyydät ottaan aina kummakki samalta puolelta (ala+ylä) kerralla, ni pääset vähemmillä poistokerroilla. En sitten taas suosittele ottaan kaikkia kerralla, syöminen on aika vaikeaa sen jälkeen. Ja varmaan jomottelee reippaammin.
Itse operointi ei mulla sattunut lainakan, koska oli hyvät puudutteet. Mutta äänimaailma on toki vähän inhottava. Kannattaa kysyä saatko ottaa kuulokkeet, jos sellanen ahdistaa. Hetken siin joutuu kummiski oleen. Ja sit se vaan hassusti kiskoo, kun ne vääntää niitä hampaita irti, mikä voi tuntua pelottavalta jos odottelee jatkuvasti että sattuuko kohta. Mutta kun ovat hyvin puuduttaneet ni ei se kipu sieltä iske. Eli rohkeesti vaan! Mutta tosiaan jos ne ei ole akuutit just esim 1-2v aikana poistaa, kaiketi ne voi siellä odotella. Jos niissä taas on riski oireiluun, niin sitten kannattaa varautua siihen, että se oireilu voi olla melko inhottavaakin. (Särky, ientulehdukset, reikiintyminen) Ja ne saattaa tietty puskea vaikka missä asennossa sieltä, eli jos hml on ajatellut, että pitää asap poistaa siksi, ettei viereinen hammas kärsi.
Mutta kuulostaa kyllä aika hurjalta, en ehkä raskaana tota haluais käydä läpi ellei oo aivan pakko Mullekin suositteli että ei kaikkia kerralla, ni nyt eka olis toisen puolen hampaat vuorossa. Mulla ilmeisesti ei oo nyt mikään akuutti tilanne niiden kanssa niin päätettiin miehen kanssa katsoa kierto kerrallaan. Ainakin tässä kuussa yritetään ihan tosissaan ja siirrän/perun sit poistoajan jos tärppää. Röntgen otetaan viä alkuviikosta ni se kertoo paljon siitä leikkauksen vaativuudesta+ sitä ei ainakaan saa raskaana ottaa ni saa sen pois alta Lueskelin että 2. Kolmannes olis paras aika operoida, ni se varmaan onnistuis kuitenkin jos alkaa vaivaamaan tms.