Helsingin Sanomat on aloittanut miespoliitikon ajojahdin

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija

Käy katsomassa ne viestit.
Nuoret tytöt voivat ihastua helpostikin ja on tosiaan aikuisen tehtävä toimia oikein. Rydman ei toiminut oikein siinä haastattelutilanteessa, jossa tyttö oli TET-harjoittelussa ja oli vasta 14. Kummallista, että tätä ei ymmärretä.
 
vierailija
"Miksi poliisi olisi kirjannut Miljan pohtineen 16 vuoden suojaikärajaa, jos Milja olisi todellisuudessa kuvaillut tilannetta, jossa hän on jo täysi-ikäinen?

”En osaa ottaa sinänsä mitään kantaa siihen, mitä siihen on kirjattu tai mitä hän on pohtinut.”


Keskusrikospoliisin tutkinnanjohtaja Jyri Hiltunen sanoo HS:lle, että Rydmanin väite ”ei kuulosta mahdolliselta”. Puhutetut naiset ovat tarkastaneet kuulustelupöytäkirjat.


”Aika erikoinen väite. Emme me keksi kuulustelukertomuksia hatusta. Jos Rydman on sitä mieltä että viranomainen tekee tahallisia virheitä, sitä varten on omat prosessinsa.”



Milja ei ole ollut yhteydessä poliisiin korjatakseen kertomustaan. Rydman väittää, että Milja ”katuu poliisille puhumista eikä halua olla asian kanssa missään tekemisissä”.


”Häntä on nimenomaisesti harmittanut, että hän on ylipäänsä vastannut, kun poliisi on hänelle soittanut. Mutta se on epäilemättä ollut jännittävä tilanne. Sen jälkeen hän on tullut siihen tulokseen, ettei asiaan enää puutu. Ja näin hän on ymmärtääkseni toiminut silloinkin, kun olet yrittänyt häneen olla yhteydessä – eikö vaan?”


HS tavoitti Miljan. Hän kertoo, että poliisi on kirjannut hänen sanomisensa täysin oikein eikä hän kadu sitä, että kertoi Rydmanin toiminnasta poliisille.


”Olen sanonut poliisille juuri noin kuin se on kirjattu.”

Miljan mukaan illallisilla Rydman tilasi hänelle viiniä, vaikka hän oli alle 16-vuotias."
 
vierailija
vierailija
"Nainen keksi sieppauksen ja raiskauksen - miehet istuivat vankilassa 11 ja 26 vuotta, tuomiot kumottiin nyt"

Yritä nyt keskittyä ketjun aiheeseen eli Rydmaniin. Voit halutessasi aloittaa ketjun noille muille tapauksille.
 
vierailija
"Nuori mies tapasi baarissa naisen ja vei tämän kotiinsa harrastamaan seksiä – Kun mies pyysi naista lähtemään, alkoi painajainen, joka oli tuhota miehen maineen"

 
vierailija
Eli vähättelet ahdistuskokemusta. Ok. Ehkä et ole sellaista kokenut. Mä olen ja olin jo aikuinen. Sukulaisen miesystävä ei koskenut, mutta eleet ja puheet olivat vihjailevia. Se oli ahdistavaa. Kerroin sukulaiselleni lopulta, kun minua siihen kannustettiin. Sukulainen lemppasi sen miehen ja oli kiitollinen, kun kerroin.
En vähättele kokemusta, vaan vähättelen sen kokemuksen merkitystä. Ihminen voi ahdistua mistä tahansa tai kärsiä fobioista tai olla harhainen. Mutta ei se ole yhteiskunnan ongelma. Se on sen ihmisen henkilökohtainen ongelma ja sen kanssa pitää pystyä elämään.
 
vierailija
"KOKOOMUSNUORIIN kuulunut Blick sai ensimmäisen kontaktin Rydmaniin 19-vuotiaana. Rydman oli noin kymmenen vuotta vanhempi. He alkoivat seurustella ja muuttivat yhteen Blickin ollessa 20-vuotias.

Myös Blick kertoi poliisille Rydmanin tulostavan käymänsä keskustelut arkistoonsa.


Olen itse nähnyt tämän arkiston ja hän on antanut minulle myös luvan lukea sieltä niitä.


Blick sanoi kuulustelussa, että hänelle tuli suhteen aikana hyvin selväksi, että Rydman oli viehättynyt hyvin nuorista, juuri ja juuri sukukypsistä tytöistä.


Toki ajatuksen tasolla ihminen saa tykätä mistä haluaa, ajatusrikoksia ei voi tehdä, enkä uskonut tai tiennyt, että hänellä olisi tällaista historiaa alaikäisten kanssa.


Blick kertoo HS:lle, että Rydman sanoi ”naisen olevan parhaimmillaan hyvin nuorena”.


Blickin mukaan Rydman rikkoi jatkuvasti ja tietoisesti hänen rajojaan. Hän kuvaa suhdettaan Rydmaniin sanalla ”väkivaltainen” mutta ei koe joutuneensa seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Väkivallasta hän kertoi myös poliisille.


Muistan hänen lyöneen minua avokämmenellä kasvoihin, kun olen juuri mennyt sänkyyn mennäkseni nukkumaan enkä tuolloin väsymyksen vuoksi ole halunnut tyydyttää hänen fyysisiä tarpeitaan
.


Asia ei ole mielestäni täysin mustavalkoinen, sillä olimme sopineet tietynlaisen kovakouraisuuden olevan sallittua puhtaan seksuaalisessa kontekstissa. Kuitenkin tässä nimenomaisessa tilanteessa koin fyysisiä rajojani rikotun, sillä olin tehnyt hyvin selväksi, että olin väsynyt ja menossa nukkumaan enkä ollut sillä hetkellä halukas tekemään mitään hänen kanssaan.


Blickin kuulustelun aikaan lievän pahoinpitelyn syyteoikeus olisi ollut jo vanhentunut.


Suhteessa oli Blickin mukaan myös muita pelottavia tilanteita ja kovakouraisuutta: tönimistä, kiinnipitämistä, repimistä.


Willellä oli erikoinen käsitys siitä mikä on väkivaltaa, esimerkiksi hän ei pitänyt kiinnipitämistä taikka esineiden heittelyä kohti väkivaltana, vaan ainoastaan ”potkimista ja hakkaamista”, Blick kertoi kuulustelussa.


Blick on kirjannut kokemuksensa aikanaan myös HS:n näkemään asiakirjaan sekä terapeuttia varten laatimaansa kirjeeseen. Myös Blickin tuttu kertoo HS:lle, että Blick kertoi hänelle aikanaan väkivaltaisuuksista suhteessa.


Blick sanoo, että kokoomusnuorissa Rydmanin suhteista nuoriin naisiin ja alaikäisiin tyttöihin puhuttiin varsin yleisesti. Mutta ei ulospäin.


”Tytöt pelkäävät. Kyse on valta-asemassa olevasta henkilöstä, jota koneisto suojelee
.”
 
vierailija
En vähättele kokemusta, vaan vähättelen sen kokemuksen merkitystä. Ihminen voi ahdistua mistä tahansa tai kärsiä fobioista tai olla harhainen. Mutta ei se ole yhteiskunnan ongelma. Se on sen ihmisen henkilökohtainen ongelma ja sen kanssa pitää pystyä elämään.
Oho, no jopas! Jos tyttäresi joutuisi vastaavaan asemaan, sanoisit ilmeisesti "deal with it".
 
vierailija
"Miksi poliisi olisi kirjannut Miljan pohtineen 16 vuoden suojaikärajaa, jos Milja olisi todellisuudessa kuvaillut tilannetta, jossa hän on jo täysi-ikäinen?

”En osaa ottaa sinänsä mitään kantaa siihen, mitä siihen on kirjattu tai mitä hän on pohtinut.”


Keskusrikospoliisin tutkinnanjohtaja Jyri Hiltunen sanoo HS:lle, että Rydmanin väite ”ei kuulosta mahdolliselta”. Puhutetut naiset ovat tarkastaneet kuulustelupöytäkirjat.


”Aika erikoinen väite. Emme me keksi kuulustelukertomuksia hatusta. Jos Rydman on sitä mieltä että viranomainen tekee tahallisia virheitä, sitä varten on omat prosessinsa.”



Milja ei ole ollut yhteydessä poliisiin korjatakseen kertomustaan. Rydman väittää, että Milja ”katuu poliisille puhumista eikä halua olla asian kanssa missään tekemisissä”.


”Häntä on nimenomaisesti harmittanut, että hän on ylipäänsä vastannut, kun poliisi on hänelle soittanut. Mutta se on epäilemättä ollut jännittävä tilanne. Sen jälkeen hän on tullut siihen tulokseen, ettei asiaan enää puutu. Ja näin hän on ymmärtääkseni toiminut silloinkin, kun olet yrittänyt häneen olla yhteydessä – eikö vaan?”


HS tavoitti Miljan. Hän kertoo, että poliisi on kirjannut hänen sanomisensa täysin oikein eikä hän kadu sitä, että kertoi Rydmanin toiminnasta poliisille.


”Olen sanonut poliisille juuri noin kuin se on kirjattu.”
Wille! Ole suoraselkäinen mies ja tunnusta nyt vaan kaikki. Sinulla on savuava ase kädessä

se on tullut ihan selväksi että olet sairaalloisen kiinnostunut alaikäisistä teineistä

mieshlö
 
vierailija
En vähättele kokemusta, vaan vähättelen sen kokemuksen merkitystä. Ihminen voi ahdistua mistä tahansa tai kärsiä fobioista tai olla harhainen. Mutta ei se ole yhteiskunnan ongelma. Se on sen ihmisen henkilökohtainen ongelma ja sen kanssa pitää pystyä elämään.
Yhteiskunnan ongelma on se, että täällä ahdistellaan ihmisiä ja muut vähättelevät tällaisia tapauksia ja jopa kieltävät, että sellaisia on tapahtunut. Nytkin Rydmanin Facessa kaiken maailman Annet ja Elinat tsemppaavat sydänhymiöin Willeä. Kuvottavaa.
 
vierailija
Nuoret tytöt voivat ihastua helpostikin ja on tosiaan aikuisen tehtävä toimia oikein. Rydman ei toiminut oikein siinä haastattelutilanteessa, jossa tyttö oli TET-harjoittelussa ja oli vasta 14. Kummallista, että tätä ei ymmärretä.
Ei ole todisteita siitä, että kertomus Rydmanin toiminnasta olisi totuudenmukainen. Valitset tässä uskoa ihastuneen ja torjutuksi (ehkä jopa nöyryytetyksi?) tulleen naisen tarinan vuosien takaa ja samalla olla uskomatta vanhemman poliitikon tarinan samasta tapahtumasta. Jokainen muodostaa oman mielipiteensä, mutta turha esittää sen olevan keskustelun lähtökohdaksi käyvä totuus.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Lisään: jos olisi kyse muun puolueen edustajasta tai vaikkapa maahanmuuttajataustaisesta poliitikosta, olisit hakannut näppiksesi jo rikki ja aloittanut "ajojahdin". Edit: kenen tahansa tekemänä tuollaiset teot ovat väärin.
Jos Rydman olisi punavihreä maahanmuuttaja hakkaisit näppiksesi rikki häntä puolustaessasi teemalla "raizkaa suomalaisetkin!".
 
vierailija
Oho, no jopas! Jos tyttäresi joutuisi vastaavaan asemaan, sanoisit ilmeisesti "deal with it".
No kyllä olettaisin ja odottaisin tyttäreni diilaavan asian kanssa. Jos ei rikosta ole tapahtunut, asia on siltä osin loppuun käsitelty. Pahan mielen ja negatiivisten tunteiden käsittelyä harjoitellaan pienestä pitäen ja sitten pikkuhiljaa aikuisuuden korvilla sen pitäisi olla jo rutiinia.
 
vierailija
Ei ole todisteita siitä, että kertomus Rydmanin toiminnasta olisi totuudenmukainen. Valitset tässä uskoa ihastuneen ja torjutuksi (ehkä jopa nöyryytetyksi?) tulleen naisen tarinan vuosien takaa ja samalla olla uskomatta vanhemman poliitikon tarinan samasta tapahtumasta. Jokainen muodostaa oman mielipiteensä, mutta turha esittää sen olevan keskustelun lähtökohdaksi käyvä totuus.
Miksi en uskoisi 14-vuotiasta? Luitko tuon jutun? Miksi sinä lähtökohtaisesti ajattelet, että nuori TYTTÖ valehtelee ja valtaa pitävä mies ei? Mitä tekisit, jos sama tapahtuisi tyttärellesi? Mulla on omakin nuori ollut TET-harjoittelussa ja todellakin toivoisin, että hän kertoisi, jos jotakin epäsopivaa tapahtuu? Sinä et ilmeisesti uskoisi, jos omasi kertoisi? Tuokin tyttö on jonkun lapsi.
 

Yhteistyössä