Miten "hinnoittelisit" eri alojen palkat? Mitä kukin ansaitsisi saada?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä ammatteja oikeastaan vain tarvitaan kuten silloin ennen.
Pappi, välskäri ja baarin pitäjä.

Perustelut: pappia huolehtimaan henkisestä puolesta syntymästä kuolemaan.
Välskäri hoitaa lääkärin hommat ja baarin pitäjä pitää huolen sosiaalisesta pääomasta ja huvituksista.

Mitä jos se viemäri-Reiska on hionut putsaustaitonsa huippuunsa, tekee nopeasti ja tarkasti, käyttää älykkyyttä siihen?
Mutta kukaan ei vaan arvosta.

No, se nyt vaan sattuu olemaan hinnoiteltu ala. Ymmärrän jos autot ovat huipputekniikkaa, mutta mitä sen kuskin tarttee tienata?

Ja mitä ei-niin-pakollista taitoa nyt kukin sukupolvi arvostaa ja mikä näkyy mediassa - miksei hulahulavanteen pyörittäjät tai mestarivirkkaajat tienaa miljoonia?

Sen sijaan Reiskan työn tarve on ikuinen.

Mut sekin on tulospalkka. Eikä se oo meidän pussista veks. Jos talli haluaa maksaa siitä että saa parhaan mahdollisen kuskin ni tietty se saa maksaa.

Oon samaa mieltä.

Nuorilla ei oo tarpeeksi tylsää jotta oivaltaisivat ja keksisivät uutta. Lisäksi noi nykyajan pelit ovat enemmänkin vuuhdyttäviä kuin kehittäviä. Harvempi osaa pelata vaikkapa shakkia.
Jep. Hitaat lajit ja älykkyyttä vaativat musiikkiopiston linjat alkavat tyhjentyä muualla, kuin isoissa kaupungeissa.

Oon samaa mieltä.

Nuorilla ei oo tarpeeksi tylsää jotta oivaltaisivat ja keksisivät uutta. Lisäksi noi nykyajan pelit ovat enemmänkin vuuhdyttäviä kuin kehittäviä. Harvempi osaa pelata vaikkapa shakkia.

Toisaalta voimme olla tylsiä vanhoillisia idiootteja, sillä minä en ainakaan tiedä kuinka kehittäviä nämä nykyajan virtuaalipelit ovat. En usko, että ovat kovin helppoja vaan tämä shakkipeli on ehkä tehty toiseen strategiapelimuotoon eli nykyaikaistettu.

Mitä jos se viemäri-Reiska on hionut putsaustaitonsa huippuunsa, tekee nopeasti ja tarkasti, käyttää älykkyyttä siihen?

Meille ainakin tulee aina se sama, hyväksi todettu, putkari ja sähkäri ja etenkin nokikolari. Inhoan siivota toisten jälkiä ja noi hyväksi todetut osaavat tehdä sen itsekin.

• Tykkää
Reactions: Echo
Mutta jos ei huomioida formulakuskin sitä autotuntemusta, niin mietin että työn kuin työn voi hioa huippuunsa ja nopeutta ja tarkkuutta voi kehittää.

Siinä missä Kimi miettii 300 km/h vauhdissa ratin kääntöjä ja jarrutuksia, hioo laitoshuoltaja rätin pyyhkäisyn sairaalasängyssä huippuunsa.

Mitä eroa niillä on? Toki toinen on ressaavassa kilpailussa, toinen voi vihellellä usein tyhjässä sairaalahuoneessa, mut isoin erottava tekijä on palkka&hype.

Anteeksi, olen varmaan jotenki yksioikoinen ihminen... :)

Ihan mielenkiintoinen ajatus. Mutta voiko kaikkea kilpailuttaa?

Tottakai kaiken voi kilpailuttaa. Mitä työtehtäviä tai palveluja ei mielestäsi voisi?

Ei esim. nykyisiä julkisia palveluita tarvitse kustantaa verovaroista, palvelut voidaan järjestää toisin.
Kuluttaja valitsee itselleen sopivan palvelun, jonka maksaa itse omasta palkasta tai eritasoisia vakuutuksia maksaessaan valitseen itselleen sopivan palvelun.
Tämä toki tuo yhteiskuntaan eriarvoisuutta, mutta paljon muutakin. Valinnanvapautta, ehkä kilpailun myötä palvelut paranisivat. Huono palvelut loppuisivat.

Tai ehkä parempi olisi vertailla vaikka omakotitalon rakentajaa ja Kimiä.

Vitsit jos joku pilkunviilaaja-rakentaja tekee hyvää jälkeä, niin siitä saa asukkaat iloita montakymmentä vuotta. Mut jos talo on huonosti tehty, siitä voi tulla terveysongelmia tms.

Mutta jos ei huomioida formulakuskin sitä autotuntemusta, niin mietin että työn kuin työn voi hioa huippuunsa ja nopeutta ja tarkkuutta voi kehittää.

Siinä missä Kimi miettii 300 km/h vauhdissa ratin kääntöjä ja jarrutuksia, hioo laitoshuoltaja rätin pyyhkäisyn sairaalasängyssä huippuunsa.

Mitä eroa niillä on? Toki toinen on ressaavassa kilpailussa, toinen voi vihellellä usein tyhjässä sairaalahuoneessa, mut isoin erottava tekijä on palkka&hype.

Anteeksi, olen varmaan jotenki yksioikoinen ihminen...

Toinen voi myös joutua siinä kiihdytellessään sinne sairaalahuoneeseen.

Mut mainoksilla ja myynnillähän noi formulat maksetaan. Autot, autot.

JA hyvästä siivoojasta maksetaan myös enemmän. Tiedän.

• Tykkää

Anteeksi, olen varmaan jotenki yksioikoinen ihminen...

Vertaisin ehkä Kimin riskin ottoa ratissa mieluummin ison yrityksen johtajaan, joka samalla pienellä riskin käännöllä voi menettää miljoonia yritykseltään ja osakkailtaan.
On ehkä sama palkkaluokkakin.

Tottakai kaiken voi kilpailuttaa. Mitä työtehtäviä tai palveluja ei mielestäsi voisi?

Ei esim. nykyisiä julkisia palveluita tarvitse kustantaa verovaroista, palvelut voidaan järjestää toisin.
Kuluttaja valitsee itselleen sopivan palvelun, jonka maksaa itse omasta palkasta tai eritasoisia vakuutuksia maksaessaan valitseen itselleen sopivan palvelun.
Tämä toki tuo yhteiskuntaan eriarvoisuutta, mutta paljon muutakin. Valinnanvapautta, ehkä kilpailun myötä palvelut paranisivat. Huono palvelut loppuisivat.

Mut ei tuokaan ole varsinaisesti kilpailuttamista vaan sitä, että kuluttaja äänestää jaloillaan. Huonoon lääkäriin ei mennä toiste ja hyvälle voi varata ajan jo varmuuden vuoksi etukäteen.

Mut ei tuokaan ole varsinaisesti kilpailuttamista vaan sitä, että kuluttaja äänestää jaloillaan. Huonoon lääkäriin ei mennä toiste ja hyvälle voi varata ajan jo varmuuden vuoksi etukäteen.

Jos molemmat lääkärit ovat yksityisyrittäjiä, kilpailevat keskenään potilaista. Jos ovat jonkun yksityisen firman palkkaamia, huono lääkäri saa kenkää huonosta tuloksesta. Potilas kipailuttaa lääkärin palvelut.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Toisaalta voimme olla tylsiä vanhoillisia idiootteja, sillä minä en ainakaan tiedä kuinka kehittäviä nämä nykyajan virtuaalipelit ovat. En usko, että ovat kovin helppoja vaan tämä shakkipeli on ehkä tehty toiseen strategiapelimuotoon eli nykyaikaistettu.

Jäi tuo peliasia päähän pyörimään. Netti on metka paikka, kaikkea löytyy.
pelit ovat visuaalisia, musiikkia, näyttäviä, tekoälyä ja vaikeusasteita.

Laitoin tuo youtubepätkän myös huvin vuoksi, tuntuu aika monimuotoiselta.

Kaikkien aikojen paras strategiapeli!" - Arvostelussa Civilization VI (PC)

No, se nyt vaan sattuu olemaan hinnoiteltu ala. Ymmärrän jos autot ovat huipputekniikkaa, mutta mitä sen kuskin tarttee tienata?

Ja mitä ei-niin-pakollista taitoa nyt kukin sukupolvi arvostaa ja mikä näkyy mediassa - miksei hulahulavanteen pyörittäjät tai mestarivirkkaajat tienaa miljoonia? :unsure:

Sen sijaan Reiskan työn tarve on ikuinen.
Formulakuski tienaa tasan sen mitä sille maksetaan. Sen arvoista sen työ on.

Reiska ei silti voi koskaan olla niin erityislaatuinen, ettei maailmasta löytyisi kuin kourallinen samaan pystyviä. Tai toisaalta vaikka löytyisikin, ei ala ole sellainen missä liikkuisi sellaiset rahat. Sehän sen palkkatason määrittää. Ei huippubrändin kelloseppä saa isoa liksaa sen takia, että olisi paljon parempi kuin tavallinen kelloseppä, vaan sen takia että hänen työnsä voidaan myydä kalliimmalla.

• Tykkää
Anteeks, en halua v-ttuilla, mut huvittais kun joku uutistenlukija kertois:
"Runoilijat ja filosofit ovat menneet lakkoon. Lakko on ensi alkuun viikon mittainen. Työmarkkinaosapuolet tapaavat ensi viikolla..."

Sori, harmaa
Et halua, mutta silti vttuilet?
No, ohi meni. Ihmiskunta elää vielä sadankin vuoden jälkeen. Et säkään tekisi täällä mitään listoja ammattipalkoista ilman filosofiaa. Tiedätkö edes, mitä filosofia on? Se mm tutkii yhteiskunnan arvoja, mm sitä, maksetaanko työstä palkkaa. Ja ei, sä et käy filosofista. Arvotat ihmisiä yhdestä itsekkäästä näkökulmasta. Yhteiskunta ei voi toimia sun ehdoilla.

Et halua, mutta silti vttuilet?
No, ohi meni. Ihmiskunta elää vielä sadankin vuoden jälkeen. Et säkään tekisi täällä mitään listoja ammattipalkoista ilman filosofiaa. Tiedätkö edes, mitä filosofia on? Se mm tutkii yhteiskunnan arvoja, mm sitä, maksetaanko työstä palkkaa. Ja ei, sä et käy filosofista. Arvotat ihmisiä yhdestä itsekkäästä näkökulmasta. Yhteiskunta ei voi toimia sun ehdoilla.

Mä muuten en tajua hölkäsenpöläystä filosofiasta!

En ole viitsinyt paneutua ku se on aina esitetty jotenkin yli hilseen menevässä muodossa.

Mut noin, miten sä sen esitit, niin se siis on sitä, mikä psykologiasta tai biologiasta puuttuu, mitä uskonnolliset eivät kaipaa ja mikä pitäisi huomioida aina ja ihan kailessa?

Mutt kun nyt luin noi sun palkkasuhteutukset tarkemmin, niin todella.

Ylä-asteen opettaja. Voiko veemäisempää duunia ollakaan? Niille palkankorotus. Oitis! Mut tulosvastuullisena sekin. Valtakunnalliset ysiluokan kokeet ovat siihen varmasii hyvä mittari.

Mutt kun nyt luin noi sun palkkasuhteutukset tarkemmin, niin todella.

Ylä-asteen opettaja. Voiko veemäisempää duunia ollakaan? Niille palkankorotus. Oitis! Mut tulosvastuullisena sekin. Valtakunnalliset ysiluokan kokeet ovat siihen varmasii hyvä mittari.

Ei opettaja ole mikään taikuri.
Jos pentu on tyhmä ja eikä motivaatiota löydy, ei siihen mitkään ihmeet pysty.
No.. motivaatiota voi jotkut opettajat paremmin nostattaa kuin toiset.. muistelen omaa koulutaustaa.

esim. jos pitää laihduttaa ja käyt ravitsemusterapeutilla, ihan itse pitää kuitenkin ne päätökset tehdä ja ottaa vastuu painon laskemisesta, ei ole ravitsemusterapeutin syy jos paino ei itsellä laske eikä ole siitä tulosvastuullinen.

• Tykkää
Ei opettaja ole mikään taikuri.
Jos pentu on tyhmä ja eikä motivaatiota löydy, ei siihen mitkään ihmeet pysty.
No.. motivaatiota voi jotkut opettajat paremmin nostattaa kuin toiset.. muistelen omaa koulutaustaa.

esim. jos pitää laihduttaa ja käyt ravitsemusterapeutilla, ihan itse pitää kuitenkin ne päätökset tehdä ja ottaa vastuu painon laskemisesta, ei ole ravitsemusterapeutin syy jos paino ei itsellä laske eikä ole siitä tulosvastuullinen.

Mun kokemus on, että hyvä opettaja saa aikaan paremman arvosanan.

Keskiarvoillahan toi mitattaisiin. Niinko kaikki muutkin palkat. Jos mä saisin päättää.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Mä muuten en tajua hölkäsenpöläystä filosofiasta!

En ole viitsinyt paneutua ku se on aina esitetty jotenkin yli hilseen menevässä muodossa.

Mut noin, miten sä sen esitit, niin se siis on sitä, mikä psykologiasta tai biologiasta puuttuu, mitä uskonnolliset eivät kaipaa ja mikä pitäisi huomioida aina ja ihan kailessa?

Ei pidä liian vaikeasti ajatella asioita. Mieheni aina välillä syyttelee minua, miksi pohdin liikaa asioita.
Mies on ehkä oikeassa, on vaan parempi vaan elää eikä miettiä yhtään mitään eikä jossitella. Tämä on matka tarinoita ja nauttia hetkestä. Ja tämä on minulle ollut vaikea pala. Suren menneisyyttä ja pohdin tulevaisuutta.
Ja elämä vaan menee. Nyt ikää kun on tullut, tiimalasi hupenee vauhdilla.
En tiedä mitä kaipaan, koen että jotain olen vailla, En ole täysi enkä onnellinen.
Ja tästä voidaan jatkaa, mitä on onnellisuus?

Yhteistyössä